Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako raskautta varten laihduttaa?

Vierailija
17.08.2014 |

Olen 166/70 kokoinen. Onko kohonnutta riskiä komplikaatioihin?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, kannattaa.

Vierailija
2/22 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan ole noissa mitoissa mitään riskiä, toisin kuin 30+ kg ylipainoisilla!

Vierailija
4/22 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun mitoillasi tarvitse laihduttaa.

Vierailija
5/22 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pitää kunnosta huolto, ei tarvi laihduttaa todellakaan:))

Vierailija
6/22 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun painoindeksi on 25,5 tuntumassa, eli normipainon ylärajalla lievässä ylipainossa. Mietin, että jos painaisin 60kg, niin paino ei kohoaisi raskauden aikana yli 80 kilon. Eniten pelkään raskaudenaikasta diabetesta. Eräälle minunkokoiselle tutulle sellainen tuli.

Ap

Vierailija
7/22 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tja. Jos laihduta on myös riski että sun vitamiinivarastot on aika heikot kun tulet raskaaksi.... Jos laihdutat hitaasti ja syöt monipuolisesti niin mikäs siinä. Itse keskityisin mielummin siihen ettei raskauden aikana liho hirveesti. Alle 10kg sinun tapauksessa. Raskauden aikaisia vitamiinlisää voit ruveta syömään jo nyt ennem raskautta niin pienennät kegityahäiriöiden riskiä

Vierailija
8/22 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 10:00"]

No mun painoindeksi on 25,5 tuntumassa, eli normipainon ylärajalla lievässä ylipainossa. Mietin, että jos painaisin 60kg, niin paino ei kohoaisi raskauden aikana yli 80 kilon. Eniten pelkään raskaudenaikasta diabetesta. Eräälle minunkokoiselle tutulle sellainen tuli.

Ap

[/quote]

Se on geeneistä kiinni, tuleeko diabetes vai ei. Jos sitä ei ole suvussa, ei tarvitse pelätä. Omat mitat oli aivan samat, mitä sinulla ennen raskautta. Loppuraskaudessa painoin 90 kiloa! Arvot olivat raskauden ajan todella hyvät, ei ollut mitään diabetes-vaaraa tms. Naapurin nainen (mitat 165/55) puolestaan sai raskausajan diabeteksen.

Vierailija
9/22 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on suvussa diabetesta :/... Syön kyllä tosi harvoin makeaa. Pitäskö kokeilla gluteiibitonta ruokavaliota?

Ap

Vierailija
10/22 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa rd:n saaneista on normaalipainoisia. Vaikka ylipaino lisää riskiä saada rd, se ei suoraan aiheuta sitä, joten siinä mielessä uutisointi on vähän vääristynyttä.

Sinuna en kyllä laihduttaisi. Raskausaika muuttaa kehosi aineenvaihduntaa niin, että rasva varastoituu helpommin. Jos sekoitat elimistön aineenvaihduntaa juuri ennen raskautta laihduttamalla, niin siinä voi käydä niin, että painnonnousu on hurjaa, kun elimistö ottaa omansa takaisin korkojen kanssa. Minulle ja monille kavereille on käynyt niin, että jos ensin on laihdutettu (kuten siihen unelmien häämekkoon, ja häiden jälkeen on tultu nopeasti raskaaksi) niin sitten raskausaikana on paino noussut alussa nopeasti, vaikka on kuinka vahtinut syömisiään. Myöhemmissä raskauksissa, jotka alkavat kun elimistö on ihan ns. normaalitilassa, painonnousu on ollut maltillisempaa, vaikka syömiset ovat samat.

Sinä olet vain lievästi ylipainoinen, se ei ole sellainen riski raskaudelle kuin runsas ylipaino.

Vierailija
11/22 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan sä laihduttaa, mutta laihduta terveellisesti. Et näe nälkää, syöt paljon salaatteja, hedelmiä jne. Liikut paljon.

Vierailija
12/22 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini painoi 88 kiloa (160 cm) ennen raskautta, ei raskausdiabetestä, vaikka suvussa on diabetestä (en tiedä, liittyvätkö toisiinsa). Saman ikäinen 52 kiloa (159 cm) ennen raskautta painanut serkkuni sai rd:n, vaikkei sukurasitusta ollut. Vähän itseä jännittää, että käykö mulle kuten serkulle.

Vierailija
13/22 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 10:25"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 10:00"]

Ap

[/quote]

Se on geeneistä kiinni, tuleeko diabetes vai ei. Jos sitä ei ole suvussa, ei tarvitse pelätä. Omat mitat oli aivan samat, mitä sinulla ennen raskautta. Loppuraskaudessa painoin 90 kiloa! Arvot olivat raskauden ajan todella hyvät, ei ollut mitään diabetes-vaaraa tms. Naapurin nainen (mitat 165/55) puolestaan sai raskausajan diabeteksen.

[/quote]Ei ole suvusta tai geeneistä kiinni, vaan nimenomaan ylipainosta. Toki, jos voi raskauden aikana liikkua ja syödä terveellisesti, riski vähenee, mutta kaikki eivät pysty siihen.

Vierailija
14/22 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala vaan yrittään raskautta, ethän voi tietää edes kauanko menee raskaaksi tulossa. Älä suotta stressaa laihtumisesta, mielummin katsot että jätät epäterveet asiat pois, ja syöt terveellisesti ja monipuolisesti+liikut. Saatat laihtua silläkin, tai jos et voit laihduttaa sitten kun vauvalta jaksat, mutta muista vain terveet elämäntavat,

Vierailija
15/22 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin voit edesauttaa raskautumista pudottamalla vähän painoa. Lisäksi olen siinä ymmärryksessä, että komplikaatioiden riski kasvaa ylipainon myötä esim sektion kohdalla.

Vierailija
16/22 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
17/22 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 12:24"]Ainakin voit edesauttaa raskautumista pudottamalla vähän painoa. Lisäksi olen siinä ymmärryksessä, että komplikaatioiden riski kasvaa ylipainon myötä esim sektion kohdalla.

[/quote]

Minulle sanottiin sektiossa, että helppo leikata kun ei pitänyt mennä rasvakerrosten läpi.

Vierailija
18/22 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noilla mitoilla ole tarvetta. Jos syöt miten sattuu etkä liiku, elämäntapoja voisi vähän viilata ennen kuin yrittää raskautta - syömiset säännölliseksi ja monipuolisiksi, säännöllistä liikuntaa. Jos kohdalle sattuu rd, sulla on jo valmiina sellaiset elintavat, ettei tarvitse tehdä suuria muutoksia, ja hoito ruokavaliolla ja liikunnalla tulee kuin itsestään. Insuliinille voi toki joutua, vaikka ruoka- ja liikuntatottumukset olisivat ihanteelliset, mutta useimmille riittää ihan ruokavaliohoito.

Ennen raskautta en altistaisi kehoa kamalalle stressille, ei siis mitään kitukuuria yhdistettynä nopeasti aloitettuun, kovaan treeniin. 

Vierailija
19/22 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaanpa vielä näin myöhässä. Itselläni on ollut useita raskauksia ja olen painanut eri verran ja tullut eri verran kiloja. Pääoin niin, että olen ollut hoikka tai normaalipainoinen ja painoa tullut älyttömästi tai kohtuudella kun taas jo valmiiksi ylipainoisena mulle tuli painoa vain 5kg ja kaikki lähti synnärillä.

Näin oli kolmannessa raskaudessa ja silloin oli myös raskausajan diabetes, kuten toisessakin missä olin normaali-indeksissä koko raskauden ajan.

Olin suhtautunut asiaan niin, että raskausajan diabetes kun tarkoittaa useimmien sitä, että henkilö sairastuu 2 vuoden sisällä raskaudesta hyvn todennäköisesti diabetekseen, että jos tuo riski minulla on niin sitä en voi estää. 1 tyypin puhkeamiseen kun ei paljoa ruokavaliot auta vaan ehkä sairastumista voi parilla vuodella pidentää.

Kohdallani kävikin niin, että sairastuin 1 tyypin diabetekseen hieman alle vuosi kuudennesta raskaudesta eli meni todella monta vuotta tuosta toisesta rskaudesta kun ensimmäistä kertaa oli raskausajan diabetes, lapsi on nyt yläasteella.

2 typin diabetes puhkeaa elintapojen seurauksena ja saa myös pitkälti elintavoilla kuriin eikä sokerit siis ole hallitsemattomissa ilman lääkettä kun taas ykköstyyppiläinen kuolee jos ei lääkitse.

Meidän suvussa ei kellään ole diabetesta kuin minun eskarilaisella, mutta moni varmaan kantaa geeniä sitten. Tämän sanon siksi, että geeneissä oleva diabetes ei näy missään, siitä vaan tietää, että on alttius. Itse en siis siirrä diabetesta omiin lapsiini, mutta saattavat saada alttiuden sille, että se jonkin muun asian myötä puhkeaa ja useimmiten syyllinen on stressi kun puhutaan autoimmuuni-sairauksista.

Jos raskaaksi haluat niin älä suotta odota vaan liiku. Jos vauvan odotus alkaa vasta paljon myöhemmin yrityksestä huolimatta nii oletpahan liikkunut ja voit paremmin...ehä painokin hieman putoaa.

Älä laihduta, muuten kaikki myrkyt kropassasi lähtee liikkeelle ja munasolusikin kasvaa siinä myrkyssä. Voit olla varma, että se ei ole hyvä kasvualausta. Onnea odotuksen odotukseen!

Vierailija
20/22 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 lisää

Gluteeniton ruokavalio on keliaakikoille ja on toki melko terveellinen, mutta kaikki viljat, joita suosimme puuttuu.

Diabeetikko laskee hiilareita, ei muuta. Eli ei ole pyrkimys mennä vähillä hiilareilla vaan laskea se mitä syö ja pistää sen mukaan insuliini. Toki runsaitakaan hiilareita ei suositella kui korkeintaan namipäivänä, mutta nykyisin sairaus ei estä herkuttelua.

Diabeetikko sö siis aivan normaalia ruokaa kuten kaikki muutkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän