Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tekisitte jos 14-vuotiaanne jäisi kiinni tupakanpoltosta?

Vierailija
14.08.2014 |

Antaisitteko jonkun rangaistuksen? Vai onko nykyään joillekin vanhemmille ok, että se ikäinen polttaa?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun teinini oli pari kuukautta kotiarestissa ja nettipiuha takavarikoitiin samaksi ajaksi. Pesi koko talon ikkunat, kirjoitti esseen tupakan haitoista ja keskusteli kanssani pitkään tupakointiasioista. Tein selväksi, että en tupakointia hyväksy. Laskettiin myös, paljonko tupakkaan yleensä kuluu rahaa. Ei ole nyt sen jälkeen narahtanut ainakaan.

Vierailija
2/22 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haksin kartsan tupakkaa ja pistäisin polttamaan niin kauan että oksentaa. Ei varmasti tupakka himottaisi paljoa sen jälkeen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 08:41"]

Misään iässä ei ole ok. polttaa, oli 12v tai 21v se 21v vaan saa itse päättää mitä tekee. 14v alkaa olla jo vaikeassa iässä siinä suhteeessa, eli teit/kielsit miten vain niin hän tekee sen siitä huolimatta. Kieltäisin tottakai, mutta johtaisiko se tuloksiin....epäilen.

[/quote]

Eikö teillä ole mitään auktoriteettia lapsiinne? Minä en omassa nuoruudessani olisi edes uskaltanut ajatella ajatustakaan tupakan polttamisesta. Ja ei, minua ei pahoinpidelty vaan minut kasvatettiin hyvin, että tottelin vanhempiani myös tuossa "pahassa" teini-iässä.

Vierailija
4/22 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koivuniemenherraa persuuksille

Vierailija
5/22 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole ok, kunnon rangaistukset antaisin riippuen lapsesta ja ukaasin, että jos polttaa vielä, niin käy kalpaten.

Vierailija
6/22 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakkaa siitä savut pihalle

Vierailija
7/22 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin tekisin oikein mitään. Ei ole ok eikä lapseni tupakoi.

Vierailija
8/22 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sytyttäisin röökini.

Vierailija
9/22 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Misään iässä ei ole ok. polttaa, oli 12v tai 21v se 21v vaan saa itse päättää mitä tekee. 14v alkaa olla jo vaikeassa iässä siinä suhteeessa, eli teit/kielsit miten vain niin hän tekee sen siitä huolimatta. Kieltäisin tottakai, mutta johtaisiko se tuloksiin....epäilen.

Vierailija
10/22 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, en tietenkään asiaa hyväksy ja rahahanat kiinni. Lapseni on 14v, mutta onneksi tupakkakielteinen, valistaa minuakin tupakan vaaroista. Toivottavasti pysyy viisaassa kannassaan.

Itse aloitin tupakoinnin 12-vuotiaana ja vanhempani hyväksyivät sen. Nyt jälkeenpäin olisin halunnut kielteisen vastaanoton. Ehkä tupakointi olisi voinut jopa jäädä pois. Ainakaan myönteinen suhtautuminen ei kannustanut lopettamaan.

Vierailija
11/22 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttaminen on aina hanurista, enkä voi mitenkään ymmärtää, miksi joku myrkyttää itsensä ja ympäristönsä vapaaehtoisesti. Lapsesi ei ole ilmeisesti kovin fiksu, mutta Darwin onneksi kiittää. Poltatteko muuten itse? Jos nimittäin poltatte, niin sitä saa mitä tilaa. Muuten käyttäkää niin kovia rangaistuksia kuin vain keksitte, kännykät roskiin, poika-/tyttöystävälle kännisiä puheluita ja sen sellaista.

