Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä makuasia vai onko minulla jokin puutostila?

Vierailija
02.08.2021 |

Tykkään melkein kaikista meijerituotteista ihan hirveästi. Viimeisin suurherkkuni on bulgarialainen jogurtti, johon on sekoitettu reilusti yrttiöljyyn säilöttyä fetajuustoa. Jollei olisi tarpeen syödä terveellisesti muutakin, voisin tehdä kaikki ruokaostokset maitotuotehyllyjen tienoilta.

Onko tässä kyse pelkästään makuasiasta eli mieltymyksestä vai onko meijerituotteiden himo merkki jostain "viasta"?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa. Silloin kun mulla oli paha anemia, olisin voinut syödä roppakaupalla kuivaa riisiä suoraan paketista. Töissäkin haaveilin että pääsisi jo kotiin, että voisi syödä riisiä... Nyt, kun anemiaa ei enää ole, ei voisi tehdä vähempää mieli jotain kuivaa riisiä, hyi olkoon.

Vierailija
2/12 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on krooninen b12-vitamiinin puute ja en saa jättää esimerkiksi lihaa pois ruokavaliosta ja syön jatkuvasti lisäravinnetta. Kun tilanne on taas oikein pahana niin alkaa aina tekemään mieli nautaa. Ihan sama missä muodossa ja miten, mutta nautaa on saatava. Kun tilanne alkaa parin kuukauden sisällä taas korjaantumaan niin helpottaa myös tuon tunteen kanssa. Lääkäri on myös sanonut, että jos tekee mieli lihaa niin sitä on syötävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä himoitsen välillä siemenpähkinämysliä. Voisin syödä sitä rajattomasti, mutta on siis ihan kausittaista. Syön kuitenkin leipää joka päivä niin en tiedä mikä puutos voisi olla.

Vierailija
4/12 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että tällaisia himokausia on ollut ennenkin. Yhteen aikaan olisin syönyt vain pelkkää kanaa tai kalaa, ja aikoinani suurin piirtein näin unta sitrushedelmistä. (Ja nyt alkoi tehdä kamalasti mieli kanaa, kalaa ja sitrushedelmiä.) On kyllä ihan hyvä, että himot kohdistuvat terveellisiin ruoka-aineisiin esimerkiksi karkkien tai energiajuoman sijasta. Terveystarkastuksissa ei ole havaittu mitään outoa. Mutta onko ihan tervettä nähdä päiväunia ruoasta...

Ap

Vierailija
5/12 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan tervettä nähdä päiväunia ruuasta. Jos et syö omituisia määriä (anoreksia/ahmiminen) tai esim. oksenna/käytä laksatiiveja syömisen jälkeen (bulimia), se on varmaan vain lempiruokasi vaikka onkin minusta tosi omituinen yhdistelmä.

Itse voisin syödä Nutellaa rajattomasti, jos se ei olisi niin epäterveellistä... XD

Vierailija
6/12 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkö olet lepakko?

Vierailija
7/12 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan tervettä nähdä päiväunia ruuasta. Jos et syö omituisia määriä (anoreksia/ahmiminen) tai esim. oksenna/käytä laksatiiveja syömisen jälkeen (bulimia), se on varmaan vain lempiruokasi vaikka onkin minusta tosi omituinen yhdistelmä.

Itse voisin syödä Nutellaa rajattomasti, jos se ei olisi niin epäterveellistä... XD

En sentään mene liiallisuuksiin tai ole kehittänyt muita ongelmia. En vain tunne muita ihmisiä, joilla olisi samanlaisia kausia. Tuo jogurtti-feta-yhdistelmä oli päähänpisto, mutta katsoin sitten netistä, onko yhdistelmää käytetty jonkin maan ruokakulttuurissa, ja onhan sitä. Ei se niin kamalan omituinen siis ole, vaan minä olen tietämättäni eksoottinen kulinaristi. :)

Ap

Vierailija
8/12 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkö olet lepakko?

Eivätkös lepakot syö mieluiten hedelmiä ja jotkut verta?

Vierailija
9/12 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee välillä kauhea himo saada kaalia ja yleensä huomaankin sen kun bongaan ostoskorista sekä keräkaalin että parsakaalia. Oisko raudan tai kaliumin tarve tai jotain? Varsinkin parsakaalia kohtaan tuntuu voimakasta tarvetta.

Vierailija
10/12 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on krooninen b12-vitamiinin puute ja en saa jättää esimerkiksi lihaa pois ruokavaliosta ja syön jatkuvasti lisäravinnetta. Kun tilanne on taas oikein pahana niin alkaa aina tekemään mieli nautaa. Ihan sama missä muodossa ja miten, mutta nautaa on saatava. Kun tilanne alkaa parin kuukauden sisällä taas korjaantumaan niin helpottaa myös tuon tunteen kanssa. Lääkäri on myös sanonut, että jos tekee mieli lihaa niin sitä on syötävä.

Itsellä b12-vitamiinin imeytymisongelma. Syön paljon punaista lihaa ja muutenkin saan ruokavaliostani moninkertaisesti päivän tarpeen b12-vitamiinia. Tavalliset nieltävät purkkivitamiinit eivät auta, mutta imeskeltävä b12 auttaa. Jos senkin teho alkaa hiipua, seuraava vaihtoehto on piikkiä suoneen.

Vierailija
11/12 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus keväisin kuolaan tavallisen jäävuorisalaatin perään ja voisin syödä ison kerän sellaisenaan! Tämä ei ole outoa, hyvällä kaverilla on sama 'ongelma'.

Vierailija
12/12 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkö olet lepakko?

Eivätkös lepakot syö mieluiten hedelmiä ja jotkut verta?

Tarkkaa ruokavaliota en tiedä, mutta tykkäävät käsittääkseni myös meijereistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän