Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedätkö työyhteisön pahiksen?

Vierailija
16.08.2014 |

Eli ei-pidetty henkilö työryhmässä. Hän, joka noudattaa sääntöjä ja on useimmiten oikeassa, ilmoitaa epäkohdista. Muu porukka ei tykkää, koska on mukavampi oikaista töissä ja tehdä työpaikalla mieluummin muuta kuin töitä, jos esimiesten silmä välttää. Kuitenkin esimiesten käydessä tehdään töitä ja palavereissa pädetään.

Tai sitten pahis on naisvaltaisella työpaikalla ainoa mies, jolta sallitaan laiskottelua vain siksi, että hän on mies. Vaikka osa naisista ei sietäisi tuollaista, ei uskalleta puuttua asiaan.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

It-alalla tuntuu olevan ainakin tuntemissani paikoissa hyvät työyhteisöt. Kun tekijät koostuvat osaavista ammattilaisista ja apua annetaan ja otetaan vastaan, tulosta tulee ja töissä viihdytään. Ehkä noissa hoitoalan paikoissa on vaan oltava tarpeeksi vahva ihminen. Hoitaa työnsä ja ottaa epäkohdat päivänvaloon. Jos joku vetää porot sieraimiin ongelmien korjaustarpeen ilmoittamisesta ja vetää muuta yhteisöä tuekseen, kertoo se mielestäni heikosta itsetunnosta ja jopa väärällä alalla työskentelystä.

Vierailija
2/17 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 22:50"]

Meneekö niin, että mitä alhaisempi koulutustaso työpaikalla vallitsee, sitä kehnompi ilmapiiri ja vallan tavoittelu, kuppikunnat, kateus jne? Ja mitä eri tasoisempaa henkilöstöä työpaikalla on? 

[/quote]

Todennäköisesti näin. Vaikka on sanonta kympin tytöt, niin todellisuudessahan he ovat ajattelevia ja itsenäisiä, eivät laumasieluja, kun taas heikosti pärjänneet vähän koulutetut on jonkun manipuloijan ja työpaikan ilmapiirin pilaajan, joka tekee niin koska on huono työssään, todella helppo saada mukaansa vaikkapa sortamaan osaavaa yksilöä. Eli ne, jotka rellestävät ja häiriköivät, ovat loppupeleissä tottelevaisia laumasieluja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 07:22"]

[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 22:50"]

Meneekö niin, että mitä alhaisempi koulutustaso työpaikalla vallitsee, sitä kehnompi ilmapiiri ja vallan tavoittelu, kuppikunnat, kateus jne? Ja mitä eri tasoisempaa henkilöstöä työpaikalla on? 

[/quote]

Todennäköisesti näin. Vaikka on sanonta kympin tytöt, niin todellisuudessahan he ovat ajattelevia ja itsenäisiä, eivät laumasieluja, kun taas heikosti pärjänneet vähän koulutetut on jonkun manipuloijan ja työpaikan ilmapiirin pilaajan, joka tekee niin koska on huono työssään, todella helppo saada mukaansa vaikkapa sortamaan osaavaa yksilöä. Eli ne, jotka rellestävät ja häiriköivät, ovat loppupeleissä tottelevaisia laumasieluja.

[/quote]

Tässä tiivistyi hienosti koko asia.

Vierailija
4/17 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän sekä häiritsevää löysäilyä että tuota kyttäys-vasikointimeininkiä ole lähinnä niillä työpaikoilla joissa ihmiset tekevät keskenään ihan samaa työtä. Jos kaikki lapioivat samaa hiekkakasaa niin varmaan siinä iskee kateus siitä että ei kai kukaan muu pääse helpommalla.

Asiantuntijatöissä lienee harvinaisempaa, kun se mitä toinen jättää tekemättä omalla tontillaan on enimmäkseen sen oma ongelma, eikä kukaan muu tule sitä paikkaamaan. Sitten vain jotkut vain saavat parempaa aikaiseksi kuin toiset, eikä siihen tarvita väliin ketään kantelemaan asiasta.

Vierailija
5/17 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän. Olen itse.

Vierailija
6/17 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
7/17 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työpaikallani ei ole tietääkseni ketään tuollaista, mutta jonnekinhan nekin menevät jotka lapsena olivat niitä "opettaja opettaja, tuo ei ole tehnyt kotitehtäviään" -tyyppejä.

Vierailija
8/17 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minunkaan työpaikalla. Onkohan se sitten tämä naisvaltainen terveydenhoitoala, jonne kaikki lusmut kerääntyy.

Vierailija
9/17 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on töissä johtamisen kanssa ongelmaa. Kyseessä hoitoalan työyhteisö, jossa osa hoitajsita ollut 10-15 vuotta. Vai onko sitten se ongelma johtajan vai onko työyhteisö muotoutunut niskuroivaksi ja tekee tahtonsa mukaan. Olen itse ollut tuossa paikassa reilun vuoden ja työkokemusta on vastaavasta työn tekemisestä muualla vuosia. Sääntöjä ei noudateta, vaan ravataan tupakalla, milloin huvittaa, tauot ovat pitkiä, potilastyössä oikaistaan ja tehdään pakollinen. Asioita ei tehdä suunnitelmien mukaan.

Sitten haetaan syyllisiä ja kukaan ei myönnä mitään. Pitkään työskennelleillä on omat klikkinsa, joissa suojellaan toisia. Jos kyseenalaistaa jonkun heidän tekemisiään tai tekemättä jättämisiä, saa koko jengin vastaansa piilovihalla.

Ihmettelen, miten yksikään yhteisö voi toimia ilman sääntöjä, joita kaikki noudattavat.Uusi työntekijä ja opiskelijat ovat aivan ulalla tuollaisessa paikassa.

Vierailija
10/17 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työyhteisö on sairas, voi työnohjauksesta olla apua.

Vierailija
11/17 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen töissä "pahis"!

Kyllä mua ärsyttää katsoa muiden lorvimista ja facebookissa notkumista. Ei mun mielestäni työnantajan tarvitse maksaa palkkaa sellaisesta. Ja todellakin sanon epäkohdista ääneen. En ole töissä saadakseni kavereita vaan tekemässä töitä. En voi käsittää ihmisten löyhää työmoraalia tänäpäivänä!

Vierailija
12/17 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sosiaalisesti taidoton kantelija tulee sinne työyhteisöön tölvimään ja kantelemaan, niin totta kai saa vihat niskaansa. Sen kritiikinkin voi sanoa rakentavasti, aloittaa ensin hyvällä ja sitten edetä sanomaan asiasta yksityisesti esimiehelle, joka saa sitten puuttua tai olla puuttumatta.

Meillä oli kerran töissä uusi ihminen, joka alkoi käyttää omaa työaikaa tarkkailemalla muiden taukoja. Teki niistä omin lupinensa oikein taulukoita ja laski minuutteja. Löydöksensä esitti yllätysohjelmanumerona julkisesti yhdessä kokouksessa ja oikein naama loisti kun odotti saavansa esimiehen kehut. Pettyi varmaan aika pahasti siihen, että sai itsekin tuhraamisestaan tasapuoliset moitteet ja vielä tietysti niiden kaikkien muiden vihat niskaansa.

Todennäköisesti ei tänäkään päivänä tajua, missä meni vikaan. Tilanne kärjistyi sitten myöhemmin ihan muista syistä siihen, että työsopimusta ei uusittu.

Vierailija
13/17 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 09:44"]Mä olen töissä "pahis"!

Kyllä mua ärsyttää katsoa muiden lorvimista ja facebookissa notkumista. Ei mun mielestäni työnantajan tarvitse maksaa palkkaa sellaisesta. Ja todellakin sanon epäkohdista ääneen. En ole töissä saadakseni kavereita vaan tekemässä töitä. En voi käsittää ihmisten löyhää työmoraalia tänäpäivänä!

[/quote]Mitä ihmeen väliä on lorvimisella jos työt tulevat tehdyksi? It-alalla ainakin on asap-töitä ja sitten taustalla pitkiä projekteja joita prosessoi päässään lorviessaan ja kotonakin. Ja juuri näin saa hyviä oivalluksia.

Vierailija
14/17 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalle hakeutuu valitettavasti sellaistakin porukkaa, joka ei kunnioita esimiestä ja haluaa sooloilla omien etujen mukaan. Ehkä huomautuksia pitäisi antaa helpommin? Tuollainen sakki voi ajastaan syyllistyä isoihin rikkeisiin ja potilasturvallisuus vaarantuu.

Vierailija
15/17 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä yksi sijainen käy toistuvasti lallattamassa esimiehelle valituksia milloin kenestäkin. Haukkuu myös muita kahvitauoilla ja sitten silmät pyöreinä selittää, että minä en puhu pahaa kenestäkään. Mielistelee vahvoja henkilöitä. Ei itse tajua olevansa ilmanpilaaja.

Vierailija
16/17 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä en ole it-alalla vaan hoitotyössä. Sehän tässä niin surullista onkin.

Se pahis.

Vierailija
17/17 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 11:02"]

No mä en ole it-alalla vaan hoitotyössä. Sehän tässä niin surullista onkin.

Se pahis.

[/quote]

Samoin. Mielestäni räikeät epäkohdat ja sääntöjen rikkomiset kuuluu kertoa (lähi)esimiehelle. Eikö jokaisessa työpaikassa ole sovittu yhteiset arvot, joita noudatetaan? Ellei ole, hakeutuu ko. paikkoihin juurikin luuserit, jotka eivät arvopohjaisessa työpaikassa pärjää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan