te vanhemmat joilla teini lapsia, mitä tekee teininne perjantaisin?
Näkee ja kuulee vielä 1 aikaan yöllä, kun mopopojat huristelevat tuolla ja tytöt nauraa. Meillä on sitten vissiin aika kiltti tyttö, 15 vuotias, aina kotona perjantaina ja katsoo mielellään leffoja ja pelaa meidän kanssa. Lenkittää koiratkin illalla ja menee nukkumaan jo yhdeksältä. Mitä tekee teidän teinit?
Kommentit (91)
Sillon muutama vuos sitte ku ite olin sen 15 v niin mulla ei ollut mitään kotiintuloaikoja mut tulin kuitenki aina kotii 22-23 viikonloppusin
Esikoiseni, 15v tytär, on ihana tapaus minun mielestäni. Häntä ei kännäämiset ja bileet kiinnosta, vaikka vanha kaveripiiri alkoi sitä tehdä. Tyttöni on puhunut avoimesti kanssani asiasta kuin asiasta, myös siitä, miten alkoholi muutti täysin mm. hänen vanhaan parhaan ystävänsä. Nyt 9.-luokan aloittaessaan hänellä on täysin uusi kaveripiiri - olen iloinen, että tyttö liikkuu taas fiksujen nuorten kanssa.
Tyttö ei ole koskaan haistatellut saati haastanut riitaa ja välimme ovat hyvät, käymme usein äiti-tytär retkillä ja shoppailemassa kahden.
Kesälomalla tosin säälitti, kun hän vaikutti kovin yksinäiseltä eikä tavannut kavereita kuin muutaman kerran. Kertoo kuitenkin, että viihtyy hyvin yksinkin. Kuopus sen sijaan on joka päivä lähdössä ja järkkäämässä menoja, vaikka ikää hänellä vasta 13v. Kaksi täysin erilaista tytärtä, mutta toinen on kotona viihtyvä, kohtelias ja ystävällinen, toinen taas kaverien kanssa kylillä viihtyvä ja kapinoiva murkku.
Mutta itse otsikkoon: 15v esikoinen huoneessaan usein puhumassa Skypessä ulkomaalaisille kavereilleen (ja poikaystävälle). 13v kuopus hengailee perjantaisin suurella porukalla kylillä ja tulee kotiin piipahtamaan kun tarvitsee rahaa... ;-) Sellaista se nuoruus tuppaa olemaan.
35, toivottavasti tyttäresi ei tiedä tuota sun ajattelua...
Ja hyvä homma, että esikoinen sai uuden kaveripiirin, ei meinaan ole monelle helppoa, ja surullista, että tuo sun nuori saa singahdella miten haluaa...
14-vuotias treeneissä, loppuu 20.30.
Sitten kotiin, saunaan, iltapalalle ja nukkumaan varmaan joskus 23 maissa, aamulla taas treeneihin.
Onneksi ei vielä pyöri tuolla, tiedostan kyllä, että tilanne voi muuttua nopeastikin. Kaveripiiristä riippuen ajattelisin 15-vuotiaalle kotiintuloajaksi n. klo 24 viimeistään.
Istuvat koneillaan. Tytöt 18v 16v 14v
16-vuotias tyttäreni istuu melkein kaiken vapaa-aikansa kotona, myös perjantaisin.
Pelailevat, häärivät täällä kotona. 13 ja 14- vuotiaat. Täältä ei kyllä pääse omin avuin juuri mihinkään, eiköhän noillakin ihan normiteinimeininki ala, kun saavat mopot alleen ja baana on auki ;)
15 v. Tyttö on yleensä kotona pe iltana. Tälläkin hetkellä on ja kaksi ystävää myös on täällä. Joskus on jonkun ystävänsä luona. Aina pitää tulla kotiin viimeistään 22 (kesällä vähän myöhemminkin jos on jossain lähettyvillä). Ei koskaan luuhaa yöllä kylillä.
Eivät edes halua lähteä keskustaan ystäviensä kanssa. Siellä on kuulemma vain "Jonneja" ja "pissiksiä". Eikä niiden seura kiinnosta.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 22:40"]
Jos lapsesta tulee syrjitty ja kiusattu hylkiö, se vahingoittaa hänen terveyttään ja tulevaisuuttaan paljon enemmän kuin satunnaiset juomiskokeilut. Olen nähnyt mitä rankka kiusaaminen voi tehdä ihmiselle, työskentelen sellaisessa paikassa jossa tapaan näitä päivittäin. En ymmärrä, kuinka jotkut vanhemmat saattavat tehdä omalle lapselleen niin. Lapsi ei saa ikinä mennä mihinkään, ei nähdä kavereita, ei mennä yöksi, aina pitäisi olla vanhempien kanssa kotona viikonloppuillat. Ei se ole normaalia.
