Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Imetysongelma!

Vierailija
13.08.2014 |

Nyt tarvittais kokemuksia ja apuja. Eli vauva nyt 1kk vanha, alkuun imetys ei onnistunut ilman rintakumia kun nännit meni rikki. Kumeista kuitenkin luovuttiin ja tähän asti syöminen onkin sujunut mutta nyt pari päivää vauva on alkanut syömään vain 5 minuuttia yhtä tissiä, jonka jälkeen lopettaa, röyhtäytän tässä välissä ja vaihdan puolta mutta toistakaan puolta ei syödä kuin se 5 min. Näiden jälkeen kun yrittää tarjota tissiä niin hamuaa kyllä mutta ei suostu imemään vaan heiluu ja potkii ja vänkyilee. Olenkin päätynyt antamaan näiden vähäisten syöntien lisäksi korviketta , josta vauva on syönyt maksimissaan 40 milliä. Tämän jälkeen hän nukkuu pari tuntia. Onko tällasta muilla? Voiko vauva olla noin vähään tyytyväinen? Ajattelin kokeilla aloittaa pumppaamisen, jolloin saisin tuon lisämaidon omasta tissistä pulloon, mutta kannattaako pumppaus tehdä ennen vai jälkeen syönnin?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap lisää vielä että maitoa kyllä riittäis kun olen vähän koittanut pumpata niin sitä kyllä tulee et ei pitäis siitä olla kiinni.

Vierailija
2/7 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa mikä on syynä, mutta oletko yrittänyt syöttää röyhtäytyksen jälkeen samasta rinnasta? Tällöin varmistat, että vauva saa myös sen rasvaisemman ja täyttävämmän maidon, eikä pelkästään makeaa etumaitoa molemmista rinnoista. Ja jos maha täyttyy, ei tarvitse antaa korviketta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt samasta uudelleen antaa mutta se raivoaminen estää syönnin. Tästä päättelinkin että olisko vauva vaan laiska imemään? Ettei jaksa imeä muuta kuin sen etumaidon joka tulee helposti . Huoh, tiedä näistä.

Ap

Vierailija
4/7 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm.. Meillä alkoi jossain kohtaa myöskin tuo rinnalla vänkyily, kiukuttelu ja ihan raivokin. Luultavasti kiukutteli kun maito tuli hitaammin ja työteliäämmin rinnasta :)

Vierailija
5/7 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä maitoa tulee tarpeeksi viiden minuutin aikana, ja olet onnekas? :)

Vierailija
6/7 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku täällä vähän aikaa sitten suositteli antamaan lisämaitoa lusikalla tai ruiskulla, ei pullosta. Kannattaa ehdottomasti pumpata, jos lisämaitoa annat, ei antaa korviketta, koska sun oma maidontuotanto voi siitä helposti loppua.

Yksi konsti herätellä vauvan imuhaluja on ihokontakti. Riisu vauva vaippasilleen ja ota paljaalle iholle ison paidan sisään tai peiton alle. Mulle opetettiin sairaalassa toisen vauvan kohdalla myös semmoinen "primitiivinen" imetysasento (olisko ollut joku biological nursing, en muista), jossa ollaan puoli-istuvassa asennossa. Vauva on äidin kanssa samansuuntaisesti, siis jalat samaan suuntaan kuin äidillä. Sitten vauva ryömii siihen rinnalle. En kyllä osaa sanoa, onko tuo ryömintärefleksi kadonnut jo kuukauden ikäiseltä vauvalta, mutta kannattaa kokeilla! Mun vauvat ovat olleet aluksi hyvin laiskaimuisia, ja ihokontakti ja toisen kohdalla tuo "primitiivi-imetys" on auttanut. Ihokontakti auttaa myös maidonnousua ja on muutenkin mukavaa :)

Vierailija
7/7 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 16:02"]

Joku täällä vähän aikaa sitten suositteli antamaan lisämaitoa lusikalla tai ruiskulla, ei pullosta. Kannattaa ehdottomasti pumpata, jos lisämaitoa annat, ei antaa korviketta, koska sun oma maidontuotanto voi siitä helposti loppua.

Yksi konsti herätellä vauvan imuhaluja on ihokontakti. Riisu vauva vaippasilleen ja ota paljaalle iholle ison paidan sisään tai peiton alle. Mulle opetettiin sairaalassa toisen vauvan kohdalla myös semmoinen "primitiivinen" imetysasento (olisko ollut joku biological nursing, en muista), jossa ollaan puoli-istuvassa asennossa. Vauva on äidin kanssa samansuuntaisesti, siis jalat samaan suuntaan kuin äidillä. Sitten vauva ryömii siihen rinnalle. En kyllä osaa sanoa, onko tuo ryömintärefleksi kadonnut jo kuukauden ikäiseltä vauvalta, mutta kannattaa kokeilla! Mun vauvat ovat olleet aluksi hyvin laiskaimuisia, ja ihokontakti ja toisen kohdalla tuo "primitiivi-imetys" on auttanut. Ihokontakti auttaa myös maidonnousua ja on muutenkin mukavaa :)

[/quote]

Äh, tarkoitin siis, että vauva on pystyasennossa, pää ylös, jalat alas, vatsallaan äidin rintaa vasten. Ehkä tajuat, oon huono selittämään :)