Minkä ikäisenä on noloa, jos ei ole ikinä ollut päivääkään töissä?
Kommentit (24)
Riippuu tapauksesta. Jos on vaikka ollut koomassa 8 vuotta täysikäisyydestä lähtien ei voi vaatia kovin hyvää työkokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Minä tunnen 40v miehen, joka ei ole ollut päivääkään töissä. On työkyvyttömyyseläkkeellä, jonka maksaa vakuutusyhtiö. Ei ole millään tavalla noloa, päinvastoin komea herrasmies ja kahden lapsen isä.
Joutui n. 16v rattijuopon yliajamaksi ja sai koomassa vakavia neurologia ongelmia, jotka ajoittain vievät kaiken tietoisuuden ja ymmärryksen.
En ymmärrä ap. aloitusta, kun ihminen voi syntyä jopa vammaisena tai sairaana tai vamma tulla myöhemmin. Ja sitten vielä tapaturmat ja onnettomuudet ja muut traumat esim. joku Estonia tai kouluampuminen.
No ainahan on poikkeukstapauksia. Suurin osa ihmisistä nyt vain on ihan taviksia, eli tässä tapauksessa kykeneviä töihin.
No esim. jos menee lukioon, siitä taas yliopistoon/amk, ja asuu vaikka vanhemmillaan, niin en sanoisi kuitenkaan noloksi jos ei jostain syystä olisi tehnyt kesätöitä. :D Sitten jos valmistuu ammattiin esim. 22v, ja ei vaikka työllisty heti niin sanoisin ehkä että 24v olisi hyvä olla jotain kokemusta. Ei kaikki työllisty saman tien, esim joka alalta ei vaan työllisty. Joku voi hoitaa vaikka sisaruksiaan "kesätöiksi" jne.
Ja siis jos kyse terveestä ihmisestä. jokainen on yksilö ja jokaisella erilainen elämänpolku turha vetää liian suoria ohjeita ja suuntia kaikille.
Itse aloitin palkkatyön 12v: hoidin lapsia. 14v olin leirikokkina ja sitä tein monta kesää. Lukion jälkeen pääsin heti kesä- ja lomatöihin tehtaalle. Kaikki työpaikat hain itse, nyt 35v ja työkokemusta rutkasti, yliopiston opinnot tuntui helpoilta kun olin tottunut työntekoon. :D
Sanoisin, että noloa on, jos 16-17v ei ole ajetustakaan töihin menosta.