Kootaan opas miten pärjätä vähäisillä rahoilla
Vähän väliä siis saa lukea miten ihmiset kituuttelevat rahoillaan tai toiset vain eivät osaa elää rahojensa mukaan. Tupakointi ja alkoholi voidaan jättää myös suoraan pois keskustelusta, koska niitä käyttävät varmasti tietävät, että niihin palaa rahaa.
Tarkoituksena olisi siis kerätä pieniä vinkkejä, joilla ihmiset pärjäävät vähäisten rahojensa kanssa. Ei siis myöskään mitään 10€ viikoksi ruokia vaan ihan tasaisen arjen pyörittämistä varten.
Itse olen yksinhuoltaja isä ja tällä hetkellä työtön, mutta rahaa jää kuitenkin oikein mukavasti käytettäväksi, joten voin aloittaa ihan pienillä vinkeillä, jotka seuraavat jatkokommenteissa. Eräänlainen peukutus- ja kommentointi ketju siis.
Se tietenkin laskee "pakollisia" kuluja, että olen mies. onhan naisilla yleensä meikit, useammat päällysvaatteet yms ihonhoitotuotteet. Joita miehillä harvemmin on.
Kyllä ME pystymme siihen!
Kommentit (186)
Pesut marseillesaippualla tai mäntysuovalla ja mineraalikiveä deodorantiksi kainaloon.
Hiuksille voi tehdä öljyhoidon ihan tavallisella rypsiöljyllä. Luksusversio saadaan aikaan kun sekoittaa öljyyn kananmunia.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 12:06"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 23:04"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 22:58"]
Edesmennyt äitini (rauha rakkaani sielulle <3) oli ihan huippu esimerkki siinä miten vähävarainenkin voi kasata arjen pienillä valinnoilla mukavat säästöt.
Kauppakäyttäytyminen nyt ihan ekaksi. ÄLÄ käy joka päivä kaupassa. Suunnittele kauppalista. Ota mukaasi muovikasseja, kangaskasseja tai kori. Älä KOSKAAN osta kauppakassia! Punnitse tuotteet ilman pussia. Vertaile kilohinnat. Älä osta esim valmiiksi siivutettua leipää, juustoa yms, ne on aina kalliimpia.
Käy esim vain kerran viikossa kaupassa autolla, jolloin tuot isommat ostokset. Pikkutavarat kulkee pyörän selässäkin, esim repussa :).
Älä haaskaa ruokaa, hyödynnä edelliseltä päivältä jääneet jämät pyttipannussa, puuronlopusta sämpylöitä jnejne...
Hyödynnä tarjoukset. Ota lenkille lähtiessäsi tyhjä pussi taskuusi ja bongaa lenkillä pullot ja tölkit tienpientareilta.
Hyödynnä kirpputorit ja Tori.fi.
[/quote]
Tuossa tuli käyttökelpoista vinkkiä ja sitten myös sitä hieman turhempaakin :) pussiton punnitus ei pahemmin vaikuta loppuhintaan, mutta tuo valmiiksi siivutettu leipä/juusto olivat hyviä kommentteja. yläpeukkua tulee siis minulta
-AP
[/quote]
ne pussituspussit voi käyttää edelleen kotona. eli mieluummin ylipussittaa kaupassa, ilmaisia pusseja
[/quote]
Varastamista.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 11:55"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 11:50"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 11:38"]
Ruoasta puheenollen - tänään oli cittarissa popsi-nakkipaketteja euron kappale, päivämäärää 31.8. asti.
[/quote]
Kunnon AV mammahan ei syötä lapsosilleen nakkeja, NIISSÄ ON NITRIITTIÄ, OO ÄM GEE!!
[/quote]
TE köyhäilijät,osaatteko koostaa aterianne niin,että saatte riittävät ravintoaineet, ellette hakekaa toimeentulotukea. Hirveää,kuinka joudutte syömään terveytenne romuttaen. Nakkeja ei kannata ostaa, ehei ostakaa naudanlihaa ja kalaa.
[/quote]
www.fineli.fi auttaa terveellisen ja edullisen ruokavalion koostamisessa.
Kasvata kotigurmeeta ;)
Ikkunalaudalla kasvavat mukavasti ruohosipuli, rucola, chilit, ja vaikka mitä hauskaa salaatin mausteeksi ja koristeeksi. Esim punajuuren lehdet ovat ihania, ja satoa saa monta kuukautta plus bonukseksi mukulat :)
Kaupan ruukkuyrtit kasvavat hyvin kun istutat heti reilunkokoiseen ruukkuun. Ruohosipulin voi jakaa kahteen ruukkuun, ja basilikaa kannattaa olla kolmen ruukun kierto niin että yksi on käytössä ja muut kasvamassa.
Jos on parveke, istuta tomaatteja kesäksi ämpäreihin, ovat upeita kasveja ja sato on hyvä. Puutarhavadelmakin kasvaa hyvin ämpärissä (muista tehdä pohjaan reiät) ja maku suoraan puskasta on mahtava.
