Otin kaverin lapsen hoitoon, kaverini ei ota koiraani? WTF
Kaverillani on noin viisivuotias lapsi (jääköön tarkka ikä paljastamatta), jonka otin vastentahtoisesti hoitoon päiväksi äitinsä asioiden takia. Olen yksin asuva, lapseton, en erityisesti pidä lapsista, en näillä näkymin hanki lapsia itse. Lapsi oli reipas, viihtyi piirrellen ja itsekseen leikkien pienessä asunnossani. Kävimme ulkoilemassa, ja loppujen lopuksi päivä meni ihan hyvin, vaikka lapsenvahtina oleminen olikin minulle aika kuluttavaa.
Kun pyysin kaveriani sitten ottamaan vastavuoroisesti koirani hoitoon vähäksi aikaa, niin se ei sitten onnistukaan millään. Menikö nyt ihan oikein?!
Kommentit (70)
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 18:18"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 18:12"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 17:44"]Mä kyllä ymmärrän kaveriasi. Mäkään en ota ikinä kenenkään koiraa tai muuta eläintä hoitoon, koska pelkään eläimiä, enkä todellakaan osaisi edes hoitaa. Noloa, mutta en vaan voi sille mitään. Sukulaisten ja ystävien lapsia kyllä mielelläni otan hoitoon päiväksi tai useammaksikin, niitä en pelkää ollenkaan ja hoitaminenkin sujuu, vaikka itse olenkin lapseton.
[/quote]
Mutta jos pointti on että ap:n kaverilla ei ollut ns oikeaa syytä olla ottamatta koiraa hoitoon. Ainoastaan ettei pärjää sekä lapsen että koiran kanssa.
[/quote] No eikö se ole hyvä syy. Kuka haluaa koiransa väkisin sellaisen hoitoon, joka kokee, ettei pärjää lapsen ja koiran kanssa. Ei kyllä paljon välitä eläimestään, jos haluaa eläimen sellaisen hoitoon, kuka kokee, ettei hallitse tilannetta. AP ei taida paljoa välittää koirastaan.
[/quote]
Mitenkähän ap pärjäsi, vaikka on lapseton? Lapsi siinä enemmän vaatii.
Tee ap niinku minä, hoidan koirani itse ja muut saavat hoitaa lapsensa itse.
N 5 vuotias lapsi on kyllä eri asia kuin koira, eivät ole verrattavissa minusta. Sehän ei ole ap:n kaverin syy että ap suostui ottamaan lapsen hoitoon vaikka tunsi olonsa epämukavaksi, ei kannata auttaa kaveria jos aina odottaa jotain vastapalvelusta.
En ottaisi meille kenenkään koiraa hoitoon edes päiväksi, koira vieraassa paikassa saattaa olla arvaamaton.
Aika erilaisia vastauksia kuin siinä edellisessä ketjussa, jossa vapaaehtoisesti lapseton pariskunta kieltäytyi ottamasta lasta hoitoon muutamaksi tunniksi. Silloin aika moni sanoi, että tuollainen ei ole mikään ystävä ja että kuka tahansa selviää lapsen lapsen kanssa ilman mitään aikaisempaa kokemusta ja vaikka ei yhtään pitäisi lapsista.
Palstamammat <3
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 18:08"]Bulldogi kyseessä. Minulla ei ole kämppääni kuin yhdet avaimet. Koirani ei ole myöskään koskaan ollut yksin koko päivää. Kaverini kanssa tulee kyllä ihan ok juttuun. -ap
[/quote]
Vähän ot, miksi sinulla on vain yhdet avaimet? Entäpäs jos hukkaat tms.ne?
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 18:29"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 18:18"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 18:12"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 17:44"]Mä kyllä ymmärrän kaveriasi. Mäkään en ota ikinä kenenkään koiraa tai muuta eläintä hoitoon, koska pelkään eläimiä, enkä todellakaan osaisi edes hoitaa. Noloa, mutta en vaan voi sille mitään. Sukulaisten ja ystävien lapsia kyllä mielelläni otan hoitoon päiväksi tai useammaksikin, niitä en pelkää ollenkaan ja hoitaminenkin sujuu, vaikka itse olenkin lapseton.
[/quote]
Mutta jos pointti on että ap:n kaverilla ei ollut ns oikeaa syytä olla ottamatta koiraa hoitoon. Ainoastaan ettei pärjää sekä lapsen että koiran kanssa.
[/quote] No eikö se ole hyvä syy. Kuka haluaa koiransa väkisin sellaisen hoitoon, joka kokee, ettei pärjää lapsen ja koiran kanssa. Ei kyllä paljon välitä eläimestään, jos haluaa eläimen sellaisen hoitoon, kuka kokee, ettei hallitse tilannetta. AP ei taida paljoa välittää koirastaan.
[/quote]
Mitenkähän ap pärjäsi, vaikka on lapseton? Lapsi siinä enemmän vaatii.
[/quote]
jos ap on oikeasti sanonut ettei pärjää lapsen kanssa niin ihmettelen kaveria joka noin väkisin lapsensa silti hänelle hoitoon tunkee.
Yleisesti olen sitä mieltä että jos kokee toisen lapsen tai lemmikinhoidon hyvin vastenmieliseksi niin kannattaa kieltäytyä siitä. Ei tarvi myöhemmin marttyyrimaisesti kiukutella uhrauksestaan.
Jos haluaa vaikka siitä lapsenhoidosta palkaksi jonkun toisen palveluksen niin siitäkin on hyvä sopia heti.
Jos kaveri on tiukassa tilanteessa jeesinyt mua vaikka hoitamalla lastani niin tottakai mä yritän tulaisuuden tullen auttaa häntä, vaikka nyt hoitamalla koiraa jos se muuten on mahdollista. Silti pakko myöntää että tälläkään hetkellä en ihan minkälaista koiraa hyvänsä voisi kotiini ottaa. Ja sellaista koiraa minkä kanssa en koe pärjääväni en kävisi edes ulkoiluttamassa tämän kotoa käsin. Parempi niin, ikävämpi sitten selvitellä vastuita ja syyllisiä jos jotain ikävää tapahtuu.
kyllä ne normaalitkin koirat haisee!
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 18:56"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 18:08"]Bulldogi kyseessä. Minulla ei ole kämppääni kuin yhdet avaimet. Koirani ei ole myöskään koskaan ollut yksin koko päivää. Kaverini kanssa tulee kyllä ihan ok juttuun. -ap
[/quote]
[/quote]
Vuokranantaja ei luovuttanut minulle kuin yhdet, enkä ole tullut pyytäneeksi lisää. Tänne on pitänyt jo puolen vuoden ajan sarjoittaa uudet Abloyt, mutta mitään ei ole vielä tapahtunut.
Juu, ja olen selvästi tyhmä, kun suostuin ottamaan lapsen hoitoon. Epäilemättä olisin saanut päänsilityksiä, jos olisin avannut ketjun siitä, miten en hoitanut ystäväni lasta, kun en halunnut... -ap
Koirapelko on ensinnäkin paljon tutumpi käsite kuin "lapsipelko", eli että lapsen kanssa ei aikuinen nainen pärjäisi päivää. Sen takia ystäväkin on varmaan ajatellut, että tottakai pärjäät lapsen kanssa, kun tuskin olet sanonut äitiystävällesi koskaan, että et tykkää lapsista tms.
Ja koiran ottaminen vieraaseen paikkaan "tuntemattomalle" (ei muutamaan kertaan näkeminen vielä saa koiraa tottelemaan vierasta tuosta vain) hoitoon voi oikeasti pelottaa ystävääsi. Voi olla, ettei hän luota siihen, että saisi koirasi tottelemaan, jos se vaikka päättäisi hyppiä, purra tai karata ahdistuksen vuoksi. Tunnet tietysti oman koirasi, mutta muut eivät luota siihen tai omiin taitoihinsa.
Tuon ikäinen lapsi voi kuitenkin olla jo "helppo" hoidettava(kuten kävikin), lapsi ymmärtää järkipuhetta ja tuskin on vaarana, että lapsi käy sinun tai koirasi kimppuun yhtäkkiä. Ei koiraa ja lasta voi joka asiassa verrata toisiinsa.
Ja oikeasti, kyllä koirat selviää yksinkin tuon ajan kotonaan.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 19:00"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 18:56"]
[/quote]
[/quote]
Vuokranantaja ei luovuttanut minulle kuin yhdet, enkä ole tullut pyytäneeksi lisää. Tänne on pitänyt jo puolen vuoden ajan sarjoittaa uudet Abloyt, mutta mitään ei ole vielä tapahtunut.
