SAUNAjuttuja! Sisustusta, kulttuuria, mitä sinun saunomiseesi kuuluu, millainen on sinun saunasi?
Hyvänmielenketjua saunasta!
Etsiskelen itse juuri taulua saunaan, voisin maalata itsekin, kunhan vain löytäisin jotain mitä "kopioida".
Tai joku huoneentaulutyyppinenkin kävisi :)
Meillä on 3 saunaa käytössämme, kaksi kotona ja yksi mökillä. Sisäsauna on kotona aika koruton, mutta pihasauna on 60-lukulainen, ja sitä on kunnosteltu ja sisusteltu pieteetillä :)
Kommentit (30)
Ei missään tapauksessa lasiseinää! Paneloitu perinteinen.
Hyvä sauna on pelkistetty ja puhdas. Sauna on hiljaisuuden paikka.
Perinteinen sauna. Muut eivät ole saunoja, vaan jotain oleskeluhuoneita.
Mitä perinteisempi sen parempi. Mielellään puinen ovi eikä mitään lasiovia. Sisustukseksi riittää puinen kiulu ja kauha. Tauluja luonto saunan ikkunasta
Meillä pukuhuoneessa on juuri saunasuojalla käsitelty kusenkellastuneet vanhat mäntypanelit pikkasen tummemmiksi, jolloin myös erilaiset vuosikymmenten aikana tulleet ikilikaläiskät saatiin piiloon, ja seinät näyttävät uusilta, mutta samalla vanhoilta :) Myös vanhat penkit ja puuloota sudittiin tummanruskealla, ja lattia maalattiin harmaalla. Laudeliinat uusittiin myös, ja rappausseinät maalattiin uudelleen valkoiseksi. Väreinä tekstiileissä ja sisustuksessa toistuu vihreä, ja oranssi. Ihanasti löytää vielä vanhaan saunaan sopivaa tavaraa kirpputoreilta, ja halvalla pääsee! Rakastan vanhoja saunoja ja niiden tunnelmaa <3
Mitä mieltä noista umpinaisista lauteista? Kuinka saatte puhdistettua lauteiden alla olevan lattian kun kaikki on peitetty rimoilla?
Kunnon saunassa tulee olla stereot, telkkari ja paljon led valoja.
Meillä saunassa on vain yksi himmeä lamppu. Laitoin nyt ostamani ip44 suojatut paristokäyttöiset ledivalot lasipurkkiin, ja purkin roikkumaan katosta, saas nähdä kuinka toimii.
Vierailija kirjoitti:
Less is more. Ei mitään ripellystä, raanuja eikä koriste-esineitä pukuhuoneisiin. Saunaan ei mitään mukavitsikkäitä löylymittareita eikä -tonttuja. Suosin yksinkertaista, laadukasta, selkeää. Aitoja materiaaleja, pehmeä valaistus, kauniit puukorit ja löylykipot ja -kauhat, pellavaiset laudeliinat ja yksivärisiä pyyhkeitä. Pesuvadit keskenään samanvärisiä, ei riemunkirjavaa kokoelmaa.
Saunassa ei nautita juomia, vasta saunan jälkeen pukuhuoneessa tai terassilla.
Meillä on punainen ämpäri sitä varten että porukka tajuaa heti että siinä on kuumaa vettä eikä mene sekaisin kylmän kanssa vahingossakaan jos on samanvärisiä kaikki.
Lämmitätkö saunasi ovi auki vai kiinni?
Itse lämmitän ovi kiinni, koska saunamme on iso, ja kiukaassa 200kg kiviä, joten sen lämmittämiseen menee puilla kuitenkin kelistä riippuen 1-2h.
Vierailija kirjoitti:
Lämmitätkö saunasi ovi auki vai kiinni?
Itse lämmitän ovi kiinni, koska saunamme on iso, ja kiukaassa 200kg kiviä, joten sen lämmittämiseen menee puilla kuitenkin kelistä riippuen 1-2h.
Enpä ole edes ajatellut lämmittää saunaa ovi auki. Pitääpä kokeilla.
Se on kumma, kun tässäkin useat ovat perinteisen saunan kannalla. Kuka haluaa sellaisia kuin remppaohjelmissa yms. on? Itse olen tehnyt sauna/pesuhuoneremontteja ja kysynyt, visiota saunasta.Olen usein ehdottanut perinteistä saunaa ja lähes aina asiakas samaa mieltä. Toki teen, muunlaisen jos asiakas haluaa, mutta eipä sellaisia juurikaan ole.
En ole koskaan tykännyt saunomisesta. Enkä ihan ymmärrä ihmisiä, jotka viitsii istua kuumassa huoneessa hikoilemassa. Jos ihan suoraan sanon, pidän sitä jokseenkin outona.
Täällä on lasiseiniä inhoavia, mutta minä rakastan erikoista saunaamme!
Siinä on etuseinä puoliympyrän muotoinen ja lasiseinät puolivälistä ylöspäin, ovi kokonaan lasia. Takakulmassa on valaistu kiviseinä, joka kimmeltää osittain lauteisiin upotetun valaistun kiukaan takana. Lauteet ovat kaunista haapaa, kahta eri sävyä ja selkänojat myös valaistut. Kaikista valoista huolimatta valaistus on himmeä.
Suihkutila on hienoa, vaalean harmaan ja valkoisen sävyistä mosaiikkilaattaa.
Pukeutumistilassa penkki, palli ja naulakot samaa haapaa.
Saunan oleskelutilassa on himmeänä hohtavaa beige-harmaata lattiasta kattoon ulottuvaa jättilaattaa, valkoinen pehmeä matto ja korituolit sekä pieni pyöreä rottinkipöytä. Oleskelutilan valaistus on säädettävä.
Saunan muoto on itse suunniteltu paikallisen puusepän kanssa ja toimittaja raapi pitkään päätään, mutta upea siitä tuli.
Meidän viime vuonna tehdystä saunasta tuli tosi kiva, seinät ja katto laitettiin tuhkanmustalla paneelilla, seinät ovat piiluhirsipaneelia. Katossa on muutama pieni ledilamppu "tähtinä". Sauna on ihanan hämyinen ja tumma.
Ja paras kiuashan on aitokiuas.
Vierailija kirjoitti:
Lämmitätkö saunasi ovi kiinni vai auki?
No kuule, jos pesuhuone sattuu olemaan viileä, lämmitän saunaa ovi avoinna! Eikö olekin mystistä?
Meillä on itsetehty kiuas. Katsoin k-raudassa samantyyppisiä kiukaita, eikä tonnilla olisi selvinnyt kaupasta ulos.
Mä pidän vanhoista saunoista, ja sellaisista omistajannäköisistä pukuhuoneista, varsinkin vanhemmissa ulkorakennuksissa, joissa pesu tapahtui ennen kuin vesi tuotiin taloon sisälle. Noita uusia ja harmaita-lasisia näkee niin paljon että poikkeukest ovat silmäniloja. Ei sillä, pidän kaikista saunoista, mutta jotenkin nuo vanhat vain ovat niin tunnelmallisia, eikä sitä tunnelmaa saa tehtyä upouuteen saunaan millään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lämmitätkö saunasi ovi kiinni vai auki?
No kuule, jos pesuhuone sattuu olemaan viileä, lämmitän saunaa ovi avoinna! Eikö olekin mystistä?
Ihme vittuiluvastaus. Miksi?
Mites saunan pesu?
En ole samaa mieltä tästä artikkelista, enkä edes kommenteista :D
https://www.is.fi/asuminen/art-2000006337760.html
Perusteellisessa puhdistuksessa imuroidaan katto ja seinät, mutta seiniä ei tulisi kyllä holvata vedellä kuin siitä kohtaa mihin ihminen seinään osuu. Saati kattoa. Pyyhkiminen riittää. Jotkut tuolla kehuvat pesevänsä painepesurilla. Voi hyvän tähden, siinä menee kyllä jo rakentteetkin pilalle.
Less is more. Ei mitään ripellystä, raanuja eikä koriste-esineitä pukuhuoneisiin. Saunaan ei mitään mukavitsikkäitä löylymittareita eikä -tonttuja. Suosin yksinkertaista, laadukasta, selkeää. Aitoja materiaaleja, pehmeä valaistus, kauniit puukorit ja löylykipot ja -kauhat, pellavaiset laudeliinat ja yksivärisiä pyyhkeitä. Pesuvadit keskenään samanvärisiä, ei riemunkirjavaa kokoelmaa.
Saunassa ei nautita juomia, vasta saunan jälkeen pukuhuoneessa tai terassilla.