Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

SAUNAjuttuja! Sisustusta, kulttuuria, mitä sinun saunomiseesi kuuluu, millainen on sinun saunasi?

Vierailija
31.07.2021 |

Hyvänmielenketjua saunasta!
Etsiskelen itse juuri taulua saunaan, voisin maalata itsekin, kunhan vain löytäisin jotain mitä "kopioida".
Tai joku huoneentaulutyyppinenkin kävisi :)

Meillä on 3 saunaa käytössämme, kaksi kotona ja yksi mökillä. Sisäsauna on kotona aika koruton, mutta pihasauna on 60-lukulainen, ja sitä on kunnosteltu ja sisusteltu pieteetillä :)

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunan pukuhuoneet ovat tottakai myös osa saunaa, joten juttua niistä myös :) 

Ap

Vierailija
22/30 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ryhmäsauna voi olla hienosti laitettu,  mutta se rauhoittava yksityinen terveyssauna  tavoittelee ikivanhaa maalaissaunaa. Eli konstailematon, luonnollinen,  henkistynyt.  Kunhan on puhdas ja raikas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään perinteisestä. Paras tietenkin on puusauna. Mökillä sellanne onneksi löytyy, mutta sistustukseen en voi vaikuttaa kun on isäni ja hänen sisarustensa yhteinen sukumökki. Ei siellä sen kummemmin ole sisustettu kuitenkaan. Hyvät löylyt saa ja kuitenkin siinä olen vauvasta asti mökkisaunat saunonut niin ihan tykkään. Erityisesti asiaan kuuluu peseytyminen saunassa eli järvivesi pumpataan saunaan ja siitä tehdään vateihin pesuvesi. Suihku olisi päämökin puolella 50m päässä saunamökistä, mutta tavallinen suihku pilaisi nautinnon. Vaikka se peseytyminen saunassa vähän kuumaa puuhaa tahtoo ollakin, ainakin hiustenpesu vie aikaa.

Kotona mulla on rivarissani tavallinen sähkösauna. Tykkään että on pari kivaa pikkukoristetta, lauteella on savinen koirapatsas johon saa saunatuoksua laitettua, kiukaan päällä saunatonttu. Pellavaa olevat laudeliinat ja löylykauhaan hiukan saunatuoksua myös kiukaan päälle heitettäväksi. Se tuo sellasta mukavaa tunnelmaa, ilman tuoksuja sähkösaunassa sitä ihaninta tunnelmaa on mielestäni vähän vaikea luoda... Tosin tulee sitä välillä ilman niitäkin saunottua. Muuten siis on tosi simppeliä eli ei muut ns. ylimäärästä sauna puolelta löydy. Ikkunakin on, mutta siinä on sellanen huurrettu tmv lasi ettei varsinaisesti maisemia näe - mutta luonnonvalo on silti kivaa jos valosaan aikaan saunoo. Yleensä saunon kyllä illalla ennen nukkumaa menoa. 

Vierailija
24/30 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunatuoksuista pidän eucalyptuksesta, tervasta, koivunlehdistä(joista teen itse pussukoita)ja oluesta. Noiden varsinaisten saunatuoksujen tulee olla 100% eteerisiä öljyjä, eli ei selaisia joissa on mukana parfyymiä. Silloin ei tule pää kipeäksi. Myöskään liikaa ei saa laittaa.

Vierailija
25/30 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hieman hassu kommentti, mutta kun me muutimme saunalliseen taloon, niin aivan ensimmäinen "tarvike" minkä ostin saunaan oli löylynhenki, vähän tämän näköinen: https://www.ikz.de/fileadmin/news_import/bps--upcm--sauna--bshenki.jpg

Muistan kun lapsuudessa olin maalla mummolassa ja aina ihmettelin heidän saunassaan ollutta löylynhenkeä. Kuvittelin että se on joku saunamaahinen ja mielestäni se oli aivan ihanan kiehtova! Eli pakko oli saada löylynhenki omaankin saunaan ❤️

Vierailija
26/30 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös minä olen perinteisen saunan ystävä: paljon puuta, hämärä valaistus, ei huumoriesineitä eikä kirkuvan värisiä muoviastioita, vaan laadukkaita luonnonmateriaaleja. Puulämmitteinen sauna on paras, mutta tällä hetkellä sellaista ei valitettavasti ole. Meidän saunassamme on lasiovi, mutta se on tummennettu eikä kylpyhuoneessa onneksi ole vessanpönttöä. Ovesta näkyy vain kapea kaistale pesuhuonetta, eikä se mitenkään häiritse. 

Jotkut "modernit" saunat voivat olla hyvinkin kauniita, mutta minun mielestäni perinteinen (JA SIISTI!) on tässä tapauksessa yleensä paras ratkaisu. 

Vierailija
27/30 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.meillakotona.fi/artikkelit/talta-nayttavat-suomen-kauneimma…

tuossakin linkissä heti tuo eka sauna. Tosi ihanan näköinen, mutta lasiovi pilaa. Ai auta tummennus.

Vierailija
28/30 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oih, mikään ei tuoksu niin hyvältä kuin puusaunassa lämmennyt vasta!

Vierailija
29/30 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppista uppista, kertokaahan lisää.

Vierailija
30/30 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunan elementit ovat kiireetön löylystä nauttiminen ja peseytyminen.

Jos nämä toteytuvat, ulkoiset puitteet ovat minulle merkityksettömät.

Toki ulkosaunan tuoksu ja luonnon helmassa vilvoittelu voivat olla kiva lisä, sellaiseen ei nyt ole mahdollisuuksia.