Juu, ja olen selvästi tyhmä, kun suostuin ottamaan lapsen hoitoon. Epäilemättä olisin saanut päänsilityksiä, jos olisin avannut ketjun siitä, miten en hoitanut ystäväni lasta, kun en halunnut... -ap
[/quote]
jos se lapsenhoito oli sulle noin vaikea uhraus niin olit kyllä tyhmä siihen suostuessasi. Älä enää tee ystävillesi palveluksia jotka ottavat noin koville, ainakaan ilman että sovit etukäteen odottamastasi vastapalveluksesta.
Jos se kaverisi lapsenhoidosta sopiessa lupasi hoitaa koiraasi ja noin perui jutun niin sitten hän on kyllä törppö. Muussa tapauksessa, haluatko oikeasti koirasi hoitajalle joka ei pärjää tämän kanssa?
En ikinä ota mitään koiraa kotiini, en edes omistajansa kanssa. Elukoilla on ruma tapa vieraisssa paikoissa joko pureskella kaikki tai kuseksia sänkyihin yms. Koiranomistajia tunnen tarpeeksi, että tiedän mihin nämä elukat idioottimaisuuksissaan kykenevät. Entä jos minun pitäisi mennä käymään kaupassa sen "ehkä 12 tunnin" aikana tai lapseni sairastuu. Mihin sen koiran silloin tunkisin? Tuskin olis ookoo jättää piskiä lääkäriaseman eteen fillaritelineeseen kiinni pariksikolmeksi tunniksi.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 19:23"]
En ikinä ota mitään koiraa kotiini, en edes omistajansa kanssa. Elukoilla on ruma tapa vieraisssa paikoissa joko pureskella kaikki tai kuseksia sänkyihin yms. Koiranomistajia tunnen tarpeeksi, että tiedän mihin nämä elukat idioottimaisuuksissaan kykenevät. Entä jos minun pitäisi mennä käymään kaupassa sen "ehkä 12 tunnin" aikana tai lapseni sairastuu. Mihin sen koiran silloin tunkisin? Tuskin olis ookoo jättää piskiä lääkäriaseman eteen fillaritelineeseen kiinni pariksikolmeksi tunniksi.
[/quote]
Onpa sulla erikoisia tuttavia kun eivät tuon paremmin elukoitaan osaa kouluttaa.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 19:07"]
Koirapelko on ensinnäkin paljon tutumpi käsite kuin "lapsipelko", eli että lapsen kanssa ei aikuinen nainen pärjäisi päivää. Sen takia ystäväkin on varmaan ajatellut, että tottakai pärjäät lapsen kanssa, kun tuskin olet sanonut äitiystävällesi koskaan, että et tykkää lapsista tms.
Ja koiran ottaminen vieraaseen paikkaan "tuntemattomalle" (ei muutamaan kertaan näkeminen vielä saa koiraa tottelemaan vierasta tuosta vain) hoitoon voi oikeasti pelottaa ystävääsi. Voi olla, ettei hän luota siihen, että saisi koirasi tottelemaan, jos se vaikka päättäisi hyppiä, purra tai karata ahdistuksen vuoksi. Tunnet tietysti oman koirasi, mutta muut eivät luota siihen tai omiin taitoihinsa.
Tuon ikäinen lapsi voi kuitenkin olla jo "helppo" hoidettava(kuten kävikin), lapsi ymmärtää järkipuhetta ja tuskin on vaarana, että lapsi käy sinun tai koirasi kimppuun yhtäkkiä. Ei koiraa ja lasta voi joka asiassa verrata toisiinsa.
Ja oikeasti, kyllä koirat selviää yksinkin tuon ajan kotonaan.
[/quote]
näin juuri! Mun kavereilta ja sukulaisilta löytyy mm saksanpaimenkoiria, dobermann, rotweilereita ja amstaffi. Kaikkien näiden ihmisten luona vieraillessa tulen koirien kanssa juttuun, silittelen ja huomioin näitä vaikka rehellisesti noita rotuja pelkäänkin. Osa niistä on käynyt meillä kylässäkin, ei ongelmia.
Silti en uskaltaisi yhtään noista ottaa hoitoon tai edes lenkitettäväkseni. Kyläilyjen aikana tullaan juttuun ja uskon tuttujen sanaan että koirat ovat kilttejä eivätkä tee mitään minulle tai lapsilleni. Turvallista kun koirien isäntä tai emäntä on paikalla. Yksin koiran kanssa olisin niin epävarma että koira varmasti vaistoaisi sen ja pelkäisin tilanteita joissa tulisi rähinää muiden koirien kanssa, vaikka niin että joku vapaana juokseva koira hyökkäisi ulkoiluttamani koiran kimppuun.
Kuitenkin olen ottanut hoitoon pienempiä koiria joita en pelkää.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 19:24"]
[/quote]
Onpa sulla erikoisia tuttavia kun eivät tuon paremmin elukoitaan osaa kouluttaa.
[/quote]
Kouluttaminen vieraisiin tilanteisiin ja paikkoihin lienee liian vaikeaa eläimille yleensä, joten kukapa sitä osaisi pätevästi tehdä. Koiranomistajatkaan eivät tiedä mitä lemmikkinsä ajattelee kun eivät ole itse paikalla.
Kaverinasi olisin halunnut tietää, ettet ottanutkaan lasta mielelläsi hoitoon. Jos nyt ei ollut ihan hätätapauksesta kyse, luulisi että hän olisi löytänyt paremmankin hoitajan, ja ystävyytenne olisi myös säilynyt.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 19:30"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 19:24"]
[/quote]
[/quote]
Kouluttaminen vieraisiin tilanteisiin ja paikkoihin lienee liian vaikeaa eläimille yleensä, joten kukapa sitä osaisi pätevästi tehdä. Koiranomistajatkaan eivät tiedä mitä lemmikkinsä ajattelee kun eivät ole itse paikalla.
[/quote]
Tuossahan kirjoittaja sanoi ettei ota koiria kotiinsa. Mitenkäs hän tietää miten ne koirat siellä toimisivat? :D Meillä ei ainakaan ole ikinä ongelmia ollut, vaikka koira parin kuukauden ajan olikin viikonloput mun kaverilla hoidossa. Heillä ei suuremmin kokemusta koirista ole, mutta hyvin pärjäsivät. Ja väitän kyllä että tiesin etukäteen että tulevat pärjäämään. Samoin kaverin lapset on mulla hoidossa toisinaan, vaikka mulla ei oikein mistään ole kokemusta lapsista. Alkuun pelkäsin etten osaa hoitaa, vaihtaa vaippoja tai edes syöttää :D
Ymmärrän ystävääsi täysin. Koira on aivan eriasia kuin lapsi. Voihan se olla, ettei ystäväsi yksinkertaisesti osaa olla koirien kanssa, esim. tietää ettei ole tarpeeksi johdonmukainen. Tai jos hän ei vaan halua koirankarvoja kotiinsa? Minusta teki oikein kieltäytyessään. Itse otin kerran ystäväni koiran päiväksi hoitoon ja voi jestas sitä ulkoiluttamisen vaikeutta. Muuten kyllä totteli ja oli aivan ihana, mutta kun päästiin ovesta ulos koira iski jarrut pohjaan. Yritin nameilla houkutella sitä liikkumaan, käskin, vedin hihnasta (en kovaa tietenkään?)....koira vaan seisoi paikallaan parkkipaikalla. Jep. 20 minuuttia siinä seistiin, ennenkuin koira suostui kävelemään jonkun matkaa pissalle. Tällöin päätin, etten enää ota koiria hoitoon, en vaan yksinkertaisesti pärjää. Oltaisiin varmaan seisty ulkona koko päivä, jossei sille olisi iskenyt pissahätä. Höh.
Olen vahtinut lapsettomana toisten lapsia, mutta koiraa en vahtisi. Vaikka meillä on miehelläkin koira, siinä on jo tarpeeksi hommaa, toista lemuavaa karvojen levittäjää en meille kaipaa. Ei lapsen ja eläimen vahtimista voi verrata.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 18:17"]
Kumma miten kaikki ovat aina mielellään ottamassa koiraa hoitoon tai jos eivät, niin paheksutaan. Mutta kun pitäisi kissalle saada joku joka käy ruokkimassa niin vastaus on ei eikä perusteluja tarvita
t. Katkera muiden koiria ja muksuja hoitanut (jatkossa en hoida)
No kissathan ovat hyviä ainoastaan ravunsyöteiksi. No, minkinrehuksi tietysti myös. Ja voisitko käyttää jotain muuta sanaa, kuin tuo vittumainen "muksu".
Koirat voivat käyttäytyä yllättävästi lasten kanssa etenkin jos oma isäntä tai emäntä ei ole paikalla. En uskaltaisi ottaa siksi edes pientä koiraa omaan kotiini hoitoon jos minulla olisi lapsi siellä. Tätini paimenkoira joka oli aina ollut minulle kiltti, siis vauvaiästäni asti, näykkäisi minua kun olin 5-vuotias ja äitini mukana hoitamassa koiraa. Syynä oli vain se että ojensin käteni avatakseni ulko-oven kun olimme lähdössä ulos.