Tytär 18v haluaa muuttaa...
Lukion kolmannelle menevä tyttö on keksiny että tänä syksynä se haluaa muuttaa. Ei ole saanut mistään töitä ja eläisi vaan kelan 570 € tuilla. Mielestäni tuossa ei ole mitään järkeä. Haluisi myös lukion jälkeen heti lähteä pois tästä kaupungista, vaikka olen sanonut että ensin kannattaisi asua yksin täällä, missä vanhemmat ja suku lähellä. Koulumatkakin on nyt vain 20 km ja maalla on rauhallista, joten en ymmärrä miksi pitäis noin pienillä tuloilla lähteä omilleen.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Joo niin mun lukion ekallekin menevä haluaa muuttaa. Ilmoitin että ei käy ennen kuin on lukio tai ammattikoulu käyty. Ja en maksa elämistä muualla kuin kotona.
Lain mukaan vanhemman pitää maksaa opintoavustusta lukion tai amiksen loppuun asti vaikka lapsi on täysi-ikäinen. Avustus suhteutetaan vanhemman tuloihin ja se on suuruusluokkaa 100-150 e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Joo niin mun lukion ekallekin menevä haluaa muuttaa. Ilmoitin että ei käy ennen kuin on lukio tai ammattikoulu käyty. Ja en maksa elämistä muualla kuin kotona.
Tässä kommentissa lapsi on reilusti alaikäinen. Apn lapsi on täysi-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienet tuet, joudut maksamaan elämisen kuitenkin (ja ostamaan vaatteet, ruuat, huonekalut jne) kun ei ole töitä eikä varmaan säästöjäkään lapsella. Ei kannata, vuoden päästä sitten kun lähtee opiskelemaan.
Säästöjä on paljonkin, mutta olen mielelläni maksanut kaiken tähän mennessä. Rahahanat menee kuitenkin kiinni jos muuttaa, siinäpä näkee sit kuinka paljon äitiä tarvii oikeesti ja palaa maitojunalla kotiin
Ap
Toivottavasti likka löytää työtä josta tykkää. Oletko miettinyt syitä "pakohalukkuudelle"? Onko tyttäresi koti henkinen vankila?
Itse muutin omilleni 18v. Mikä ongelma? Ei 18v enää lapsi ole.
Voi, voi, antaa tytön muuttaa, jos on muuten fiksu. Muutin alle 17 v 300 km: n päähän kaupunkiin .Ensin harjoittelijaksi ja sitten opiskelin. Ei ollut silloin tukia ja pärjäsin , kun sain pientä palkkaa( oppisopimus). Anna nuoren kokeilla siipiään.
Oma esikoinen mietti omilleen muuttamista, kun 18 vuotta tuli täyteen ja osa kavereista oli muuttanut. Juteltiin asiasta lapsen kanssa ja laskettiin tuloja ja menoja. Lukion viimeisen vuoden ja armeijan ajalta olisi tullut niin paljon kuluja, että lapsen säästöt olisi menneet siinä. Onneksi lapsi itse tuli siihen tulokseen, että parempi säästää rahat siihen, kun muutto on ajankohtainen opiskelujen vuoksi.
Anna mennä vaan, mutta älä marise, että pieleen menee, tai muuta sellaista negatiivista. Äläkä meine sinne yllätyskylään äläkä siivoamaan tai pyykkäämään tai kokkaamaan.