Tyttö ei uskalla ajaa enää autoa perässäroikkujien takia
Tiedossa vähän pidempi teksti.
Lapseni 18-v sai ajokortin tammikuun alussa. Kävi autokoulun ihan ''normaalissa'' autokoulussa, eli ei opetusluvilla. Tyttö sai kehuja ajo-opettajalta turvallisesta ja sujuvasta ajosta ja inssikin meni ensimmäisenä läpi, oli aina tosi huolellinen ja tarkka liikenteessä. Helmikuussa kuitenkin joutui onnettomuuteen.
Tyttö oli yksin tulossa moottoritieltä taajamaan liikenneympyrään, nopeusrajoitus laskee moottoritien päättyessä 100-80-60-50. Hän oli hidastanut rajoitusten mukaan tullessaan ympyrään, mutta takaa oli yhtäkkiä ilmestynyt auto. Tyttö oli kertomansa mukaan nähnyt taustapeilistä, että tuo kyseinen auto oli ajanut ainakin 80-90 km/h, vaikka rajoitus oli jo laskenut taajamanopeuksiin. Auto ei ehtinyt jarruttaa ja rysähti tytön auton perään.
Tyttö oli tajuissaan lähtenyt ambulanssilla ja soitti sieltä mulle, koska oli ollut omalla autollani liikenteessä. Itki puhelimessa, että niskaan sattuu kauheasti. Myöhemmin kun olin päässyt sairaalaan katsomaan, kerrottiin että lanssissa oli mennyt taju. Tytöltä murtui törmäyksessä kaularanka ja rintalasta, koska turvavyö oli puristanut niin lujaa. Aivotärähdyskin todettiin, mutta se oli näistä murheista pienin.
Onnettomuudesta on kohta puoli vuotta ja tyttö on toipunut ihan hyvin fyysisesti ja pystyy tekemään asioita taas normaalisti. Henkisesti onkin sitten huonommin. Pari kuukautta sitten olisi päässyt jo ajamaan taas, mutta ei ollut vielä valmis. Tytön isä käytti tätä syrjäisemmillä teilläkin ajamassa pari viikkoa sitten, mutta sekin oli päättynyt paniikkikohtaukseen, kun joku auto oli lähestynyt että pääsee ohittamaan. Ei uskalla istua edes auton kyydissä, koska pelkää että joku ajaa taas perään. Terapiassa käy ja siellä puhuttu tästä ajopelosta ja kaikesta muustakin.
Tuntuu kauhealta katsoa vierestä kun toinen pelkää ihan hirveästi. Tyttö aloittaa kohta lukion viimeisen vuoden, koulumatka on yli 50 km, minkä on aiemmin talvella mennyt autolla. Nyt siitäkään ei taida tulla mitään, julkisia ei täältä liiemmin kulje ja jos ei autossa pysty olemaan, ei tiedetä pystyykö jatkamaan koulua normaalisti.
Eniten olen vihainen sille peräänajajalle. En voi käsittää ihmisten tarvetta roikkua perseessä kiinni liikenteessä ja pelotella sillä muita kuskeja. En tule koskaan antamaan anteeksi sille, joka aiheutti mun tyttärelle nämä kaikki fyysiset ja psyykkiset vauriot. Tästä tulee varmasti vuosia kestävä ''projekti'', jos sekään tuottaa tulosta...
Toivottavasti tän lukisi mahdollisimman moni ja tajuaisi liikenteessä pitää sen turvavälin edellä ajavaan.
Kommentit (54)
Onko tyttö kokeillut EMDR-terapiaa/onko hänelle ehdotettu sitä?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on kyllä vähän outoa liikennekäytöstä, sellaista passiivisaggressiivista painostusta ja ohittelua. Huomannut eron kun ajanut ulkomailla. Ehkä sosiaalisempi kulttuuri saa ihmiset ajamaan toisia huomioonottavammin.
Ulkomailla usein alkaa auton töötti soimaan pienemmistäkin viiveestä. Etenkin liikennevaloissa. Jos suomalaisittain odottelet keltaista valoa, niin jo ollaan rinnalla puimassa nyrkkiä tai keskisormipystyssä, että mitäs etanoit.
Semmoista siellä ulkomailla on.
