Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menisitkö työhaastatteluun jos et osaisi työtehtäviä?

Vierailija
02.08.2021 |

Olen hakenut junioritason tehtävään joka kyllä liittyy alaani, mutta en omaa varsinaista työelämäkokemusta työpaikkailmoituksen ilmoittamista asioista. Omaan kyllä työkokemusta samasta aihepiiristä, mutta en ole suoranaisesti tehnyt työkuvauksen mukaisia asioita kuten budjetoinut (olen laskentatoimen tradenomi).

Sain kutsun haastatteluun, mutta olen alkanut miettiä sen perumista. Nykyinen ja aikaisempi työni ovat titteleistä huolimatta aika simppeliä laskun pyörittelyä sekä suoranaista asiakaspalvelua ja pelkään että teen itsestäni pellen jo työhaastattelussa ja jos ihmeellä saisin tuon työn, olisin aivan surkea jos jotenkin saisin kelploteltua itseni sisään.

Perunko haastattelun? Mitä sinä tekisit vastaavassa tilanteessa jossa uusi potentiaalinen työ on todella vahvasti mukavuus- sekä tämänhetkisen osaamisalueesi ulkopuolella?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, en olisi itse edes hakenut.

Vierailija
2/23 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, en olisi itse edes hakenut.

Sama täällä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli yritys on ilmoittanut kouluttavansa tehtävään eikä kaikkea tarvitse heti osata niin tietenkin menet haastatteluun. Jos olet lisäksi nopea oppimaan uutta ja asenne kohdillaan niin ei pitäisi olla ongelmaa.

Mutta tietenkään liian vaativaan paikkaan ei kannata itseään tunkea.

Haastattelusta itsessään saa jo arvokasta kokemusta. Jos yritys kutsuu haastatteluun niin kyllä he silloin pitävät sinua mahdollisena ainakin papereiden perusteella. Tosin se käsitys voi muuttua riippuen miten haastattelu menee.

Vierailija
4/23 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin haastatteluun. Kun kerrot rehellisesti ja avoimesti osaamisestasi ja aikaisemmista tehtävistäsi niin mitä siinä voi munata tai olla pelle. Hehän ovat olleet sinusta hakemuksesi perusteella kiinnostuneita ja kutsuneet haastatteluun. Nykyään on paljon jos pääsee haastatteluun asti.

Ja jos paikka ja työtehtävät eivät sitten tunnu omilta niin ei paikkaa ole pakko ottaa. Ainahan sitä voi lopulta ottaa vaikka oppimiskokemuksena ja tulee treenattua haastattelussa olemista siihen huippupaikkaan.

Vierailija
5/23 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli yritys on ilmoittanut kouluttavansa tehtävään eikä kaikkea tarvitse heti osata niin tietenkin menet haastatteluun. Jos olet lisäksi nopea oppimaan uutta ja asenne kohdillaan niin ei pitäisi olla ongelmaa.

Mutta tietenkään liian vaativaan paikkaan ei kannata itseään tunkea.

Haastattelusta itsessään saa jo arvokasta kokemusta. Jos yritys kutsuu haastatteluun niin kyllä he silloin pitävät sinua mahdollisena ainakin papereiden perusteella. Tosin se käsitys voi muuttua riippuen miten haastattelu menee.

Samaa mieltä, mene vaan haastatteluun. Ellet ole rankasti liioitellut hakemuksessasi osaamista, niin luultavasti haastattelija on jo ymmärtänyt, että olet juniorimpi. Kerro osaamisesi rehellisesti, mutta varo ettet sorru vähättelemään itseäsi.

T. HR

Vierailija
6/23 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene haastatteluun. Ovathan he nähneet sinussa potentiaalia kun olet kutsun saanut :)

Vierailija
7/23 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mennyt, saanut paikan ja oppinut työtehtävät työtä tehdessä.

Vierailija
8/23 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mennyt ja saanutkin paikan. Joka hommassa pitää opetella uutta.

Vierailija
9/23 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin.

Mulle ei ole koskaan käynyt niin, että työ olisi liian vaativaa. Päinvastoin se ei ole yleensä ollut ollenkaan sellaista, mitä ilmoituksessa on kerrottu, vaan paljon sitä yksinkertaisempaa rutiinityötä.

Budjetin laatiminenkin saattaa tarkoittaa vain sitä, että viime vuonna tähän asiaan oli rahaa 50 000 euroa. Laitetaan saman verran tälle vuodelle.

Vierailija
10/23 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öööh budjetointi nyt ei vaadi erikseen mitään tutkintoa. Harva sitä osaa kunnes joku selittää mitä siihen kuuluu, sen jälkeen osaat homman. Ilmeisesti sun tökokemus on riittävän lähellä tai muuten mielenkiintonen, että sait kutsun haastatteluun. Tietenkin meet ja juttelet tyyppien kanssa. Kyllä ne sanoo jos et ole sopiva. Mittään et menetä.

Jos jäät hakemaan pelkästään niitä töitä mistä olet jo kokemusta kerännyt et oikein kehity urallasi tai ammatillisesti. Aina pitää olla avoin uusille mahdollisuuksille ja kokeilla rohkeasti. 

Vierailija
11/23 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai menet! Vain naiset murehtivat tuota, etteivät pilkulleen täytä pitkää vaatimus/toivelistaa, joka ilmoituksessa on.

Menet, laitat parastasi! Jos saat paikan, opit varmasti mitä pitää tehdä. Ja yleensä apua ja neuvoja on saatavilla.

Esim budjetointi on sellaista, että hyvin usein on edellisen vuoden/projektin tms budjetteja malliksi. Sitten niitä viilaillaan.

Vierailija
12/23 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, ja onneksi kyseessä on sentään junioritason titteli ja rooli eikä asiantuntijatehtävä.

Opin nopeasti ja työ sekä firma ovat erittäin mielenkiintoisia. Pelkään kuitenkin että aiempi aika kattava kokemattomuus itse työnkuvauksen osa-alueista ampuu itseään jalkaan ennemmin tai myöhemmin. En ole valehdellut CV:ssä tai aiemmassa haastattelussa (tämä on toinen haastattelukierrokseni) mutta mitä jos olen liioitellut tai ylimyynyt osaamistani? Stressaa aivan älyttömän paljon. /AP

Vierailija
13/23 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öööh budjetointi nyt ei vaadi erikseen mitään tutkintoa. Harva sitä osaa kunnes joku selittää mitä siihen kuuluu, sen jälkeen osaat homman. Ilmeisesti sun tökokemus on riittävän lähellä tai muuten mielenkiintonen, että sait kutsun haastatteluun. Tietenkin meet ja juttelet tyyppien kanssa. Kyllä ne sanoo jos et ole sopiva. Mittään et menetä.

Jos jäät hakemaan pelkästään niitä töitä mistä olet jo kokemusta kerännyt et oikein kehity urallasi tai ammatillisesti. Aina pitää olla avoin uusille mahdollisuuksille ja kokeilla rohkeasti. 

Juuri näin! Aina pitääkin hieman hirvittää. Silloin tietää, että tulee oppimaan ja kehittymään.

Vierailija
14/23 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, ja onneksi kyseessä on sentään junioritason titteli ja rooli eikä asiantuntijatehtävä.

Opin nopeasti ja työ sekä firma ovat erittäin mielenkiintoisia. Pelkään kuitenkin että aiempi aika kattava kokemattomuus itse työnkuvauksen osa-alueista ampuu itseään jalkaan ennemmin tai myöhemmin. En ole valehdellut CV:ssä tai aiemmassa haastattelussa (tämä on toinen haastattelukierrokseni) mutta mitä jos olen liioitellut tai ylimyynyt osaamistani? Stressaa aivan älyttömän paljon. /AP

Junioritason paikka. Sinua kyllä neuvotaan ja perehdytetään!

Jos olet jo tokalla kierroksella, sinulla on hyvät mahkut! Nyt vain itseluottamusta peliin.

Kun kysyvät vaikka heikkouksia, niin sanot että et ole vielä tehnyt tällaisia ja tällaisia tehtäviä, mutta uskot että opit.

Ja kun kysytään vaikka toiveita ja odotuksia, niin sano toivovasi apua sinulle uusissa tehtävissä. Ei ole mitenkään erikoista tai noloa.

Vierailija
15/23 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka firmassa on joka tapauksessa vähän omia kommervenkkejä, miten budjetteja väännetään, niin on ihan sama, onko sinulla siitä kokemusta vai ei. Joka tapauksessa sinulle näytetään ko firman tapa ja opit sen sitten. Kaikissa firmoissa kun omansa lainen kustannusrakenne jne.

Vierailija
16/23 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut monta kertaa työhaastattelussa, jossa en ole osannut tulevia työtehtäviä. Minulla on kuitenkin ollut osaamista, mikä on todistanut, että opin myös hakemani hommat. Ei uralla muuten enene.

Vierailija
17/23 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. - En usko olevan montaakaan sellaista paikkaa, josa voisin sanoa tietäväni ja osaavani kaiken täydellsiesti. Mutta joo. Välillä tuntuu mahdottomalta kun pitäisi osata ja hallita miljoona asiaa ai ehkä vain sata riitäisi, että edes pääsisi haastatteluun asti. Huokaus. 

Vierailija
18/23 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa, kun en ole nähnyt ilmoitusta tai hakemustasi.

Mutta jos olet hakemuksessani ollut rehellinen, niin hehän ovat sinut sen pohjalta haastatteluun valinneet ja näkevät taustasi olevan hyvä kyseistä tehtävää ajatellen. Aina ei haeta henkilöä joka jo osaa kyseisen tehtävän, riittää että on käsitystä alasta/tehtävistä ja henkilö sitten työn kautta kehittyy tehtävän tekijäksi.

Jos siis en olisi liioitellut hakemuksessani, niin ehdottomasti menisin haastatteluun.

Vierailija
19/23 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai menet! Vain naiset murehtivat tuota, etteivät pilkulleen täytä pitkää vaatimus/toivelistaa, joka ilmoituksessa on.

Menet, laitat parastasi! Jos saat paikan, opit varmasti mitä pitää tehdä. Ja yleensä apua ja neuvoja on saatavilla.

Esim budjetointi on sellaista, että hyvin usein on edellisen vuoden/projektin tms budjetteja malliksi. Sitten niitä viilaillaan.

Lämmin kiitos kannustuksesta. 😊/AP

Vierailija
20/23 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kannattaa hakea tehtäviä joita ei osaa. Uusia asioita oppii tekemällä ja jos tekee vain sitä mitä osaa, niin ei koskaan pääse eteenpäin.