Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttö ei uskalla ajaa enää autoa perässäroikkujien takia

Vierailija
01.08.2021 |

Tiedossa vähän pidempi teksti.

Lapseni 18-v sai ajokortin tammikuun alussa. Kävi autokoulun ihan ''normaalissa'' autokoulussa, eli ei opetusluvilla. Tyttö sai kehuja ajo-opettajalta turvallisesta ja sujuvasta ajosta ja inssikin meni ensimmäisenä läpi, oli aina tosi huolellinen ja tarkka liikenteessä. Helmikuussa kuitenkin joutui onnettomuuteen.

Tyttö oli yksin tulossa moottoritieltä taajamaan liikenneympyrään, nopeusrajoitus laskee moottoritien päättyessä 100-80-60-50. Hän oli hidastanut rajoitusten mukaan tullessaan ympyrään, mutta takaa oli yhtäkkiä ilmestynyt auto. Tyttö oli kertomansa mukaan nähnyt taustapeilistä, että tuo kyseinen auto oli ajanut ainakin 80-90 km/h, vaikka rajoitus oli jo laskenut taajamanopeuksiin. Auto ei ehtinyt jarruttaa ja rysähti tytön auton perään.

Tyttö oli tajuissaan lähtenyt ambulanssilla ja soitti sieltä mulle, koska oli ollut omalla autollani liikenteessä. Itki puhelimessa, että niskaan sattuu kauheasti. Myöhemmin kun olin päässyt sairaalaan katsomaan, kerrottiin että lanssissa oli mennyt taju. Tytöltä murtui törmäyksessä kaularanka ja rintalasta, koska turvavyö oli puristanut niin lujaa. Aivotärähdyskin todettiin, mutta se oli näistä murheista pienin.

Onnettomuudesta on kohta puoli vuotta ja tyttö on toipunut ihan hyvin fyysisesti ja pystyy tekemään asioita taas normaalisti. Henkisesti onkin sitten huonommin. Pari kuukautta sitten olisi päässyt jo ajamaan taas, mutta ei ollut vielä valmis. Tytön isä käytti tätä syrjäisemmillä teilläkin ajamassa pari viikkoa sitten, mutta sekin oli päättynyt paniikkikohtaukseen, kun joku auto oli lähestynyt että pääsee ohittamaan. Ei uskalla istua edes auton kyydissä, koska pelkää että joku ajaa taas perään. Terapiassa käy ja siellä puhuttu tästä ajopelosta ja kaikesta muustakin.

Tuntuu kauhealta katsoa vierestä kun toinen pelkää ihan hirveästi. Tyttö aloittaa kohta lukion viimeisen vuoden, koulumatka on yli 50 km, minkä on aiemmin talvella mennyt autolla. Nyt siitäkään ei taida tulla mitään, julkisia ei täältä liiemmin kulje ja jos ei autossa pysty olemaan, ei tiedetä pystyykö jatkamaan koulua normaalisti.

Eniten olen vihainen sille peräänajajalle. En voi käsittää ihmisten tarvetta roikkua perseessä kiinni liikenteessä ja pelotella sillä muita kuskeja. En tule koskaan antamaan anteeksi sille, joka aiheutti mun tyttärelle nämä kaikki fyysiset ja psyykkiset vauriot. Tästä tulee varmasti vuosia kestävä ''projekti'', jos sekään tuottaa tulosta...

Toivottavasti tän lukisi mahdollisimman moni ja tajuaisi liikenteessä pitää sen turvavälin edellä ajavaan.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se ollut perässäroikkuja, jos kerran noin kovaa rysähti. Kuulostaa enemmän rattijuopolta.

Vierailija
2/54 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha olla tosta eri mieltä. Toivottavasti tyttö toipuu, ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, selkeästi ei osaa noudattaa liikennesääntöjä. Tyttö siis.

Perässäroikkujaurpokin löytänyt ketjuun. Juuri kaltaisiltasi pitäisi kortti viedä iäksi pois ja päästää pelkästään polkupyörän päälle. Siihenkin apurattaat.

Vierailija
4/54 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavoin tyttö meni lukioon ollessaan 16 ja 17 v.?

Vierailija
5/54 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ymmärtänyt perässäroikkujat aivan toisin. Tuohan oli vaan k-pää, joka ei hallitse tilannenopeuksia.

Kaikkea hyvää tyttärellesi ja kunpa toipuisi nopeasti. Kyllähän tuolla idareita on liikenteessä, mutta suurinosa on taviksia.. muutenhan noita peräänajoja sattuisi päivittäin kullekin kuskille.

Vierailija
6/54 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tuu ymmärtämään sitä, et kaksikaistaisella motarilla ollaan keula kiinni niin ettei edes takana olevan rekkaria näe, varsinkin jos ohituskaista on tyhjänä. Oon erittäin pahoillani ap tyttösi puolesta, toivottavasti hän jossain vaiheessa uskaltaisi taas ajaa. Muistakaa kuitenkin antaa tarpeeksi aikaa ja sitten kun tyttö on valmis, voisitte kysyä esimerkiksi autokoulusta tunteja. Voisi olla helpompaa ja vähemmän ahdistavaa jos vieressä istuisi ajo-ope, jolla omat polkimet. Mutta kaikki aikanaan, tsemppiä <3 

Vierailija
7/54 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se ollut perässäroikkuja, jos kerran noin kovaa rysähti. Kuulostaa enemmän rattijuopolta.

Tai kännykän räpeltäjältä.

