Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkoilukerhot yleistyneet, halpa temppu kaupungilta?

Vierailija
14.08.2014 |

Kaiken maailman ulkona tapahtuva kerhotoiminta näyttää yleistyneen ainakin Helsingissä. Tarkoitan siis 2-5-vuotiaille suunnattua, kaupungin järjestämää kerhotoimintaa "säällä kuin säällä". On metsäkerhoa, partiokerhoa yms. tai sitten puistotätitoiminnan kaltaista ulkona töröttämistä aidatulla leikkipaikalla. Syyksi on ilmoittelun kohdistamisen perusteella aika selkeästi ilmennyt, että koetetaan kammeta lapsia pois päiväkodista esim. pikkusisaruksen syntyessä.

Vaikuttaa luonnonläheiseltä ja muodikkaalta, mutta järjestävän tahon eli kaupungin osalta haljulta trendiltä, koska onhan se nyt edullisempaa järjestää ulkotoimintaa kuin sekä ulkona että sisällä tapahtuvaa, kuten Helsingin leikkipuistoissa (ulkopaikkakuntalaisille tiedoksi, Hgissä "leikkipuisto" on isompi mesta, joka sisältää sisätilat, "leikkipaikka" ei), joissa on kerhoja aamupäivisin.

Tai jos kerran asiakkaat haluavat päiväkotihoitoa, johon on ja tulee myös olemaan ainakin osapäiväinen subjektiivinen oikeus, niin maanitellaan menemään räntäsadekerhoon. Sisätilat ulkokerholaisillekin "ovat olemassa" muodon vuoksi, mutta sanoohan sen järkikin, että ei metsä- yms. kerholaisilla ole mitään täysimittaista heille varusteltua kerhotilaa leluineen päivineen heitä odottamassa - täyteen tupattu, kerhotoiminnan järjestävä päiväkoti lienee tuo "sisätila".

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten? Miksi ihmeessä sitä lasta ei voi pitää kotona jos on itse siellä ja vie itse valitsemaansa kerhoon pari kertaa viikossa. Kun minä olin kotona, menimme ihan itse ulos pari kertaa päivässä pihaan leikkimään muiden lasten kanssa, eivät minun lapseni ainakaan siitä kärsineet.

Vierailija
2/3 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se halpaa, mutta jos nuoremman sisaruksen kanssa on hankala ulkoilla (ei viihdy vaunuissa tai kantorepuissa) niin ainakin esikoinen saa päivän ulkoilukiintiön täyteen. Ulkona tauditkaan ei tartu niin helposti lapselta toiselta (yleensä leikkitoiminnan kerhot ovat päiväkotitalossa, jolloin kaikki päiväkodin pöpöt kantautuu myös kerholaisille).

Miten muuten jaksat valittaa ilmaisesta palvelusta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitan "ilmaisesta" (kaikki maksaa) palvelusta, jos kunta yrittää livetä puoli- ja kokopäiväisten päiväkotipaikkojen järjestämisestä tarjoamalla räntäsadetta luontokasvatuksen varjolla, näin kärjistäen. Kaikki valitsee oman hoitopalvelunsa toki itse, mutta monet päiväkodinjohtajat tekee (lainvastaisesti) kaikkensa hiostaakseen lapsia pois päivähoidosta tai ollakseen antamatta heille paikkaa sen perusteella, onko pikkusisarusta. Kun resurssit jne.

Hallituksen suunnittelema rajaus subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen on rajaus puolipäiväiseksi, ei poisto. Velvollisuus tarjota varhaiskasvatusta ei poistu.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan