Alaikäisen huonot kotiolot
Olen 16-vuotias opiskelijatyttö. Onko mahdollista kysyä esimerkiksi Kelalta asumistukea yms. jotta voisin hankkia oman asunnon jostain? Kotona en enää pysty olemaan.
Riitelen joka ilta isäni kanssa, hänestä on tullut kovemman luokan alkoholisti. En pysty olemaan kotona samaan aikaan isäni kanssa. Hän on tehnyt elämästäni helvettiä. Uhkailee jatkuvasti ja haukkuu.
Olen ala-asteelta saakka saanut nukkua sohvalla. Muilla omat sängyt ja "oma rauha". Minä nukun kaikkien nähtävillä "olohuoneessa". Lisäksi vanhempani polttavat. Kärsin tästäkin, sillä en siedä sitä hajua joka tarttuu minuun ja tavaroihini. Joudun kesät talvet säilyttämään tavaroitani ja vaatteitani parvekkeella, etteivät ne alkaisi haisemaan tunkkaiselta röökiltä. Tästä syystä minua haukutaan "neuroottiseksi", kun haluan säilyttää tavarani ja vaatteeni normaalin tuoksuisilta.
Joudun ostamaan viimeisistä kesätyön palkoistani itselleni ruoat yms. Äitini maksaa asuinkulut ja isäni pitäisi maksaa ruoat . Mutta mistä hän ostaa ruokaa kun joka päivä ostaa noin 4 askia tupakkaa ja lavan kaljaa?? Ei minun mielestä 16v tarvitse kotiinsa ostaa omia ruokia kun kukaan muu ei välitä. Äitini on yrittänyt sanoa isälleni juomisesta muttei mikään auta...
Tilanne voisi olla pahemminkin, mutta minulla ei enää pinna riitä.... Haluan kodin, johon voisin saapua ilman että tarvitsee pelätä sitä, millä tavoin tänään uhataan. :( Muuttaisin tietenkin jollekkin sukulaiselle, mutta kellään ei ole tilaa. Auttakaa! Mitä pitäisi tehdä??
Kommentit (34)
Itse jouduin lähtemään kotoa varhain ja tein sen menemällä opiskelemaan ja koulun asuntolaan.
http://www.punainenristi.fi/toimipisteet/nuorten-turvatalo-helsinki
Tuonne voi soitella tai mennä vaikka yöksikin. Siellä osaavat varmasti auttaa, koska ovat päivittäin tekemisissä sinunkaltaistesi nuorten kanssa! Tsemppiä sulle kovasti!
Piti siis sanoa, että vanhempani polttavat sisällä kodissamme. :(
AP
En halua joutua lastensuojelun asiakkaaksi, laittaisivat vain johonkin laitokseen.. :( Haluaisin paikan, johon voin tulla ilman että joutuu pelkäämään millä tänään uhataan. Joudun olemaan mahdollisimman paljon pois kotoa, tulen iltamyöhään juuri ja juuri nukkumaan yöt kotiin. Haluan viettää mahdollisimman vähän aikaa täällä.
AP
Ota yhteys sosiaalitoimeen tai perheneuvolaan. Sitä kautta asiat lähtevät rullaamaan. Vanhemmillasi on elatusvelvollisuus, joten he joutuvat maksamaan elämisesi.
Olen pahoillani, tuo kuulostaa tosi ikävältä sua kohtaan :( Eikös 16-v.kin voi saada asumistukea, jos muuttaa omilleen, mulla on ainakin se käsitys? Opintotuki lienee on yksin asuvalla isompi. Onko sun paikkakunnalla opiskelija-asuntoja, voisitko ilmoittautua hakijaksi?
Voi kauheeta :-( Missä päin asut? Voit tulla joskus mun luo nukkuun. Oon yh, en polta enkä dokaa ja voin laittaa sulle oman huoneen.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 21:31"]Ota yhteys sosiaalitoimeen tai perheneuvolaan. Sitä kautta asiat lähtevät rullaamaan. Vanhemmillasi on elatusvelvollisuus, joten he joutuvat maksamaan elämisesi.
[/quote]
Olen onneksi kuopus ja ainut alaikäinen perheessämme. Eli kukaan muu ei joutuisi kärsimään jos menisin sosiaalitoimeen keskustelmaan. Mitä he voisivat tehdä? Tulen siis äitini kanssa toimeen, mutta isäni on pilannut nuoruuteni. Niin. Tietääkseni heidän kuuluisi ostaa ruoat yms. Ei minun viimeisistä rahoistani, jotka tarvitsen opiskelutarvikkeisiin.
AP
koulu jossa ilmaiset opiskelija-asuntolat olisi paras
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 21:31"]Olen pahoillani, tuo kuulostaa tosi ikävältä sua kohtaan :( Eikös 16-v.kin voi saada asumistukea, jos muuttaa omilleen, mulla on ainakin se käsitys? Opintotuki lienee on yksin asuvalla isompi. Onko sun paikkakunnalla opiskelija-asuntoja, voisitko ilmoittautua hakijaksi?
[/quote]
Tätä on jo monta vuotta jatkunut. Nyt kun isäni on tajunnut että osaan jo sanoa vastaan asioihin, alkaa mennä pahemmin. Lupasi juuri katkaista puhelimeni liittymän koska "vittuilin" hänelle keskustelemalla veljeni kanssa puhelinlaskusta. Sanoin vahingossa laskuun liittyen, että enhän mä sitä maksa.. Että näin. Mistähän rahasta omat puhelinlaskunikin maksan.... Ajattelinkin jos Kelasta saisi tukia, että voisin ilmottautua hakijaksi opiskelija-asuntoon. :/
AP
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 21:40"]Missä asut?
[/quote]
Helsingissä.
AP
Ottaisin sut joksikin aikaa tänne, jos ois mahdollista. Yh-äiti.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 21:43"]Ottaisin sut joksikin aikaa tänne, jos ois mahdollista. Yh-äiti.
[/quote]
Olen otettu, että on näin ajattelevia ihmisiä. Olisipa koti, jossa tekisin jotain muutakin kun nukun yöni ja nekin todella huonosti röökin hajusissa ja tunkkaisissa lakanoissa. Suurimman osan ajasta myös itken, ahdistaa aina kun joudun olemaan täällä. :(
AP
Kyllähän 16-vuotias voi muuttaa pois kotoa. Silloin ainakin opintotuki on isompi ja saat myös asumistukea sekä toimeentulotukeakin, jos tulosi jäävät mataliksi. Ei kannata tehdä turhaan itsestään ls-ilmoa, kun muutenkin olet kypsä ja fiksu nuori, joka haluaa (syystäkin) itsenäistyä ja elää omillaan. Kannattaa tutkia vielä netistä ja käydä kelassa ja/tai sosiaalitoimistossa. Opiskelupaikka kannattaa kuitenkin hommata ja tutkia, mistä löytäisi hyvän vuokra-asunnon. Tsemppiä! Vaikutat todella fiksulta nuorelta tytöltä/naiselta. Harmillista kyllä, että vanhempasi ovat noin epäreiluja. :(
Hirveää on talvella, kun joutuu puolalasti mennä parvekkeelta hakemaan puhtaat ja hyväntuoksuiset vaatteet.... Jotka huonolla tuurilla ovat hieman lumessa jos tuuli on pyyhkäissyt jätesäkin suojaamasta pois. :( Kohta sekin helvetti alkaa taas..
AP
Hae opiskelija-asuntoa tosiaan ja sen jälkeen sosiaalitoimistoon ja Kelaan. Ei välttämättä kannata heille kertoa taustaa tarkemmin, mutta sanot, että haluat muuttaa itseksesi asumaan. Kyllä kaikki varmasti järjestyy. Vanhemmillasi on 17-vuotiaaksi vielä elatusvelvollisuus ja saavat lapsilisäsi myös, mutta muuten olet oikeutettu tukiin.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 23:07"]Mene sosiaalitoimistoon. Ei noin vanhaa enää laiteta laitokseen, jos olet fiksu ja osaat huolehtia asioistasi. Kerro tilanteestasi rauhallisesti ja pyydä mahdollisuutta omaan asuntoon. Hyvin suurella todennäköisyydellä saat sossun tukiasunnon, eli asut omillasi ja muutaman viikon välein joku sossu auttaa asioiden hoidossa sinua. Korosta että haluat käydä koulusi kunnolla ja hoitaa asiasi. He ymmärtävät kyllä että olet vastuullinen.
Oikein kovasti voimia sinulle. Toivon että uskallat hakea apua.
[/quote]
Ehkä tätäkin pitäisi harkita. Olen muutaman kerran ollut sosiaalitoimen kanssa yhteydessä mm. kun en käynyt koulua hyvin muutama vuosi sitten. Huomasivat kuitenkin että olen fiksunoloinen tyttö joka kyllä saa asiansa hoidettua. Nyt kun olen päässyt ammattikouluun olen intoa täynnä! En ole ikinä ennen hoitanut kouluasioitani näin hyvin kuin nyt.. Vielä kun asuinpaikan saisi kuntoon, elämä hymyilisi enkä voisi olla onnellisempi.
Kiitos kaikille neuvoista! Enköhän osaa lähteä rakentamaan jonkinlaista suunnitelmaa ensi viikolla.
:)
AP