Vierailija
8/54 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kokeneempikin kuski olisi tuosta pelästynyt! Ja huonoon hetkeen sattui tapahtumaan, kun ei kauemmin ehtinyt ajelemaan 😟 Kannattaa varmaan terapeutin kanssa miettiä, kannattaako ajeluja kokeilla vielä tässä vaiheessa. Ja jos terapeutti pääsisi ajelulle mukaan, niin siitäkin olisi varmasti apua. Tyhmiä kuskeja liikkuu teillä, sille ei vaan voi mitään. Suurin osa kuitenkin ymmärtää antaa tilaa

Vierailija
9/54 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhea tapahtuma! Saatiinko perään ajanutta koskaan kiinni? Toivon todella, että tyttösi toipuu.

Vierailija
10/54 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tavoin tyttö meni lukioon ollessaan 16 ja 17 v.?

Silloin täältä kulki vielä linja-auto, mutta se lakkautettiin viime joululoman jälkeen koska kyydissä oli max 3 matkustajaa... pitää varmaan kohta suunnitella muuttoa lähemmäs koulua

Ap

Vierailija
11/54 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauhea tapahtuma! Saatiinko perään ajanutta koskaan kiinni? Toivon todella, että tyttösi toipuu.

Kyllä saatiin. Kuskina ollut mies oli sentään jäänyt paikalle, vaikka syytti tyttöä omasta ylinopeudestaan... oli kuitenkin soittanut hätäkeskukseen ja on lopulta asiallisesti hoitanut korvauksia ja kaikkea.

Ap

Vierailija
12/54 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pahoittelut, käytin nyt terminä tuota perässäroikkujaa koska tyttö pelkäsi juuri sitä onnettomuuden jälkeen, että joku ajaa ihan kiinni ja osuukin sitten perään. Tämä perään ajanut kuskikin oli tullut päälle eikä jarruttanut, vaikka oli nähnyt suoralla tienpätkällä että edessä oli toinen auto, joten sen takia pelkää. Näin tyttö on itse asian selittänyt.

Ap

Vierailija
13/54 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1/5 Rintalasta ei murru jos joku ajaa perään. Perään ajossa penkki osuu takaapäin ja vammoja tulee päähän, niskaan sekä selän puolelle.

Vierailija
14/54 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tyttöä. Itse vaihdoin kerran kaistaakun poistuin moottoritieltä ja edessäoleva auto vaihtoi suoraan kylkeen, ei yhtään katsonut ettei kaistalla ole toista autoa. Vieläkään en uskalla ajaa toisen auton rinnalle toiselle kaistalle.

Vierailija
15/54 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lopetin autoilun kokonaan melkein heti kortin saamisen jälkee juurikin noiden hurjien kuskien takia. Lisäksi jotkut amikset ajottain vaikeuttivat ajamistani niin paljon että pelkäsin turvallisuuteni vuoksi.

Vierailija
16/54 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mun lapsi näyttää niille keskaria auton sivuikkunasta🤣

Vierailija
17/54 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saatiin. Kuskina ollut mies oli sentään jäänyt paikalle, vaikka syytti tyttöä omasta ylinopeudestaan... oli kuitenkin soittanut hätäkeskukseen ja on lopulta asiallisesti hoitanut korvauksia ja kaikkea.

Ap

Olisiko sen suharin mielestä tyttösi pitänyt olla vieressä vahtimassa ettei herra aja ylinopeutta?

Vierailija
18/54 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on kyllä vähän outoa liikennekäytöstä, sellaista passiivisaggressiivista painostusta ja ohittelua. Huomannut eron kun ajanut ulkomailla. Ehkä sosiaalisempi kulttuuri saa ihmiset ajamaan toisia huomioonottavammin.

Vierailija
19/54 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi muuttaa sitten lähemmäksi koulua. Jos vähänkin pelkää ei kuulu liikenteeseen.

Vierailija
20/54 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa tyttö voisi muuttaa opiskelupaikkakunnalle jo? Onhan hän 18 joten se on ihan ok siirto tässä vaiheessa. Ajamaan ei kannata painostaa mutta toisaalta vain ajaminen vie pelkoa pois. Itse olen myös pelokas kuski, ja kerran kävikin kolari. Tein siinä itse virheen koska ajoin tasa-arvoiseen niin että ajattelin että ehdin. Näin auton siis kaukaa. Tämä ajoikin kuitenkin ylinopeuttaja todistajan mukaan, joten arvioni heitti ja tyyppi ajoi suoraan perääni. Tein heti vakuutusilmoitukset ja kaikki oikein mutta tyyppi soitteli perään ja kinusi korvauksia yms, joku aikuinen vihainen mies ja itse menin ihan paniikkiin tuollaisesta. Tää kuski näki että olen risteyksessä mutta ei hidastanut koska hänellä oli oikeus ajaa. Ylinopeudesta häntä ei syytetty koska sitä ei kai voinut todistaa vaikka ulkopuolinen näki kaahailun. Tai jotenkin siihen ei puututtu. Sitten nuo ihme raivopuhelut perään. Luuli kai etten ole tehnyt vakuutusilmoitusta vaikka tein sen heti. Itkien soitin vakuutusyhtiöön että onko se ilmoitukseni tullut. Heillä oli vain ruuhkaa. Nyt aikuisena osaisin hoitaa asian jämäkämmin. Passiivisaggressiiviset kuskit jotka tahallaan ajaa päälle ei mua pelottele

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän