Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kykeneekö 20-vuotias yleensä kantamaan täyden vastuun itsestään?

Vierailija
14.08.2014 |

Kykenitkö itse sen ikäisenä?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kykenin heti 18v täytettyä. Että joo.

Vierailija
2/28 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskon että pystyn, olen nyt 18 ja äitini kanssa paljon tekemisissä, mutta en varsinaisesti "tarvitse häntä mihinkään, sillä minulla on työpaikka ja työssäkäyvä avopuoliso sekä hyvä vuokra-asunto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse muutin pois kotoa 17 vuotiaana ja olin täysin itsenäinen jo vuoden ennen sitä.Nyt tuo kohta 20v esikoispoikani ei kyllä ole kovinkaan itsenäinen..

Vierailija
4/28 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin 20-vuotiaana jo toista vuotta ulkomailla. Tein töitä ja hain opiskelupaikkaa. Elätin itseni. Eli kyllä.

Vierailija
5/28 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu täysin yksilöstä ja yksilön aiemmasta elämästä. Mikäli vanhemmat ovat curlanneet läpi lapsuuden ja nuoruuden, niin ei kykene. Jos on joutunut kantamaan vastuuta, osaa sitä kantaa itsestäänkin.

Jotenkin hassu kysymys, joka kuvastaa aikaamme hyvin; ennenvanhaan 20-vuotias oli tod.näköisesti naimisissa ja jo kenties vanhempi itsekin. Nykyään tuota, sanoisinko jopa hieman vastuutonta nuoruutta venytetään jopa yli kolmeenkymmeneen ikävuoteen saakka. 

Vierailija
6/28 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei pysty täydelliseen itsenäisyyteen koskaan jos puhutaan tosissaan. 

Eivät nämäkään jotka niin väittävät rakentaneet sen jälkeen taloaan ja kasvattaneet ruokiaan itse. 

Vierailija
7/28 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kykene.

Vierailija
8/28 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan riippuu ihmisestä, jotkut 20v on vastuuntuntoisempia kuin jotkut 40 v, mutta ei todellakaan suurin osa

Vierailija
9/28 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa pystyy, osa ei.

Itse en ollut aivan itsenäinen vielä 20v, aloin kyllä jo lähestyä sitä, mutta jossain veroasioissa piti kyllä kysyä vielä isältä apua - ja monessa aika perus kokkausasiassa äidiltä.

Osalla on tuossa iässä jo oma perhe.

Monet taas on ihan lapsia vielä, joille pitää vanhemman vielä hammaslääkäriaikakin varata ja muistuttaa menemään sinne ajoissa jne.. Mieheni pikkusisarukset esim tämmöisiä ja ovat jo 23 ja 25v!!!

Vierailija
10/28 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä neljää ensimmäistä kommenttia on alapeukutettu? On normaalia asua itsenäisesti 18-20-vuotiaana. 20-vuotias on aikuinen, jonka pitäisi pystyä huolehtimaan omista asioistaan.

Vierailija
11/28 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja kahdesta lapsesta.

Vierailija
12/28 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kykenee, mutta valinnat ei välttämättä ole kauhean fiksuja.

Vierailija
13/28 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 21:02"]

Kykenee, mutta valinnat ei välttämättä ole kauhean fiksuja.

[/quote]Totta. Nuorena tekee vain ja ainoastaan huonoja valintoja. Mitään nuoruuden valintaa ei pidä ottaa vakavasti.

Vierailija
14/28 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekemisiään pitäisi osata ajatella jo tuon ikäisenä niin, ettei murrosiän kuohut enää hirveästi vaikuta siihen. Mutta täyden vastuun ottaminen itsestään voi olla vaikeaa, jos ja kun opiskelu, työelämään sopeutuminen sekä itsenäisen elämän aloitus ovat kesken. Olisi hyvä, jos tuossa vaiheessa on vanhemmat, sisarukset, ystävät jne lähipiiri tukiverkkona siihen aikuiseksi kasvamiseen. Merkittävää kehitystä voi tapahtua jo parissa vuodessa tuossa iässä. Itse en olisi ollut kovinkaan vastuullinen 20-vuotiaana, vaan olin huoleton bilettävä opiskelija, mutta kun parin vuoden kuluttua kuvaan astui vakiintunut parisuhde ja opintojen loppuvaihe, aloin olla kypsä ottamaan elämästä kiinni siinä määrin, että esikoisellemme annettiin lupa tulla :) Se oli luultavasti elämäni paras päätös ja loi suuntaa kaikelle myöhemmälle.

Vierailija
15/28 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on edes vähän kasvatettu, muualla kuin pumpuliin käärittynä tynnyrissä. Minun tyttäreni täyttää ensikuussa 20, ja lähti juuri vuodeksi au-pairiksi, hoidettavana 3- ja 5-vuotiaat lapset. On toki aina hoitanut omia pikkusisaruksia, vienyt heitä autolla harrastuksiin, rannalle, uimahalliin ym. 

Minä kun täytin 20 syntyi samana päivänä esikoiseni, äitini kun täytti 20, minä olin 2kk vanha. Ei mitään ongelmaa pärjätä lapsen kanssa, joten kyllä sitä itsestään huolehtii vähän tyhmempikin parikymppinen jos ei ole mikään kehitysvammainen.

Vierailija
16/28 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin 20-vuotiaana vielä opiskelija, joten tarvitsin yhteiskunnan apua (= opintotuki ja opintolaina) pärjätäkseni. 

Vierailija
17/28 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi, ikis.

On aika vaihtaa lääkitystä. Nykyinen ei enää toimi.

Vierailija
18/28 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse vastatäyttänyt 20v ja viimeiset pari vuotta olen asunut mieheni kanssa, häät ovat ihan pian. Olemme molemmat töissä ja en saa edes euroa vanhemmilta joten kyllä pystyy. En myöskään käy vanhemmilla esim syömässä koskaan, ja siivoan kaiken itse ja hoidan kaikki itse. Olenhan kuitenkin 20 enkä 12... Olen jo pari vuotta ollut täydessä vastuussa itsestäni ja hoitanut kaikki asiani ja käynyt töissä, niinkuin kuuluu AIKUISENA tehdä.

Vierailija
19/28 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suoraansanottuna oikein ymmärrä kysymystä. Kuka muukaan 20-vuotiaasta aikuisesta kantaa vastuun, ellei hän itse? Oletan siis, ettei nyt puhuta kehitysvammaisesta.

Sain sen ikäisenä kyllä opintotukea, mutta yhteiskunnan tukia saa aika moni paljon vanhempikin. Opiskelin, kävin töissä, pesin pyykkini ja laitoin ruokani. Joskus tuli eteen tilanteita, ettei oikein tiennyt, miten kuuluisi tehdä, mutta osasin etsiä tietoa. 

Vierailija
20/28 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 21 vuotta. Töissä kokopäiisesti ollut 7 vuotta, elättänyt myös perhettäni. Muutin 17 vuotiaana kotoa pois ja nyt onnellinen elämä, omakotitalo, autot, eläimet. :) Että kyllä voi. Ikinä 14 vuotta täytettyäni en ole pyytänyt rahaa tai apua vanhemmiltani. Olen pärjännyt yksin elämässä ja olen ylpeä siitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan