Lukion ekaluokkalainen on tullut joka päivä koulusta kotiin...
hymyillen :) On kuulemma ollut tosi kivaa! Kyseessä on ihan tavallinen lukio maaseutupaikkakunnalla ja lapseni on ihan tavallinen opiskelija: ei huippulahjakas, mutta ei opinnoissa ole mitään ongelmia ollut.
Koulussa on kuulemma ihanan rauhallista (kyseisessä rakennuksessa vain lukio), tunneilla ihan oikeasti opiskellaan eikä aikaa mene kurinpitoon, opettajat ovat rentoja ja helposti lähestyttäviä, mutta jämptejä ja osaavat asiansa, kaikki joutuvat/pääsevät kaikkien kanssa töihin tunnilla eikä urputusta kuunnella jos joskus pitää siirtyä sen tavallisen vieruskaverin vierestä jonkun toisen pariksi, ruokakin on parempaa kuin peruskoulussa jne. Muutama peruskoulussa kiusattu on jo tässä reilun viikon aikana puhjennut kukkaan kun kukaan ei kiusaa.
Toivottavasti innostus jatkuu vielä pitkään. Nyt kuitenkin jo äidiltä kiitokset tämän meidän paikkakunnan lukiolle!
Kommentit (19)
Lukiosta on heikoin aines karsittu pois. Se on oikeasti kivaa.
Kuulostaa hyvältä! Mun lapsi on menossa ensi vuonna lukioon ja hän on niitä hiljaisia, mutta tunnollisia oppilaita. Nyt ei ehkä uskalla olla niin aktiivinen kuin haluaisi ja odottaa jo kovasti ensi syksyä ja lukion uutta ilmapiiriä. Myös meidän pienen kaupungin lukio on kuuleman mukaan mukava paikka. Naapurin nuori kertoi, että kovasti on ryhmäytetty ja tutustutettu uusiin ihmisiin. Täällä koulua käyty vasta vajaa viikko.
Kiva kuulla! Mun ekaluokkalainen ei ole ns tutustunut kehenkään, joten on jo aivan ranteet auki.
Kiva, että näin on. Totean silti tuohon "heikomman aineksen karsiutumiseen", että aina ei jossain maaseutulukioissa esim. kovinkaan kummoista keskiarvoa edellytetä sisäänpääsyyn; ettei vaan olis päälle kutosenkin todistuksella menty peruskoulusta. Ja kasin-ysin (jopa yli) porukkaa lähtee ammattioppilaitoksiin. Tai hanttihommiin.
Tasan samat kokemukset oli omalla kohdalla! Minua kiusattiin ekalta luokalta yläasteen loppuun, ja 9. luokan loppuun mennessä olinkin täysi hermoraunio ja itsetunto nollissa. Sitten mennessäni lukioon kaikki kiusaajani valitsivat amiksen (kas kummaa..) ja kiusaaminen loppui kuin seinään. Sain ekaa kertaa elämässäni kavereita ja juurikin noin kliseisesti muotoiltuna "puhkesin kukkaan". Tunneilla sai oikeasti keskittyä opiskeluun eikä opettajien tarvinnut edes pitää kuria, koska kukaan ei riehunut.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 19:47"]Kiva, että näin on. Totean silti tuohon "heikomman aineksen karsiutumiseen", että aina ei jossain maaseutulukioissa esim. kovinkaan kummoista keskiarvoa edellytetä sisäänpääsyyn; ettei vaan olis päälle kutosenkin todistuksella menty peruskoulusta. Ja kasin-ysin (jopa yli) porukkaa lähtee ammattioppilaitoksiin. Tai hanttihommiin.
[/quote]
Mun lapsen mukaan koulussa on kyllä sitä "heikompaa ainestakin", siis niitä joita koulu ei niin kiinnostanut peruskoulussa ja tulivat lukioon kun eivät tienneet mihin mennä tai eivät päässeet muualle (keskiarvoraja tuonne kai vähän päälle 7). Niillä ei vaan nyt ole sitä entistä porukkaa ympärillä vaan enemmistönä on nyt ne opiskelusta edes jonkin verran kiinnostuneet. Ovat kuulemma ihan erilaisia nyt. Tämä on sen verran pieni paikkakunta, että moni ainakin tietää toisensa jotenkin etukäteen. Ap.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 19:37"]Kiva kuulla! Mun ekaluokkalainen ei ole ns tutustunut kehenkään, joten on jo aivan ranteet auki.
