Milloin koet että kyse on puolison alkoholiongelmasta?
Mikä sen määrittelee? Pitääkö suomalaisen vain hyväksyä alkoholi ja humalajuominen osaksi puolison elämää? Pitäisikö sen olla ihan normaalia? Olenko yliherkkä jos koen sönkötyävän humalaisen mieheni ahdistavana. Tai sen että baari ilta voi venyä aamuun ilman että on edes laittanut viestiä ’jatkoista’
Kommentit (27)
Kun alkoholiongelma on puolisolla.
Ongelmaksi alkoholin käytön koen silloin kun se aiheuttaa niitä ongelmia. Puolison alkoholin käyttö voi olla ongelmallista joko hänelle itselleen tai ulkopuolisille esim. puolisolle.
Mitä ongelmia?
quote=Vierailija]Kun alkoholiongelma on puolisolla.
Ongelmaksi alkoholin käytön koen silloin kun se aiheuttaa niitä ongelmia. Puolison alkoholin käyttö voi olla ongelmallista joko hänelle itselleen tai ulkopuolisille esim. puolisolle.[/quote]
Se on usein just puolisolla se ongelma, itseä känni ei haittaa.
Ei pidä hyväksyä, jos itseään ahdistaa niin silloin mielummin ero ja oma hyvinvointi. Jos toisen juominen ei ahdista tai haittaa niin eiköhän suhde toimi silloin.
Miksi tarvitset jonkun ulkopuolisen tahon määritelmää? Mikä sinut saa ajattelemaan, että nimenomaan suomalaisen pitäisi tai ei pitäisi hyväksyä jotain? Etkö sinä ihan itse tiedä ja päätä, mikä sinusta tuntuu hyvältä ja mikä ahdistavalta, ja osaa toimia sen mukaisesti?
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä hyväksyä, jos itseään ahdistaa niin silloin mielummin ero ja oma hyvinvointi. Jos toisen juominen ei ahdista tai haittaa niin eiköhän suhde toimi silloin.
Tämä on hyvä mittari. Mutta: toiset ovat takakireitä, vaikka ei olisi ongelmaa.
Lisään aloitukseen, että lupausten pettäminen olisi minulla rajana. Jos lupaa ilmoittaa, eikä sitä tee, niin sitten ollaan vaarallisilla vesillä.
Jos minä en halua humalajuovaa puolisoa, en ota sellaista. Ja jos hän muuttuu sellaiseksi, jätän hänet. Niin yksinkertaista se on.
Koska mieheni vähättelee asiaa ja se saa minut epäilemään että olenko jotenkin liian tiukkis, onko minulla joku ahdistusongelma vai mikä on mitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tarvitset jonkun ulkopuolisen tahon määritelmää? Mikä sinut saa ajattelemaan, että nimenomaan suomalaisen pitäisi tai ei pitäisi hyväksyä jotain? Etkö sinä ihan itse tiedä ja päätä, mikä sinusta tuntuu hyvältä ja mikä ahdistavalta, ja osaa toimia sen mukaisesti?
Vastaa seuraaviin kysymyksiin
-aiheuttaako hänen humalansa sinulle ongelmia? Esim hänen ei pitänyt jäädä baariin vaan lupasi tulla kotiin - ei tullut. Tai hänen piti ajaa mökiltä kotiin, ei ollutkaan ajokunnossa ja joko jouduit odottamaan tai ajamaan itse.
-ahdistaako sinua tai tunnet häpeää, inhoa tai halveksuntaa, kun hän on humalassa. Sinua ahdistaa kun hän tulee kotiin humalassa, tai häpeät miten hän käyttäytyy, tai hän inhottaa humalassa etkä halua seksiä vaikka hän haluaa.
-meneekö alkoholiin liikaa rahaa.
- lähteekö juhlien, mökin, lomien suunnittelu siitä että käydään Alkossa, tai suunnitellaan mitä juodaan, tai suunnitellaan miten ei tarvitse olla ajokunnossa.
Nämä on merkkejä siitä että alkoholi on teidän suhteessa jo paha ongelma, ja jos ei ole lapsia, suosittelen miettimään eroamista.
Sinä asetat itse omat rajasi, sille mitä siedät tai et siedä parisuhteessa. Jos asia ahdistaa sinua niin puhu siitä miehesi kanssa. Jos hän haluaa jatkaa ryyppäämistä ja juhlimista ja sinä et, niin löydät varmasti jonkun itsellesi sopivamman.
Ja vastauksena tuohon sietämiseen, ei kaikki suomalaiset miehet juo itseään humalaan, esim oma mies jättää 1-2 annokseen juodessaan ja käydään baareissa todella harvoin. Ollaan kyllä varmaan vähän vanhempia, nelikymppisiä ja ravintola/koti on se missä juodaan alkoholia ja yleensä syödään samalla. Että kyllä kohtuukäyttäjiäkin on olemassa, myös suomalaisissa.
Vierailija kirjoitti:
Koska mieheni vähättelee asiaa ja se saa minut epäilemään että olenko jotenkin liian tiukkis, onko minulla joku ahdistusongelma vai mikä on mitäkin.
Se riittää, että sinua ahdistaa ja sinun on paha olla. On aivan sama, onko kyse alkoholiongelmasta vai ei, kyse on joka tapauksessa ongelmasta, joka on ratkaistava jotta sinua ei enää ahdistaisi.
Ulkopuolinen apu voisi saada sinut näkemään tilanteesi kirkkaammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai, alkoholisti vähättelee, väittää ettei hänellä ole ongelmaa vaan muut ovat tiukkapipoja. Sitten kun ongelmat on ilmeisiä, hän sanoo että on sinun syysi että hän juo.
Kuuluu kuvaan. Et tule ikinä saamaan alkoholista myöntämään että hän on alkoholisti.
Silloin kun puoliso on juonut kaikki eikä ole tajunnut ostaa lisää että minullekkin riittää.
Ap, kannattaa lukea asiantuntijan kuvaus siitä, miten alkoholisti peittelee, selittelee ja valehtelee peittääkseen alkoholismin itseltään ja muilta.
https://juhakemppinen.fi/alkoholismin_keskivaiheet
Kaikki miehet eivät esimerkiksi ota kännejä. He voivat humaltua muutamia kertoja vuodessa, kun on joku juhlatilaisuus. Ei siis joka viikkokaan. Ja se humaltuminen on syömisen ja juomisen sivutuote, ei päämäärä, eikä johda sammumiseen eikä krapulaan. Siihen ei käytetä tunteja eikä tulos ole sammaltava tyyppi jolla silmät harittaa ja askel horjuu. Vaan sellainen mies toteaa, että me ollaankin jo lähdössä kotiin, vai mitä kulta, ja juhlat päättyi siihen. Ei jäädä jatkoille jonkun luo, tai kotona ei aukea uusi pullo kun vaimo menee nukkumaan, tai kyläpaikassa hän ei ratsaa isännän viinakaappia kun muut on nukkumassa.
Jos mikään näistä kuulostaa tutulta, olet naimisissa juopon kanssa, ei sitä kauniimmin voi sanoa. Hänellä voi olla hyvä työ ja liikuntaharrastus ja perhe, ja mukavan miehen maine, ja silti olla alkoholiongelmainen ja juoppo.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun puoliso on juonut kaikki eikä ole tajunnut ostaa lisää että minullekkin riittää.
Usein alkoholistin läheinen ajattelee, että yhteys puolisoon syntyy taas, jos itsekin alkaa juomaan. Huono idea.
Jos siinä et ennen ole ollut ahdistunut ihminen, vaikka olet ollut suhteessakin, niin selvästi tässä suhteessa on jotain vialla, joka aiheuttaa sinussa ahdistusta.
Ei sellaisessa liitossa tarvitse olla (minun mielestä ei edes pidä olla).
Et tarvitse kenenkään lupaa tai arviota lähteä suhteesta, joka aiheuttaa sinulle ahdistusta, oli syy mikä vaan. Ei kerran aloitettu parisuhde ole mikään velvollisuus. Vanhemmuus on, parisuhde ei. Vanhempikin voi olla hyvä olematta huonossa parisuhteessa. Teillä ei ehkä ollut lapsia, joten tilanne on sikäli yksinkertainen. Vain sinä tiedät mikä on olo, jaa vain sinä voit päättää lähteä. Siihen ei tarvita miehen tai kumminkaimojen lupaa.
Meillä puolison alkoholinkäyttö määriteltiin ongelmaksi, kun puoliso ei yksinkertaisesti kyennyt enää pysymään siinä mitä lupasi. Jos lupasi, että juo tänään illanistujaisissa vain kolme olutta, se oli yleensä 6-12. Jos lupasi, että tulee tänään aikaisin kotiin, se tarkoitti joskus aamuyöstä. Hänestä ongelmaa ei ollut, koska joka kerta ei "sattunut" jotain, ja silloin kun sattui, se nyt oli vain yksi kerta. Nämä riennot oli siis joka viikonloppuisia, joskus myös viikolla, ja sattumukset oli sitten minun haukkumistani, mustasukkaisuutta ja erinäisiä haavereita.
Apua haki vasta, kun ilmoitin muuttavani pois ja keskustelevani jatkosta vasta sitten, jos ja kun hakee ammattiapua. Ja on muuten ollut vaikea ja raskas tie, enkä ole vieläkään varma, päättyykö tämä kuitenkin alkoholin takia eroon... Mies kun kuitenkin kuvittelee kykenevänsä kohtuukäyttöön, ja pääasiallisesti on siinä hyvin nyt vuosien harjoittelun jälkeen onnistunutkin, mutta minä ahdistun niin paljon noiden reissujen aikana, että siitä saadaan viikkojen riita aikaiseksi vaikka ilta menisikin ulkopuolisen näkökulmasta varsin mallikkaasti.
Alkoholi on hirvittävä peto niskan päälle päästyään, oli se sitten jollain mittarilla alkoholismiksi määriteltävissä tai ei.
Se on ihan sinusta itsestäsi kiinni että millainen alkoholinkäyttö ahdistaa. Joku haluaa olla absolutistin kanssa, jollekin saunaololut tai viini ruuan kanssa on ok, jollekin on ok että ottaa välillä vähän reilummin, käy baareissa ym.
Jos sinua ahdistaa satunnainenkin alkoholin käyttö niin se on ihan ok, mutta sitten et ehkä ole sinulle sopivassa suhteessa.
Ennen kaikkea, joipa vähän tai paljon, usein tai harvoin, keskinäinen kunnioitus ja luottamus parisuhteessa on kaiken a ja o ja jos esim. sovittuja menoja perutaan alkoholin takia, ei ollakaan ajokunnossa kun pitäisi tai nolataan toinen känniörveltämisellä yhteisissä juhlissa niin se ei ole ok.
Jos miehesi kuitenkin käyttää alkoholia suht kohtuudella ja ei ole joka viikonloppu baarissa ja jatkoilla, niin silloin kun hän vaikka kavereiden kanssa lähtee juomaan niin silloin ei kannata sopia mitään kotiintuloaikoja vaan hän tulee joko aikaisin tai sitten vaikka vasta aamulla, mutta sinun kannattaa antaa hänelle täysin omaa aikaa silloin ja keskittyä itse johonkin ihan muuhun.
Ainakin itselleni on tärkeää se, millainen mieheni on minun seurassani ja miten kän käyttäytyy, miten hän minua kunnioittaa ym. Mutta silloin kun hän lähtee viettämään jotain poikien iltaa niin silloin mulle on aivan sama että paljonko juo, mitä tekee, missä on. Mutta edelleen, jos et pidä ajatuksesta että miehesi käyttää ollenkaan alkoholia edes muiden seurassa niin sitten olet ehkä väärässä suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan sinusta itsestäsi kiinni että millainen alkoholinkäyttö ahdistaa. Joku haluaa olla absolutistin kanssa, jollekin saunaololut tai viini ruuan kanssa on ok, jollekin on ok että ottaa välillä vähän reilummin, käy baareissa ym.
Jos sinua ahdistaa satunnainenkin alkoholin käyttö niin se on ihan ok, mutta sitten et ehkä ole sinulle sopivassa suhteessa.
Ennen kaikkea, joipa vähän tai paljon, usein tai harvoin, keskinäinen kunnioitus ja luottamus parisuhteessa on kaiken a ja o ja jos esim. sovittuja menoja perutaan alkoholin takia, ei ollakaan ajokunnossa kun pitäisi tai nolataan toinen känniörveltämisellä yhteisissä juhlissa niin se ei ole ok.
Jos miehesi kuitenkin käyttää alkoholia suht kohtuudella ja ei ole joka viikonloppu baarissa ja jatkoilla, niin silloin kun hän vaikka kavereiden kanssa lähtee juomaan niin silloin ei kannata sopia mitään kotiintuloaikoja vaan hän tulee joko aikaisin tai sitten vaikka vasta aamulla, mutta sinun kannattaa antaa hänelle täysin omaa aikaa silloin ja keskittyä itse johonkin ihan muuhun.
Ainakin itselleni on tärkeää se, millainen mieheni on minun seurassani ja miten kän käyttäytyy, miten hän minua kunnioittaa ym. Mutta silloin kun hän lähtee viettämään jotain poikien iltaa niin silloin mulle on aivan sama että paljonko juo, mitä tekee, missä on. Mutta edelleen, jos et pidä ajatuksesta että miehesi käyttää ollenkaan alkoholia edes muiden seurassa niin sitten olet ehkä väärässä suhteessa.
Tuo on totta että se on yksilöllistä miten kukin siihen alkoholiin suhtautuu.
Mutta itse olen sitä mieltä että jos siitä puolison (oli sitten mies tai nainen) perus saunakaljasta täytyy nostaa meteli tyyliin "taasko pitää ottaa kaljaa". Siis jos se oikeasti jää siihen muutamaan kaljaan, eikä mene siihen perus illalla känni, aamulla krapula-linjalle. Niin voisi oikeasti kysyä että onko se ongelma silloin tosiaan siinä juojassa.
En katsoisi ja kuuntelisi. Hyi ahdistavaa.