Lapsellani on terminaalinen syöpä. Kysy mitä vain.
Kommentit (73)
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 15:49"]Onko lapsesi puolesta rukoiltu?
[/quote]
On. Olen itsekin rukoillut, vaikka sitä en yleensä harrasta. Ajattelen, että hän pääsee pian parempaan paikkaan, onpa se sitten millainen vain.
Ap
Tietääkö tyttö itse, että tulee kuolemaan? Miten olet kertonut asiasta hänelle ja hänen sisaruksilleen?
Oon todella pahoillani :( toivoa on kuitenkin :)
Meilläkin on perhepiirissä 17-vuotiaana pahaan munasarjasyöpään sairastunut tyttö. 6v tämän asian kanssa ollaan taisteltu ja monet leikkaukset läpi käyty. Syöpä on levinnyt mm keuhkoihin ja maksaan. Onneksi tämä tyttö/nainen ja lääkärit (tietenkin me läheiset) on vielä positiivisin mielin :)
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 15:55"]Tietääkö tyttö itse, että tulee kuolemaan? Miten olet kertonut asiasta hänelle ja hänen sisaruksilleen?
[/quote]
Kyllä hän sen tietää ja ymmärtää, hän on fiksu tyttö. Hyvin mietteliäs. Hän täyttää talvella 13, eli on ennusteen mukaan nuorisohoidon puolella kun kuolee. Lääkäri siis on puhunut hänellekin, sanoi tytölle itselleenkin että ennuste on vakava.
Sisarukset ovat seuranneet tilannetta, etenkin täysi-ikäinen poika. Tietävät siis, että pikkusisko tulee näkemään enää yhden joulun.
Ap
Ja tyttö asuu pääsääntöisesti kotona. Kipujen aikana saattaa kyllä viettää sairaalassa viikkojakin kestäviä jaksoja, joku kysyi tätä.
Ap
Onko tytöllä kavereita? Tietävätkö he, että ystävä tulee kuolemaan? Tuon ikäisethän ovat hyvin läheisiä kaveripiirilleen. :(
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 16:01"]Onko tytöllä kavereita? Tietävätkö he, että ystävä tulee kuolemaan? Tuon ikäisethän ovat hyvin läheisiä kaveripiirilleen. :(
[/quote]
Hänellä on 3 parasta ystävää, neljän tytön joukko siis. Ovat olleet erottamattomia jo päiväkotiajoista lähtien. Hekin tietävät, että tyttäreni menehtyy vuoden sisällä. Kaverit ovat pysyneet rinnalla niin hyvin kuin tuon ikäiset pystyvät, ovat tuoneet sairaalaan ja kotiin kortteja ja musiikkia. Ovat ihan avoimesti nelistään itkeneet montakin tuntia.
Minulla on ihan oudon syyllinen olo siitä, kuinka paljon ihmisiä kärsii tästä. Vaikka mikään ei olekaan minusta kiinni, tuntuu kuin tämä olisi jotenkin minun vikani. Kauheaa, kun ei voi tehdä muuta äitinä kuin pysyä lähellä ja rakastaa.
Ap
Puhuuko tyttö itse kuolemastaan? Pelkääkö hän sitä?
Olen surullinen puolestasi ja koko perheesi puolesta. Onko tosiaan niin, että mitään ei ole tehtävissä? Minusta kuulostat siltä, että olet luovuttanut jo. Toisaalta, en ymmärrä näistä asioista mitään, ehkä jossain kohtaa kuuluukin luovuttaa.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 16:09"]Puhuuko tyttö itse kuolemastaan? Pelkääkö hän sitä?
[/quote]
Hän yrittää pysytellä tyynenä minun kanssani, olen hänestä niin huolissani ja itkeskelen. Koen itsesyytöksiä surustani, minun pitäisi tässä olla se tyyni ja rauhallinen eikä vollottaa, lapsihan siinä on kuolemaisillaan, en minä. Poika on kuitenkin kertonut, että tyttö itkee avoimesti hänen ja siskonsa seurassa. Tunnen jotenkin epäonnistuneeni, jos lapsi ei itke minun läsnäollessani, kuin hän tuntisi, että minua, hänen äitiään, kuuluisi suojella surulta. Minunhan kuuluisi olla hänelle se turva.
No, minulle terapeutti totesi masennuksen lapsen sairauden johdosta. Mutta on niin väärin lasta kohtaan, että minä olisin etäinen pelkoineni eikä minusta olisi hänelle suojelusta.
Tyttö on kyllä nyyhkyttäen sanonut, että "äiti ja isä, minä katson teitä sitten sieltä ylhäältä joka päivä kun menette töihin."
Koen hirveitä itsesyytöksiä. Se kai kuuluu asiaan, mutta tämä on jotakin kammottavaa.
Ap
Halauksia! Nuori tyttäresi on pian enkeli.
Miten syöpä alunperin huomattiin? Mitä oireita oli? Pääsittekö nopeasti hoitoon?
Halauksia ja voimia <3
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 15:59"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 15:55"]Tietääkö tyttö itse, että tulee kuolemaan? Miten olet kertonut asiasta hänelle ja hänen sisaruksilleen?
[/quote]
Kyllä hän sen tietää ja ymmärtää, hän on fiksu tyttö. Hyvin mietteliäs. Hän täyttää talvella 13, eli on ennusteen mukaan nuorisohoidon puolella kun kuolee. Lääkäri siis on puhunut hänellekin, sanoi tytölle itselleenkin että ennuste on vakava.
Sisarukset ovat seuranneet tilannetta, etenkin täysi-ikäinen poika. Tietävät siis, että pikkusisko tulee näkemään enää yhden joulun.
Ap
[/quote]
Ap, toivottavasti et pahastu suorista sanoistani, mutta jos tilanne on tuo, yritä varautua siihenkin, ettei tyttäresi näe välttämättä sitä yhtäkään joulua. Syövän loppuvaihe voi tulla aika puun takaa nopeasti ja kestää vain päiviä tai viikkoja.
Paljon lämpimiä ajatuksia ja voimaa teidän koko perheelle ja lähipiirille kestää tulevaa.
t. omaisensa syövälle äskettäin menettänyt
Tämä on ensimmäinen ketju pitkään aikaan, jonka vuoksi olen itkenyt. Voimia :(
Täyttäkää hänen toiveitaan, toteuttakaa unelmia. Tehkää hänen elämästään hieno.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 16:25"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 15:59"]
[/quote]
Ap
[/quote]
Ap, toivottavasti et pahastu suorista sanoistani, mutta jos tilanne on tuo, yritä varautua siihenkin, ettei tyttäresi näe välttämättä sitä yhtäkään joulua. Syövän loppuvaihe voi tulla aika puun takaa nopeasti ja kestää vain päiviä tai viikkoja.
Paljon lämpimiä ajatuksia ja voimaa teidän koko perheelle ja lähipiirille kestää tulevaa.
t. omaisensa syövälle äskettäin menettänyt
[/quote]
En pahastu. Tuo sattuu, mutta se on vain hyväksyttävä. Ymmärrän täysin mitä tarkoitat, olemme varautuneet siihenkin.[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 16:26"]Tämä on ensimmäinen ketju pitkään aikaan, jonka vuoksi olen itkenyt. Voimia :(
Täyttäkää hänen toiveitaan, toteuttakaa unelmia. Tehkää hänen elämästään hieno.
[/quote]
Teemme sitä :) Tyttö oli kolmen parhaan kaverinsa kanssa Tukholmassa One Directionin konsertissa heinäkuussa, kun voi vielä paremmin. Mieheni ja toisen tytön isä veivät heidät sinne, ja lapseni sanoi että se oli paras reissu jonka hän oli ikinä tehnyt. Aluksi vastustin sitä, että aikuiset saattaisivat ja hakisivat tytöt isolta keikalta, mutta se meni hyvin, ja tyttäreni piristyi siitä. Nyt ei kyllä ole enää kummoiset mahdollisuudet tehdä sellaista; kun sairaalajaksot ovat tiheentyneet... :(
ap
Otan osaa. Rukoilen teille koko perheelle voimia <3