[/quote]
Onpa ikävä kuulla! Onko koulussa ollut mitään ryhmäytymisjuttuja? Tuolla koulussa on aktiivisesti laitettu uusia opiskelijoita tutustumaan toisiinsa ja esim. tutorit on keksineet paljon ohjelmaa. Ap.
Pahimmat tapaukset ei tule lukioon kuitenkaan. Vaikka keskiarvorajan olisi alempi. Tai ne kyllästyy ja jättääbkesken.
Kiusaajia on niissä lukioon menijöissäkin... villaisella painetaan ainakin pienellä paikkakunnalla, jos vanhemmat on vähänkin parempaa porukkaa :/
Voi kun hienoa! Jaksaa sitten paremmin rahoittaa opintojaan ilta-ja viikonlopputöillä, kun kouluilmapiiriä ei tarvitse murehtia.
Miksiköhän minun lukio ei ole samanlainen :D 80% luokkalaisista polttaa, iso osa näistä niitä takarivin pahiksia ja kurinpitoa ehkä vain hiukka vähemmän kuin yläkoulussa. Kiusaajia ei onneksi ole! Lukion ekaluokkalainen ja lukio n. 150 oppilaan
Kyllä muutos oli aikoinaan tosi suuri. Lukioaika oli niin kivaa ja upeeta. Todella hyviä ystäviä sain sieltä ja vielä näin aikuisenakin nähdään aika usein.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 19:47"]
Kiva, että näin on. Totean silti tuohon "heikomman aineksen karsiutumiseen", että aina ei jossain maaseutulukioissa esim. kovinkaan kummoista keskiarvoa edellytetä sisäänpääsyyn; ettei vaan olis päälle kutosenkin todistuksella menty peruskoulusta. Ja kasin-ysin (jopa yli) porukkaa lähtee ammattioppilaitoksiin. Tai hanttihommiin.
[/quote]
kotikuntani, josta lukio on lakkautettu nyt, nuoret ovat viime vuosina menneet naapurikaupunkien erikoislukiohin. siksi ei kotikunnan lukioon olekaan enää riittänyt nuoria.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 20:24"]
Miksiköhän minun lukio ei ole samanlainen :D 80% luokkalaisista polttaa, iso osa näistä niitä takarivin pahiksia ja kurinpitoa ehkä vain hiukka vähemmän kuin yläkoulussa. Kiusaajia ei onneksi ole! Lukion ekaluokkalainen ja lukio n. 150 oppilaan
[/quote]
Kuulostaa uskomattomalta tuo tupakointiprosentti. Meidän laitoksella yliopistolla on porukkaa noin 700 ja tupakkapaikalla pyörii samat 10-15 henkilöä.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 20:27"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 20:24"]
[/quote]
Kuulostaa uskomattomalta tuo tupakointiprosentti. Meidän laitoksella yliopistolla on porukkaa noin 700 ja tupakkapaikalla pyörii samat 10-15 henkilöä.
[/quote]
Joo minäkin yllätyin koska kun olin peruskoulussa niin ei kyllä niin monet polttanut! Ehkä asiaan vaikuttaa että kun menet nurkan taakse joka ei ole koulu aluetta niin kukaan ei voi valittaa :/ ja minä kun luulin että ne tupakoivat menevät amikseen!
Lapsi kannattaa jo yläasteella laittaa painotettuun jos sellainen on koska sinne pääsee soveltuvuuskokeella ja samanhenkistä porukkaa.
Meillä oli lukiossa ihan järkky ilmapiiri, siel oli oikeasti tosi ilkeitä ihmisiä. Toki pieni paikkakunta vaikutti asiaan mutta yläasteella oli paljon mukavampaa! Onneksi on jo tuo aika takanapäin :)
Mä en muista mun lukion alkua kunnolla. Mun kaikki kaverit meni merikoulyun tai amikseen, joudyin yksin isoon "snobikouluun". Tupakkapaikallatutustuin yhteen iaoon tyttöryhmään joiden kanssa hengailun, mutta niillä oli valtavasti kaikkea draamaa koko ajan!
Aina ruokalassa kavereita löysin ettei tarvinnut yksin syödä, mutta oman poikaystävän luo aina päivän päätteeksi menin. Joissain bileissä käytiin, mut huhhuu mitä touhua :D
Tuo oli kivaa lukiossa kun ne amikset oli karsittu joukosta pois niin siellä käytiin läpi ihan kunnolla asioita ja ilmapiiri oli paljon rauhallisempi. Voin vain kuvitella millainen meno siellä amiksessa taas oli samaan aikaan...