Vierailija
12/22 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis en polta eika tyttöni polta, mutta tytön kaveri polttaa ja äidille se ilmeisesti okl. ap

Vierailija
13/22 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala kysymys. Itse tiedän, ettei se hakkaaminekaan lopeta nikotiinikoukkua. Itse aloin lapsena polttamaan kaveripiirin kiristyksen takia. Kotona tuli remmiä perseelle niin, että veri roiskui. Rahaa ei annettu, mutta tupakointi ei silti loppunut. Ei vain voinut, kun olin jo nikotiinikoukussa ja toisaalta kaverporukka kiristi. Lisäksi isän hakkaaminen toi vain lisää uhmaa, kun metsässä itkien sytyin sitten tupakan perse verillä.

Oman teinin kavereista tiedän muutaman polttavan ja vaikka vanhemmat tekee mitä, he ovat käyneet vain ovelimmiksi ja osaavat salata asian paremmin. Juuri eräänä päivänä eräs äiti kehui, että hänen tyttönsä lopetti heti, kun puhuivat asiasta ja lopettivat viikkorahat. No omalla tytöllä on puhelimessa kuva, missä tämä tyttö kiskoo sätkää pyöräillessään, joten ei ole kyllä lopettanut.

Eli puhuisin tupakan vaaroista yms. mutta asia olisi kyllä vaikea, koska keinot ovat aika vähissä nuorten kanssa näissä jutuissa.

Vierailija
14/22 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoisin tupakan. Isäni teki niin aikoinaan ja kyllä hävetti. En sen jälkeen polttanut koskaan ja juonut aikoihin, kun pari tupakkaa ja kossu yhdistelmä sai voimaan pahoin. Meni oppi perille. 

Vierailija
15/22 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takavarikoisin kaikki teinin rahat ja vahtisin entistäkin tarkemmin. En hyväksyisi. Onneksi hänen mielestään tupakointi on typerää, mutta jos mieli muuttuu, ainakin tekisin hänen elämästään ja tupakan saannista hyvin vaikeaa.

Vierailija
16/22 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin onko hänellä nyt tupakkaa ja polttaisin yhden. Kertoisin että olen itse aloittanut polttamaan 15-vuotiaana ja vaikka hän ei ole koskaan nähnyt minun polttavan, se ei tarkoita että olisin lopettanut, ehkäisyn jäädessä pois jätin myös tupakan hänen takiaan. Mutta jos hän päättää aloittaa itse kehonsa saastuttamisen niin minun ei enää tarvitse suojella häntä omalta tupakoinniltani.

Sitten voisin laskeskella paljon rahaa on ollut käytettävissä muuhun kivaan kun en ole polttanut. Ja pohdiskelisin kuinka rahat riittää autovakuutuksen maksuun jos ne menee tupakkaan jne.

Eli tekisin tupakoinnista tylsää ja arkista.

Vierailija
17/22 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettiyhteys pois viikoksi ja tuntuva miinus kuukausirahaan, niin johan luulisi teinin maailman kaatuvan ja lopettavan.

Vierailija
18/22 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 09:25"]

Nettiyhteys pois viikoksi ja tuntuva miinus kuukausirahaan, niin johan luulisi teinin maailman kaatuvan ja lopettavan.

[/quote] Älä unta näe. Se ei lopu tuollaiseen. Näitä on niin nähty, kun vanhemmat kehuu, että teinini lopetti, kun tein sitä ja tätä ja rankaisin. Ei lopu, vaan oppivat valehtelemaan paremmin.

Vierailija
19/22 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 09:25"]

[/quote]

Rangaistukset ei toimi teinin kanssa. Nettiin nyt pääsee missä vaan. Tiesitkö, että esim kännykällä voi jakaa netin kavereiden kesken. Eikä tupakaan rahaa tarvita, kaverilta saa kyllä. Ja versinkin tytöillä on maksuväline.

Vierailija
20/22 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 09:27"][quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 09:25"]

[/quote] Älä unta näe. Se ei lopu tuollaiseen. Näitä on niin nähty, kun vanhemmat kehuu, että teinini lopetti, kun tein sitä ja tätä ja rankaisin. Ei lopu, vaan oppivat valehtelemaan paremmin.

[/quote]

Ainakin sitä voi yrittää. Jos ei onnistuisi, ei siinä auttaisi kuin sanoa kuten isäni siskolleni aikanaan: "Siinähän pilaat elämäsi"