Mistä voin saada ilmaista apua jos työnantaja ei suostu antamaan työtodistusta?
Niin. Työnantajani ei vastaa, kun pyydän todistusta kesätyöstäni. Haluan todistaa seuraaville työnantajille että olen todella työskennellyt paikassa.
Kommentit (35)
Mikä ongelma voi olla kirjoittaa työtodistusta. Mitä siitä hyötyy että jättää kirjoittamatta. Jotain sekopäitäkö tuollaiset työnantajat ovat.
Tämän takia kannattaa kuulua liittoon. Myös opiskeluaikana.
Liitolla on lakimiehet, jotka hoitavat asian.
Mutta myös avista saa apua:
https://avi.fi/asioi/henkiloasiakas/valvonta-ja-kantelut/tyosuojelu
Vierailija kirjoitti:
Liitolla ei ole mitään valtaa ja Avin porukka taas on helppoa pyytää poistumaan .
Monessa tapauksessa liiton lakimies on ottanut asian hoitaakseen. Useimmat työnantajat eivät halua julkista välienselvittelyä, jossa lakimies iskee faktat esiin. Yrityksen ja työnantajan maine kärsii, jos ei toimi lakien mukaan.
Jos firmassa on lomalla se, jonka pitäisi tuollainen paperi vääntää? Soita sinne vielä.
Työtodistus on pakko antaa, ja siihen ei saa kirjoittaa mitään sopimattomia.
Siihen ei saa kirjoittaa mitään kielteistä
Lyhykäisyydessään voi olla
Blaa blaa blaa on työskennellyt meillä sen ja sen välisellä ajalla allekirjoitus yrityksen nimi ka paikka
"En usko että välittää. Lähdin kävelemään koska työnantaja oli hieman mielivaltainen."
Ilman tarkempia tietoja tässä on aika lähellä tilanne "Niin makaa kuin petaa". Siitä huolimatta työnantajan on annettava työtodistus.
Onko sinulla tästä työstä kirjallinen työsopimus? Entä onko palkka maksettu pankkitilillesi?
Vierailija kirjoitti:
Liitolla ei ole mitään valtaa ja Avin porukka taas on helppoa pyytää poistumaan .
T. Petteri Pers-Kokkare, ei päivääkään rehellistä työtä.
Liitolla on juristi, joka vie asian jopa oikeuteen jos tarvitsee. Yleensä riittää kun hän soittaa työnantajalle ja muistuttaa tätä lain vaatimuksista.
Koululainen tai opiskelija ei välttämättä liittoon kuulu, mutta jos, niin opiskelijajäsenkin saa apua liitosta.
Työtodistusmalleja löytyy netistä. Sen voi itse kirjoittaa ja käydä hakemassa siihen esimiehen allekirjoituksen.
Tsemppiä, tarttis kunnon potkun perseelle tuollainen paska pomo.
Ota yhteyttä Aluehallintoviraston työsuojelupiiriin. Tee ilmoitus asiasta ja he ottavat yhteyttä työnantajaan ja jos eivät vieläkään lähetä työtodistusta, läiskäisevät uhkasakon. Itselläni toimi mainiosti. Voit itse määritellä haluatko suppean vai laajan todistuksen. Suppeassa ei ole työntekijän arvostelua ja jos tienne erosivat hyisissä tunnelmissa, se kannattanee pyytää.
https://avi.fi/asioi/henkiloasiakas/valvonta-ja-kantelut/tyosuojelu
Vierailija kirjoitti:
Ei AVIsta tulla paikalle, ne laittaa sieltä selvityspyynnön, miksi työtodistusta ei ole kirjoitettu ja pari pykälää siihen vierelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no se kirjoittaa sulle sellaisen työtodistuksen, josa lukee, että työsuhde päättyi ennen aikojaan koska työntekijä ei ollut tyytyväinen työhönsä - ja siitä ei ole sulle mitään iloa.
Lain mukaan työnantaja ei voi tuollaista kirjoittaa.
Luuletko että noi pahimmat änkyrät yrittäjät tuollaisesta piittaa. Pikemminkin koko show vedetään kustannuksista piittaamatta täysimääräisesti läpi eli jarrutetaan kaikin keinoin kun nyt vaan on päätetty heittäytyä hankalaksi.
Vierailija kirjoitti:
liiton lakimies voi auttaa jos kuulut ammattiliittoon.
myös oikeusaputoimisto voi ottaa yhteyttä työpaikkaasi,lain mukaan on pakko antaa todistus.
laita vielä sähköpostia että jos ei todistus tule esim.sähköpostina otat yhteyttä lakimieheen.siis jos työnantaja hankala tarvit sähköpostin todisteeks.säilytä jos kieltäytyy.
Sitä ollann liiton jäsenmaksuista luistettu.Jos olisit ammatti liitossa ollut,asiasi olisi hoidettu heti.Kannatiko säästää jäsen maksuissa?Miksi et menen typaikalesi? Ota joku järkevä aikuinen mukaasi ja ette lähde kesä työpaikasta, ennen kuin työtodistus on kädessäsi.
Aluehallintovirasto.
Otin joskus itse yhteyttä kun työtodistusta ja lopputiliä ei kuulunut. Ja sen jälkeen asiat alkoivat selvitä. Kuuluin myös liittoon, mutta sieltä ei saanut mitään apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle kävi noin nuorena kesätyön kanssa. Pieni yksityinen firma kyseessä. Pyysin työtodistusta monta kertaa ja aina se luvattiin tehdä, ikinä ei mitään kuitenkaan kuulunut. Lopulta luovutin kun kyse oli kuitenkin vain kesätyöstä. Toisella firman omistajista (oli nuori itsekin) vaikutti vähän olevan ongelmaa omassa elämässään, toinen taas ei olisi osannut suomea tarpeeksi että olisi todistuksen kyennyt kirjoittamaan.
Mulla jäi Carrolsilta saamatta työtodistus, eli isommankin firman kanssa voi joskus käydä noin. Kerran muistutin, sitten annoin olla.
Itse muistutin työtodistuksesta kolme kertaa ihan isossa firmassa. Ilmeisesti lähin esimies ehti lähteä muihin töihin irtisanomiseni jälkeen, joten oli varmaankin arpomista että kuka kirjoittaa ja mitä. 😂
Mulle kävi kerran tuolla tavalla. Otin yhteyttä paikan johtajaan ja tilanne päättyi kannaltani onnellisesti.
Unohda se työtodistus. Puhdas roskapaperi.