Oletko köyhä? Tässä helppo kasvissosekeitto
Tästä tuli uusi arkiruokani. Jaan reseptin teillekin:
Luraus vettä+2 liemikuutiota, yrttejä (lipstikka, valkosipuli)
1 pss vokkivikanneksia (Rainbow, 99snt)
1 pss hemapa (40 snt)
ikivanhoja sieniä pakkasesta, tällä kertaa rouskuja.
voita. (kermakaan ei ole kiellettyä)
1. Kaikki sekaisin kattilaan. Kun kiehuu, keitä max 10 min kansi päällä (höyryssä karkaa hyviä aineita).
2. Näytä vähän sauvasekoitinta.
3. Syö.
Minä, yksineläjä, syön yhdestä kattilasta 4 päivää.
Kommentit (30)
Itse käytän yleensä tuoreita juureksia,porkkana,peruna,lanttu...Joskus tomaattimurskaa. Jos laittaa joukkoon punaisia linssejä,saa proteiinipitiosempaa,silloin pitää paremmin nälkää.Kasvissosekeittoa tulee tosiaan kerralla kunnon annos vähällä vaivalla,yksi parhaista halpisruuista :)
Minä teen usein kasvissosekeittoja enkä ole köyhä. Ja ihan katukuvaa katsomalla voisi sanoa että suomalaisten nälänsietokyky on alentunut huomattavasti viime vuosikymmeninä.
Eipä kasvissosekeitto ihan oikeista tuoreista kasviksistakaan kovin kalliiksi tule.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 15:11"]
Eipä kasvissosekeitto ihan oikeista tuoreista kasviksistakaan kovin kalliiksi tule.
[/quote]
Pakastekasvikset saattavat olla terveellisempi vaihtoehto, vuodenajasta riippuen.
Mä olen kyllä niin köyhä etten omista sauvasekoitinta. Edellinen meni rikki eikä uuteen ole rahaa.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 15:15"]
Ei kovin herkullisen kuuloista.
[/quote]
ei kuullosta eikä näytä mutta ihme kyllä se on herkullista.
Juu ei kiitos. En tykkää sosekeitoista.
Minä laitan porkkanaa,perunaa,selleriä ja sipulia.Joukkoon vielä Koskenlaskiaa ja hyvää tulee. Ja hippusen vielä muskottipähkinää.
Miksi ei tuoreita, kotimaisia juureksia ja miksi kaikenmaailman vihanneksia sekaisin? Mikset mausta itse: suolaa, pippuria, laakerinlehteä, persiljanvarsia (kimpuksi, jonka poistat kun keitto on valmis ja pilkot persiljanlehdet keiton päälle). Mistä tuohon tulee se "soseosa", kun ei ole juureksia ollenkaan, ei papuja, linssejä tms. jotka antavat keitolle tanakkuutta?
Ei yhden ihmisen sosekeittoainekset voi ketään konkkaan viedä. Nippu porkkanoita, muutama pottu, pari sipulia, jeeraa, sitruunamehua, esim tuolla kombolla voi jo saada aika hyvän sopan.
Selleri, palsternakka, kukkakaali ovat myös ihania ja edullisia raaka-aineita. Eikä kaikkea sekaisin, tietenkään.
Mulla valmistus kyllä on vähän huolellisempaa ... :)
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 15:22"]
Miksi ei tuoreita, kotimaisia juureksia ja miksi kaikenmaailman vihanneksia sekaisin? Mikset mausta itse: suolaa, pippuria, laakerinlehteä, persiljanvarsia (kimpuksi, jonka poistat kun keitto on valmis ja pilkot persiljanlehdet keiton päälle). Mistä tuohon tulee se "soseosa", kun ei ole juureksia ollenkaan, ei papuja, linssejä tms. jotka antavat keitolle tanakkuutta?
Ei yhden ihmisen sosekeittoainekset voi ketään konkkaan viedä. Nippu porkkanoita, muutama pottu, pari sipulia, jeeraa, sitruunamehua, esim tuolla kombolla voi jo saada aika hyvän sopan.
Selleri, palsternakka, kukkakaali ovat myös ihania ja edullisia raaka-aineita. Eikä kaikkea sekaisin, tietenkään.
[/quote]
Olihan siinä hemapan herneet. Kauden kasvikset ovat tuoreita just nyt, mutta eivät talvella. Jotenkin ärsyttävän tärkeilevä tyyli sulla muuten.
t: ei edes ap
En laittanut reseptiäsi ylös, mutta kasvisosekeitot on ehdoton ruokalempparini. Teen kyllä hyvin pelkistettyjä keittoja (perunaa, bataattia, porkkanaa sipulia, kaaleja), maustan niitä sitten yrteillä, juustoilla, kermoilla jne.
[/quote]
Ihme nillitystä.Tuo ap:n keittohan on vain esimerkki,kai sitä jokainen voi laittaa juuri niitä kasviksia joista itse tykkää. Minä käytän aina tuoreita juureksia(eivät ole mielestäni kalliita talvellakaan toisin kuin kurkut ja tomaatit yms),liemikuution ikään kuin "maustepohjaksi" ja siihen lisäksi mausteita oman maun mukaan.Keittoon saa kivasti vaihtelua,kun käyttää eri rehuja,tai laittaa vaikkapa ruokakerman sijasta ranskankermaa,tai kookoskermaa. Sehän tuossa ruuassa niin mahtavaa onkin,tulee aina vähän erilaista :) Tosiaan,jos haluaa että kasvissosekeitto vie nälän,kannattaa lisätä proteiinia(linssit)tai ainakin mättää päälle raejuustoa.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 15:17"][quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 15:15"]
[/quote]
[/quote]
Vokkivihannekset ja hernemaissipaprika soseutettuna ei maistuisi mulle. Ei niistä tuu sellaista pehmeää sosetta kuin mitä tärkkelystä sisältävistä juureksista tulee.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 15:42"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 15:17"][quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 15:15"]
[/quote]
[/quote]
Vokkivihannekset ja hernemaissipaprika soseutettuna ei maistuisi mulle. Ei niistä tuu sellaista pehmeää sosetta kuin mitä tärkkelystä sisältävistä juureksista tulee.
[/quote]
Tällaista tämä on ap. Kun tänne tulee jakamaan reseptin, täällä aina joku paremmin tietävä nillittää ja kitisee.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 15:42"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mä en myöskään menisi sekoittelmaan tuollaisia yhdistelmiä,kyllä yksinkertainen muutamista,tuoreista juureksista tehty on parasta.(Sieniä en ole kyllä koskaan laittanut,sitä voisikin kokeilla kun tulee sienikausi.)Makuasioista ei kuitenkaan pidä kiistellä :)
[/quote]
No, ei yhden ihmisen keitot tietenkään vie konkkaan, ei ihan näin askeettiseksi tarvitsisi vetää. :)
Ja tällä kertaa näin, koska noita aineita oli kotona valmiina. En tee ruuanlaitosta kotioloissa mitään rakettitiedettä, syöminen on mulle hyvin pitkälti välttämätön paha. Ja senkin vuoksi laitan kaikkea sekaisin sillä ei se maku vaan muut asiat.
-ap, joka on muuten ammatiltaan kokki, suutarin lapsilla ei näemmä taaskaan ole kenkiä :D
Köyhä, helppous ja pakkasmössöt kulkevat käsikädessä?
Sorry jätän tuon reseptin tekemättä.
Duoda.. Raakanakin keittäisin kymmenisen minuuttia.
Esikeitetyt pakasteet vie sen pari minsaa.
Taidat olla abci "kokki".
Nälkäähän tuo ei pitkäksi aikaa vie.