Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksityiset asunnon myyjät - onko heillä/teillä todellista myyntihalukkuutta?

Vierailija
31.07.2021 |

Olenko ainut, kuka tähän omituisuuteen on törmännyt, eli yksityiset asunnon myyjät (torissa yms.) ! Oletko päässyt toteutuneisiin asuntokauppoihin sujuvasti yksityisen myyjän kanssa?

Itsellä on vain huonoa kokemusta yksityisistä myyjistä. Kaupan teko on todella takkuavaa ja turhauttavaa! Yksinkertaisiin lisäkysymyksiin tarkemmista asunnon tiedoista ei joko a) vastata tai b) osata vastata. Yleensä myynti-ilmoituksissa olevat tiedot ovat asunnon osoite sekä talon neliömäärä. Tontista saattaa olla maininta - jos siitä ylipäätään mitään mainitaan - että iso, mutta esimerkiksi itselle iso tontti on puoli hehtaaria (josta syystä olen etsinyt asuntoa syrjemmästä), ei nippa nappa tuhat neliötä (näitäkin kun "korvessa" näyttää olevan rutkasti). Kysymyksiin esimerkiksi lämmitysmuodosta, jätevesijärjestelmästä, mahdollisista remonteista tai vaurioista yms. vastataan jos vastataan lähes aina "en tiedä".

Koita tässä nyt sitten ostaa ostohousut jalassa mitään keneltäkään, kun ei tietoja ropise, ja samalla myyjä ihmettelee torpassaan miksei mökki mene kaupaksi kahdenkaan vuoden päästä. Tulee vaikutelma, että haluaako myyjä oikeasti edes myydä. Samalla harmittaa, että hyvätkin talot ränsistyvät sitten tyhjyyttään, kun ei kai sijoittajakaan näkemättä kohdetta paukauta sata tonnia toisen tilille.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä vaisuilla myyjillä on varmaankin niin hyvä myyntikohde, ettei heidän tarvitse olla palvelualttiita. En tosin ole itse nähnyt myynti-ilmoituksia, joissa perustiedot olisivat ihan olemattomat, tyyliin "iso tontti".

Vierailija
2/17 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä hintapyynti ei kohtaa yksityisen myyjän kanssa ainakaan oman kokemuksen mukaan.

Yhden yksityisen myyjän kanssa ei päästy kauppoihin, koska hinta mallia tunteella hinnoiteltu pyytäen alueen tasoon nähden lähes 50te liikaa. Yritin kepillä jäätä perusteluiden kera, mutta hylkyjä aina sateli. Lopulta sitten en jaksanut ja jättäydyin pois. Hintaa oli jotain 179t ja vuoden päästä ei edes uusinut ilmoitusta vaan siihen tuli se nuoli hinnan muutoksesta, mutta ei alas vaan ylöspäin, hintaa paukahtikin yhtäkkiä 10t lisää vaikka se alueen hintataso ollut muuttunut mihinkään. Myynnissä tuo roikkuu edelleen. Kerran tuli viestiä, että vieläkö kiinnostaa, katsotaan hinta kohdilleen. Joo kiitos ei.

Toinen himoitsemani kohde oli välittäjän kautta, joka sekin oli hinnoiteltu varmaan myyjän oman halun mukaan, kun samalla tapaa hintaa ihan liikaa. Se oli kolme vuotta myynnissä ensin varmaan kaikilla kylän välittäjällä hetken ollen aina poissa ja lopulta yksityisesti näytti sitä myyvän. Kaupaksi meni kai lopulta, kun ei enää listoilla ole näkynyt. 

Asunnot olen ostanut välittäjän kautta, ei ongelmia. Yksityisen kanssa ei yleensä ole tullut päästyä hinnasta sopuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjouksia on niin monta, että voi valita mille vastaa. Se jolla on rahaa, sitä palvellaan.

Vierailija
4/17 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näillä vaisuilla myyjillä on varmaankin niin hyvä myyntikohde, ettei heidän tarvitse olla palvelualttiita. En tosin ole itse nähnyt myynti-ilmoituksia, joissa perustiedot olisivat ihan olemattomat, tyyliin "iso tontti".

Ainakin se alue mitä itse seuraan, näyttää lähes joka Tori.fissä myynnissä olevassa talossa olevan nämä ainoita tietoja: 

Velaton hinta:35 000 €

Talotyyppi:Omakotitalo

Tässä vähän enemmän informaatiota:

Velaton hinta:32 000 €

Rakennusvuosi:1984

Talotyyppi:Omakotitalo

Vierailija
5/17 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma, kun yrittänyt ostaa moottorivenettä.

Ne tiedot, joita ilmoituksiin välillä laitettu, ei saa selville esim veneen ja moottorin ikää, veneen painoa, moottorin hevosvoimia, huoltohistoriaa…

Vierailija
6/17 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarjouksia on niin monta, että voi valita mille vastaa. Se jolla on rahaa, sitä palvellaan.

Niin paljon tarjouksia, mutta mitään ei vissiin hyväksytä, jos kerran myynnissä edelleen vuoden päästä ovat.

Vierailija
7/17 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itelle kyllä aina vastataan, mutta mitään ei voi kertoa omin sanoin, vaan se tieto pitää kalastamalla kalastaa. Todella väsyttävää, menee mulla ainakin maku ostamiseen. Koskee niin asuntojen kuin vaikkapa autonkin myyjiä. Jos ei kiinnosta päästä kauppoihin, miksi vauvautua mitään vastaamaan? Kyllä ite ainakin jos haluan jostain päästä eroon, niin ensinnäkin kuvailen kohteen mahdollisimman hyvin ja aina vastaan lisäkysymyksiin.

Vierailija
8/17 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä hintapyynti ei kohtaa yksityisen myyjän kanssa ainakaan oman kokemuksen mukaan.

Yhden yksityisen myyjän kanssa ei päästy kauppoihin, koska hinta mallia tunteella hinnoiteltu pyytäen alueen tasoon nähden lähes 50te liikaa. Yritin kepillä jäätä perusteluiden kera, mutta hylkyjä aina sateli. Lopulta sitten en jaksanut ja jättäydyin pois. Hintaa oli jotain 179t ja vuoden päästä ei edes uusinut ilmoitusta vaan siihen tuli se nuoli hinnan muutoksesta, mutta ei alas vaan ylöspäin, hintaa paukahtikin yhtäkkiä 10t lisää vaikka se alueen hintataso ollut muuttunut mihinkään. Myynnissä tuo roikkuu edelleen. Kerran tuli viestiä, että vieläkö kiinnostaa, katsotaan hinta kohdilleen. Joo kiitos ei.

Toinen himoitsemani kohde oli välittäjän kautta, joka sekin oli hinnoiteltu varmaan myyjän oman halun mukaan, kun samalla tapaa hintaa ihan liikaa. Se oli kolme vuotta myynnissä ensin varmaan kaikilla kylän välittäjällä hetken ollen aina poissa ja lopulta yksityisesti näytti sitä myyvän. Kaupaksi meni kai lopulta, kun ei enää listoilla ole näkynyt. 

Asunnot olen ostanut välittäjän kautta, ei ongelmia. Yksityisen kanssa ei yleensä ole tullut päästyä hinnasta sopuun.

Ehkä tuollainen tyyppi oli päätynyt myymään itse, jos oli kokenut kiinteistövälittäjän hinnan liian alhaiseksi. Todellisuudessa hinta on se, joka suostutaan maksamaan. Tulee mieleen jokin jääräpää äijä, joka ei ymmärrä markkinoista mitään.

Vierailija
9/17 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän se näyttää ostajaa harmittavan, eikä myyjää... Myyjä saa tehdä just niin kuin itse parhaaksi näkee, ilman mitään pakkoa tai palvelua.

Vierailija
10/17 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostettiin yksityiseltä taannoin. Hintaa pudotettiin sen mahdollisen välittäjän osuuden verran.

Tarjouksen jätin sähköpostilla ilman mitään varausmaksuja. Sopimusjutut meni vähän niin ja näin. Myyjä teki draftin jonkun yleisen sopimuksen perusteella ja sen sitten luin. Keskenään allekirjoitettiin ja sitten pankissa yhdessä siirrettiin rahat. Pankkivirkailijakin oli vähän sekaisin kun ei ollut välittäjää. Varainsiirtovero piti jotenkin itse kikkailla ja käydä verovirastossa paikan päällä.

Ymmärrän ilman välittäjää myyvät, koska kyllähän siinä voi sen 10 000 euroa säästää.

Vierailija
11/17 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarjous ei kerro mitään siitä, onko ostajalla varaa vai ei. Ylihintaa ei maksa kukaan hullu, vaikka ois suurin arvottu eurojackpot-voitto tilillä.

Vierailija
12/17 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaako yksityinen tässä yhteydessä sitä ettei välittäjää ole? Haen sitä, että eikös valtaosa asunnoista ole nimenomaan yksityisessä omistuksessa, kunnat jos jotain myy, niin yleensä huutokauppa. Valtiolla ei taida asuntoja juuri olla.

Olen itse myynyt ja ostanut useamman asunnon ilman välittäjää. En ole törmännyt tuollaiseen ongelmaan, jos joku ei ole kovin innokas myymään, niin mä ainakin hyppäisin seuraavaan. Kyllä ostettavaa on.

Vierailija
13/17 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myin itse. Ja oli todellista myyntihalukkuutta. Seurattiin pitkään meidän alueen hintoja ja laitettiin napsun verran hinta pienemmäksi. Hienosti osattiin vastata ostajien kysymyksiin ja näytöt laitettiin aina samoille päiville kun alueella oli muitakin näyttöjä. Myyntiaika oli 2kk, naapuri myi saman ikäistä ja kokoista 2,5 vuotta lukuisten välittäjien kanssa, absurdilla hintapyynnöllä.

Vierailija
14/17 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tuollainen tyyppi oli päätynyt myymään itse, jos oli kokenut kiinteistövälittäjän hinnan liian alhaiseksi. Todellisuudessa hinta on se, joka suostutaan maksamaan. Tulee mieleen jokin jääräpää äijä, joka ei ymmärrä markkinoista mitään.

Täh, liian alhaiseksi? Hyvä kiinteistövälittäjä haluaa myydä aina asunnon korkeimmalla mahdollisella hinnalla mahdollisimman nopeasti, joten jos hintaero kiinteitövälittäjän ja omistajan välillä on useita kymppitonneja, niin kumpi on parempi, vähän alempi hinta välittäjällä nopeilla kaupoilla vai omistajan haluama tunnearvolla höystetty hinta vuoden myyntiajalla?

Vierailija
15/17 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasittavintahan noissa myyntii-ilmoituksissa on se, että tuhraantuu sekä myyjän että ostajan aikaa, jos ei heti alkuun kerrota tärkeimpiä tietoja. Rakennusvuosi, remontit, tontin koko ja sijainti ja mikä lämmitys. Yksi hakee ehdottomasti puulämmityksen ja omaa metsää, toinen vain helpon sähkölämmityksen ja lapsiperheelle sopivan pihan. Tulee varmasti kymmeniä jos ei jopa satoja kyselyitä ja aivan varmasti puhelin rallattaa koko ajan, mutta todellinen potentiaalinen ostajamäärä tyyliin vain 10% kyselijöistä, kun ei heti voi kertoa kriittisimpiä tietoja. Mitä tarkemmat speksit antaa heti, niin pääsee nopeammin hieromaan kauppoja. Ei luulisi olevan kovin vaikeaa.

Sitten on näitä, jotka kaverin/sukulaisen puolesta myy ja viittovat kysymään omistajalta numerosta xxx. Ihan turha välikäsi. Eikö voi laittaa puhnumeroa myyjälle suoraan?

Vierailija
16/17 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttöjä kierreelleenä välittäjiltä on aina tullut vastaus en tiedä. Esim yhdellä näytöllä kysyin: ilmanvaihdon tyypin, salaojiin tarkastukset, seinän rakenteen, vessan vesieristyksen, radon imurin asennustavan kun oli jälkikäteen asennettu, alapohjan rakenteen. Kaikkiin vastaus oli en tiedä, sitten meni 2 vrk, että sai vastauksia. Yksityisen myyjän kanssa kun juttelin, kaikki vastaukset tulivat samantien ja paljon yksityiskohtia päälle.

Vierailija
17/17 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän se näyttää ostajaa harmittavan, eikä myyjää... Myyjä saa tehdä just niin kuin itse parhaaksi näkee, ilman mitään pakkoa tai palvelua.

Tietysti harmittaa näin ostajana, varsinkin jos on pitkään etsinyt tietynlaista ja törmää kympin myyntikohteeseen ja olisi valmis maksamaan pyydetyn hinnan mukisematta saadakseen kohteen, mutta myyjä ei viitsi vaivautua kertomaan tarkempia tietoja. Luulisi tosin myyjääkin harmittavan, jos myyntiaika huitelee sadoissa vuorokausissa vain siksi, että ei jaksa kertoa enempä ? Eikö silloin voisi ottaa sitä välittäjää siihen, jos itseä ei kiinnosta myyntityö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi