Munasolujen luovutus
Hei! Olen ajattelut luovuttaa munasoluja ja mietin kannattaisiko minun mahdollisesti luovuttaa yksityisellä vai kunnallisella? Kummalla taholla solut menisivät ns. varmemmin ”käyttöön”, ajatus itsellä kuitenkin on että soluista joku saisi mahdollisesti kaipaamansa lapsensa. Kokemuksia luovutuksesta haluisin myös kuulla mikäli joku on käynyt luovuttamassa!😊
Kommentit (10)
Yksityisellä on kipeämpi tarve. Ne ovat käyneet jo kunnalliset hoidot läpi ja siirtyneet kalliisiin yksityisiin hoitoihin.
Voittehan te luovuttajat myös valita kenelle luovutatte. Laitatte ilmoituksen, johon voi laittaa hakemyksia vetämään. Itseä jännittäisi ottaa vastaan tuntemattoman munadolu, koska ei tiedä mitään taustaa hänestä. Onneksi ulkomailla niitäkin tietoja jo saa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on juuri prosessi menossa, ylihuomenna punktio. Luovutan yksityisellä, koska on lähin klinikka. Kolmas ja viimeinen kerta nyt meneillään. Mitään ongelmia ei ole itselläni ollut, päinvastoin.
Onko sulle tullut mitään oireita hormoonihoidosta? Entä alun terveystarkastukset tms., oliko pitkä prosessi?
Oletko miettinyt, että ovatko syysi luovuttaa itsekkäät eli tahdot jonkun muun kasvattavan geenisi niin, että sinun panoksesi jää vain luovutukseen ja 18 vuotias saattaa tulla ovesi taakse valmiiksi kasvatettuna?
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä on kipeämpi tarve. Ne ovat käyneet jo kunnalliset hoidot läpi ja siirtyneet kalliisiin yksityisiin hoitoihin.
Voittehan te luovuttajat myös valita kenelle luovutatte. Laitatte ilmoituksen, johon voi laittaa hakemyksia vetämään. Itseä jännittäisi ottaa vastaan tuntemattoman munadolu, koska ei tiedä mitään taustaa hänestä. Onneksi ulkomailla niitäkin tietoja jo saa.
Okei, hyvä tietää! Joo itekki ihmettelin tuota että eikö luovuttajasta anneta muuta tietoa kuin paino/pituus/hiusten ja silmien väri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on juuri prosessi menossa, ylihuomenna punktio. Luovutan yksityisellä, koska on lähin klinikka. Kolmas ja viimeinen kerta nyt meneillään. Mitään ongelmia ei ole itselläni ollut, päinvastoin.
Onko sulle tullut mitään oireita hormoonihoidosta? Entä alun terveystarkastukset tms., oliko pitkä prosessi?
Mulle ei ole tullut mitään ihmeellistä, olen kai
10pv piikittänyt itseäni ja nyt kahta piikkiä oisko 5pv. Tämä toinen injektio hieman kirvelee, mutta kivuliasta se ei silti ole. Mulla on jo aiemmin testattu mm. kromosomit eli nyt ei ihan kaikkea tehty mutta just verikokeet, pissanäyte, lääkärin ja psykologin haastattelu siihen kuuluu. Ultra ja sisätutkimus. En pitänyt vaivalloisena. Punktio on hieman epämiellyttävä, mutta sen kestää ja lääkitys on kohdillaan. Suosittelen ainakin harkitsemaan ja käymään vaikka klinikalla juttelemassa asiasta. Voit milloin tahansa vetäytyä, jos ei ole oma juttu.
Vierailija kirjoitti:
Oletko miettinyt, että ovatko syysi luovuttaa itsekkäät eli tahdot jonkun muun kasvattavan geenisi niin, että sinun panoksesi jää vain luovutukseen ja 18 vuotias saattaa tulla ovesi taakse valmiiksi kasvatettuna?
En itse halua biologisia lapsia, joten taustalla ihan vaan auttamisen halu. Jos jollekkin on hyötyä mun munasoluista niin loistavaa, mitäpä ne tyhjän panttina kohdussa kelluvat. Muutenkin ajattelen että vanhemmuuten tarvitaan muutakin kuin siittiöitä ja munasoluja, en osaisi ajatella että luovuttamani munasolusta syntynyt lapsi olisi millään tavalla minun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10pv piikittänyt itseäni ja nyt kahta piikkiä oisko 5pv. Tämä toinen injektio hieman kirvelee, mutta kivuliasta se ei silti ole. Mulla on jo aiemmin testattu mm. kromosomit eli nyt ei ihan kaikkea tehty mutta just verikokeet, pissanäyte, lääkärin ja psykologin haastattelu siihen kuuluu. Ultra ja sisätutkimus. En pitänyt vaivalloisena. Punktio on hieman epämiellyttävä, mutta sen kestää ja lääkitys on kohdillaan. Suosittelen ainakin harkitsemaan ja käymään vaikka klinikalla juttelemassa asiasta. Voit milloin tahansa vetäytyä, jos ei ole oma juttu.
Okei eli loppuunsa ei mikään mahdoton keissi. kiitos sulle tosi paljon kun jaksasit vastata! 🌼
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse halua biologisia lapsia, joten taustalla ihan vaan auttamisen halu. Jos jollekkin on hyötyä mun munasoluista niin loistavaa, mitäpä ne tyhjän panttina kohdussa kelluvat. Muutenkin ajattelen että vanhemmuuten tarvitaan muutakin kuin siittiöitä ja munasoluja, en osaisi ajatella että luovuttamani munasolusta syntynyt lapsi olisi millään tavalla minun.
Eli tahdot geeniesi jatkuvan ilman että itse kasvatat lasta. Joku taas tahtoo raskauaskokemuksen vieraila soluilla, kun omilla ei voi saada. Minä taas joko saan biologisen lapsen ja kasvatan itse tai en saa lasta ollenkaan. Adoptioon lähden vain painavista syistä, jos tuttu lapsi tarvitsee vanhempia. Muuten olen sitä mieltä, että köyhän maahan on parempi antaa 100 euroa vanhemmille lapsen koulutukseen, kuin adoptoida lapsi pois juuriltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10pv piikittänyt itseäni ja nyt kahta piikkiä oisko 5pv. Tämä toinen injektio hieman kirvelee, mutta kivuliasta se ei silti ole. Mulla on jo aiemmin testattu mm. kromosomit eli nyt ei ihan kaikkea tehty mutta just verikokeet, pissanäyte, lääkärin ja psykologin haastattelu siihen kuuluu. Ultra ja sisätutkimus. En pitänyt vaivalloisena. Punktio on hieman epämiellyttävä, mutta sen kestää ja lääkitys on kohdillaan. Suosittelen ainakin harkitsemaan ja käymään vaikka klinikalla juttelemassa asiasta. Voit milloin tahansa vetäytyä, jos ei ole oma juttu.Okei eli loppuunsa ei mikään mahdoton keissi. kiitos sulle tosi paljon kun jaksasit vastata! 🌼
Ei mitään, oon just autossa kotimatkalla. Tänään ultrattiin ja munasoluja oli melkoinen määrä. Kokemuksena tämä on varmaan jokaiselle erilainen, itse olen saanut klinikalla tosi hyvää kohtelua ja aina on saanut kysellä kaikenlaista. En ole myöskään kovin kipuherkkä enkä esimerkiksi pelkää neuloja, sekin auttaa. Pieni epämukavuus ei haittaa sen rinnalla, että joku voi saada näillä soluilla kaipaamansa lapsen. :)