Miten isoisänne diilasivat sen asian kanssa että eivät koskaan olleet sodassa
Kommentit (40)
Oli sodassa, molemmat ukit olivat.
Omituinen kysymys. Molemmat isoisäni olivat sodassa enkä siksi kumpaakaan koskaan ehtinyt tavata.
Molemmat oli sodassa/sodissa. Toinen vieläpä varsin ansiokkaasti.
Minun pappani oli sodassa. Selvisi, mutta sai kranaatista sirpaleen vatsaansa/kylkeensä ja siellä se oli hänen loppuikänsä.
Kyllä siihen yleensä oli hyvät syyt, jos jotakuta ei rintamalle kelpuutettu. Ottaen huomioon, että sinne laitettiin sellaisiakin kavereita, jotka nykyaikana eivät kelpaisi edes asepalvelukseen.
Käpykaartilaiset erikseen, mutta kaipa heilläkin syynsä oli.
Toinen oli, toinen uskonnollisesta vakaumuksesta johtuen ei.
Parempi ettet yritä ajatella etkä käyttää sanoja englannista.
Mitä ap ajaa takaa? Jos olit tietyn ikäinen ja tietyt edellytykset täyttävä, lähdit sotaan. Jos et ollut, niin et lähtenyt.
Olen nuori mutta olivathan ne aikoja. Sinne mentiin minne käskettiin ja jos ei menty niin ammuttiin. Toinen ukki oli sodassa mutta kauhean salaista on. Toinen ukki oli liian nuori päästäkseen/joutuakseen.
Olivat ne molemmat siellä. Mutta eivät koskaan halunneet puhua mitä siellä tapahtui. Kai se oli sen ajan tapa selvitä.
Toinen isoisäni oli sodassa, ehti 17-vuotiaana vapaaehtoisena jatkosotaan. Toinen oli liian nuori.
Vierailija kirjoitti:
Diilasivat???
Eli handlasivat.
Toisella ukilla oli vettä keuhkossa ja piti kylän ainoaa kauppaa. Oli vielä melkein 40-vuotias, joten ei varmaan kauheasti asiaa miettinyt.
Isoisäni olivat syntyneet 1898 ja 1901. Suojeluskuntalaisia toki.
En ole kyllä kenenkään sodassa olleen nähnyt koskaan ylpeilevänkään sillä.
Miksi olisivat hävenneet?
Eiväthän he olleet edes syntyneet vielä sodan aikaan.
Tuskin, kun oli diplomaattina Saksassa. Säälitteli varmaan rintamalla kärsiviä.
Vierailija kirjoitti:
En ole kyllä kenenkään sodassa olleen nähnyt koskaan ylpeilevänkään sillä.
Minä olen. Eivät jotkut veteraanit muusta osanneet puhuakaan, varsinkaan päissään.
Tuskin, kun oli vasta muutaman vuoden ikäinen sodan aikaan.