Arvaapa mitä olisi tapahtunutt jos olisi vähän kalliimpi ja erikoisvalmisteinen auto rämähtänyt perään. Noita kun saa noin 200 000e alkaen eikä ole uppo outo näky suomen teillä.
Niin siinä olisi käynyt niin että pappi olisi ladellut arkun ääressä litaniaa siitä kuinka tyttärenne on maasta tullut ja maaksi jälleen tuleva.
Kannattaisiko laittaa asiat oikeisiin suhteisiin.
Ensiksi ajelua vaikka väkisin pikkuteillä eri nopeuksilla. Mielellään vauhdit nostaen ihan sinne 130km/h ja sen jälkeen kaupunki ajoon ja viimeiseksi motarille.
Tsemppiä Ap:lle ja tyttärelle! Voin vaan kuvitella miltä tytöstä tuntuu :( Olen itse ollut todistamassa kolaria, jossa auto tuli kärkikolmion takaa meidän edessä ajavan auton kylkeen. Onneksi vastaan ei tullut silloin ketään, sillä muuten jälki olisi ollut paljon pahempaa ja olisimme myös itse joutuneet samaan läjään. Tästä on nyt jo yli 10 vuotta aikaa, mutta edelleen pelkään autoja, jotka tulevat kovaa vauhtia risteykseen. On muuten ärsyttävä tapa tuon perässä hiillostamisen lisäksi. Etenkin täällä maalla ajetaan tuhatta ja sataa risteykseen ja jarrutetaan vasta viime sekunnilla...
Hetas kirjoitti:
Arvaapa mitä olisi tapahtunutt jos olisi vähän kalliimpi ja erikoisvalmisteinen auto rämähtänyt perään. Noita kun saa noin 200 000e alkaen eikä ole uppo outo näky suomen teillä.
Niin siinä olisi käynyt niin että pappi olisi ladellut arkun ääressä litaniaa siitä kuinka tyttärenne on maasta tullut ja maaksi jälleen tuleva.
Ensiksi ajelua vaikka väkisin pikkuteillä eri nopeuksilla. Mielellään vauhdit nostaen ihan sinne 130km/h ja sen jälkeen kaupunki ajoon ja viimeiseksi motarille.
200 000 maksava auto ei ole "erikoisvalmisteinen" vaan ihan sarjatuotantona. Lisäksi 80 km/h on 80 km/h riippumatta kuinka paljon autossa on hevosvoimia tai kuinka kallis se on.
Hetas kirjoitti:
Tällaiset autot jarruttaa automaattisesti kun on este tiellä. Ja muutkin turvajärjestelmät varmasti huippuluokkaa.
Toiselta palstalta luin juuri kikan, miten väljällä motarilla pääsee eroon perässäroikkujasta: vaihtaa itse vasemmalle kaistalle jos siellä hyvin tilaa, hiljentää siinä omaa nopeutta ja antaa perässäroikkujan mennä oikealta ohi. Sitten vaihtaa perässäroikkukan taakse takaisin oikealle kaistalle. Nerokasta!
Kannattaisi sen perässä roikkuvan uhoavan pikku tapin joskus miettiä, että saattaa osua joskus väärä tyyppi kohdalle, kenelle uhittelee sen pikku bemarinsa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavoin tyttö meni lukioon ollessaan 16 ja 17 v.?
Tää oli ainut mikä mullakin jäi mietityttään 😂 perässäroikkujat on kyllä viheliäisiä, väläyttelee usein jarruvaloja että pysyisi kauempana.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tyttöä. Itse vaihdoin kerran kaistaakun poistuin moottoritieltä ja edessäoleva auto vaihtoi suoraan kylkeen, ei yhtään katsonut ettei kaistalla ole toista autoa. Vieläkään en uskalla ajaa toisen auton rinnalle toiselle kaistalle.
Hän luotti peileihin eikä muistanut sokeaa kulmaa. Minä vasta kortin saaneena meinasin ajaa ohitustilanteessa toisen auton kylkeen, joka oli minun takaani lähtenyt ohittamaan minua ja edessä menevää. Peileistä katsoin, ettei kukaan tule takaa. Onneksi tuo auto oli vasta takakulman kohdalla ja sai jarrutettua. Tööttäsi niin, että meinasin sydärin saada, ja sen jälkeen on kyllä meikäläisen pää kääntynyt sen verran aina kaistaa vaihtaessani, että näen varmasti myös takakulmassa tulevat. Eipä ne siellä minun käymässäni surkeassa halpisautokoulussa tuota(kaan) opettaneet, itse piti tien päällä oppia.
Luulin pitkään olevani ainoa liikenneidiootti, siis oikein perinteinen "nainen ratissa", mutta yhdelle poikakaverilleni minun piti oikein demonstroida, ettei peileistä näe kaikkea. Hän istui ratissa ja minä kiersin autoa ja hän yritti peileistä nähdä minut koko ajan. Sitten vasta hoksasi, että tosiaan, ei näe takakulman lähellä olevia.
Ap:n tyttären täytyy vain harjoitella kyydissä olemista pienillä matkoilla, lähikauppaan ym., jotta tottuu taas autoiluun. Tässähän oli hyvä asia se, että virhe ei ollut tyttären, joten omiin taitoihin voi yhä luottaa, jos joskus vielä rohkaistuu uudelleen rattiin. Jos ei ajaminen onnistu koulun alkuun mennessä, sitten pitää varmaankin vaihtaa skootteriin tai hommata vuokra-asunto lukion läheltä.
Itse hidastan nopeutta aina jos joku alkaa hoputtaa takana. Eihän se läpi pääse eli valta on minulla, opetelkoot käyttäytymään siellä takana :)
Mulla, on vanha rottelo ja teen braketestin perässäroikkujille. Pari kertaa oon saanu kunnon korvaukset kun on osunu. Perässäroikkuja maksaa ja oppii ettei kannata roikkua kun voipi joutua maksumieheksi 😊
Vierailija kirjoitti:
Mulla, on vanha rottelo ja teen braketestin perässäroikkujille. Pari kertaa oon saanu kunnon korvaukset kun on osunu. Perässäroikkuja maksaa ja oppii ettei kannata roikkua kun voipi joutua maksumieheksi 😊
Sitten heräsit ja laskit kissan ulos.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi sen perässä roikkuvan uhoavan pikku tapin joskus miettiä, että saattaa osua joskus väärä tyyppi kohdalle, kenelle uhittelee sen pikku bemarinsa kanssa.
Huiiii, kovanaama?
Vierailija kirjoitti:
Itse hidastan nopeutta aina jos joku alkaa hoputtaa takana. Eihän se läpi pääse eli valta on minulla, opetelkoot käyttäytymään siellä takana :)
Aloituksen tyttärellä se perässänussija rysäytti auton perään. Mitä hitaammin alkaisit matelemaan, sen kovemmalla nopeudella törmäys tapahtuisi. Vrt. ajat motarilla 110 ja joku rysäyttää perään 130 (20 kmh erotus) tai sama törmäys kun nopeutesi on 50 (80 kmh erotus). Tosi hyvä neuvo nyt taas.
Kun sitten mallikas autoilija pitää sen suositellun turvavälin, eli 80km/h nopeudella se minimi 80metriä ja 100km/h minimi 30metriä, niin siihen usein ilmestyy näitä
siihen turvaväliin heti autollaan tunkevia puupäitä.
Helsingin liikenne on jo niin kuuluisan sikamaista, että ihmiset saavat stressiä siitä jos on pakko autoilla siellä päin ja välttelevät autoilua siellä viimeiseen saakka.
Vierailija kirjoitti:
1/5 Rintalasta ei murru jos joku ajaa perään. Perään ajossa penkki osuu takaapäin ja vammoja tulee päähän, niskaan sekä selän puolelle.
Ovatko alapeukuttajat lintsanneet fysiikan tunnit?
Vierailija kirjoitti:
Kamala saada braketestin muistoksi niskanikaman vammat ja loppuiän selkä- ja päänsäryt. Piilevä osteoporoosi nimittäin ei tarvi kuin sopivaan paikkaan äkäisen nytkäyksen ja murtuma syntyy.
Se perässäroikkujahan voi olla vaikka rekka tai kunnon lastissa oleva pakettiauto. . .
Epävarma kuski on yhtä iso riski kuin esim rattijuoppo.