Elokuu, ja banaanikärpäsarmeija on vallannut keittiömme, vinkkejä sodankäyntiin?
Alkaa olemaan keinot loppu, mistä niitä aina sikiää???
Kommentit (33)
Ns. banaanikärpäset tulevat pääasiassa ulkoa ja siksi niitä esiintyy eniten kesäisin. Ne asuvat myös kukkaruukuissa. Jonkin verran niitä tulee kaupastakin, toki. Suomen luonnosta kuitenkin enimmäkseen peräisin.
Siivoa tarkasti koko keittiö. Kaikki hedelmät (myös tomaatti, sitä ne rakastavat!) jääkaappiin. Pese kaikki pöytätasot ja roskakaappi, vie kaikki roskat pois (esim. lasipurkin ruuanjämissä elävät myös). Puhdista myös viemäri huolella sekä liesituuletin. Siellä on ihana rasvakerros, josta saa ravintoa.
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna on kuulemma kaikille tullut yhtäkkiä valtava määrä hedelmäkärpäsiä. En oikein usko, että ne tulisivat esimerkiksi kaupan hedelmistä, koska ainakin meille ostetaan hedelmiä joka viikko, eikä esimerkiksi kesäkuussa ollut ollenkaan pikkukärpäsiä.
Kaupan hedelmissä ne usein matkustavat, mutta kyllä ne Suomen luonnossakin viihtyvät eli kiipeävät ikkunasta sisään.
Onko ne biologisia aseita hyönteiset vai mistä maasta noita banaanit tulee osa Chile mutta noi reilun kaupan . Banaani kuljetuksissa on ollut huumekuljetuksia jos valkoista jauhetta näkyy....mutta ne kärpäset vaalean ruskeat on pakko ampua ne menee suuhun kun nukkuu.Myös eväiden mukana tuodaan huumeita hamppua piippuja Suomeen.Kahvin mukana.Vaikka miten pitkittää itseään mutta kun tarvii varastolla ja muihin törkkiä niin se on väärin ja ne myyjät ostelee asunto osakkeita ja taloja niillä rahoilla.
Minä myös inhoan banaanikärpäsiä.
Mun konsti on se, että mitään siis EI MITÄÄN ruokaa (siis. hunajapurkit, sokerikot yms) jätetä näkyville. Kaikki tungetaan jääkaappiin. Jääkaapin vihanneslokerossa on yleensä tilaa, ainakin mulla. Sinne vaan. Älä jätä mitään tiskipöydälle, esim halkaistu sitruuna oikein imee kärpäsiä luokseen.
Mulla ei ole ollut tästä huolia vuosikausiin. Inhoan kylmiä banaaneja, mutta kestän ne ja toimiihan ne smoothiessa. Kärpäsiä en kestä. Joskus yritin jotain ihme virityksiä, ei toimi. Tiskipöydän ja ruokapöydän pesu kunnon aineilla tuon jääkaappiin tulemisen jälkeen. Jos pitää pehmittää jotain kypsäksi, niin muovipussiin ja vaikka parvekkeelle.
Mä säilytän banaanit hyvin suljetussa paperipussissa.
Ei ne kärpiäiset sinne pääse :)
Kaikki potentiaalisesti mätänevä pois keittiöstä pariksi päiväksi. Toimii joka kerta.
Löysin pettämättömän konstin! Banaanikärpäset katosivat yhtäkkiä. Kunnes tajusin, että biojätteeseen oli ilmestynyt raatokärpäsen toukkia, jotka olivat huolehtineet asiasta.
Ns ojasta allikkoon.
Vedin kakspuolisen teipin ikkunaan vaakatasoon, siihen tuli kiva rivi kärpäsiä. Ja uusi teippi sitten.
Toimii!
Siivoa koko keittiö kunnolla , imuroi ja pyyhi tasot ja ne laatikot/kaapit missä voi olla muruja tai muuten ruuan jämiä.
Pese tiskiallas ja hajulukko/viemäri myös.
Älä jätä mitään ruokaa esille, edes leipää, kaikki pussiin ja kaappiin.
Suihkepulloon ihan tavallista tiskiainetta ja vettä ja sillä suihkit kärpäsiä. Jos niitä on paljon voi alkuun tehdä sellaisen ansan, aiemmin siihen vinkkejä. Ansa ei ole pakollinen, mutta voi nopeuttaa prosessia. Sitten aina noustessasi ylös ammu kärpäsiä. Ne yleensä viihtyy tyhjässä keittiössä rätin, tiskiharjan ja tiskiaineen lähellä. Pari päivää, niin ovat hävinneet.
Jos läheistöllä on omenapuita niin taatusti banaanikärpäsiä on paljon.
Biojäte ulos päivittäin, tai jos voi, niin säilytetään pakastimessa.
Muuten huomasin että lasitetulle parvekkeelleni, josta harvoin avaan ikkunoita on ilmestynyt kärpäsiä minun kukkaruukkuihini. Voi nyt halvattu! No onneksi ovat siellä, eivätkä täällä sisällä. Ja kukat ei sitten tule sisälle ennen lokakuuta.
Imurointi. Eli imuroi kaikki näkemäsi kärpäset. Ja huomenna taas jne. Muutaman päivän päästä problem solved.