Auttakaa. En osaa siivota. Puoliso turhautuu.
En vaan hahmota, mihin kaiken pitäisi mennä. Eikä sotku häiritse mua. Likaisuudesta tai hajuista en pidä ja putsaan paikkoja, mutta tavarat on ihan sekaisin. Mulla itselläni on sellainen taju, että missä kaikki on. Harvoin hukkaan mitään, mutta ulkopuolisesta kaikki näyttää yhdeltä kaaokselta. Mulla on pahoja hahmotusongelmia, enkä vaan saa paikkoja järjestykseen. En osaa. Ja olen todella kömpelö ja kaadan vain kaiken kun lähden siivoamaan. Tavaraa tuntuu olevan aina liikaa. Tuntuu tosi vaikealta. Mulla on aika pahoja hahmotus- ja keskittymisongelmia, ja saan itse asiassa tukiakin näiden juttujen takia. En tee tätä tahallani tai laiskuuttani.
Ajattelin jonkin aikaa sitten, että ladon vain eri kategorioiden tavarat omiin laatikoihinsa, mutta kun sitten niitä laatikoita ja rasioita on liikaa ja kaikkialla. Sekään ei näytä järkevältä, ja mihin ne laatikot sitten tunkisi?
Olisiko kenelläkään rakentavia ideoita? Tämä alkaa olla ongelma puolisolle, joka ei jaksa kaaosta. Lisäksi mun tavarat katoilee, kun puoliso siirtelee niitä, enkä enää tiedä, missä ne on. Joskus oikeasti tärkeitäkin juttuja. Mä olen tottunut hallitsemaan kaaosta, mutta puoliso alkaa turhautua. Vai pitäisikö suoraan vaan siirtää osa mun saamista tuista puoliskolle? Jos se lievittäisi turhautumista.
Kommentit (22)
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 20:30"]
Hmm, ehkä pitäisi vain jakaa tavarat selviin kategorioihin ja arvioida, kuinka paljon tilaa mikäkin vie. Se vaikeuttaa, että mulla on kaikenlaista taiteen tekemiseen liittyvää sekalaista kamaa, jota on vaikea luokitella tai varastoida.
ap
[/quote]
Minulla on sama vika, mutta hieman on auttanut se, kun luin jostain, että tämä on aika yleistä. Siis että joidenkin ihmisten on hyvin vaikea luokitella omia tavaroitaan tarpeeksi väljiin kategorioihin. Sitä katsoo jokaista tavaraa, ja pää tuottaa sille miljoona erilaista käyttötarkoitusta. Koska niitä vaihtoehtoja on niin monta, ei sopivaa kategoriaakaan löydy.
Tunnistatko itsessäsi tämän? Jos tuntuu tutulta, niin sinun pitää vain järjellä ajatella, että niille tavaroille on olemassa kategoria, vaikka jokin sisälläsi sanoisikin, ettei ole. Miten on, pystytkö katsomaan puolisosi tavaroita eri tavalla ja näkemään mitä kaikkea kuuluu esim. ryhmään "työkalut"? Minun on helpompaa lajitella toisten ihmisten tavaroita kuin omiani.
Tarvitset ehkä jonkun auttamaan tuossa luokittelussa, ettet jää pohtimaan jokaista yksittäistä tavaraa.
Miten tukien siirtäminen puolison tilille tekee kämpästänne siistimmän? Siivooko hän sitten palkkaa vastaan? Miksei miehesi siivoa ilman rahaa sinulta??? Vai ymmärränkö jotaiin väärin...
Onko sulla ketään järjestelmällistä ihmistä lähipiirissä, joka voisi auttaa sua kädestä pitäen? Tunnut ihmiseltä, jolle pitää näyttää miten homma toimii.