Tyttö ei uskalla ajaa enää autoa perässäroikkujien takia
Tiedossa vähän pidempi teksti.
Lapseni 18-v sai ajokortin tammikuun alussa. Kävi autokoulun ihan ''normaalissa'' autokoulussa, eli ei opetusluvilla. Tyttö sai kehuja ajo-opettajalta turvallisesta ja sujuvasta ajosta ja inssikin meni ensimmäisenä läpi, oli aina tosi huolellinen ja tarkka liikenteessä. Helmikuussa kuitenkin joutui onnettomuuteen.
Tyttö oli yksin tulossa moottoritieltä taajamaan liikenneympyrään, nopeusrajoitus laskee moottoritien päättyessä 100-80-60-50. Hän oli hidastanut rajoitusten mukaan tullessaan ympyrään, mutta takaa oli yhtäkkiä ilmestynyt auto. Tyttö oli kertomansa mukaan nähnyt taustapeilistä, että tuo kyseinen auto oli ajanut ainakin 80-90 km/h, vaikka rajoitus oli jo laskenut taajamanopeuksiin. Auto ei ehtinyt jarruttaa ja rysähti tytön auton perään.
Tyttö oli tajuissaan lähtenyt ambulanssilla ja soitti sieltä mulle, koska oli ollut omalla autollani liikenteessä. Itki puhelimessa, että niskaan sattuu kauheasti. Myöhemmin kun olin päässyt sairaalaan katsomaan, kerrottiin että lanssissa oli mennyt taju. Tytöltä murtui törmäyksessä kaularanka ja rintalasta, koska turvavyö oli puristanut niin lujaa. Aivotärähdyskin todettiin, mutta se oli näistä murheista pienin.
Onnettomuudesta on kohta puoli vuotta ja tyttö on toipunut ihan hyvin fyysisesti ja pystyy tekemään asioita taas normaalisti. Henkisesti onkin sitten huonommin. Pari kuukautta sitten olisi päässyt jo ajamaan taas, mutta ei ollut vielä valmis. Tytön isä käytti tätä syrjäisemmillä teilläkin ajamassa pari viikkoa sitten, mutta sekin oli päättynyt paniikkikohtaukseen, kun joku auto oli lähestynyt että pääsee ohittamaan. Ei uskalla istua edes auton kyydissä, koska pelkää että joku ajaa taas perään. Terapiassa käy ja siellä puhuttu tästä ajopelosta ja kaikesta muustakin.
Tuntuu kauhealta katsoa vierestä kun toinen pelkää ihan hirveästi. Tyttö aloittaa kohta lukion viimeisen vuoden, koulumatka on yli 50 km, minkä on aiemmin talvella mennyt autolla. Nyt siitäkään ei taida tulla mitään, julkisia ei täältä liiemmin kulje ja jos ei autossa pysty olemaan, ei tiedetä pystyykö jatkamaan koulua normaalisti.
Eniten olen vihainen sille peräänajajalle. En voi käsittää ihmisten tarvetta roikkua perseessä kiinni liikenteessä ja pelotella sillä muita kuskeja. En tule koskaan antamaan anteeksi sille, joka aiheutti mun tyttärelle nämä kaikki fyysiset ja psyykkiset vauriot. Tästä tulee varmasti vuosia kestävä ''projekti'', jos sekään tuottaa tulosta...
Toivottavasti tän lukisi mahdollisimman moni ja tajuaisi liikenteessä pitää sen turvavälin edellä ajavaan.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi sen perässä roikkuvan uhoavan pikku tapin joskus miettiä, että saattaa osua joskus väärä tyyppi kohdalle, kenelle uhittelee sen pikku bemarinsa kanssa.
Huiiii, kovanaama?
Totesin vain. Liikenteessä voi olla kaikenlaista korstoa, joten veneentapille voi käydä joskus hullusti, jos ei pidä varaansa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi sen perässä roikkuvan uhoavan pikku tapin joskus miettiä, että saattaa osua joskus väärä tyyppi kohdalle, kenelle uhittelee sen pikku bemarinsa kanssa.
Huiiii, kovanaama?
Totesin vain. Liikenteessä voi olla kaikenlaista korstoa, joten veneentapille voi käydä joskus hullusti, jos ei pidä varaansa :)
Huiiii, oikein korsto?
Vierailija kirjoitti:
Toiselta palstalta luin juuri kikan, miten väljällä motarilla pääsee eroon perässäroikkujasta: vaihtaa itse vasemmalle kaistalle jos siellä hyvin tilaa, hiljentää siinä omaa nopeutta ja antaa perässäroikkujan mennä oikealta ohi. Sitten vaihtaa perässäroikkukan taakse takaisin oikealle kaistalle. Nerokasta!
. . .jonka jälkeen saa havaita kuinka perässäroikkuja onkin nyt muuttunut edessä könnääjäksi, kuskin hidastaen yllättäen vauhtiaan päästyään siihen nyt ohittamaan siihen eteen. . .
Kaikista ärsyttävintä on, kun joku luulee, että edessäoleva rupeaisi ajamaan hänen takiaan ylinopeutta, ja että se kymmenen kilometriä puskurissa roikkuminen auttaisi siihen asiaan jotain. Jos kerran kovaa halutaan ajaa ja ohi pääsisi, niin miksi et ohita? Onko älykkyys niin alhainen, että unohtuu välillä ratin tarkoitus?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on kyllä vähän outoa liikennekäytöstä, sellaista passiivisaggressiivista painostusta ja ohittelua. Huomannut eron kun ajanut ulkomailla. Ehkä sosiaalisempi kulttuuri saa ihmiset ajamaan toisia huomioonottavammin.
Tämä. Tuntuu, ettei yhtään ajatella, että siellä toisessa autossa on ihmisiä eri tilanteista. On nuoria juuri kortin saaneita, vanhuksia jotka vielä haluavat käydä lyhyet lähikauppareissunsa itse, tai niin kuin itse joskus vieraalla autolla karmeassa jää/lumikelissä (oli pakkotilanne, työajoa). Asenne on vaan, että jos et osaa ajaa niin jää kotiin tai käytä julkisia. Sen takia, että itse säästäisi jonkun sekunnin tai pari. Kaiken huippuna viha mopoautoja kohtaan. Todennäköisesti siellä ajaa alaikäinen, jonkun lapsi!
Itse ollut peltikolarissa ja toista vuotta säikyin sen jälkeen risteyksessä lähestyviä, että näkeekö ne mut ja pysähtyykö ne varmasti. Pelko meni ohi ajan myötä.
Tyttärelläsi pahempi tilanne ja pelko on ymmärrettävää. Se vaatii aikaa ja pikkuhiljaa askeleita helpottaakseen.
Itse olin ajanut 30v ja suurimman osan siitä ajasta aika paljon. Moottoritiellä joku edessä löi 120 km/h vauhdista jarrut pohjaan ja me perässä ajavat myös. Edelläni ajoi edeltävän perään, mutta itse sain pysähdyttyä ajoissa. Ongelma vain että näin taustapeilistä kun perääni rysäytti katumaasturi. Istuin paskajäykkänä puristan rattia ja nojaten kaikin voimin penkkiin. Onneksi itselleni ei sattunut mitään, vaikka auto menikin lunastukseen.
Mutta seuraavat puoli vuotta ajoin moottoritiellä toistenkin puolesta. Ohjeistin myös puolisoani jos oli ratissa. Aina kun näkyi vähääkään jonoa niin aloitin jarrutella vähitellen, ajatuksena että perässä olijalla on aikaa jarruttaa ja huomaa jarruvaloni. Väläytteli niitä valoja varmuuden vuoksi useasti. Oikeasti pelkäsin että joku ajaa perääni. Tuossa pelossa meni varmaan puoli vuotta viitenä päivänä viikossa moottoriteillä ajamista ennen kuin vähitellen helpotti.
Tietyllä lailla silmiäni avasi puolisoni kommentti etten voi ajaa toisten puolesta. Ja minua auttoi lähinnä se että ajoin pelostani huolimatta. Omaan auton käsittelytaitooni luotin, mutta muiden tienkäyttäjien en. Toisaalta minulla oli onnettomuus vaarattomampi kun mitään fyysisiä vammoja ei tullut ja takana kymmenien vuosien ajo, sekä satoja tuhansia kilometrejä. Silti onnettomuudesta tuli pelko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1/5 Rintalasta ei murru jos joku ajaa perään. Perään ajossa penkki osuu takaapäin ja vammoja tulee päähän, niskaan sekä selän puolelle.
Ovatko alapeukuttajat lintsanneet fysiikan tunnit?
En sinusta tiedä, mutta itse kyllä heilahdan eteenpäin ja turvavyötä (joka voi aiheuttaa vammoja rintalastaan) vasten, kun isku tulee takaa.
Mietipäs tämä nyt uudestaan. 😉
Joskus oli uutinen, että perässäuhittelija olikin uhitellut siviilipoliisille. Tällaisesta nautin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse hidastan nopeutta aina jos joku alkaa hoputtaa takana. Eihän se läpi pääse eli valta on minulla, opetelkoot käyttäytymään siellä takana :)
Aloituksen tyttärellä se perässänussija rysäytti auton perään. Mitä hitaammin alkaisit matelemaan, sen kovemmalla nopeudella törmäys tapahtuisi. Vrt. ajat motarilla 110 ja joku rysäyttää perään 130 (20 kmh erotus) tai sama törmäys kun nopeutesi on 50 (80 kmh erotus). Tosi hyvä neuvo nyt taas.
Niin? Ensinnäkään mä en pelkää enkä neuvonut ketään muita :D En sentään mitään äkkijarrutuksia tahallani vedä mutta jos joku alkaa selkeästi hoputtaa mua niin kyllä se on musta pikku hidastelun paikka. Varsinkaan kun en IKINÄ aja alinopeutta ;D
Jarruvalossa pitäisi olla sellainen toiminto että perässätulija tietäisi onko kyseessä lukkojarrutus ja kokonaan pysäyttäminen vai lievempi hidastaminen.
Itse tökkäsin edellä ajavan perään kun olin moottoritiellä ja liittymästä tuli autoja jonoja eteen. Edelläni moottoritiellä menevä jarrutti ja minä myös. Luulin että hän hidastaa ja päästää liittymästä jonkun eteensä. Mutta hän löikin liinat kiinni kokonaan. Moottoritiellä. Ja aiheutti kunnon ketjukolarin.
NO niin! rattijuoppo ajoi Siikalatvan siltatyömaan aitojen läpi Pulkkilan Vornassa, ja vielä virtaa Siikajoki jos auto olis puonu sinne , mutta ei oli puhaltanut 2,5 promillea!!!
😡 rattijuopot vaarantavat muita tiellä liikkujia ja Ovatkin tuhonneet monen tuhannen ihmisen elämän Maailmalla aiheuttaen kuolon
kolareita , myös täällä Suomessa on 47 kuollut rattijuopon aiheuttamissa kolarissa .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1/5 Rintalasta ei murru jos joku ajaa perään. Perään ajossa penkki osuu takaapäin ja vammoja tulee päähän, niskaan sekä selän puolelle.
Ovatko alapeukuttajat lintsanneet fysiikan tunnit?
En sinusta tiedä, mutta itse kyllä heilahdan eteenpäin ja turvavyötä (joka voi aiheuttaa vammoja rintalastaan) vasten, kun isku tulee takaa.
Mietipäs tämä nyt uudestaan. 😉
Jos joku ajaa perääsi niin heilahdat taaksepäin. Nokkakolarissa heilahtaisit eteenpäin, mutta siitä ei ollut kyse.
Opeta tyttäresi pitämään pää kiinni penkissä ajaessa niin vammoja tulee vähemmän tuollaisessa tilanteessa.