Kuulostaako tällainen ihminen työkykyiseltä?
- ei voi tehdä fyysistä työtä selän takia
- pelkää sosiaalisia tilanteita ja konflikteja
- häpeää itseään ja tekemisiään
- epävarma omista kyvyistään
- 8h työpäivä uuvuttaa niin, ettei sen jälkeen jaksa kuin maata
- huono keskittymään paineen alla
- negatiivinen palaute masentaa ja vie motivaation
Jos kuulostaa, mitä työtä suosittelisit hänelle? Jos ei kuulosta, voisiko tällainen henkilö päästä työkyvyttömyyseläkkeelle?
Kommentit (32)
Oon huolissani ap:stä. Tsemppiä kovasti!
Sä osaat ja pystyt siihen työhön! 💪 👍
Kyllähän sä opit ihan omaan tahtiin ja stressi ei edistä oppimista vaan päinvastoin vaikeuttaa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, käyn töissä. Valitettavasti.
Missä Käyt? Ja sinut haukutaan siis siellä aina ihan lyttyyn?
Sua ei sentään taida haukkua kukaan kotona että töissä ja vapaa-ajalla.
Sosiaalinen kömpelyys ja keskittymisongelmat voivat liittyä neuropsykiatriseen kehityshäiriöön. Itselläni lähes vastaavat ongelmat ja sain aikuisiällä asperger- ja adhd-diagnoosit.
Hoitamattomina nuo johtivat masennukseen, ahdistushäiriöön, pakko-oireiseen häiriöön, somaattiseen oireyhtymään, syömishäiriöihin (ylipaino -> selkäkivut + hermokivut) ja päihteiden väärinkäyttöön.
Tein kymmenen vuotta pätkätöitä ennen kuin ongelmani räjähtivät käsiin ja päädyin katkon ja kuntoutuksen kautta neuropsykiatrisiin tutkimuksiin.
Toiveenani on kuntoutua osatyökykyiseksi mutta nyt 36-vuotiaana haen ensimmäistä kertaa Kelasta kansaneläkettä. Enkä ole suvussani ainoa jolla on vastaavia ongelmia. Tätini pääsi eläkkeellä n. 40 vuotiaana. Hänen lapsillaan on myös vakavia ongelmia elämässään.
Nuorikin ihminen voi ihan oikeasti olla työkyvytön eikä siinä ole mitään hävettävää. Lääkäriin selvittämään asioita.
Vierailija kirjoitti:
Kahdessa viestissä on konkreettisesti ehdotettu jotain. Pitänee valita niistä
Johtunee epäselvästä aloitusviestistä. Tuosta ei saa mitään selvää tilanteestasi. Et kerro esim että olet tällä hetkellä töissä ja millaista siellä on.
Siellä työelämässä pitäisi olla niin vahva ja ei saisi olla hirveän herkkä. Pitäisi kasvattaa paksumpi nahka.
Vierailija kirjoitti:
Oon huolissani ap:stä. Tsemppiä kovasti!
Kiitos.
P.s. en käy enää töissä, joku vaan kommentoi minuna. t. AP
Vierailija kirjoitti:
Siellä työelämässä pitäisi olla niin vahva ja ei saisi olla hirveän herkkä. Pitäisi kasvattaa paksumpi nahka.
Olen herkkä, enkä mahda sille mitään. Pitäisi lopettaa itsensä.
Ihan kuin minä. Selkä on kyllä kunnossa, mutta polvet ja oikea olkapää paskana. Kesälomat takanapäin ja sorvi soi arkisin seiskasta puoli neljään.
Kahdessa viestissä on konkreettisesti ehdotettu jotain. Pitänee valita niistä