Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Persut: Viinit ja vahvat oluet ruokakauppoihin! - Kannatan!

Vierailija
14.08.2014 |

http://www.hs.fi/politiikka/Perussuomalaiset+vaativat+viinej%C3%A4+ruokakauppaan/a1407989659284

Ainakin joskus persuilta tulee ihan fiksujakin aloitteita. Eipä tuota alkoholimonopolia ole EU:n alueella missään muualla kuin Suomessa ja Ruotsissa, joten siitä on syytäkin pyrkiä eroon. Nyt vaan odotellaan kuinka THL:n virkaloiset tyrmäävät taas tämän idean.

Ärsyttää aina hakea Alkosta ruokaviinit. Siinä tulee samalla sitten tehtyä ruokaostokset isossa marketissa vaikka paljon mieluummin kävisin pienemmässä kaupassa, joka on lähempänä. 

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, vaikka todella harvoin ja vähän alkoholijuomia juonkin. Viinit kauppoihin! Suomen pitäisi vapautua menneen ajan kahleista kaupankäynnissä.

Vierailija
2/34 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen liberaali ajattelutavaltani, mutta Alkon monopoli ei minua haittaa. Valikoimat ja palvelu on sen verran hyvää.

En itse innostuisi Pirkka- tai Euroshopper-viineistä. Tuollaisiahan Keski-Euroopassa myydään vaikkapa Carrefourissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yleensä asioin Prismassa ruokaostokset ja Alko sijaitsee samassa rakennuksessa, joten ei se kamalan iso vaiva ole hakea se viinipullo sieltäkin. Toki kyllä kannatan ideaa.

Vierailija
4/34 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pitää repiä kasvua. Vaikka viina ruokakauppaan jos talous saadaan sillä nousuun! Myös ravintoloiden tulisi saada päättää aukioloaikansa.

Vierailija
5/34 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö kaikissa kaupoissa myydä kaikkea? Miksi ruokakaupassa pitää myydä viinaa, jos viinakaupassa ei saa myydä ruokaa?

Vaatteet Alkoihin? Kumisaappaat apteekkeihin? Autonrenkaat jäätelökioskeihin?

Onko teidän koko ajan saatava viinaa?

Vierailija
6/34 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en halua viiniä ruokakauppoihin. Olin juuri kuukauden maassa, missä viiniä saa vaikka huoltsikasta. Se tarkoittaa sitä, että kaikkialla on myynnissä vain halpoja bulkkiviinejä, ja niitä hiukan huonompia. Valikoima isoiissakin kaupoissa on suppea. Viineistä yleensä kerrotaan vaan maa, usein ei sitäkään. 

Todella kaipasin Alkon luonnehdintoja, makeus ja täyteläisyysluokitusta ja suosituksia, minkä kanssa viini sopii. Puhumattakaan asiantuntevista myyjistä. Sitä oppii arvostamaan todella, ja olen ( jo aiemminkin toki) kääntynyt todella vastustamaan tätä ideaa,

ja hinta? Kaikki hyvät viinit oli oikeasti kalliimpia kuin Suomessa. Huonoa viiniä sai sit tosihalvalla...

Vierailija
7/34 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tarvitsen alkossa aina myyjien asiantuntemusta. Toivottavasti erikoiskauppojakin jää. Miksi kaikki erikoiskaupat pitää tappaa? Mitähän tusinaviiniä supermarketit ja siwat moisivät?

Vierailija
8/34 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 23:05"]

Mä en halua viiniä ruokakauppoihin. Olin juuri kuukauden maassa, missä viiniä saa vaikka huoltsikasta. Se tarkoittaa sitä, että kaikkialla on myynnissä vain halpoja bulkkiviinejä, ja niitä hiukan huonompia. Valikoima isoiissakin kaupoissa on suppea. Viineistä yleensä kerrotaan vaan maa, usein ei sitäkään. 

Todella kaipasin Alkon luonnehdintoja, makeus ja täyteläisyysluokitusta ja suosituksia, minkä kanssa viini sopii. Puhumattakaan asiantuntevista myyjistä. Sitä oppii arvostamaan todella, ja olen ( jo aiemminkin toki) kääntynyt todella vastustamaan tätä ideaa,

ja hinta? Kaikki hyvät viinit oli oikeasti kalliimpia kuin Suomessa. Huonoa viiniä sai sit tosihalvalla...

[/quote]

kaikki ei asu alkon vieressä. Tämä laki helpottaisi paljon syrjäseutujen asukkaiden elämää ja niiden kauppoja. Voisi kyllä tulla väkevätkin ja pistää vaikka myyjän selän taa josta saisi pyytämällä kuten tanskassa :)

Vierailija
9/34 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en halua viinejä ruokakauppaan ja samoista syistä kuin edelliset vastaajat. Ei kiinnosta kolmen litran Pirkka-tonkkaviinit. Ja suomalaiset ei ole siihen valmiita. Liikaa huonoja lieveilmiöitä.

Vierailija
10/34 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Belgian marketeissa valikoimissa on vain ranskalaisia viinejä. Meillä Suomessa valikoimaa löytyy ympäri maailman. Siksi kyllä Alkolle.

Vierailija
11/34 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinit ja viinat ruokakauppoihin ja myynti 24/7 jos kauppias niin hyväksi näkee. Holhous on saatanan ärsyttävää! Ja itse juon todella vähän...

Vierailija
12/34 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis numerolle 6: tällä hetkellä MIKÄÄN EI KIELLÄ viinakauppaa myymästä ruokaa tai vaatteita, samoin apteekki saa myydä kumisaappaita ja jätskikioski autonrenkaita... JOS haluaa.

Minusta tuntuu että nykyään ihmiset juovat vähemmän alkoholia mitä ennen (ongelmakäyttäjät juttu erikseen) mutta miettivät enemmän sitä mitä juovat. Omassa (30+) kaveripiirissä ei kukaan osta kossupulloa viikonlopuksi, vaan ostetaan muutama pullo "erikoisolutta" tai pullo hyvää viiniä sen sijaan että mukaan tarttusi se pullo kirkasta tai 24pack tarkouskaljaa.

On ikävää kun pitää mennä aina varta vasten Alkoon, itse ostan n. 10 pulloa viiniä per vuosi, noista puolet ulkomailta "tuliaisina" ja loput Alkosta, muuten en juuri mitään juo, joskus harvoin kavereiden kanssa terassilla otan yhden tai kaksi, ja joskus "saunakaljan".

En muutenkaan ymmärrä sitä, että miksi pitää "suosia" tiettyjä kauppoja sen suhteen mihin Alko laitetaan. Oman kotini lähellä on sekä Citymarket että Prisma, ja silloin muutaan kerran vuodessa kun viinipullo haen ostan samalla ruuat Prismasta vakka normaalisti käyn Citymarketissa. Jos sen pulloni Citymarketista saisin, en "koskaan" kävisi Prismassa. Jos on joku joka käy joka viikko Alkon takia Prismassa ostoksilla esim. 50€/kerta, niin tuossa tulee vuodessa jo 2600€ hyöty lähi Prismalleni, tuo vaikka kertaa 1000 on jo ISO SUMMA....!

Vierailija
13/34 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Alkon viinivalikoimalle ja "palvelulle" on oikeasti kysyntää, niin on aivan luonnollista, että silloin markkinoille tulisi myös viiniin erikoistuneita liikkeitä. Esimerkiksi Hollannissa on pienempiä viinipuoteja, joissa on monipuolisempi valikoima kuin marketeissa. Moni kuitenkin haluaa kättää ruokaviininä aivan perusbulkkiviinejä, joten miksi heidän pitäisi joutua tukemaan Alkoja?

Hollannissa on pienissäkin ruokakaupoissa aivan samoja viinejä eri puolilta maailmaa kuin Alkoissa Suomessa, mutta hinnat ovat korkeintaan puolet Alkon hinnoista. Kaupan merkkejäkin on toki saatavilla, mutta vievät vain aivan pienen osan kauppojen viinihyllyistä.

Vierailija
14/34 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

" mun" alko on prisman ja Citymarketiin välissä, joten ihan sama kummassa käy. Mun työpaikkaa liki on iso alko, ja siellä mä useimmin käyn, vaikka joudun tekee pienen lenkin. Meillä taas juodaan viiniä 2-4 kertaa kuukaudessa, kesällä useamminkin.

Vierailija
15/34 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäs nyt tuulee, eihän persut juo viiniä?

Vierailija
16/34 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä näissä erikoismyymälöissä ulkomailla on kuitenkin aunt suppea valikoima. Joku erikoistuu Ranskan viineihin, jossain taas lähinnä uuden maailman viinejä. Mutta missään en nähnyt laajempaa valikoimaa.

alko on ihan hyvä systeemi, kannatan!

Vierailija
17/34 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan nimenomaan avaisi mahdollisuuden pienille ja erikoistuneille alkoholiliikkeille, joilta saisi kyllä asiantuntevaa palvelua siinä missä Alkostakin. Ranskasta löytyy Carrefourin lisäksi myös paljon laadukkaita puoteja, joiden henkilökunta tietää jokaisen pullon ominaisuudet ja osaa varmasti suositella sopivaa.

Tämä on ensimmäinen persujen aloite, josta olen samaa mieltä.

Vierailija
18/34 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 23:20"]

Mistäs nyt tuulee, eihän persut juo viiniä?

[/quote]

Hyvin toimeentulevia yrittäjiä, uskon, että juovat enemmän viiniä kuin suomalaiset keskimäärin.

Vierailija
19/34 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 23:22"]

Yleensä näissä erikoismyymälöissä ulkomailla on kuitenkin aunt suppea valikoima. Joku erikoistuu Ranskan viineihin, jossain taas lähinnä uuden maailman viinejä. Mutta missään en nähnyt laajempaa valikoimaa.

alko on ihan hyvä systeemi, kannatan!

[/quote]

Entäs sitten? Jos jollekin tuotteelle on tarpeeksi kysyntää, niin sille varmasti syntyy myös tarjontaa. Ei valikoiman laajuus ole mikään peruste säilyttää tehotonta, epäoikeudenmukaista ja kilpailua rajoittavaa Alkon monopolia. 

Olen muuten usein käynyt ruuhka-aikaan Sellon ja Konalan Alkoissa, jotka kuuluvat tilastojen mukaan Suomen eniten myyviin Alkoihin. Aina saa ihmetellä miten hiljaista molemmassa Alkossa on vaikka viereiset ruokakaupat ovat täynnä ihmisiä. Ileisesti sillen laajalle valikoimalle ei sitten ole niin paljon tarvetta. Tallinnan laivoilta saa ne bulkkiviinit paljon edullisemmin. 

Vierailija
20/34 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persut kosiskelee suomalaisia viinaanmeneviä pottunokkia. Hakkarainen mastermind jutun taustalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi