Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko törkeetä ehdottaa kaverille maskia kun tavataan?

Vierailija
31.07.2021 |

Asutaan alueella missä on paljon koronaa ja kaveri on paljon erilaisten ihmisten kanssa tekemisissä, enkä ole saanut vasta kuin yhden rokotteen.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

”FFP2-suojain on ainoa tapa, jolla omaa turvallisuuttaan voi parantaa” – Deltavariantti leviää helposti myös ulkona, asian­tuntija kertoo, miten se on syytä huomioida 

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008161774.html

Vierailija
22/35 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä käsittämätöntä kuinka paljon uskoa maskeihin vielä löytyy, kun niitä on jo pian vuoden verran käytetty, ja nähty moneen kertaan ettei niistä ole mitään hyötyä.

Heh. Muista sitten mainita jos joudut esim. leikkaukseen ettei kirurgin tartte laittaa maskia eikä varmaan hanskojakaan kun et kerran usko että niistä on mitään hyötyä😂🤣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua olla maskihysteerikkojen kaveri.

Jos tarvit "maskihysteerikon" ilmaista apua ylipääsemättömässä tietsikkaongelmassasi niin varmaan se kaveruus kelpaisi kuitenkin🤔

Vierailija
24/35 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tapaan ystäviä kaupungilla, menemme suositusten mukaan. Julkisissa ja kauppakeskuksissa maskit, kahvilla tai ravintolassa ei.

Minä en lähtisi, jos koko ajan pitäisi olla maskissa. Ehdottaisin, että tavataan koronan jälkeen.

Mun pitää mennä auttamaan kaveriani tietokoneen kanssa ja joudumme olemaan siis melkein nokikkain kun opetan häntä siinä samassa, että ei voi jättää koronan jälkeiseen aikaan.

Ap

Ah. Jos kyse on sinun hänelle tarjoamastasi ilmaistyöstä, niin ehdottomasti sinun ehdoillasi, vaikka pyytäisit peltisankon päähän.

Se, jolle vastasit.

Vierailija
25/35 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni Sinulta erittäin fiksua ottaen huomioon nykytilanteen.

Eli 100% ok.

Vierailija
26/35 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä käsittämätöntä kuinka paljon uskoa maskeihin vielä löytyy, kun niitä on jo pian vuoden verran käytetty, ja nähty moneen kertaan ettei niistä ole mitään hyötyä.

Heh. Muista sitten mainita jos joudut esim. leikkaukseen ettei kirurgin tartte laittaa maskia eikä varmaan hanskojakaan kun et kerran usko että niistä on mitään hyötyä😂🤣

Luulisi että tämä olisi jo tullut selväksi. Leikkaussaleissa käytetään maskeja, ettei potilaan avohaavaan pääse bakteereja, on siis suuri infektioriski. Bakteeri on eri asia kuin virus.

Vierailija
27/35 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu, miten teet sen. Jos ehdotat maskeja samalla kun ehdotat tapaamista, se on ok. Esim. "nähtäiskö joku päivä vaikka paikassa X - koronaturvallisesti toki, maskit ja turvavälit jne". Tällöin kaveri tietää, millaista tapaamista ehdotat ja voi vastata sen mukaan, ja jos hän ei halua pitää maskia, ei tule sen vuoksi kiusallista tilannetta. Kaikki eivät pysty käyttämään maskia pitkiä aikoja. Itselleni joskus kävi niin, että oli jo sovittu kaverin kanssa, että mennään kävelylenkille, mutta sitten lopuksi kun viestiteltiin viimeiset "tiistaihin sitten, moi" -tyyppiset jutut, hän yhtäkkiä lisäsi "ja maskit naamalle :) " Itse taas en pysty millään reippaalla kävelylenkillä käyttää maskia, ja toisaalta kun ulkona nähtiin, olisi voinut pitää turvavälinkin. Mutta kaverini taas ei halunnut turvaväliä vaan maskin.

Toisaalta mietin sitäkin, olisiko maski tarpeen, jos vaikka istutte ulkona 2,5 metrin päässä toisistanne vaikka jossain kivassa luontokohteessa? Eikö turvaväli kuitenkin riittäisi ulkoilmassa? Ainakin jos heität maskiehdotuksen sen minun tuttuni tyyliin silloin kun on jo sovittu tapaamisesta, olisi korrektimpaa sanoa, että haluaisit vielä olla varovainen koronan kanssa ja ehdottaa joko maskeja tai ulkoilua turvavälein. kasverisi voi sitten valita.

Noin itse sanoisin, että jos kaverisi on kyläluuta ja tapaa korona-aikaan paljon ihmisiä ja käy paikoissa, on se maski lähinnä silmänlumetta. Itse suosisin tällaisen henkilön kanssa sitä turvaväliä ja tapaamista ulkona - paljon turvallisempaa kuin maskit, joiden tehosta ei ole takeita, ja jotka eivät edes ilmateitse tarttuvaa virusta voi pysäyttää.

Vierailija
28/35 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tapaan ystäviä kaupungilla, menemme suositusten mukaan. Julkisissa ja kauppakeskuksissa maskit, kahvilla tai ravintolassa ei.

Minä en lähtisi, jos koko ajan pitäisi olla maskissa. Ehdottaisin, että tavataan koronan jälkeen.

Mun pitää mennä auttamaan kaveriani tietokoneen kanssa ja joudumme olemaan siis melkein nokikkain kun opetan häntä siinä samassa, että ei voi jättää koronan jälkeiseen aikaan.

Ap

Ehdin jo vastata pitkästi ennen kuin luin tämän. Ehdotukseni: laita itsellesi ffp-maski. Sen teho on hyvä, mutta jos teillä molemmilla on joku kangasretale naamalla, se ei kyllä estäisi sinua saamasta tartuntaa. Ffp-maskin suojaus puolestaan on lähes täydellinen. Ja plussaa se, ettei tarvitse välittää toisen maskinkäytöstä, kun huolehtii vain oman suojautumisensa. Jos kaverillasi olisikin koronavirus, niin uskoisitko tosiaan olevasi turvassa, jos hänellä on joku ns. kansanmaski?

Vierailija
29/35 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytä itse ffp2- tai ffp3-hengityssuojainta, niin kaverisi ei tarvitse käyttää mitään. Näin mä itse teen eikä ketään maskitonta kaveriani ole haitannut, vaikka mulla on hengityssuojain. 

Nimenomaan! Tämä on kohteliasta. Ja tämä on tutkitusti tehokasta - ja tehokkainta.

Tuntuu, että noissa, kun ehdotellaan muille maskia, on kyse enemmän jostain hyveellisyyden esittämisestä tai halusta kontrolloida muita. Itseäni ärsyttäisi toisen maskivaatimus siinäkin tapauksessa, vaikka olisin itsekin laittanut sellaisen. Kun oikeasti tehokas keino löytyy, millä voi suojata itsensä, niin miksi vaivata ja vaatia toista käyttämään jotain vähemmän tehokasta - ei siihen taida olla muuta syytä kuni halu päteä jollain lailla. Minusta kaikki muiden maskien kyylääjät ovat rasittavia. Ffp-maskit naamaan vaan, niin ei tarvitse huolehtia muiden tekemisistä!

Vierailija
30/35 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten lääkärit ja hoitajat käyttivät maskeja jo ennen koronaa esim. leikkaussalissa jos ei niistä ole mitään hyötyä??? Kyllä on hyötyä oikein käytettynä. Mitkä olisikaan tautiluvut jos ei suurin osa olisi käyttänyt maskia.

Deltaan ei kirurginmaski tepsi, suojausteho ei riitä. Pitää ostaa tehokkaampi eli hengityksensuojain ffp2 tai ffp3. Ei kannaisi levitellä väärää tietoa vaan ottaa asioista selvää ensin.

Leikkaussalissa maskeja ei käytetä estämään viruksen leviämistä, vaan estämään bakteerien leviämistä potilaan leikkaushaavaan. Maskit suojaavat bakteerien leviämiseltä erinomaisesti, mutta viruksia vastaan suoja on paljon heikompi. Pienimmät bakteeritkin ovat suurempia kuin suurimmat virukset.

Vierailija
31/35 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet menossa nokikkain istumaan sisätiloihin ties kuinka pitkäksi aikaa ei tavallinen kirurginmaski suojaa sua deltalta. Tarviit vähintään ffp2 hengityksensuojaimen. Ja kaverille kans ettei höngi suhun viruksiansa.

Ilmanvaihto täysille tai ikkunat auki ja ristiveto että huone tuulettuu koko ajan.

Minä en muuten kyllä menis ollenkaan.

Loppuelämä pilalla jos onnistuu huonolla tuurilla saamaan long covidin. Niin tai jos kuolee ei sitä loppuelämää tullutkaan🤔

Siinä se

Jos ap:lla on ffp-suojain, ei sillä ole mitää väliä, miten paljon kaveri hönkii.

Vierailija
32/35 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pyrin lähinnä vähentämään kontakteja eri ihmisten kanssa sen sijaan, että pyrkisin suojautumaan juuri läheisten tapaamisessa. Tapaaminen vain jää väliin, jos on edes epäily altistumisesta tai toinen kipeä, enkä järjestä isoja juhlia. Mulla ei pää kestäisi eristäytymistä.

Vierailija
33/35 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten lääkärit ja hoitajat käyttivät maskeja jo ennen koronaa esim. leikkaussalissa jos ei niistä ole mitään hyötyä??? Kyllä on hyötyä oikein käytettynä. Mitkä olisikaan tautiluvut jos ei suurin osa olisi käyttänyt maskia.

Deltaan ei kirurginmaski tepsi, suojausteho ei riitä. Pitää ostaa tehokkaampi eli hengityksensuojain ffp2 tai ffp3. Ei kannaisi levitellä väärää tietoa vaan ottaa asioista selvää ensin.

Suunnilleen samat kuin nyt, pois lukien toki se hyöty, mikä ffp-maskeista on tullut. Selitäpä sinä, miksi maskisuositus ja maskien laaja käyttöönotto ei näkynyt millään lailla koronatilastoissa ja esim. tartuntakäyrissä? Kuitenkin muut toimenpiteet, kuten koulujen ja ravintoloiden sulkemiset, etätyö, rajojen sulkeminen ja toisaalta myöhemmin avaaminen, nyt myös rokotukset ovat näkyneet selkeästi tartuntakäyrissä, niiden vaikutus siis - joko suuntaan tai toiseen. Maskisuositus ei näy mitenkään.

Vierailija
34/35 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäisin tapaamisen väliin varmuuden vuoksi. En halua kuitenkaan määräillä toisen maski käyttöä. 

Vierailija
35/35 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”FFP2-suojain on ainoa tapa, jolla omaa turvallisuuttaan voi parantaa” – Deltavariantti leviää helposti myös ulkona, asian­tuntija kertoo, miten se on syytä huomioida 

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008161774.html

Näin on. Mielestäni kaikkein vastuullisinta olisi, että kaupoissa ei myytäisi enää lainkaan kirurgisia kertakäyttömaskeja eikä kangasmaskeja, ettei kansalaiset pääsisi niitä ostamaan ja käyttämään. Vaan myytäisiin ainoastaan FFP2 ja FFP3-maskeja, jolloin kansalaiset ohjautuisivat käyttämään vain ja ainoastaan niitä, joilla oikeasti on tehoakin vähentää tartuntoja tehokkaasti.

Ainakin 99% kansasta luulee, että deltavariantti pysähtyy sillä, kun kiltisti käytetään kirurginmaskia tai kangasmaskia ja ollaan samalla itse suojassa, eikä muuta tarvitse tehdä. Mutta enemmän eivät voisi väärässä olla! Jos deltavariantti osaisi nauraa, se varmasti noille ajatuksille!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi