Sairauspäivärahan jatkohakemuksen hidas käsittely - kannattaako odotellessa ilmoittaitua työkkäriin?
Ihan siltä varalta, jos kela hylkääkin saikun? Mitä mieltä olette?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Sinuna soittaisin ja varmistaisin. Johan ne siellä Kelassa on sekasin jo ihan tavallisten asioidenkin kanssa niin mitä se sitten on jos molempia hakemuksia sinne tykkäät. Ihan varmana tulee selvityspyyntöä selvityspyynnön perään ja odotat entistä pidempään, että saat mitään rahaa.
Ei tarvitse soitella
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa. Itse en ilmoittautunut ja sitten kela hylkäsikin sairaspäivärahan. Olin puolitoista kuukautta ilman rahaa.
Miksi hylkäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa. Itse en ilmoittautunut ja sitten kela hylkäsikin sairaspäivärahan. Olin puolitoista kuukautta ilman rahaa.
Miksi hylkäsi?
Olin kelan mukaan täysin työkykyinen.
Sairauspäivärahan käsittelyajat on kelassa nyt tosi pitkiä. Mun hakemuksen käsittely kesti yli 2 kk. Ap hae toimeentulotukea. Kun olet sairas etkä siis työkykyinen, niin miten voisit ilmoittautua työnhakijaksi. Kelan virkailija neuvoi mua hakemaan toimeentulotukea, kun kyselin päätöksen perään. Eli toimeentulotuki on se vaihtoehtoinen tukimuoto. Kela on ruuhkautunut korona aiheuttamien tartuntatautipäivärahahakemusten takia
Vierailija kirjoitti:
Sairauspäivärahan käsittelyajat on kelassa nyt tosi pitkiä. Mun hakemuksen käsittely kesti yli 2 kk. Ap hae toimeentulotukea. Kun olet sairas etkä siis työkykyinen, niin miten voisit ilmoittautua työnhakijaksi. Kelan virkailija neuvoi mua hakemaan toimeentulotukea, kun kyselin päätöksen perään. Eli toimeentulotuki on se vaihtoehtoinen tukimuoto. Kela on ruuhkautunut korona aiheuttamien tartuntatautipäivärahahakemusten takia
Jatkan vielä eli maksettu toimeentulotuki vähennetään sitten siitä sairauspäivärahasta kelan toimesta eli sun ei tarvitse tehdä mitään
Vierailija kirjoitti:
Mä en saanut toimeentulotukea senttiäkään.
T. Se joka oli puolitoista kuukautta ilman rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Voiko päätöksen saaminen jatkohakemukseen kestää todellakin esim. yli kuukauden? Luulisi jatkohakemuksen ratkaisun sujuvan nopeammin kuin ensimmäisen.
Olen kaksi kertaa laittanut jatkohakemuksen (viime vuoden keväällä ja tänä keväänä) ja kestänyt molemmilla kerroilla n. 6 viikkoa.
Jatkohakemksen käsittely kestää kauemmin siksi, että se menee asiantuntijalääkärin arvioitavaksi, eli virkailija ei itse tee sitä päätöstä. Ja tuon lääkärin arvioinnin vuoksihan ne usein sitten hylätäänkin (minullakin molemmilla kerroilla).
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinne työkkäriin kannattaa ilmoittaututua (minulle kerrottu sekä Kelasta että te-toimistosta näin). Kerrot vain te-toimistolle, että otat vastaan sellaista työtä, mitä pystyt tekemään (sellaista ei käytännössä tarvitse olla, tämänkin sanonut te.toimiston virkailija). Käsittääkseni tämä on yleinen käytäntö.
Mutta toimeentulotukea kannattaa ja pitääkin yleensä hakea siksi, että sen työttömyysrahahakemuksen kanssakin saattaa kestää, ja eka raha tulee vain kahdelta viikolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko päätöksen saaminen jatkohakemukseen kestää todellakin esim. yli kuukauden? Luulisi jatkohakemuksen ratkaisun sujuvan nopeammin kuin ensimmäisen.
Olen kaksi kertaa laittanut jatkohakemuksen (viime vuoden keväällä ja tänä keväänä) ja kestänyt molemmilla kerroilla n. 6 viikkoa.
Jatkohakemksen käsittely kestää kauemmin siksi, että se menee asiantuntijalääkärin arvioitavaksi, eli virkailija ei itse tee sitä päätöstä. Ja tuon lääkärin arvioinnin vuoksihan ne usein sitten hylätäänkin (minullakin molemmilla kerroilla).
Öö miksei eka hakemus mene asiantuntijalääkärin arvioitavaksi? Mistäs tiiät ettei mene?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ÖÖÖ teitkö valituksen?
Jos sairauspäivärahan käsittely viivästyy, kannattaa ehdottomasti ilmottautua työnhakijaksi. Kaiken varalta, jos sitä sairauspäivärahaa ei myönnetäkään syystä tai toisesta. Ja lisäksi kannattaa hakea toimeentulotukea. Tässä vain se ongelma, että toimeentulotukeen vaikuttaa puolison tulot. Ja ellei olis puolisoakaan, niin oma varallisuus, muut tilit pitää selvittää yms.
tykkäät-*tyrkkäät*