Maksaako kukaan enää käteisellä?
Maksaako kaiki ihmiset nykyään korteilla? Vanhukset taitaa vielä käyttää käteistä, mutta entä muut?
Kommentit (55)
Minusta on kivaa elää vähän anonyymimmin. Ei jokaista ostostani ja liikettäni tarvitse rekisteröidä jossain. Maksan siksi käteisellä suurimman osan ostoksistani.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 19:48"]
Minusta on kivaa elää vähän anonyymimmin. Ei jokaista ostostani ja liikettäni tarvitse rekisteröidä jossain. Maksan siksi käteisellä suurimman osan ostoksistani.
[/quote]Eli Alko-ostoksesi.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 19:37"]
Aina kauppatorilla! Haluan laadukkaimpia vihanneksia ja marjoja, joten ostan suoraan tuottajilta. Toriostoksiin menee n. 50 €/ viikko.
Lisäksi pysäköinnistä joutuu usein maksamaan kolikoilla.
Tampereella pystyy maksamaan torillakin jo kortilla.
Harvoin tulee käteisellä maksettua. En viitsi isoja summia kantaa mukana käteistä, kortilla kun maksaa ei tarvi miettiä onko tarpeeksi rahaa mukana.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 19:47"]
Käteisellä saa monesti alennusta
[/quote]
Täh? Siis missä? Ei korttimaksaminen tarkoita luotolla maksamista.
Yllättävän paljon käteisfaneja. Liittyisiköhän palstan sosioekonomiseen jakaumaan? -12
Kun keski-ikäisten työkavereideni kanssa lähdemme yhteislounaalle, heidän pitää aina käydä ensin nostamassa rahaa. En oikein tajua tätä kun itse maksan aina kortilla.
"Pankki- ja luottokortilla maksaminen voi kohta olla kalliimpaa kuin käteisellä maksaminen. Tekeillä oleva lakimuutos sallii kauppojen perivän asiakkailtaan maksutavan todellisen hinnan. Jatkossa maksutavan voi päästä kassalla valitsemaan hinnaston mukaan. Nyt kaikki asiakkaat maksavat tuotteissa esimerkiksi kansainvälisten luottokorttikulujen kustannukset.
Maksaminen ei ole ilmaista. Jokaisesta maksutavasta koituu kaupalle kuluja ja kalleimpia ovat kansainväliset luottokortit. Nyt kaupat ovat sisällyttäneet korttimaksujen provisiot tuotteiden hintoihin, mutta uusi maksupalvelulakiehdotus ei enää kiellä kauppiaita perimästä asiakkailtaan luottokortin todellisia käyttökustannuksia.
On mahdollista, että vastaisuudessa jokainen maksaa omasta maksutavastaan aiheutuvat kulut eli kukaan ei joutuisi tukemaan toisen maksutapaa.
Pari vuotta sitten käteisen ja kansainvälisen pankkikortin kustannukset ostosten loppusummasta olivat noin 0,30 prosenttia, Visan ja Mastercardin yksi prosentti ja Dinersin ja Amexin enimmillään jopa neljä prosenttia.
Kotimaiset pankkikortit ovat olleet halvimpia, sillä niiden käyttö on maksanut muutaman sentin maksukertaa kohden. Ne ovat kuitenkin korvautumassa kansainvälisillä debit-korteilla, mikä tietää kustannusten selvää nousua."
Lähde: Taloussanomat
Maksan käteisellä lähes aina. Haluan olla tilanteen tasalla, kuinka paljon rahaa tililläni olen ja käteisellä maksaessa harvemmin tekee heräteostoksia, kun raha on konkreettisesti kädessä. Olen 26-vuotias.
Käteinen on kaupalla muutenkin kaikista kallein maksutapa. Parempi olisi kun siitä päästäisiin kokonaan eroon.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 19:37"]
Aina kauppatorilla! Haluan laadukkaimpia vihanneksia ja marjoja, joten ostan suoraan tuottajilta. Toriostoksiin menee n. 50 €/ viikko.
Lisäksi pysäköinnistä joutuu usein maksamaan kolikoilla.
[/quote]
Ainakin Helsingin Kauppatorilla voi nykyään maksaa myös kortilla.
Paikallisbussissa tarttee yhä maksaa käteisellä, jos ei käytä korttia, ja vaikka olis kortti, tarttee bussissa lataamiseen olla käteistä.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 19:54"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 19:47"]
Käteisellä saa monesti alennusta
[/quote]
Kyllä monesti käteinen kelpaa paremmin kuin kortti. Johtuukohan siitä että käteinen on loppumassa kassasta?
Täh? Siis missä? Ei korttimaksaminen tarkoita luotolla maksamista.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 19:53"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 19:48"]
[/quote]Eli Alko-ostoksesi.
[/quote]
Lähinnä muut, vaikka dvd:t ja ostokset, joiden pelkään aiheuttavan mainosvirran kotiini. Tuskin alkoholi sitä tekee.
Kyllä raha on turvallisinta. Luottokortti parempi kuin pankkikortti koska luottokorttiyhtiö selvittää kaikki tupla, tripla veloitukset. Pankki ei sitä tee vaan kortin omistaja joutuu sen itse tekemään
Yleensä maksan kortilla, koska oon huomannu sellasen asian, et jos mulla on käteistä, ni ne tulee käytettyä kaikkeen ihan turhaan..
Maksan aina käteisellä, jopa kodinkoneet olen maksanut seteleillä.
Tänään kun tein pitkävedon kioskissa, niin myyjä tuputti Veikkaus-korttia, ja kun sanoin, että voi olla että mulla sellainen jo onkin mutten muista, pyysi henkkareita että tarkastetaan, löytyykö nimelläni tili. Sanoin, että jos nyt vaan tehdään tämä veto kun sitä tulin tekemään ihan tarkoituksella näin käteisellä ilman passia ja peräaukon tähystystä. Pakotti kuitenkin vielä ottamaan mukaan Veikkaus-kortin esitteen. Tuli kyllä tunne, että näin meitä suomalaisia valvotaan, kohta ne kieltää anonyymin vedonlyönninkin.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:41"]
Maksan aina käteisellä, jopa kodinkoneet olen maksanut seteleillä.
Tänään kun tein pitkävedon kioskissa, niin myyjä tuputti Veikkaus-korttia, ja kun sanoin, että voi olla että mulla sellainen jo onkin mutten muista, pyysi henkkareita että tarkastetaan, löytyykö nimelläni tili. Sanoin, että jos nyt vaan tehdään tämä veto kun sitä tulin tekemään ihan tarkoituksella näin käteisellä ilman passia ja peräaukon tähystystä. Pakotti kuitenkin vielä ottamaan mukaan Veikkaus-kortin esitteen. Tuli kyllä tunne, että näin meitä suomalaisia valvotaan, kohta ne kieltää anonyymin vedonlyönninkin.
[/quote]
Joo, eiks oo rankkaa? Siihen ne pyrkii, siihen ne pyrkii!
"Euron korttikauppa on kaupalle kallis
Kaupan liiton mukaan kortilla maksetaan nykyään jo kaksi kolmasosaa ostoksista. Päivittäistavarakaupassa osuus on jonkin verran pienempi.
Kauppa maksaa pienistä korttiostoksista rahalaitokselle provisiota selvästi enemmän kuin isommista ostoksista. Luottokunnan provisio on neljä senttiä kahdentoista euron ostokseen asti. Sen jälkeen provisio on 0,31 prosenttia loppusummasta, kertoo Kaupan liiton asiamies Matti Räisänen. Pankeissa pienen korttiostoksen provisio voi olla edellä mainittua pienempi.
Käteisen käyttökään ei toki ole kaupalle ilmaista, mutta pikkuostoksissa kortti voi olla kalliimpi kuin käteinen."
http://yle.fi/uutiset/kortilla_maksetaan_jo_aivan_pikkuostoksia/6485285
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 20:09"]
Kyllä raha on turvallisinta. Luottokortti parempi kuin pankkikortti koska luottokorttiyhtiö selvittää kaikki tupla, tripla veloitukset. Pankki ei sitä tee vaan kortin omistaja joutuu sen itse tekemään
[/quote]
Ei kai pankkikortteja enää ole?
Maksan mieluiten käteisellä. Nytkin on pussissa 620 euroa.