Toista ei voi muuttaa, miten mun kuuluu muuttua kun toinen juo?
Kun toista ei voi muuttaa ja katse pitää kääntää itseensä niin mitä se tarkoittaa silloin kun toisen alkoholinkäyttö ahdistaa. Miten siis käännän itseni ’ oikeaan asentoon’ kun toinen juo liikaa. En enää nalkuta, en herättele seuraavana päivänä. Näen toisen erillisenä omine valintoineen. Onko nyt siis niin että kun asia ahdistaa minua mutta ei ole toiselle ongelma, niin pitääkö mun nyt sitten vaan sopeutua?
Kommentit (36)
Ap, sun kuuluu muuttaa (pois asunnosta). Jäämällä annat hiljaisen hyväksyntäsi toisen päihderiippuvuudelle ja kenties sairastut itse. Sellaisessa ei ole mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Usein pariudutaan henkilön kanssa joka juo. Sitten kun ollaan yhdessä, niin pitäisi muuttua. Valitse alusta asti sellainen kumppani, joka sopii sinulle. Jos taas kumppanisi on alkanut juomaa silloin, kun on ollut sinun kanssasi, niin sitten kannattaisi ehkä miettiä että ehkä kanssasi ei pysty olemaan selvinpäin. Ainahan se niin on, että valittaja on itse täydellinen ja virheetön. Ei nalkutusta ei huomauttelua ei mitään ja kaikki syy on siinä toisessa. Todellisuudessa syy on useimmiten nimenomaan siinä valittajassa.
Höpöhöpö. Kyllä alkoholistit ja väkivaltaiset toimivat samalla tavalla jokaisessa parisuhteessaan. Kumppanin vaihto ei asiaa muuta.
Vierailija kirjoitti:
Muutu tosessa osoitteessa asuvaksi.
Ja jos ei halua, niin suhdetta ei tarvitse välttämättä katkaista. Siis, jos toisen juominen ei sentään ole jokapäiväistä. Me ratkaistiin asia näin, kun ei tullut muuten mitään. Jos toinen joi, sitä ei toinen jaksanut katsella, jos molemmat, sitten riitaa. Nyt eri osoitteet.
Vierailija kirjoitti:
Jos se ahdistaa niin ei tarvitse sopeutua! Kun toinen on selvinpäin asiasta keskustellaan rauhallisesti, kerrot oman mielipiteesi ja jos toinen ei sitä kunnioita, ei hän rakasta. Siitä voi sitten vetää johtopäätökset kannattaako jatkaa. Älä nalkuta, älä herätä, älä huolehdi ja paapo. Aikuisen ihmisen pitää osata hoitaa omat asiansa, jos kerran haluaa juoda aina. Sopeutua ei tarvitse, siihen että toinen tekee mitä huvittaa sinusta välittämättä. Rajoja voi yrittää yhdessä asettaa jos haluatte yhdessä silti olla. Joskus voi olla tarpeen pistää toinen valinnan eteen: viina vai puoliso.
Alkoholiriippuvuus ei kysy, rakastaako toista vai ei. Rakastaa voi täysin sydämin mutta silti ei kykene lopettamaan.
Mikä ei tarkoita, etteikö sen toisen osapuolen pitäisi silti huolehtia omasta onnellisuudestaan ja usein se tarkoittaa, että on parempi lähteä suhteesta. Mutta riippuvuus on sairaus, ei valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein pariudutaan henkilön kanssa joka juo. Sitten kun ollaan yhdessä, niin pitäisi muuttua. Valitse alusta asti sellainen kumppani, joka sopii sinulle. Jos taas kumppanisi on alkanut juomaa silloin, kun on ollut sinun kanssasi, niin sitten kannattaisi ehkä miettiä että ehkä kanssasi ei pysty olemaan selvinpäin. Ainahan se niin on, että valittaja on itse täydellinen ja virheetön. Ei nalkutusta ei huomauttelua ei mitään ja kaikki syy on siinä toisessa. Todellisuudessa syy on useimmiten nimenomaan siinä valittajassa.
Höpöhöpö. Kyllä alkoholistit ja väkivaltaiset toimivat samalla tavalla jokaisessa parisuhteessaan. Kumppanin vaihto ei asiaa muuta.
Niinpä. Mutta sama koskee valitettavasti myös alkoholistien ja väkivaltaisten puolisoita. Jos ap eroaa nykyisestä kumppanistaan, on erittäin todennäköistä, että seuraava kumppani osoittautuu samanlaiseksi. Se ei ole tietoista, mutta jotenkin se vain tapahtuu.
Absolutistin elämä on tylsää kun Suomalaisessa kulttuurissa vain viinaa pää täynnä voi pitää hauskaa, sitä jää yksin kun kaikki parisuhteet alkaa baarissa.
Kohta olette samassa suossa vielä molemmat. Usin toinenkin sairastuu.
Vierailija kirjoitti:
Juoppojen mielestä syy on aika toisessa, vaikka ihan itse sitä kurkkunsa kaataa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juoppojen mielestä syy on aika toisessa, vaikka ihan itse sitä kurkkunsa kaataa
Juoppojen puolisoilla sama, vika on aina toisessa, vaikka tasan jokaisella on omat vikansa viinaa tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista, että seuraava on pysynyt selvänä kaksikymmentä vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Mutta sama koskee valitettavasti myös alkoholistien ja väkivaltaisten puolisoita. Jos ap eroaa nykyisestä kumppanistaan, on erittäin todennäköistä, että seuraava kumppani osoittautuu samanlaiseksi. Se ei ole tietoista, mutta jotenkin se vain tapahtuu.
Totta. Vain läheisriippuvainen lähtee suhteeseen ongelmaisen ihmisen kanssa. Siihen löytyy ratkaisu. Ero. Vähintään vuosi yksin. Työskentelyä itsensä kanssa. Ja sitten vasta uutta suhdetta. Jos ongelma näkyy seuraavassa suhteessa, niin sanot hyvästi heti. Juominen on monelle ongelma tänä päivänä.
Hyvä kysymys.
Silloin kun kyse alkoholista, ei auta kiinnittää katsetta itseensä vaan tulevaan. Sinä et voi asialle mitään sama nalkutatko vai sopeudutko. Mitä sinä haluat? Alkoholistin kanssa elämä on niin raskas taakka että itse suosittelisin lähtemään oli sitten pieniä lapsia tai ei. Tuosta ongelmasta et eroon pääse kuin lähtemällä, ja jos jäät, se tulee vastaan aina hautaan saakka.
Tässä juuri eräs tuttava joka päättänyt jo vuosia sitten jäädä, sairastui vakavasti, joutui suureen leikkaukseen ja olisi tarvinut vähintäänkin käytännön apua mieheltään niin mies valitsi viinan ja puolison terveys jäi taka-alalle.
Alkoholisteilla on sellaista epäluonnollista itsekkyyttä ettei sitä pysty terve ihminen täysin edes ymmärtämään.
Hei ap, oletko käynyt Päihdelinkin sivuilla? Siellä on oma osio päihteiden käyttäjien läheisille. Suosittelen, siitä oli ainakin minulle hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Itsekään en mikään täys absolutisti ole eli alkujaan oli ihan ok että silloin tällöin otettiin. Senkin vielä joten kuten siedin että miehen juominen oli humalahakuista. Myötähäpeä oli suuri.
Myöhemmin alkoi tulla entistä pidempiä ryyppyputkia. Meni kuitenkin paljon aikaa ennenkuin tajusin että miehelle tosiaan viina meni elämässä ihan etusijalle kaikessa. Minä, koti, työ, lupaukset, yhteiset lomat, kaikki suunnitelmat pystyi vetää viemäristä alas kun avasi korkin. Alkuun nalkutin, huusin ja raivosinkin, lopulta tajusin että se on miehen arvopohja missä minä ja suhteemme tullaan vasta hännillä monen muun asian jälkeen. Tuon oivaltamisen jälkeen ei ole tarvinut hermostua tai nalkuttaa.
Lopulta lähdin kun sain itselleni vakuuteltua että tässä en saa sellaista tulevaisuutta jonka itselleni haluan, vaan tulevaisuus olisi onneton ja riitaisa.
Luojalle kiitos tuosta valinnasta. Löysin miehen joka on näyttänyt minulle mitä on rakkaus ja toisen kunnioitus. Ei tarvitse nalkuttaa enää mistään vaan elämä on ihanaa ja helppoa. Koti on paikka jossa on hyvä olla ja parisuhde sellainen jossa voimaantuu ja latautuu.
Ei sun kuulu muuttua. Etkä voi muuttaa juoppoa. Mutta voit itse muuttaa ... eri osoitteeseen.