Colonoscopy American style :).
vastailen vahan aikaa, ennenkuin taas menen torkuille, jos jotain kiinnostaa.
Kommentit (14)
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 00:30"]
Siis kurkitko reikään?
[/quote] En, se on taalla laakarin tehtava, tee-se-itse menetelmaa ei kayteta.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 00:29"]
Niin mikä?
[/quote] Paksunsuolen tahystys. Luulin etta kaikki puhuvat sujuvaa englantia Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 00:39"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 00:29"]
Niin mikä?
[/quote] Paksunsuolen tahystys. Luulin etta kaikki puhuvat sujuvaa englantia Suomessa.
[/quote]
Joo no kyllä minä sen tiedän, pointti oli että onko "american style" jotain ihan erilaista.
Onko American Style paska parempaa kuin suomalaisesta suolesta huuhdeltu?
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 00:42"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 00:39"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 00:29"]
Niin mikä?
[/quote]
Joo no kyllä minä sen tiedän, pointti oli että onko "american style" jotain ihan erilaista.
[/quote] Siksihan kyselinkin kun en tieda miten se Suomessa tehdaan, paitsi kivuliaasti. Mina sain nukutuksen. Ennen toimenpidetta soittettiin ja kysyttiin historia, laakari soitti ja esitteli itsensa 'koska tavataan vasta toimeenpitohuoneessa'. Edellisena iltana lahihoitaja soitti ja esitteli itsensa ja neuvoi miten sille osastollee paase eksymatta. Tietokoneelleni tuli video toimenpiteesta.
Miehelleni annettiin varikoodattu kortti jossa oli potilasnumeroni ja suurelta naytolta sai seurata mita minulle tapahtui.
Valmistelujen jalkeen karrattiin toimenpitohuoneeseen ja sitten herasin heraamossa, kaikki oli ohi, hoituri toi lammitettyja peittoja paalle.
Niinpä! Vain Suomessa ja Aasiassa kolonoskopia tehdään ilman kunnon kivunlievitystä ja/tai anestesiaa. Suomessa muutenkin vähätellään potilaan kipua jopa niin paljon, että jos asiaa tutkittaisiin, olen varma, että huomattaisiin sen vaikuttavan negatiivisesti paranemiseen.
Minulle tehtiin (täällä Yhdysvalloissa) paksusuolen tähystys nukutuksessa n 3v. sitten. Kivutonta ja vaivatonta. Palautuminen kävi nopeasti, operaatiosta ei jäänyt mitään negatiivisia traumoja.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 01:00"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 00:42"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 00:39"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 00:29"] Minulle tama oli jo toinen mutta yhtaan ei pelottanut kun tiesi etta ei koske eika tarvitse hapeilla takapuoli paljaana ihmisten edessa. Hyva kokemus.
Niin mikä?
[/quote]
[/quote] Siksihan kyselinkin kun en tieda miten se Suomessa tehdaan, paitsi kivuliaasti. Mina sain nukutuksen. Ennen toimenpidetta soittettiin ja kysyttiin historia, laakari soitti ja esitteli itsensa 'koska tavataan vasta toimeenpitohuoneessa'. Edellisena iltana lahihoitaja soitti ja esitteli itsensa ja neuvoi miten sille osastollee paase eksymatta. Tietokoneelleni tuli video toimenpiteesta.
Miehelleni annettiin varikoodattu kortti jossa oli potilasnumeroni ja suurelta naytolta sai seurata mita minulle tapahtui.
Valmistelujen jalkeen karrattiin toimenpitohuoneeseen ja sitten herasin heraamossa, kaikki oli ohi, hoituri toi lammitettyja peittoja paalle.
[/quote]
Tämä on pakko olla jonkun perverssin tekemä ketju, jolle tämä aihepiiri herättää irstaita tuntemuksia.
Mä en jotenkin jaksa uskoa että joku normi ihminen tällälailla intoutuisi paksusuolen tähystyksistä ...
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 01:47"]
Tämä on pakko olla jonkun perverssin tekemä ketju, jolle tämä aihepiiri herättää irstaita tuntemuksia.
Mä en jotenkin jaksa uskoa että joku normi ihminen tällälailla intoutuisi paksusuolen tähystyksistä ...
[/quote] Eri metoodit alkaa kiinnostaa siinä vaiheessa kun se on itsellä edessä ja tietää miten Suomessa potilaita rääkätään ja muualla on asiat paljon paremmin.
Sama Suomessa. Minulle about kymmenkunta kertaa tehty joko kolonoskopia tai sigmoidoskopia.
Tulee kirjeellä kutsu keskussairaalaan gastroenterologiselle osastolle tähystykseen. Päiväys ja kellonaika. Ohjeet suolen tyhjennykseen. Toimenpiteestä ei liikoja turinoita kerrota. Etsin internetistä tietoa, kuvia, keskusteluja, vertaistukea. Käyn ostamassa 3-4 purkkia Colonsteril-jauhetta apteekista, maksan omilla rahoillani. Kukin purkki sekoitetaan litraan vettä ja sitä litkua juodaan toimenpidettä edeltävänä päivänä se 3-4 litraa! Ohjeessa on, että aloita illalla viiden maissa, niin ehdit vielä nukkua, mutta tuolla ohjeella minä juon litkua koko yön, joten aloitan heti aamulla, että ehdin nukkua edes jonkun tunnin seuraavana yön.
Aamulla sairaalaan, jossa ehkä juottavat vielä maximissaan litran samaa litkua. Sitten puen reikäpöksyt ja hoitopöydälle kyljelleen. Tähystimen näkeminen eka kertaa kauhistutti! 1,5 metriä mustaa noin sormen paksuista taipuisaa letkua ja joitakin pyörylöitä toisessa päässä. Lääkäri ja hoitaja. Pyydän lääkäriltä, ettei pumppaa ilmaa eikä vettä yhtään enempää kuin mitä on aivan pakko, koska olen kerran saanut pahat vatsakivut niistä tähystyksen jälkeen. Toiveeni huomioidaan. Esilääkitystä kysyessään kerron, etten tarvitse mitään. Lääkäri laittaa pyytäessäni jotain rasvaa peräaukkoon ja aloittaa suoraan tähystyksen, hiljalleen edeten sen mukaan, miten olen "hommassa mukana".
Kyselen, juttelemme, myös hoitajan kanssa. Näen monitorista suoleni sisälle, jos tahdon katsoa. Lääkäri ottaa tähystimellä nipsaisten koepaloja ja vetää jokaisen näytteen tähystimen sisällä olevan pitkän "siiman" avulla pois. Tähystää ohutsuolen pään ja hiljalleen vetää tähystimen pois. Suolenmutkien kohdalla (eli eka mutka vasemmassa kyljessä ylhäällä ja toinen oikeassa kyljessä ylhäällä) hoitaja saattaa auttaa minut hieman selälleen tai painamalla kevyesti tukea tähystintä mutkassa. Ne ovat ainoat kohdat, joissa saatan sanoa, että "nyt varovasti", ja nyttemmin olen pyytänyt jo alussa, ettei gastroenterologi käännä tähystimen päätä kaksin kerroin ihan viimeisenä peräaukon suulla, koska se tekee peräpukamaiselle kipeää.
Lääkäri kertoo tähystäessään jo oman arvionsa, paitsi koepaloista, joista tulos tulee myöhemmin. Saan lääkereseptit tai tarkistaa ja uusii jo olevat, ja ilmoituksen seuraavasta tähystyksestä. Alkuun oli tiheämmin, sitten vuoden välein, nyt 5 vuotta seuraavaan.
Kerran olen saanut clostridium difficilen, johon lääkkeet, ja meni ohi. Tuliko siitä nivelvaivat alaraajoihin, en tiedä, mutta niistä kärsin vuosia.
Tähystyksen jälkeen pääsen kotiin, mutta saattajan kanssa tai taksilla. Puolisoni on saattajana. Piereksin matkalla, hajuhaittaa ei ole, ääni sitäkin kovempi!
Kiitän lääkäreitä ja hoitajia meille sairastuneille tekemistään palveluksista, joiden avulla elämänlaatu kohenee todella paljon!!!
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 01:47"]
[/quote]
Ei ole perverssiydestä kyse, vaan ihan todellisesta sairaudesta ja sen tutkimuksista. Chronin tauti ja colitis ulcerosa lisääntyvät kovaa vauhtia Suomessakin, ja on yleisimmin nuorten aikuisten sairaus, loppuikäinen. Näitä tutkitaan colonoscopialla, joka vaan on tehtävä jo taudin diagnosoimiseksi, ja myöhemmin tarkkailun takia.
Itselläni tuo cu, ja vaikka on ns totaali, niin aika helpolla olen selvinnyt! Tähystykset eivät ole olleet juurikaan kivuliaita, esilääkitystä en ole tarvinnut. Tähystyksessä käynti on lyhimmillään reilu puoli tuntia, siis koko sairaalassa käynti tähystyksineen!
Niin mikä?