Saako työnantaja pyytää nähdä koronatodistuksen?
Jos siis kysyy onko työntekijä ottanut rokotusta ja hän sanoo ottaneensa, niin onko työnantajalla oikeus vielä pyytää todistusta nähtäville?
Kyse ei ole mistään sote-alan työpaikasta vaan ihan vaan pelkästä toimistohommasta, jossa ei ole edes asiakastapaamisia. Mutta rokotus voi mahdollisesti vaikuttaa lähi- ja etätyöskentelyjärjestelyihin.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen itse sellaisessa työpaikassa, jossa kaikki ovat korkeasti koulutettuja ja järkeviä ihmisiä, jotka ottavat rokotteet ja niistä myös puhutaan avoimesti. Kesällä tärkein puheenaihe vaikkapa kahvitauoilla oli se, milloin kukakin on saanut tai menossa ottamaan rokotteen.
Minäkin olen työpaikalla, jossa kaikki ovat korkeasti koulutettuja. Meillä ei ole kukaan kysellyt muiden rokotuksista eikä avautunut omistaan.
Meillä myös, vaikka etätöissä ollaan koko porukka, niin pomo alkaa yhtäkkiä kyselemään rokotteiden perään, mutta korostaen että ei ole pakko vastata. Onko sitä sitten pakko kysyä?
Vierailija kirjoitti:
Kaikilta niiltä työntekijöiltä, joilla ei tällä hetkellä löydy 2 otettua Covid-rokotetta, pitäisi sulkea pois työskentelyalueilta, työnantaja on se taho, joka määrää, minkälaisia henkilöitä tehdas- tai työskentelyalueilla liikkuu. Esim. Rauman telakalta pitäisi poistaa 200 henkilöä tartuttamasta ja levittämästä koronaa. Ehdoton valta työnantajille tässä tapauksessa! Rokottamattomat hiljaa !
Kerrotko vielä miten rokotus estää tartuntaa? Sehän vain lieventää oireita, yhtä lailla ne rokotetutkin tautia levittävät kuin ilman rokotusta olevat ainakin nykytiedon mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen itse sellaisessa työpaikassa, jossa kaikki ovat korkeasti koulutettuja ja järkeviä ihmisiä, jotka ottavat rokotteet ja niistä myös puhutaan avoimesti. Kesällä tärkein puheenaihe vaikkapa kahvitauoilla oli se, milloin kukakin on saanut tai menossa ottamaan rokotteen.
Minäkin olen työpaikalla, jossa kaikki ovat korkeasti koulutettuja. Meillä ei ole kukaan kysellyt muiden rokotuksista eikä avautunut omistaan.
Mitäs pahaa siinä on, jos puhutaan ajankohtaisista asioista? Mieluummin juttelen vaikka koronarokotteista kuin kuuntelen tarinoita siitä, kuinka jonkun lapsi tai lemmikki oksenteli ja paskoi koko yön eikä kukaan saanut nukuttua.
Ei muuta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuta kirjoitti:
Pyytäähän aina saa vaikka mitä, mutta terveystietoihin ei työnantajalla ole mitään asiaa. Se on eri asia jos työpaikka vaatii vaikkapa turvakenkien, kypärän, suojalasien ja rokotustodistuksen olemassaoloa. Rokotustodistus tietenkin uusilta työntekijöiltä.
Miksi rokotustodistus uusilta työntekijöiltä olisi jotenkin eri asia kuin vanhoilta?
Meillä uusilta työntekijöiltä pyydetään myös huumeseula ja sen antaminen on täysin vapaaehtoista. Jos et sitä huumeseulaa halua antaa niin et myöskään työpaikkaa saa. Elämä on valintoja täynnä.
Ohis, mutta maailmalla osa yrityksistä luopuu huumeseuloista koska menettävät hyviä työntekijöitä- kaikki ei halua siihen seulaan mennä, jotkut periaatteesta ja jotkut siksi että silloin tällöin vapaa-ajalla saattavat poltella. Tuo on kyllä varmaan sellaisissa maissa joissa kannabis vapautettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, suomessa on perustuslaki ja yksilön absoluuttinen määräämisoikeus omaan kehoonsa. Rokotteita ei ole pakko ottaa ja työnantajalla ei ole oikeus nähdä terveystietoja.
Mitä perustuslaki sanoo vaarallisen, tarttuvan ja jopa tappavan taudin levittämisestä, vaikka siihen on olemassa rokote. Harmi, kun poliota ei saa tahallaan levittää, vaan on PAKKO ottaa rokote.
Lue riittävän moneen kertaan:
Rokote ei estä sairastumista eikä tartunnan levittämistä.
Ja vastaus ap:n kysymykseen: työnantaja voi kysyä työterveydestä, montako prosenttia työntekijöitä on ottanut rokotteen. Se ei saa kysyä nimiä. Työnantaja voi kysyä työntekijältä rokotteesta ja työntekijä voi vastata, että kyseessä on yksityisasia. Lakia ja työnantajavelvollisuuksia tunteva ja noudattava työnantaja ei edes kysy.
Mitä tulee esim. huumetesteihin, niin perusteet niille löytyvät laista. Yksikään työnantaja ei voi keksiä alkaa vaatia niitä ihan ominpäin, vaan on tarkkaan määritelty milloin testejä saa vaatia.
Vedit mutkat suoriksi, kuten TIETÄMÄTTÖMÄT aina tekee, suu pitää olla ammollaan, vaikka ei ulos tule kuin pihinää. Mene ja lue tämäKIN asia uudemman kerran ja oikeasta lähteestä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs pahaa siinä on, jos puhutaan ajankohtaisista asioista? Mieluummin juttelen vaikka koronarokotteista kuin kuuntelen tarinoita siitä, kuinka jonkun lapsi tai lemmikki oksenteli ja paskoi koko yön eikä kukaan saanut nukuttua.
Niinpä, sanos muuta. Naurattaa tuo KORKEASTIKOULUTETTUJEN horinat, samanlaisen paskatortun vääntävät, jollei isomman ja haisevamman kuin ihan kuka tahansa, olkoon rokotettu tai rokottamaton.
Vierailija kirjoitti:
Työkaverit eivät saisi kysellä muiden rokotetilanteesta varsinkaan muiden kuullen!
joo nämä ovat yksityisasioita. En ymmärrä ihmisiä jotka kertovat rokoteasioistaan muille. Olen kuullut monelta kertomuksia siitä että ovat ottaneet rokotteita. Asia ei minulle kuulu yhtään joten en haluaisi edes kuulla heidän asioistaan. Olen vain ollut hiljaa. Omista rokoteasioistani en kerro ulkopuolisille mitään. Netissä tietenkin voin ilmoittaa että en ole ottanut rokotteita koska ettehän te tiedä kuka olen.
Koronarokotteista voi tulla ties mitä haittoja, eivätkä ne vaikuta edes tehokkailta vaan tehottomilta ja hyödyttömiltä. En niitä itse aio ottaa. Enkä hommaa koronatodistusta. Jos työnantaja kyselee niin aion sanoa että eipä kuulu minun terveystiedot työnantajalle. Vaikka miten olisi työturvallisuuslakia muuteltu. Siinäpähän muuttelevat. Järjetöntä touhua tuo kaikki koronatodistuspelleily.. ei mikään koronatodistus sitä taudin leviämistä estä koska eivät ne rokotteet estä tartunnan saamista eikä levittämistä.
Vierailija kirjoitti:
Olen maisteri enkä ota koronarokotteita. On absoluuttista hulluutta ottaa kokeellisia geeniterapiavalmisteita joiden pitkäaikaishaitoistakaan ei ole mitään tietoa.
Onneksi en ole samassa työpaikassa kuin sinä. Surullista touhua tuo teidän toiminta