Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muumilaakson tarinoita ja Muumilaakso tv-sarjojen ikärajat nostettiin 7- ja 12-vuoteen

Vierailija
30.07.2021 |

Alle kouluikäiset lapset saavat katsoa Muumeja vain aikuisten sarjassa sillä sarjat sisältävät vaivalta- ja kauhuelementtejä, jotka eivät sovi herkimmille katsojille. Kyseiset kohtaukset ovat aiheuttaneet pienemmille katsojille ahdistuksen ja pelon kokemuksia. Ikärajan nostamiselta lapsia yritetään nyt suojella Muumien aiheuttamilta traumoilta. Tästä syystä kannattaa siis muistaa että Muumit eivät ole enää mikään pienille lapsille suunnattu tv-sarja.

https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/a3abd8b2-8c78-4ae5-82e8-871a918…

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nimenomaan hyvä että nostivat. En antanut ikinä lasteni kotona katsoa muumeja. Saivat leikkiä vain muumileluilla.

Vierailija
2/22 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko Toven ylipäätään mikään pakko keksiä Mörkö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

12???? Minä katsoin noita 2-vuotiaana.

Vierailija
4/22 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne ensimmäiset ja alkuperäiset Muumithan oli tehty aikuisia varten. Joten tarkoituskaan ei ollut että ne soveltuvat 2-vuotiaille. Vasta myöhemmin niistä on tehty lasten suosikkeja.

Vierailija
5/22 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisivat enemmin kieltäneet kokonaan. Kauheaa rääkymistä, huutamista, toisten lyömistä ja puremista, haukkumista, pelottelua, vainoamista, valehtelua, kateutta, kaunaa sekä toisille nauramista ja pahan toivomista. Todella raaka ja julma ohjelma.

Vierailija
6/22 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muumit sarjahan tehdään Japanissa, ja Youtubessa on alkuperäisiä, täällä sensuroituja. Niissähän sitä kauhua onkin.

Vierailija
7/22 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ne Muumit ole koskaan alunperin lapsille ollutkaan.

Vierailija
8/22 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä vähän jotenkin outo, häiriintynyt ja synkkä ohjelma mitä muistan lapsena katsoneeni. Vähän kuin joku huono sienitrippi. En oikein välittänyt lapsena. Ei pelottava, mutta tuntui jo lapsena oudolta ohjelmalta.

Vierailija
9/22 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 3v rakastaa Mörkö-jaksoa. Sitä oikein naurattaa, kun Nipsu säikähtää Mörköä. Ollan myös käyty Naantalin Muumimaailmassa katsomassa Mörköä ja lapsi mieltääkin asian niin, että siellä se asuu ja pysyy.

Vierailija
10/22 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain ikuiset traumat möröstä pienenä. Muut jäärouvat, kummituseläimet, aaveet yms ei tuntunut missään mutta mörköä pelkäsin todella. Äiti jätti mut aina sitteriin yksin katsomaan muumeja. Vanhempana sentään pystyin juoksemaan sohvan taakse piiloon aina kun mörkö tuli ruutuun.

Enää näin aikuisena ei mörön näkeminen pelota ja hahmo on jopa symppis mielestäni mutta silloin tällöin yhä uniin tunkee painajaisia möröstä, joka tulee perässäni kädet ojossa...

Vierailija
11/22 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nostettu, pölö. Ymmärrä mitä luet. Muutaman harvan jakson ikärajaksi tuli 7.

Vierailija
12/22 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muumit ovat olleet minua eniten lapsena traumatidoinen ohjelma. Olin silloin 12 kun ohjelma tuliva televisiosta enkä usko että olen toipunut siitä edelleenkään.

Vierailija
13/22 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten ei kukaan enää katso muumeja. Ei ne ole esiteinien juttu, vaan leikki-ikäisten. 

Vierailija
14/22 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitten ei kukaan enää katso muumeja. Ei ne ole esiteinien juttu, vaan leikki-ikäisten. 

Mä katson! Mutta vain vanhoja muumeja alkuperäisillä äänillä! :D Ja olen 30v!

Vierailija
15/22 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi hitsinvitsi, kyllä nyt muumeja saa katsella yksin vauvasta vaariin ja mummoon. Voi tätä nykyajan kukkahattuilua. :D

Vierailija
16/22 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä teitä lumihiutaleita nykyään sikiää

Vierailija
17/22 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain seksuaalisen heräämiseni muumipapasta pienenä.

Vierailija
18/22 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haisuli on persu.

Vierailija
19/22 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haittivatteja pelkäsin erityisesti itse. Nuohan näyttävätkin epämmäräisiltä ja noh. jokainen voi päätellä miltä.

Vierailija
20/22 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se Toven Mörkö ole kirjoissa erityisen pelottava, japanilaiset sen tekivät. Jos on vielä kasvanut Suomessa Tapio Hämäläisen ärinän mukana niin ei ihme että traumatisoi täällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän