Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alaikäisen huonot kotiolot

Vierailija
16.08.2014 |

Olen 16-vuotias opiskelijatyttö. Onko mahdollista kysyä esimerkiksi Kelalta asumistukea yms. jotta voisin hankkia oman asunnon jostain? Kotona en enää pysty olemaan.

Riitelen joka ilta isäni kanssa, hänestä on tullut kovemman luokan alkoholisti. En pysty olemaan kotona samaan aikaan isäni kanssa. Hän on tehnyt elämästäni helvettiä. Uhkailee jatkuvasti ja haukkuu.

Olen ala-asteelta saakka saanut nukkua sohvalla. Muilla omat sängyt ja "oma rauha". Minä nukun kaikkien nähtävillä "olohuoneessa". Lisäksi vanhempani polttavat. Kärsin tästäkin, sillä en siedä sitä hajua joka tarttuu minuun ja tavaroihini. Joudun kesät talvet säilyttämään tavaroitani ja vaatteitani parvekkeella, etteivät ne alkaisi haisemaan tunkkaiselta röökiltä. Tästä syystä minua haukutaan "neuroottiseksi", kun haluan säilyttää tavarani ja vaatteeni normaalin tuoksuisilta.

Joudun ostamaan viimeisistä kesätyön palkoistani itselleni ruoat yms. Äitini maksaa asuinkulut ja isäni pitäisi maksaa ruoat . Mutta mistä hän ostaa ruokaa kun joka päivä ostaa noin 4 askia tupakkaa ja lavan kaljaa?? Ei minun mielestä 16v tarvitse kotiinsa ostaa omia ruokia kun kukaan muu ei välitä. Äitini on yrittänyt sanoa isälleni juomisesta muttei mikään auta...

Tilanne voisi olla pahemminkin, mutta minulla ei enää pinna riitä.... Haluan kodin, johon voisin saapua ilman että tarvitsee pelätä sitä, millä tavoin tänään uhataan. :( Muuttaisin tietenkin jollekkin sukulaiselle, mutta kellään ei ole tilaa. Auttakaa! Mitä pitäisi tehdä??

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 21:48"]Kyllähän 16-vuotias voi muuttaa pois kotoa. Silloin ainakin opintotuki on isompi ja saat myös asumistukea sekä toimeentulotukeakin, jos tulosi jäävät mataliksi. Ei kannata tehdä turhaan itsestään ls-ilmoa, kun muutenkin olet kypsä ja fiksu nuori, joka haluaa (syystäkin) itsenäistyä ja elää omillaan. Kannattaa tutkia vielä netistä ja käydä kelassa ja/tai sosiaalitoimistossa. Opiskelupaikka kannattaa kuitenkin hommata ja tutkia, mistä löytäisi hyvän vuokra-asunnon. Tsemppiä! Vaikutat todella fiksulta nuorelta tytöltä/naiselta. Harmillista kyllä, että vanhempasi ovat noin epäreiluja. :(

[/quote]

Opiskelen ammattiopistossa toisessa kunnassa. Tätä vastausta olenkin odottanut, onnistuisikohan toi Kelan juttu?? Mitä siellä pitäisi kertoa? Vai onnistuisiko, vaikken kerro koko tilannetta? Ettei turhaan huolestuta. Pärjään kyllä, haluaisin vain paremman "kotiympäristön". :( Tekisin mitä vain, että se onnistuisi..

AP

Vierailija
22/34 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 21:52"]Hae opiskelija-asuntoa tosiaan ja sen jälkeen sosiaalitoimistoon ja Kelaan. Ei välttämättä kannata heille kertoa taustaa tarkemmin, mutta sanot, että haluat muuttaa itseksesi asumaan. Kyllä kaikki varmasti järjestyy. Vanhemmillasi on 17-vuotiaaksi vielä elatusvelvollisuus ja saavat lapsilisäsi myös, mutta muuten olet oikeutettu tukiin.

[/quote]

En halua kertoa taustaa liian tarkasti, ettei huolestuta ja ruveta sosiaalitoimen kanssa säätämään. :/ Ei onneksi montaa kuukautta, kun täytän 17 vuotta. Voiko tukiin vaikuttaa, kun olin kesätöissä ja kerkesin tienaamaan n. 3500e? Kysytäänkö Kelassa ikäiseltäni tuloja?

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-ikäinen ei voi allekirjoittaa vuokrasopimusta. Toimeentulotukea haettaessa tulee lastensuojelu mukaan kuvioihin.

Vierailija
24/34 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 22:01"]Ala-ikäinen ei voi allekirjoittaa vuokrasopimusta. Toimeentulotukea haettaessa tulee lastensuojelu mukaan kuvioihin.

[/quote]

Jos äitini allekirjoittaa myös sopimuksen, eli periaatteessa olisi vastuussa jos en maksaisi vuokraa. Olen jostain lukenut, että näinkin pystyisi toimia?

AP

Vierailija
25/34 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt otat yhteyttä kouluterveydenhoitajan tai kuraattorin kautta sosiaalitoimeen ja lastensuojeluun. Tarvitset turvallisen ja terveellisen elinympäristön ja pian. Sanot ettet halua laitokseen; voivat auttaa sinua saamaan myös oman asunnon, mutta jos ehdottavat ns. laitospaikkaa, niin mitä pelkäät siellä? Se voi olla hyvinkin kodinomainen, asuntolatyyppinen koti jossa sinulla on oma, rauhallinen huone ja ruokaa, bonuksena vielä kuuntelevia ja välittäviä aikuisia. :) Nyt reippaasti tuumasta toimeen, totuutta salaamatta. Jos et kerro tosiasioita, voit saattaa itsesi tilanteeseen jossa et saa uutta asuinpaikkaa mutta isäsi saa tietää että olet yrittänyt muuttaa -> voi huonontaa kotioloja entisestään.

Vierailija
26/34 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 22:13"]Nyt otat yhteyttä kouluterveydenhoitajan tai kuraattorin kautta sosiaalitoimeen ja lastensuojeluun. Tarvitset turvallisen ja terveellisen elinympäristön ja pian. Sanot ettet halua laitokseen; voivat auttaa sinua saamaan myös oman asunnon, mutta jos ehdottavat ns. laitospaikkaa, niin mitä pelkäät siellä? Se voi olla hyvinkin kodinomainen, asuntolatyyppinen koti jossa sinulla on oma, rauhallinen huone ja ruokaa, bonuksena vielä kuuntelevia ja välittäviä aikuisia. :) Nyt reippaasti tuumasta toimeen, totuutta salaamatta. Jos et kerro tosiasioita, voit saattaa itsesi tilanteeseen jossa et saa uutta asuinpaikkaa mutta isäsi saa tietää että olet yrittänyt muuttaa -> voi huonontaa kotioloja entisestään.

[/quote]

Laitos ei ole kaltaisiani varten, tiedän sen. :/ Todellakin tarvitsen muun ympäristön elämiseen, äitini onneksi ymmärtää että nyt alkaa olemaan nippu täynnä tähän pelleilyyn.. Tänään viimeksi keskusteltiin tästä. Pahinta että isälläni alkoi kesäloma..... Ei auta asiaa yhtään! :( Olen ollut kerran sosiaalitoimen kanssa tekemisissä ihan hyvissä merkeissä, hoidettiin asia hissukseen. Joku koulututtuni vaan mainitsi, että hänellä alaikäisenä muutto onnistui ihan hyvin tukien avulla. Sosiaalitoimi on viimeinen mahdollisuuteni. :/

AP

Vierailija
27/34 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene sosiaalitoimistoon. Ei noin vanhaa enää laiteta laitokseen, jos olet fiksu ja osaat huolehtia asioistasi. Kerro tilanteestasi rauhallisesti ja pyydä mahdollisuutta omaan asuntoon. Hyvin suurella todennäköisyydellä saat sossun tukiasunnon, eli asut omillasi ja muutaman viikon välein joku sossu auttaa asioiden hoidossa sinua. Korosta että haluat käydä koulusi kunnolla ja hoitaa asiasi. He ymmärtävät kyllä että olet vastuullinen.

Oikein kovasti voimia sinulle. Toivon että uskallat hakea apua.

Vierailija
28/34 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni samankaltainen tilanne. Mutta olen 13v:/. Muuten tekisin itsestäni ls-ilmoituksen,

mutta mull 3 alaikäistä sisarusta enkä heille tahdo ongelmia.

29/34 |
19.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä sosiaali-ja kriisipäivystykseen. Koska olet alaikäinen sossut tulevat kuvioon mukaan halusit sitä tai et. Kerro tilanteestasi rehellisesti niin ammattilaiset kyllä löytävät sinulle parhaan ratkaisun, auttavat asunnon etsimisessä ja tukiasunnoissa. Minulla oli yksi kaveri joka joutui tuohon turvautumaan vaikeiden kotiolojen vuoksi ja auttoivat tätä saamaan oman asunnon.

Helsinki Sosiaali- ja kriisipäivystys

Sosiaalipäivystys puh. 0206 96006 joka päivä 24 h

30/34 |
19.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä03 kirjoitti:

Itselläni samankaltainen tilanne. Mutta olen 13v:/. Muuten tekisin itsestäni ls-ilmoituksen,

Eikö pikemminkin kannattaisi tehdä jotta pienemmät sisaruksesikin saisivat apua? Huostaanottoja ei tehdä kevyin perustein. Jos vanhempasi kykenevät huoltajuuteen, he saavat siinä tukea. Ei ole tervettä jos perheessä yksikään lapsi joutuu kaltoinkohdelluksi. Olet ihan yhtä arvokas kuin sisaruksesi, ansaitset parempaa.

Vierailija
31/34 |
20.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkea kirjoitti:

Käyttäjä03 kirjoitti:

Eikö pikemminkin kannattaisi tehdä jotta pienemmät sisaruksesikin saisivat apua? Huostaanottoja ei tehdä kevyin perustein. Jos vanhempasi kykenevät huoltajuuteen, he saavat siinä tukea. Ei ole tervettä jos perheessä yksikään lapsi joutuu kaltoinkohdelluksi. Olet ihan yhtä arvokas kuin sisaruksesi, ansaitset parempaa.

Itse en aikanaan uskaltanut tehdä itsestäni lasua, en halunnut sisarusten kärsivän. Se olin vain MINÄ jota kohdeltiin huonosti. Mun sisaruksia kohdeltiin (ja kohdellaan yhä) kuin kuninkaita ikään.

Vierailija
32/34 |
20.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitsivain kirjoitti:

Valkea kirjoitti:

Käyttäjä03 kirjoitti:

Itse en aikanaan uskaltanut tehdä itsestäni lasua, en halunnut sisarusten kärsivän. Se olin vain MINÄ jota kohdeltiin huonosti. Mun sisaruksia kohdeltiin (ja kohdellaan yhä) kuin kuninkaita ikään.

Lisään että kärsimisellä tarkoitin erottamista vanhemmistani. Ei siinä olisi käynyt niin että vain minut olisi viety pois, vaan myös sisarukset. Ja etenkin siskoni olisi siitä katkeroitunut kun ei enää olisi se pikkuprinsessa joka saa kaiken tahtomansa.

33/34 |
20.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse jouduin lähtemään kotoa varhain ja tein sen menemällä opiskelemaan ja koulun asuntolaan.

Sama täällä. Mä sain vuokrattua  yksityiseltä vuokranantajalta pikkuruisen asunnon ja täysi-ikäinen veljeni auttoi sopimuksen tekemisessä. Muistaakseni molemmat allekirjoitettiin se. Mun opiskelu lähti hyvin käyntiin, mutta oli yksinäistä. Sitä perhettä, vaikka oli päihdeperhe, oli silti välillä kova ikävä. Me maksamme veroja juuri siksi, että sinä ap, ja muut samassa tilanteessa olevat, saat apua. Mene nyt ihmeessä ihan ensiksi koulun kuraattorille puhumaan tilanteestasi. Luulisin että helsinkiläisessä koulussa on myös sos.työntekijä. Saat apua varmasti. En usko, että 16v laitetaan enää laitokseen. Hienoa, että sulla on opiskelupaikka. Pidä siitä kiinni. Tsemppiä <3.

Vierailija
34/34 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin että jos olet kesätöissä ollut, niin miksi et maksa itse puhelinkulujasi? 🤔

Toivon, että löydät ratkaisun ongelmiisi. Ota yhteys perheneuvolaan. Sitä kautta uskon, että löydetään järkevä ratkaisu.