Luulin aina että kaikki osaa tehdä tuon silmänsumentumisjutun
Mainittiin toisessa ketjussa. Eihän se ole mikään harvinainen taito?!
Kommentit (16)
Minä osaan sumentaa kyllä siristämättä. En tiedä mitä lihaksia oikein käytän, mutta mikään ei liiku ulkoisesti. Tapahtuu silmän sisällä. Tai silmäkuopan.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 21:29"]Minä osaan sumentaa kyllä siristämättä. En tiedä mitä lihaksia oikein käytän, mutta mikään ei liiku ulkoisesti. Tapahtuu silmän sisällä. Tai silmäkuopan.
[/quote]
Tuli mieleen, että joskus lapsena minulla oli sellaisia 3D-kirjoja, joissa oli aina sivu täynnä jotain kirjavaa kuviota. Ohjeena oli, että kuvaa piti pitää ensin tyyliin naamassa kiinni ja sitten siirtää hitaasti poispäin kunnes kuvion seasta pomppasi esiin 3D-hahmo. Minun ei tarvinnut koskaan tehdä ohjeiden mukaan, vaan pystyin saamaan hahmot esiin ihan kirjaan koskematta. Ideahan siis oli, että kuvio menee tavallaan lomittain, kun sitä katsoo tietyltä etäisyydeltä. Minä pystyin siirtämään sen kuvion lomittain ihan miltä etäisyydeltä vaan. Toimi samalla periaatteella, kuin katseen sumentaminen.
t. 3
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 21:29"]Minä osaan sumentaa kyllä siristämättä. En tiedä mitä lihaksia oikein käytän, mutta mikään ei liiku ulkoisesti. Tapahtuu silmän sisällä. Tai silmäkuopan.
[/quote]
Minulla tämä sama juttu!
-ap
Minäkin osaan sumentaa! Ja näen esineen eri puolilta liikuttamatta päätäni. Minulla on karsastus. Se kai vaikuttaa asiaan.
Kyllä kai kaikki osaavat tämän. Vähän sama, että "ajatuksissaan tuijottaa kaukaisuuteen".
Ei mitään silmän muljahtelua, vaan katse vaan epätarkentuu.
Vai onko joku, joka ei osaa? Osaajat laittakaa yläpeukkua ja osaamattomat alapeukkua
Enpä ole koskaan kuullutkaan, mitä se silmän sumentamisjuttu siis oikein tarkoittaa?
Mäkin osaan!! Kiva kun on muitakin :)
Tosi outoa jos ei kaikki osaa tuota.
No katsot "ei minnekään", et tarkenna katsetta kohteeseen.
"Silmänsumentamisjuttu" :D. Siis että katse epätarkentuu? Se tehdään niin että katsotaan kohteen läpi kuvitteellista kaukaista pistettä. Yhdestä kohteen kuvasta tulee silloin kaksi, vasemman ja oikean silmän kuva, jotka eivät osu päällekkäin mutta jotka näkee perifeerisellä näöllä. Kun kohdistat katseen, molemmat silmämunat kääntyy hieman toisiaan kohti, niin että ne katsoo samaan pisteeseen, eli "katseet" leikkaavat samassa pisteessä. Kun katsoo kaukaisuuteen, leikkauspiste on siellä kaukana.
Joo, mulla on taittovika ollut lapsesta saakka, ja nyt vanhemmiten karsastusta, ja kyllä sumenee, ihan yrittämättäkin kun on väsynyt.
Ei niin. Kaikki osaavat siristää silmiään niin, että puristavat silmämunaa.