Kotona ei mielestäni kannata kasvattaa perusvihanneksia koska niitä saa edullisesti kaupasta ja työtuntien määräkin kannattaa laskea hintaan. Sen sijaan "gourmet- lisukkeet" ovat ehdottomasti hintansa väärtit. Vastapoimittu ruoka vaan on niin hyvää...
Kasvit ovat lisäksi usein kivan näköisiä kotona, ja kasvattamisesta voi saada koukuttavan harrastuksen. Kirjastosta löytyy kirjoja neuvoksi ja inspiraatioksi, ja siemeniä kannatta rohmuta kun niitä saa halvalla. Useimmat pysyvät itämiskuntoisina vuosia, joten Lidlin alekorit kannattaa katsastaa kesällä.
-Älä hanki lapsia. Lapsen kasvattaminen täysi-ikäiseksi maksaa yli 100 000. Kahden lapsen hinnalla saa jo asunnon, kesämökin ja auton.
-Hanki sen sijaan puoliso. Kaikki laskut menevät puoliksi, joten elämä huokenee huomattavasti.
-Hellyyden ja hoivaamisen tarpeet voit kohdistaa eläimeen. Hanki siis lemmikki, mieluiten löytöeläintalosta.
Näillä ohjeilla mennään, joten muuten ei tarvitse köyhäillä ;)
Kuten, ainakin 139 jo totesi olkaa hintatietoisa. Mutta älkää unohtako hintatietoisuuttanne, jos tai kun asioitte ns. tehtaanmyymälöissä. Itse hämmästyin kun kävin Iittalan tehtaan myymälässä ja osa siellä myynnissä olleista tuotteista maksoi enemmän kuin mitä itse maksoin vastaavista "normaalihintaisena" stockkalta, enkä laske hintaan nyt matkakuluja tms. Voi olla, että olisin säästänyt vielä enemmän, jos olisin jaksanut käydä etsimässä hakemaani useammassa marketissa. Täytyi saada vain tietyn astiaston määrättyä väriä. Säästöä mielestäni sekin, että yrittää ajatella ostoksistaan/ hankinnoissaan, että miten ne sopivat osaksi, niitä mitä jo on ja, kuinka niitä voi yhdistää toisiinsa. Yksi kalleimmista asioista ellei kallein on kertakäyttöisyys.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 02:54"]
Lankaa hampaasi vaikka Ässän Flossereilla. Hampaat pysyvät ehjempinä ja ikenet terveempinä. Opeta hammaslankaimen käyttö myös lapsille. Hampaita voi langata vaikkapa telkkaria katsoessa.
[/quote]
Ahtaisiin hammasväleihin ei pysty käyttämään lankaita. Joudun vieläpä ottamaan hammaslankaa aika pitkän pätkän, jotta saan siitä tarpeeksi tukevan otteen, moneen kertaan sormien ympäri. Monesti menee vielä lanka poikki ja joudun hinkkaamaan langanrippeet pois hammasvälistä uudella langalla :-(
Osallistu kiertätys- ja kirppistapahtumiin, ainakin Helsingissä järjestetään näitä paljon, niissä on usein tyylitietoisia myyjiä ja laadukkaita ja muodikkaita vaatteita saa todella halvalla. Monissa on myös ns. ilmaitoreja, joihin voi tuoda vaatteita ja hakea ilmaiseksi. Oon myös niistä löytänyt ilmaiseksi vaatteita, kenkiä ja kankaita. Kannattaa opetella edes vähän ompelemaan, koska ainakin lastenvaatteita saa tehtyä tosi halvalla kun vie niin vähän kangasta. Eurokankaan palakangaslaareista saa kankaita halvemmalla, kuten myös vaikka Fidasta kierrätettynä. Vanhoja vaatteita voi tuunata uusiksi pienellä ompelulla, esimerkiksi jos olet kyllästynyt jo vanhaan mekkoon, voit tehdä siitä hameen, vanhan maxihameen tai -mekon voi lyhentää ja siitä tulee kuin uusi. Oletko kokeillut paidan pukemista päälle väärin päin? Kuulostaa hassulta, mutta esimerkiksi monet kietaisumalliset tai v-päänteiset paidat näyttävät kivalta kun pääntie onkin takana ja edessä on o-pääntie. Näin saa taas vanhan vaatteen näyttämään uudelta eikä tarvitse ostaa uusia.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 22:18"]
[/quote]
Käytän nettiä ainoastaan puhelimella. Jos löydän nettikirjastosta hyvän leffan niin en kyllä tästä ruudulta ala niitä tihrustamaan.
[/quote]
Jepjep. Puhuu ihminen joka ei oo eläissään kattellu mitään yli 20 min.
SIIS niitä pidempiä kutsutaan elokuviksi. (Saa lainata kirjastoista ympär Suomen).
[/quote]
Mä tiedän ihan tasan tarkkaan mikä on elokuva. Nytkin tuossa telkkarissa elokuva pyörii, aika huono semmonen tosin. Mikä jukolauta siinä on niin vaikea ymmärtää että täällä perähikiällä ei kirjastossa ole oikeasti kuin muutama ikivanha lastenleffa, joilla mä en tee hittoakaan. Enkä mä niitä lähde lainaamaan lähimmän isomman kaupungin kirjastosta, tulis jo kallis leffa siinä vaiheessa.
Olen ostanut kirppareilta vaatteita, mutta eipä niistä se kirpparin haju lähde monenkaan pesukerran jälkeen. Niin että käyttämättä on jääneet. Tietysti jos joku on suoraan omasta vaatekaapistaan tuonut kirpparille vaatetta myyntiin ja itse ostaa sen samana päivänä pois, ei döfää ole. Mutta useimmat ihmiset on säilöneet vaatteita vuoden pari varastoon ja sitten jos ne vielä myyntiin tuotua on kirpparilla useita päiviä, niin kyllä haisee.
Mutta mulla on ylivoimaisesti paras säästövinkki. Hankkiudu eroon ylipihistä "ystävästäsi" tai seurustelukumppanista, joka sattumalta kyläilee luonasi aina ruoka-aikaan mutta ei itse koskaan tuo mitään mukanaan tai tarjoa mitään kotonaan, ja joka ehdottaa aina yhteisiä nettitilauksia sinun osoitteeseesi, jotta postikulut jäisivät vain sinun kontollesi hänen maksaessa vain tiukasti omat ostoksensa. Hänestä, joka ei osta kaupungilla koskaan mitään syötävää, mutta tulee seuraksesi ravintolaan tai kahvilaan tuijottamaan annostasi. Hänestä, jonka pihiyttä häpeät joskus niin paljon, että menet ja ostat sille omasta pussistasi sen, mitä ilman on surkeana kituuttanut vuoden.
Älä osta konetiskitabletteja, vaan perinteistä jauhetta, joka on kilohinnaltaan halvempaa. Annostele sitä astioiden likaisuuden mukaan, tiskiainesäiliötä ei tarvitse täyttää kukkuralleen.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 15:51"]
Kyllä kirjastosta saa leffoja. Vanhoja tosin mutta ihan katseltavia. Esim. Isä Camillo on oikein hauska.
Osta kangaskaupan alelaareista edullisia kankaita ja tee itse vaatteita. Tarkista aina aletangot jos niissä olisi jollekin perheenjäsenelle jotakin sopivaa mitä kuitenkin tarvitaan. Älä soittele turhia puheluita. Äläkä tekstaa turhaan.
[/quote]
Täällä ei kirjastosta saa mitään leffoja. Tosin eipä täällä oo leffateatteriakaan niin ei niitä tule katsottua sielläkään.
Jos aiot viedä vaatteita kirpikseen:
myy joko niin halvalla, että kaikki menee kaupaksi tai
varmistaa, että sinulla on käytössä riittävän tilava pakastin/sauna vaatteiden jälkikäsittelyyn.
Jos asuntoosi kulkeutuu turkiskuoriaisia tai luteita, jotka pääsevät lisääntymään, torjunta tulee kalliiksi.
Youtubessa on nähtävillä haulla "extreme cheapskate" ohjelmaa, jossa on todella överisti pihtailevat esittelevät säästövinkkejään. Mm eräs nuori nainen irrotti viinirypäleet kannoistaan ja punnitsi vain pelkät rypäleet, banaanista samoin poisti kuoret ennen punnitusta. Tuollaisilla keinoilla saa Suomessa taatusti porttikiellon kauppaan ja kyllähän normijenkitkin vähän katselivat monttu auki sitä touhua. Samainen nainen myöskin valmisti lasagnea illanistujaisiin niin, että laitti lasagnevuoan tiskikoneeseen samaan aikaan kuin likaiset astiat pesuun. Peitti vuoan hyvin kannella ja väitti että kuuma pesuvesi kypsentää samalla ruuan kuin pesee astiatkin. Vähän teki pahaa. Eräs miljonäärirouva pihtaili tarjoamalla ystävilleen kissantonnikalasta valmistettuja voileipiä ja eräs nuoripari sopi etukäteen että heidät haudataan samassa arkussa, niin että kun viimeiseksi elossa ollut kuolee, ensimmäisenä kuollut ja haudattu nostetaan haudasta ylös, että heidät voidaan haudata samassa arkussa. Kannattaa katsoa, jos haluaa tutustua pihistelylajin extremeharrastajien nikseihin ...
Jos täytyy ostaa vaatteita uutena, vieraille lasten osastolla. Esimerkiksi hyvin aikuismaisia trenssejä saattaa löytyä 170cm:llekin, mutta hinnaltaan 50-70% halvempi kuin aikuisten osastolta.
Kyllä kirjastosta saa leffoja. Vanhoja tosin mutta ihan katseltavia. Esim. Isä Camillo on oikein hauska.
Osta kangaskaupan alelaareista edullisia kankaita ja tee itse vaatteita. Tarkista aina aletangot jos niissä olisi jollekin perheenjäsenelle jotakin sopivaa mitä kuitenkin tarvitaan. Älä soittele turhia puheluita. Äläkä tekstaa turhaan.