Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuuli vihloo korvia

Vierailija
03.08.2021 |

Onko jollain samanlaista vaivaa, että kylmä tuuli alkaa jomottamaan korvissa ja välillä myös leukaperissä? Kipu ei ole kovaa, mutta ärsyttävää kuitenkin. Pyöräily on pahinta. Jatkuu yleensä hetken sisääntulon jälkeen. Lasten kanssa kuitenkin haluan ulkoilla ja pelottaa jo valmiiksi syksyn tulo.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saan korvakipua jos kolealla/tuulisella säällä ulkoilen ilman pipoa, korvalappuja tai muuta korvat peittävää. Kannattaa kokeilla vaikka sellaista juoksijoidenkin käyttämää otsapantaa korvien suojaksi nyt ennen kunnon syyskelejä jos pipo tuntuu liian järeältä.

Vierailija
2/14 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse saan korvakipua jos kolealla/tuulisella säällä ulkoilen ilman pipoa, korvalappuja tai muuta korvat peittävää. Kannattaa kokeilla vaikka sellaista juoksijoidenkin käyttämää otsapantaa korvien suojaksi nyt ennen kunnon syyskelejä jos pipo tuntuu liian järeältä.

Kiitos vastauksesta! Pitääkin hommata erilaisia pantoja/suojia. Korvat ovat jo vuosia vaivanneet ajoittain, nykyään enemmän. Minulla on ollut viimeisen vuoden aikana purentalihaskipuja ja myös tämä kylmänsieto on alentunut. Tuntuu että myös leukaperät pitäisi suojata. Ilmeisesti vaiva on kuitenkin vaaraton eikä sitä voi itse pahentaa? Tarkoitan siis, että vaikka joka päivä juilisi lenkkeilyn/ulkoilun jälkeen, ei se ole haitaksi pitkällä aikavälillä? Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksesta! Pitääkin hommata erilaisia pantoja/suojia. Korvat ovat jo vuosia vaivanneet ajoittain, nykyään enemmän. Minulla on ollut viimeisen vuoden aikana purentalihaskipuja ja myös tämä kylmänsieto on alentunut. Tuntuu että myös leukaperät pitäisi suojata. Ilmeisesti vaiva on kuitenkin vaaraton eikä sitä voi itse pahentaa? Tarkoitan siis, että vaikka joka päivä juilisi lenkkeilyn/ulkoilun jälkeen, ei se ole haitaksi pitkällä aikavälillä? Ap

Ylen artikkelista: ” Väite 4: Kylmä ja viima saavat korvat kipeiksi

Kylmä ja viima on helposti yhdistetty korvakipuun, mutta yleensä kylmän aiheuttama kipu ei ole korvassa, vaan leukanivelessä.

– Se johtuu erityisesti leukanivelen lämpötilan laskusta, johon voi tulla kovakin kipu, joka tuntuu korvakäytävässä, lääkäri Pohjanpaju sanoo.”

Jos sinulla korvat ja leukaperät juilivat, voi varmaan olla tämä kyseessä.

Vierailija
4/14 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylen artikkelista: ” Väite 4: Kylmä ja viima saavat korvat kipeiksi

Kylmä ja viima on helposti yhdistetty korvakipuun, mutta yleensä kylmän aiheuttama kipu ei ole korvassa, vaan leukanivelessä.

– Se johtuu erityisesti leukanivelen lämpötilan laskusta, johon voi tulla kovakin kipu, joka tuntuu korvakäytävässä, lääkäri Pohjanpaju sanoo.”

Jos sinulla korvat ja leukaperät juilivat, voi varmaan olla tämä kyseessä.

No kummasti mulla auttaa pipo/korvaläpät vaikkei olisi kaulan aluetta peitetty mitenkään. Lapsuudessa olen kyllä ollut korvatulehduskierteessä joten ehkäpä korvat on vaan jääneet jotenkin herkiksi tms.

Vierailija
5/14 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on kylmälle herkät korvat. Tosin ovat tulleet vasta fibromyalgia-diagnoosin jälkeen ( mulla on ns. termostaatti mennyt muutenki sekaisin).

Vierailija
6/14 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole aloittaja, mutta sama ongelma. Tietääkö joku, että onko tähän vaivaan mitään ehkäisevää lääkettä? Minullakaan kipu ei ole mitenkään sietämätöntä, mutta jomotus on inhottavaa. Joudun ulkoilemaan useasti päivässä, joten on inhottavaa kun joka kerta sisääntullessa jomottelee puolisen tuntia.

Vierailija
7/14 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joilla on vaiva ollut jo vuosia, onko se pahentunut vuosien varrella? Rakastan pyöräilyä, mutta lähes aina sen jälkeen vihloo ja jomottelee korviin/leukaperiin. Välillä pelkään, että voinko itse aiheuttaa jonkun sairauden tai oireen pahenemisen, jos jatkan pyöräilyä ja muutenkin ulkoilua myös tuulessa ja viimassa?

Vierailija
8/14 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te joilla on vaiva ollut jo vuosia, onko se pahentunut vuosien varrella? Rakastan pyöräilyä, mutta lähes aina sen jälkeen vihloo ja jomottelee korviin/leukaperiin. Välillä pelkään, että voinko itse aiheuttaa jonkun sairauden tai oireen pahenemisen, jos jatkan pyöräilyä ja muutenkin ulkoilua myös tuulessa ja viimassa?

Hei, en ole asiantuntija, mutta uskoisin, ettet voi itse ”pahentaa” vaivaa. Neurologiset tms. vaivat usein vain ilmaantuvat, ja niihin ei voi itse vaikuttaa. Toki tietysti voit hetkellisesti saada kovankin kivun, jos kovassa viimassa olet, mutta ei se mitään vakavaa aiheuta.

Vierailija
9/14 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on samanlaista vaivaa. Leukaperät palelee tosi helposti ja lihakset kipeytyvät sen seurauksena. Korvakivun saan aika hyvin ehkäistyä pipolla tai pannalla. Jos jollain on vinkkejä leuan suojaamiseen, niin kiitollisena otan vastaan!

Vierailija
10/14 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin on kylmälle herkät korvat. Tosin ovat tulleet vasta fibromyalgia-diagnoosin jälkeen ( mulla on ns. termostaatti mennyt muutenki sekaisin).

Minulla on kanssa fibromyalgia. Tuore diagnoosi. Minulla on herkkyyttä kylmälle ja kuumalle, ei tosin korvissa. Lienee samaa, että nyt on termostaatti sekaisin. Osaatko sinä sanoa, että onko tämä kausittaista (kuten fibron aaltoilevat oireet)?

Vierailija
11/14 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö joku miksi korvat jomottaa viimasta ja sisään tultua? Onko kyse leukanivelen lämmönlaskusta, kuten joku kirjoitti? Onko joillain vain herkemmät korvat/leukanivel?

Vierailija
12/14 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kanssa fibromyalgia. Tuore diagnoosi. Minulla on herkkyyttä kylmälle ja kuumalle, ei tosin korvissa. Lienee samaa, että nyt on termostaatti sekaisin. Osaatko sinä sanoa, että onko tämä kausittaista (kuten fibron aaltoilevat oireet)?

Korvien palelun osalta mulla ei niinkään kausittaista, toki sään kylmyys, tuulen lämpötila, kosteus jne vaikuttavat.

Uupumusoireissa enemmän aaltoilua, vaikka nyt tuntuu että suunta on ollut pidempään "alaspäin".

Vierailija
13/14 |
05.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kanssa leukaperät jumittaa kylmässä tuulessa. Siitä tulee inhottavaa korvien vihlontaa.

Vierailija
14/14 |
05.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään löytyy muitakin! Minä vein tänään lapset hoitoon ja piti laittaa merinotuubihuivi sekä panta päähän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi