Sairastatko itse reumaa tai tunnetko jonkun joka sairastaa?
Kysymys kuuluu käytätkö/käyttääkö hän kovia kipulääkkeitä? Jos ei niin olisiko tarvetta?
Vielä jos kertoisit mikä reuma kyseessä ja kauanko diagnoosista. :)
Kun olen käsityksessä, että moni ainakin tarvitsisi kunnon kipulääkitystä, mutta niin usein lääkärit julkisella puolen haluaa anta ymmärtää, että olet tyyliin ainoa, joka koskaan on kipulääkettä pyytänyt. Sitten tulee vielä kivun äälle soimattua itseään, että kun on niin heikko vissiin kestämään mitään tai muuten vaan outo. =/
Kommentit (33)
Kokeilin viime talvena olla syömättä perunaa, tomaattia, paprikaa, viljoja ja ties mitä. Lopetin jopa kahvin juonnin ja join vihreää teetä, söin inkivääriä ja kurkumaa, hamppua ja pellavaa, välillä paastosin snkä syönyt mitään. Ei ollut mitään vaikutusta niveliin.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 10:56"]
Eli sairastatko itse myös reumaa?
Kyllä tunnen. Selkärankareuma ja diagnoosista kauan. Vahvat kipulääkkeet ja syöpälääkkeet. Ei ole koskaan tullut puheeksikaan että lääkärit olisivat kyseenalaistaneet lääkkeiden tarpeen.
[/quote]
Mä en ymmärrä miksi jotkut reumaatikot väittävät syövänsä syöpälääkettä reumaan. Joo, metotreksaattia (Trexan) voidaan käyttää MYÖS syöpälääkkeenä mutta silloin annotus on aivan toinen (paljon suurempi). Metotreksaattia käytetään itse asiassa reumasairauksiin paljon yleisimmin kuin syöpään. Harvemmin silti syöpäsairaat puhuvat että syönpä reumalääkettä tähän syöpään.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 12:44"]
Kokeilin viime talvena olla syömättä perunaa, tomaattia, paprikaa, viljoja ja ties mitä. Lopetin jopa kahvin juonnin ja join vihreää teetä, söin inkivääriä ja kurkumaa, hamppua ja pellavaa, välillä paastosin snkä syönyt mitään. Ei ollut mitään vaikutusta niveliin.
[/quote]
Nämä on hyvä jokatapauksessa testata. Ainahan kaikilla syy ei kuitenkaan löydy näistä. Tuon Edellämainittu kirja antaa ohjeita eliminaatiodieetin aloittamiseen ja siinä ohjeistetaan jättämään alkuun pois sokeri, elintarvikehiivat, kaikki lehmänmaitotuotteet, ja viljat. Tämän lisäksi vielä kaikki sellainen jolle itse tietää tai epäilee olevansa allerginen. + sellaiset jotka mahdollisissa vasta-aine testeissä on näyttänyt allergiaa.
Näitä on tarkoitus lähteä purkamaan sitten kun oireet saa pysymään poissa.
Vitamiinit ja ravintolisät oli oma aiheensa kirjassa ja lyhyesti tiivistettynä olennaisena asiana oli mahdollinen vaurioitunut suolisto joka estää tärkeiden vitamiinien/ ravintoaineiden imeytymisen. Näin ollen vitamiinilisät on paikallaan ja myös se että tuloksia ei odota liian nopeasti. Suoliston täytyy saada korjaantua ennenkuin normaali imeytyminen alkaa jälleen tapahtua...
Tuo kurkuma ja inkivääri oli myös mainittu ja suositeltu. Oli
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 12:57"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 10:56"]
Eli sairastatko itse myös reumaa?
Kyllä tunnen. Selkärankareuma ja diagnoosista kauan. Vahvat kipulääkkeet ja syöpälääkkeet. Ei ole koskaan tullut puheeksikaan että lääkärit olisivat kyseenalaistaneet lääkkeiden tarpeen.
[/quote]
Mä en ymmärrä miksi jotkut reumaatikot väittävät syövänsä syöpälääkettä reumaan. Joo, metotreksaattia (Trexan) voidaan käyttää MYÖS syöpälääkkeenä mutta silloin annotus on aivan toinen (paljon suurempi). Metotreksaattia käytetään itse asiassa reumasairauksiin paljon yleisimmin kuin syöpään. Harvemmin silti syöpäsairaat puhuvat että syönpä reumalääkettä tähän syöpään.
[/quote]
metotreksaatti = syöpälääke. Se asia ei muutu vaikka puhutaan yksin reumalääkkeestä. Annostus on toki eri, mutta lääke sama.
Oman diagnoosini sain lastenreumana, nyt olen jo kaksikymppinen ja itselleni ei ole ikinä selvinnyt onko diagnoosini vielä lastenreuma vai onko se muuttunut. Osaako kukaan muu sanoa? Lääkäriltä en ole vastausta tähän kysymykseen ikinä saanut.
Kestäisin kyllä säryt hyvinkin, mutta tämä kaiken elämänhalun tappava väsymys on minulle vaikeampi asia. Onko muilla ilmennyt kovaa väsymystä? Auttaako siihen mikään? Minusta tuntuu, etteivät vuorokauden tunnit riittäisi muuhun kuin nukkumiseen. Hereillä ollessa en pysty keskittymään mihinkään hiukkaakaan ajattelua vaativaan, vaan hortoilen puoliunessa, unohdan mitä olen tekemässä tai minne menossa. Ei kivaa.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 13:06"]
Oman diagnoosini sain lastenreumana, nyt olen jo kaksikymppinen ja itselleni ei ole ikinä selvinnyt onko diagnoosini vielä lastenreuma vai onko se muuttunut. Osaako kukaan muu sanoa? Lääkäriltä en ole vastausta tähän kysymykseen ikinä saanut.
[/quote]
kädittääkseni se on lastenreuma ikuisesti, kun diagnoosi on tullut alle 16-vuotiaana. Omani sain päivää vaille... Juveniili idiopaattinen artriitti.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 13:00"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 12:44"]
[/quote]
Nämä on hyvä jokatapauksessa testata. Ainahan kaikilla syy ei kuitenkaan löydy näistä. Tuon Edellämainittu kirja antaa ohjeita eliminaatiodieetin aloittamiseen ja siinä ohjeistetaan jättämään alkuun pois sokeri, elintarvikehiivat, kaikki lehmänmaitotuotteet, ja viljat. Tämän lisäksi vielä kaikki sellainen jolle itse tietää tai epäilee olevansa allerginen. + sellaiset jotka mahdollisissa vasta-aine testeissä on näyttänyt allergiaa.
Näitä on tarkoitus lähteä purkamaan sitten kun oireet saa pysymään poissa.
Vitamiinit ja ravintolisät oli oma aiheensa kirjassa ja lyhyesti tiivistettynä olennaisena asiana oli mahdollinen vaurioitunut suolisto joka estää tärkeiden vitamiinien/ ravintoaineiden imeytymisen. Näin ollen vitamiinilisät on paikallaan ja myös se että tuloksia ei odota liian nopeasti. Suoliston täytyy saada korjaantua ennenkuin normaali imeytyminen alkaa jälleen tapahtua...
Tuo kurkuma ja inkivääri oli myös mainittu ja suositeltu. Oli
[/quote]
Juu ja minullekin inkivääriä suositteli nivelrikoista kärsivä parturi, joka oli saanut siitä apua.
Lastenreuma, en käytä reumaan mitään kipulääkkeitä. Mutta käsittääkseni on tyypillistä, ettei tässä muodossa ole kipuja, ellei joku nivel ole tulehtunut (tällöinkin kipua vain rasituksessa). Pronaxen on tarvittaessa, tosin se taitaa olla enemmänkin itse tulehdukseen kuin kipuun. Iriittiin olen itsekin saanut pienenä (reilut 20 vuotta sitten) silmätippoja, mutta lapsuuden jälkeen ei silmätulehduksia ole ollut. Trexania olen käyttänyt melkein vauvasta asti ja yhtä biologista n. 10 vuotta, niistä ei onneksi ole suurempia haittoja tullut.
Välillä helpompia kausia, ettei tarvitse. Buranaa kuurina, pahimpaan kipuun löytyy argoxiaa
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 16:20"]Välillä helpompia kausia, ettei tarvitse. Buranaa kuurina, pahimpaan kipuun löytyy argoxiaa
[/quote] Niin, ja minulla on diagnosoimaton nivelreuma. Reumatekijöitä ei näy veressä, mutta oireet selkeät. Lääkäritkin ovat siis sitä mieltä, että reumaa on, mutta diagnoosia ei voi antaa.. :o Reumaa myös lähisukulaisilla.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 00:58"]
Tiedättekö te reumasairaat että ruokavaliolla ja reumalla on huomattu joissakin tapauksissa olevan yhteys ja jotkut reumasairaat ovat eliminaatio dieetillä saaneet reumansa kuriin niin ettei uusia tulehduksia enää tule. Jos tästä haluaa lukea niin googlettakaa esimerkiksi Lääkäri Rauli Mäkelä tai etsikää kirjastosta/kaupasta kirja Reuma ja niveltulehdukset Luonnonmukainen hoito.
Blogista Reumaton löytyy myös yhden kertomus siitä kuinka reumaa onkin aiheuttanut jokin ruoka-aine.
Minulla ei ole reumaa mutta suvussani on paljon. Viime syksystä alkoi käsivarsiani särkemään ja kipu säteili olkapäistä sormien niveliin asti ja monesti en pystynyt pitämään kynää kädessä koska niveliä särki, tiskiluutun puristaminen myös toisinaan tuotti tuskaa. -Tk.n lääkäri kohautti harteita enkä koskaan päässyt mihinkään kokeisiin. Tämän olen itse huomannut johtuvan viljoista ja viljattomalla ruokavaliolla ei mitään oireita ole. Syksystä asti olen ollut viljattomalla ja nyt pari viikkoa sitten kokeilin vehnää ja ja heti sama homma. En kerta kaikkiaan keksi miten viljat voi vaikuttaa niveliin mutta pakko tämä on vain uskoa. Kannattaa ainakin kokeilla, eihän siinä mitään menetä.
[/quote]
olen kokenut samaa. Viljoista nivelkipuja ja iho-oireita. Samoin pähkinöistä ja liian runsaasta tomaatin ja perunan syönnistä. Hunaja tekee pahat nivelkivut. Ei ole vaikeita korvattavia. Rypsiöljykin aiheuttaa joillekin kipuja. Voi on parasta.