Maksaako Sossu oikeasti nuoren ihmisen asunnon,laskut ja elämisen ellei ole töissä eikä opiskele
Tuttavaperheen nuori elää vissiin näin.
Opiskelut ei suju vaan keskeyttänyt. Töitä ei ole tehnyt päivääkään.
Silti asuu itsekseen.
Miten kauan yhteiskunta oikeasti elättää ihmistä
Kommentit (267)
Työttömät tekevät työmarkkinatuella töitä esim. laittavat palautettuja kirjoja hyllyyn kirjastossa, hyllyttävät tavaroita kaupoissa (saavat kaupan työvaatteet) tai tekevät samoja toimistotöitä sairaalassa kuin osastonsihteeri, työtön saa tunnukset potilasohjelmaan.
Jaa, haen töihin muta en pääse koska olen arka ja pelokas ja ujo. Miksei yhteiskunta hyväksy meitä arkoja ja ujoja?
Itse en ymmärrä sitä että miten jotkut kehtaa maksattaa omia maksuja muilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten asiassa pitäis mielestäsi toimia? Jättää ilman ruokaa ja asuntoa?
Pitäisi pakottaa töihin, koska töitä kyllä on. Kun ei ole viitsinyt lukea ammattia, on pakotettava sellaiseen duuniin mihin rahkeet riittää. Mut tietysti nämä heittäytyvät milloin mielenterveyspotilaiksi, milloin joku paikka on kipeä ja sitä rataa.
Tavallaan oon samaa mieltä, joskin joku mies kertoi mulle joskus ihan pokalla, että oli jäänyt työttömäksi 90-luvullakin työpaikkansa oli lopetettu. Oli saanut vain suoraa tuet tilille+jotain liiton rahoja tai jotain, eikä mitään työllistämisiä.
Myös synnyinseudullani paljon vanhoja poikia, jotka eivät ole olleet koskaan töissä. Ikäluokkaa 1950 ja nuorempia. Osa jopa muuttaa Itä-Suomeen, ettei olisi mitään töitä.
Ja sitten me naiset tehdään niitä kaikkia töitä, mitä nää yhdet vaan ei jostain syystä kykene.
Maksaa ihan kuten kaiken muunkin ikäisille
Vierailija kirjoitti:
Työttömät tekevät työmarkkinatuella töitä esim. laittavat palautettuja kirjoja hyllyyn kirjastossa, hyllyttävät tavaroita kaupoissa (saavat kaupan työvaatteet) tai tekevät samoja toimistotöitä sairaalassa kuin osastonsihteeri, työtön saa tunnukset potilasohjelmaan.
Itse työttömänä sairaalassa postitin epikriisejä, tilasin laboratoriokokeita, tein kokousmuistiot, purin potilaskansioita jne. kaikkea samaa mitä osastonsihteeri, mutta sain työmarkkinatuen 640 (minulla 2 lasta) ja 9 euron kulukorvauksen/työpäivä, puoliso tienaa 1600 netto, lastenhoitomaksuja meni 140 euroa. Minulla on 3 tutkintoa esim. AMK-tutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, haen töihin muta en pääse koska olen arka ja pelokas ja ujo. Miksei yhteiskunta hyväksy meitä arkoja ja ujoja?
Käyppäs kysymässä naapureilta tukea elämääsi.
Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Tämän lisäksi maksetaan lääkkeet, lääkärit, kodinkoneet, lastenvaunut, bussikortit ja jopa ajokortti.
Ihanko totta?
Puhutko huostaanotettuna olleesta, joka on jälkihuollon asiakas vai tavallisesta asiakkaasta? Jos puhut jälkihuollossa olevasta, suosittelen perehtymään lakiin ennen kuin yleistät.
no mitäs ette palkkaa niitä! Palkatkaa joskus yrittäjät ja HR väki myös niitä luuserin näköisiä, pitkätukkaisia, pahnanpohjimmaisia, näin he saa edes jalan oven väliin, niin eivät syrjäänny! Mutta EI ! aina vaan ne palkkaatte joilla on jo hienoin CV.n ja menestynyt ihan tarpeeksi jo tai suhteilla . Pidätte itse yllä tätä syrjäytymistä. JOs tasaisitte nallekarkkeja edes joskus, nuo syrjäytyneet pääsisi työuraan kiinni ja pois kelan tuilta. Oma vikanne! siinäs sitte maksatte niille verojen muodossa. Ihan hyvä kai näin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Tämän lisäksi maksetaan lääkkeet, lääkärit, kodinkoneet, lastenvaunut, bussikortit ja jopa ajokortti.
Ei makseta kodinkoneita, bussikorttia ja ajokorttia. Bussikortti voidaan maksaa silloin, jos henkilö käy töissä tai työkkärin määräämässä höpönlöpöntoiminnassa. Lastenvaunuja ei makseta ihan tuosta noin vaan, vaan niihin voi joko saada jonkun tietyn maksimisumman, tai sitten (kuten Helsingissä) annetaan lainaksi kaupungin verstaalta käytetyt.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässä joku systeemi pitäisi olla.
Nuorille varsinkin velvoite osallistua mihin tahansa työhön. Koska vaara syrjäytyä tulee juuri tästä että osa porukkaa jää vain helpon rahan turvin tekemättä mitään.
Kuinka pihalla te olette, työttömyyskorvaus on vastikkeellinen, jos ei mene työmarkkinatukitöihin niin tulee karenssi ja sen jälkeen voidaan laittaa toinen karenssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaa, mutta jos se ei ole aikomustakaan tehdä mitään tai ei osallistu työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin, toimeentulotuesta vähennetään jossain vaiheessa 40 prosenttia, kunnes osallistuminen maistuu.
Ei pidä paikkaansa.Ikinä en ole mihinkään osallistunut eikä ole mitään vähennetty
T. 12 vuotta työttömänä
Kyllä pitää paikkaansa. Jostain syystä olet onnistunut asiassa luikertelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten asiassa pitäis mielestäsi toimia? Jättää ilman ruokaa ja asuntoa?
Meillä onvaltavasti vanhoja mielisairaaloita jne., joista voitaisiin antaa huone, ruokaa saisi 3 kertaa päivässä ja käyttörahaa 120e/kk.
Kuhan tuo lystin maksaisi?
Vertailuna voisi ottaa kunnallisen päivähoidon, jossa ollaan yhteisissä tiloissa ja lapset saavat aamiaisen ja lounaan ja laskennallinen hinta, paikkakunnasta riippuen on 950-1400€/kk/lapsi
Esimerkiksi veronmaksajille maksaisi ainakin 2000-3000€/kk/asukas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis Kela maksaa. Ja maksaa siis vuokran, sähkön, reseptilääkkeet ja sen päälle muutaman satasen jolla on maksettava itse muut laskut, liikkumisen kulut, ruoat ym. Ei ole niin leveä se leipä että kannattais olla kateellinen. Ja ku kaikki ei vaan pääse siihen "tavallisen elämän" kahvaan kiinni ensi yrittämällä vaan se voi olla melkosta kompurointia nii hyvä vaan että yhteiskunta pitää huolta, minä ainakin maksan ihan mielelläni veroja että jokainen saa sen leivän suuhunsa.
Mutta tajuatko että tietynlaisille nuorille tuo on karhunpalvelus.
No mitä sitten pitäisi tehdä? Jättää reseptilääkkeet maksamatta vai laittaa nuori asumaan jonnekin sähköttömään mörskään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaa, mutta jos se ei ole aikomustakaan tehdä mitään tai ei osallistu työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin, toimeentulotuesta vähennetään jossain vaiheessa 40 prosenttia, kunnes osallistuminen maistuu.
Oletko todella kuullut, että esim. somalinaiselta olisi joskus leikattu tukea sen takia ettei hän aktivoidu?
No mä en ole kuullut. Kaikki tuntemani somalinaiset ovat vähintään kuntouttavassa työtoiminnassa.
Vaikeinta on aktivoida ihan kotimaisia miehiä, jotka käyttävät päihteitä.
t. sossu
Vierailija kirjoitti:
Onneksi nämä jäävät ilman parisuhdetta ja lapsettomiksi, joten eivät siirrä geenejään eteenpäin.
Lähde?
Jos ei paperimiehet työllisty niin työmarkkinatukitöitä on, työkkäri aktivoi kyllä tietyn ajan jälkeen, koska muuten kaupunki joutuu maksamaan puolet työmarkkinatuesta niin kauan, että työtön on aktivoitu.
Kyllä periaatteessa maksaa, paitsi jos se nuori ihminen omistaa esim. kesämökin.
Minä olen järjestänyt asiat niin, etten maksa veroja Suomeen.