Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairastatko itse reumaa tai tunnetko jonkun joka sairastaa?

Vierailija
17.08.2014 |

Kysymys kuuluu käytätkö/käyttääkö hän kovia kipulääkkeitä? Jos ei niin olisiko tarvetta?

Vielä jos kertoisit mikä reuma kyseessä ja kauanko diagnoosista. :)

Kun olen käsityksessä, että moni ainakin tarvitsisi kunnon kipulääkitystä, mutta niin usein lääkärit julkisella puolen haluaa anta ymmärtää, että olet tyyliin ainoa, joka koskaan on kipulääkettä pyytänyt. Sitten tulee vielä kivun äälle soimattua itseään, että kun on niin heikko vissiin kestämään mitään tai muuten vaan outo. =/

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sairastatko itse myös reumaa? 

Kyllä tunnen. Selkärankareuma ja diagnoosista kauan. Vahvat kipulääkkeet ja syöpälääkkeet. Ei ole koskaan tullut puheeksikaan että lääkärit olisivat kyseenalaistaneet lääkkeiden tarpeen. 

Vierailija
2/33 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni nivelreuma, ollut n. 7 vuotta ja saan ja käytän kyllä kipulääkkeitä. Välillä kivut ovat niin kovat, etten pysty olemaan, pakkohan siihen on helpotusta saada. kaikilla tuntemillani reumaa sairastavilla on kipulääkitys, jos on ollut tarvetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastan selkärankareumaa, diagnoosista reilu neljä vuotta. Ei näy kyllä päälle päin mitenkään. Pärjään nykyisellä lääkityksellä ja joskus harvoin on tarvetta tulehduskipulääkkelle, ei vahvoille lääkkeillä. Liikunta ja venyttely on hyvää "lääkettä". Ja minullakin on ollut koviakin kipuja.

Vierailija
4/33 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienempään kipuun tottuu. Kovassa napit pakko ottaa 

Vierailija
5/33 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Sairastan itse reumaa. Olen sairastanut jo 32 vuotta, vaikka en ole paljoa vanhempi. On kovia kipuja, etenkin nivelrikon vuoksi. Käytän ja saan kipulääkettä, mutta silti jotenkin julkisella puolella suhtautuminen kipulääkkeisiin on vinoutunutta. Aina joku totemus epikriisissä: kipulääkitys massiivinen tms. Tosin nämä olen kuullut aina sen yhden ja saman lääkärin toteamana. Mutama vuosi sitten meinas vaihtaa reumalääkitykseni sellaiseen mikä ei minulle sovi ja samaan syssyyn totesi, että kipulääkitys puretaan samalla. 

Kun ei multa kivut lähde, vaikka reuma olisi hyvänäkin sillä vauriot on jo tapahtuneet, jotka kipua aiheuttaa ja aiheuttavat jatkossakin olemassaolollaan, vaikka lisää ei tulisi.

On helpotus kuulla, että en ole outo tai erilainen vaan muillakin on kipuja (meillä suvussa reumaa ja sukulaisillakin sama juttu) joide kanssa ei pärjää Panadolilla.

Nykyään en tuolle lääkärille enään suostu menemäänkään ja jos voin käyn yksityisellä, joka on hyvin ammattitaitoinen mitä kortisonipistoksiinkin tulee. Leikkauksien takia anatomiani ei ole tavallinen/normaali ja siksi pistoksia ei anna kuka vaan.

Kuulun sairauteni takia myös leukakirurgian polille ja vauriot sitä luokkaa, että lihasjumit on massiiviset leuassa, niskassa, hartioissa aina yläselkään ja lantion takia alaselkäkin samoin. Jos mikään muu ei auta, laitetaan minulle tulevassa botoxia. Siltikin tuo kyseinen julkisen puolen reumalääkäri väheksyy.

Minulla on toki toinenkin sairaus mikä aiheuttaa neurologista kipua lisäksi eli en vaan jaksaisi edes elää jos joutuisin olemaan ilman kipulääkettä.

ap

Vierailija
6/33 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsella, kohta 4-vuotias, on nivelreuma. Diagnoosista noin vuosi.

Lapsella tilanne tällä hetkellä niin rauhallinen, ettei tarvitse kokoaikaista lääkintää, mutta olemme saaneet kunnon lääkkeet, jos tulehduksia taas tulee.

Silmiä on jouduttu lääkitsemään paljon enemmän.

Vierailija
7/33 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sairastan nivelreumaa, sairastanut olen 8 vuotta. Sairautta minusta ei huomaa trexanilla ja enbrellillä ei kipuja ollenkaan. Reuman takia en kipulääkkeitä ole tarvinnut yli 6 vuoteen. Alku oli pahin ennen kuin itselle sopivat lääkkeet löytyivät sillon oli päivittäiset kipulääkkeet käytössä.

Vierailija
8/33 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko nykyään reumapotilaille silmäpohjan rappeumaa noista lääkkeistä? Annetaanko sulfaa yhä? 

Vierailija
9/33 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 11:08"]

Pienempään kipuun tottuu. Kovassa napit pakko ottaa 

[/quote]

Näin itsekin ajattelin vuosia ja luulin kaiken olevan ok. Kunnes paljastui, että lisämunuaiseni väsyi jatkuvaan kivun aiheuttamaan elimistön stressitilaan. Silloin tajusin, että minun ei tarvitse elää kivun kanssa.

Tosin maksimissaan kipuni on ollut sellaisessa mittakaavassa, että henkikulta oli mennä(verenpaineet vaarallisissa lukemissa). Tämä ei ollut reuman vika vaan reumalääkkeeni, joka aiheutti minulle sektion jälkeen vatsakalvon tulehduksen muhimisen siihen pisteeseen, että vietiin ambulanssilla sairaalaan ja avattiin vatsa.

Kesti reilun vuoden parantua tuosta ja reumalääkitystä ei voitu koventaa alentuneen vastustuskyvyn vuoksi joten oli tyydyttävä elämään kipujen kanssa.

Tuo julkisen puolen reumalääkärin kommentti tapahtui noin kuukausi tuosta episodista, josta kumma kyllä selvisin hengissä. Eli ei yhtään ajatellut mitä jaksan ja mihin olen siinä tilassa edes valmis. Ei ollut itsellä resursseja minkäänlaiseen nippaisuun muutamaan kuukauteen ja vatsakin oli vielä auki ja tein haavahoitoa päivittäin.

Huh. Onneksi nuo on nyt ohi. 

ap

Vierailija
10/33 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 11:25"]Tuleeko nykyään reumapotilaille silmäpohjan rappeumaa noista lääkkeistä? Annetaanko sulfaa yhä? 

[/quote]

Itselle ei ole tullut. Vuosittain olen konttroilleissa käynyt.

Vierailija
11/33 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 11:30"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 11:25"]Tuleeko nykyään reumapotilaille silmäpohjan rappeumaa noista lääkkeistä? Annetaanko sulfaa yhä? 

[/quote]

[/quote] 

Pronxenko sen aiheutti? 

Vierailija
12/33 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reuma itsessään voi aiheuttaa iriittiä, eli värikalvontulehdusta.

Meillä lapselle juurikin tuo iriitti koko ajan päällä, johon lääkkeenä kortisonisilmätipat.

7

Vierailija
13/33 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 11:21"]

Itse sairastan nivelreumaa, sairastanut olen 8 vuotta. Sairautta minusta ei huomaa trexanilla ja enbrellillä ei kipuja ollenkaan. Reuman takia en kipulääkkeitä ole tarvinnut yli 6 vuoteen. Alku oli pahin ennen kuin itselle sopivat lääkkeet löytyivät sillon oli päivittäiset kipulääkkeet käytössä.

[/quote]

Hieno juttu! Tuossa vaiheessa vielä harvemmin (onneksi) on kroppa tuhoutunut lääkkeistä eli elimistö sietää haittavaikutuksia ym. paremmin. Hoitotulokset on parempia. Ja hienoa jos reuma huomataan ajoissa eikä pysyviä vaurioita ole niin päässyt vielä tulemaankaan eikä tulisikaan.

Kommentoin tähän siksikin, että omasta hyvästä tilanteestasi huolimatta muistaisit sen, että me olemme kaikki erilaisia ja jokaisen tilanne on henkilökohtainen. Kun olen joskus törmännyt reumaatikkoihin joilla on reuma hyvässä tilassa niin unohdetaan se, että , vaikka itse pystyisi jotain niin se toinen ei välttämättä pysty eikä kyse ole suhtautumisesta tai omasta halusta, vaikka reumalaatukin olisi sama (toinen voi olla työkyvytön ja toinen reenata maratoniin).

enkä kirjoittanut tätä ilkeällä mielellä. Olen iloinen puolestasi. Vaan vastasin siksikin, ettei kukaan toinenkaan vaan erehtyisi vertaamaan suoraan. 

Vierailija
14/33 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reumalääkkeet kuuluu kuitenkin kovempaan sarjaan joissa kovia sivuvaikutuksia 

Vierailija
15/33 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 11:32"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 11:30"]

[/quote]

Itselle käyntejä suositelu trexanin takia kuten myös iriitin vaaran takia

[/quote] 

Pronxenko sen aiheutti? 

[/quote]

Vierailija
16/33 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 11:32"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 11:30"]

[/quote]

[/quote] 

Pronxenko sen aiheutti? 

[/quote]

Vierailija
17/33 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 11:41"]

[/quote]

[/quote] 

Pronxenko sen aiheutti? 

[/quote]

[/quote]

Trexan nosti minulla maksa-arvoja. Vaihdettiin Aravaan, joka alkoi viedä hiuksia, vaihdettiin Salazopyriniin, niin korvat alkoivat soida. Nyt on lääkkeenä Enbrel, vielä ei ole vaikutuksia havaittavissa. Särkylääkkeenä Pronaksen, joka tuntuu toimivan.

Vierailija
18/33 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 16:22"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 16:20"]Välillä helpompia kausia, ettei tarvitse. Buranaa kuurina, pahimpaan kipuun löytyy argoxiaa

[/quote] Niin, ja minulla on diagnosoimaton nivelreuma. Reumatekijöitä ei näy veressä, mutta oireet selkeät. Lääkäritkin ovat siis sitä mieltä, että reumaa on, mutta diagnoosia ei voi antaa.. :o Reumaa myös lähisukulaisilla.

[/quote]

Minulla diagnosoitu nivelpsoriasis. Ei myöskään reumatekijöitä eikä alkuvaiheessa edes juurikaan iho-oireita. Oikeastaan ainoat merkit psorista olivat päänahan hilseily ja kynsimuutokset. Nivelvaivoja monessa polvessa myös lähisukulaisilla.

Vierailija
19/33 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö te reumasairaat että ruokavaliolla ja reumalla on huomattu joissakin tapauksissa olevan yhteys ja jotkut reumasairaat ovat eliminaatio dieetillä saaneet reumansa kuriin niin ettei uusia tulehduksia enää tule. Jos tästä haluaa lukea niin googlettakaa esimerkiksi Lääkäri Rauli Mäkelä tai etsikää kirjastosta/kaupasta kirja Reuma ja niveltulehdukset Luonnonmukainen hoito. 

Blogista Reumaton löytyy myös yhden kertomus siitä kuinka reumaa onkin aiheuttanut jokin ruoka-aine. 

Minulla ei ole reumaa mutta suvussani on paljon. Viime syksystä alkoi käsivarsiani särkemään ja kipu säteili olkapäistä sormien niveliin asti ja monesti en pystynyt pitämään kynää kädessä koska niveliä särki, tiskiluutun puristaminen myös toisinaan tuotti tuskaa. -Tk.n lääkäri kohautti harteita enkä koskaan päässyt mihinkään kokeisiin. Tämän olen itse huomannut johtuvan viljoista ja viljattomalla ruokavaliolla ei mitään oireita ole. Syksystä asti olen ollut viljattomalla ja nyt pari viikkoa sitten kokeilin vehnää ja ja heti sama homma. En kerta kaikkiaan keksi miten viljat voi vaikuttaa niveliin mutta pakko tämä on vain uskoa. Kannattaa ainakin kokeilla, eihän siinä mitään menetä. 

Vierailija
20/33 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä isäni sairastaa, vahvoja kortisooni lääkkeitä käyttää