Tähän täytyy vielä loppuun todeta, että en missään nimessä hyväksy alaikäisten alkoholinkäyttöä. On vain aivan naurettavaa, kuinka osa vanhemmista asettaa teinille kotiintuloajaksi klo 20, ettei teini vain joisi alkoholia tai olisi huonossa seurassa. Voisi olla vähän luottoa siihen omaan lapseen.
[/quote]
Ainakaan meillä ei ole mistään tuollaisesta kysymys, vaikka kaverilta pitääkin lähteä kotiin klo 19. Ikää tytöllä vajaa 14, kaveri on 15. Silloin kun kaveri on meillä, kotiinlähtöaika on sama. Nämä kaksi ovat keskenään kaiken mahdollisen vapaa-ajan. Asutaan eri puolella kaupunkia nyt kun me muutettiin lähelle keskustaa. Minä en tykkää että lapsi kulkee kaupungilla myöhään illalla siihen aikaan kun siellä on jo kaikki känniläiset liikenteessä. Siksi tämä verrattain aikainen kotiintuloaika.
Mitään kiinnostusta kaupungilla hengailuun näillä kahdella ei ole. Ovat aina joko meillä tai kaverin luona. Pelaavat yhdessä Nintendolla, piirtävät tai joskus jopa lukevat kirjaa. Se vasta hassua onkin, istuvat vierekkäin sängyllä ja lukevat omia kirjojaan. Välillä askartelevat lasihelmillä. Käyvät yhdessä myös tutkijakerhossa ja oma suosikkijuttuni on, kun tytön huoneesta kuuluu äänekästä pohdintaa siitä, miten joku lasku pitää laskea.
Näillä kummallakaan tytöllä ei ole minkään valtakunnan ongelmaa siinä, että kotiin pitää lähteä seitsemältä. Koulu on näillä rankkaa ja herätys aamukuudelta, joten iltaan pitää jättää vähän aikaa läksyille ja levolle. Totta kai jos haluaisivat viikonloppuna olla kylässä pidempään, siitä voitaisiin keskustella. Mutta toistaiseksi ei tällaista pyyntöä ole kuulunut ja minusta nuoren on hyvä olla perheensäkin kanssa jonkin verran.
Meillä on kaapit täynnä viinaa aivan vapaasti saatavilla, siihen ei ole tytöllä ollut vielä minkäänlaista kiinnostusta. Eli ei ole kyse siitäkään, että kahlitsisimme lasta suojellaksemme häntä alkoholin vaaroilta. Hänellä oli 3-4-vuotiaana kausi, jolloin tykkäsi maistella oluita, mutta sen jälkeen ei ole ollut minkään sortin kiinnostusta.
Taitavat nämä molemmat "kahlitut" tytöt olla sellaisia, että viihtyvät noiden harrastustensa parissa. Netissä pyörivät sivustolla, jonne voi ladata omia piirustuksia ja kommentoida toisten käyttäjien töitä. Aiemmin oma tyttö hengasi myös jollain Harry Potter -sivustolla, missä käyttäjät kirjoittivat fan fictioniä ja tyttö kirjoitteli myös omia tarinoitaan. Tämän tyyppisillä nuorilla se kiinnostus kohdata muita ihmisiä lähtee niistä harrastuksista. Ei niitä kiinnosta mennä tuonne keskustaan hengailemaan muuten vaan. Tyttö käy keskustassa koulua, joten ei siinä keskustassa itsessään ole mitään erityistä viehätystä. Keskustassa nämä tytöt käyvät, jos menevät ostamaan jotain juttuja taidetarvikeliikkeestä tai jos haluavat lisää lasihelmiä. Muutaman kerran vuodessa käyvät elokuvissa, jos olen ostanut heille joululahjaksi elokuvalippuja. Omilla rahoilla eivät raaski :-)
Nämä kotona tai kaverin luona viihtyvät nuoreteivät siis mitenkään ole kahlittuja, vaan tämä on heidän oma valintansa. Ei siellä kaupungilla ole mitään sellaista houkutusta, mikä voittaisi kotiolot. Emme me vanhemmatkaan ole mitenkään kahlittuja, vaikka emme baareissa juokse. Viihdytään kotona ja sillä hyvä.
Omalla tytöllä on tuo yksi bestis ja sitten muita kavereita, joita näkee koulussa. Ei ole mitenkään kiusattu tai syrjäytynyt. Olisin huolissani, jos hänellä ei olisi koulussa yhtään kaveria eikä myöskään koulun ulkopuolella. Yksi hyvä ystävä on minusta parempi juttu kuin lauma puolituttuja. Erityisesti yksi fiksu hyvä ystävä. Tuskin tyttö jää mistään paitsi, kun ei hengaa niissä porukoissa joissa kännätään ja harrastetaan holtitonta seksiä (tai tullaan raiskatuiksi) ja ajaudutaan abortteihin. Niitäkin jo tuon ikäisille tehdään.
16-vuotias yleensä kotona, ei kuulemma jaksa pitkän koulupäivän jälkeen mennä minnekään. Mutta lauantaina saattaa kupata kavereille siihen yheksään kymmeneen. Kotiintuloaikaa ei ole koska yleensä ilmestyy siinä kymmenen maissa.
Teini voi olla 13 - 14 -vuotias tai 18 - 19 -vuotias. Se, mikä on keskiverto 18-vuotiaalle "normaalia" tai "tavallista" ei välttämättä ole lainkaan normaalia ja tavallista 14-vuotiaalle. 18-vuotias on täysi-ikäinen ja 14-vuotias on vielä lapsi.
Deittailee, clubeilee, kertoo kylla tuleeko illaksi vai vasta aamulla/iltapaivalla :-P kotiin. Sopimus on, etta jos menee yksityisiin tiloihin, laittaa nimen ja osoitteen ensin chatissa.
Itse olin teininä tuollainen kotihiiri olosuhteiden pakosta. Kotiintuloaika olisi ollut vielä lukiossakin klo 22, joten ei mitään järkeä lähteä mihinkään kun joutuu kuitenkin tulemaan kesken pois esim. bileistä. Väkisinkin siinä syrjäytyi hieman. Elin teini-ikäni uudelleen 18-vuotiaana muutettuani pois kotoa isoon kaupunkiin, jossa sai bilettää ja juhlia vailla huolia. En toki väitä, että kaikki teini-ikäiset kotihiiret olisivat syrjäytyneitä ja/tai masentuneita, mutta varmasti minunlaisianikin löytyy.
14 vuotias poika on koneella, pelaa ja juttelee kavereidensa kanssa kuulokkeet korvilla.
Mies on huolestunut kun tuo ei käy missään. Minä olen pelkästään tyytyväinen, tiedämmehän ainakin missä lapsi on.
Vielä ehtii käymään kaupungilla ja mahdollisesti kokeilemaan juomistakin. Ihan hyvä, ettei vielä ole sinne hinkunut. Parempi että tulee järkeä vielä hiukan ennenkuin lähtee niihin kokeiluihin mukaan.
Itse join ekat kännit joskus 14-15 vuotiaana enkä todellakaan haluaisi että oma aloittaisi alkoholiin tutustumisen niin aikaisin. Aika harva teini varmaan on sellainen, ettei koskaan eikä missään vaiheessa kokeile mitään päihteitä.
47 jatkaa...Pidän kotiintuloaikaa viikolla 22:ssa ja viikonloppuna 23:ssa, JOS tuo poika joskus harvoin koneelta poistuu. Minusta 14-15 vuotiaan paikka ei todellakaan ole missään kaupungissa vielä kahden aikaan yöllä!!
mulla ei viela teinia, mutta kommentoin tuota kotiintuloaikaa. viimeisella bussilla piti tulla kotiin kun on olin 16v (jolloin aloin kaymaan Hesan (!) keskustassa). vika bussi lahti 1.35 ja matka kesti noin puol tuntia eli kahdelta olin kotona. ja tama oli myos aikaa ennen kannykoita 80-luvulla.
Ei ole mitään "oikeaa tapaa olla teini"! Ikä on vaan yksi osa ihmistä. Monet meistä aikuisistakin viihtyy hyvin kotona, toiset taas haluavat tavata jatkuvasti ihmisiä ja olla menossa.
Teini-ikä voi olla raskasta aikaa: kova paine olla samanlainen kuin muut ja jokainen kuvittelee olevansa jossain asiassa poikkeava. Ihanaa, jos teinillä on hyviä ystäviä ja positiivinen asenne itseen ja elämään. Kaikilla ei ole valitettavasti asiat niin, mutta he silti selviävät elämässään hyvin ja heihin voi jopa tulla sellaista syvyyttä, mitä kaikilla ei ole.
Tämä nyt vaan kommenttina tuohon ihmettelyyn, että miksi jonkun teini on vaan kotona ja menee ysiltä nukkumaan.
En ymmärrä miten joku voi olla tyytyväinen kun teininsä hengaa perjantai-illat aina kotona ja koneella. Kertoo vähän siitä ettei ole paljoa kavereita eikä ainakaan kuulu niihin luokan suosituimpiin (ei sillä että täytyisi, mutta voi helposti jäädä ulkopuoliseksi). Mä olen tyytyväinen niin kauan kun teini hoitaa koulun hyvin, silloin saa myös mennä ja olla vapaasti ulkona kavereiden kanssa.
Oma 15 -vuotiaani häärii laihdutusprojektinsa kimpussa ja jumppaa illat läpeensä, ja jumpasta liikenevän ajan jälkeen lukee laihdutuslehtiä :)