Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi nainen joutuu selittelemään, jos pitää oman sukunimensä

Vierailija
30.07.2021 |

Naimisiin menessä nainen joutuu selittelemään vielä tänäänkin päivänä, miksi piti oman sukunimensä naimisiin mennessä. laki joka tämän sallii, on ollut käytössä jo pitkään, mutta siltikin nainen joutuu valintaansa perustelemaan. Itse olen ollut naimisissa yli 20v ja vieläkin joudun usein selittämään/puolustamaan sitä, että minulla on oma sukunimeni käytössä. Mieheni ei ole joutunut kertaakaan selittelemään, miksi hänellä on oma sukunimensä käytössä.
Viimeksi tällä viikolla joku kysyi onko oma nimeni niin harvinainen, että halusin sen säilyttää avioituessani. Siinä selitellessäni tajusin, että voinkin vastata seuraavalle kyselijälle, että pidin oman nimeni ihan vain samasta syystä kuin miksi lähes kaikki miehetkin pitää avioituessaan oman nimensä.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei joudu.

Vierailija
2/19 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla me nimenvaihtajat joudumme selittämään. Teit niin tai näin, niin väärin menee kuitenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaihda nimeäni, miksi pitäisi?

Jokainen voi olla syntymänimellään hautaan.

Sitten eron jälkeen vaihdat nimen takaisin ja maksat siitä.

Vierailija
4/19 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä selitellyt, menin kuitenkin naimisiin jo v 1994. Jotkut joskus on todenneet, että "pidit sitten oman sukunimesi", mutta eihän siihen tarvi muuta sanoa, kuin että jep.

Vierailija
5/19 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertaakaan en jole outunut selittämään kun en muuttanut sukunimeäni naimisiin mennessä. Naimisissa kohta 40v.

Vierailija
6/19 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole joutunut selittelemään ikinä

Vierailija
7/19 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukunimihullu iskee jälleen :)

Vierailija
8/19 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa enpä usko että monikaan kiinnittää asiaan huomiota. Mistä edes tietää onko pari naimisissakaan, monet elää avoliitossa. Eipä tule vieraammilta tuollaisia yksityisasioita kyseltyä.

Vierailija
9/19 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelle joutuu selittämään? Naimisissa 21 vuotta ja kenellekään en ole joutunut selittämään, vaikka olin jo yli 30-vuotias kun menin naimisiin ja lähipiirini on työnkin takia iso.

Vierailija
10/19 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole selitellyt kuin uskovaisille vanhuksille, jotka ovat ihmetelleet, kuinka en mene naimisiin, vaikka lapsiakin on. Kerron, että olen jo naimisissa ja on jo pitkään ollut mahdollista pitää oma nimi, kun menee naimisiin. Pidin oman sukunimeni jo vuonna 1992!

Vierailija
11/19 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä muista että olisin itse kertaakaan joutunut sen enempää selittelemään. Joskus muutaman kerran on joku kysynyt, miksen vaihtanut sukunimeäni avioituessani ja minä olen vastannut, että en nähnyt sille mitään syytä. Yleensä tuo on riittänyt, enkä ole alkanut sen kummemmin mitään selvittämään sellaisillekaan, jotka ovat jääneet tivaamaan.

Vierailija
12/19 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertaakaan en jole outunut selittämään kun en muuttanut sukunimeäni naimisiin mennessä. Naimisissa kohta 40v.

Miten on mahdollista kun pakko poistui vasta 1985?

Vierailija
13/19 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle oma nimi osa persoonaa, en luopuisi siitä. Turha selitellä. Tyhmiä kyselevät.

Vierailija
14/19 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan joutunut selittämään.

Vierailija
15/19 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten on mahdollista kun pakko poistui vasta 1985?

Noh, tuostakin on jo 36 vuotta.

16/19 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on taasen toisinpäin, mä en näe mitään tarvetta miksi pitäisi vaihtaa sukunimi. Silloin pitäisi uusia kaikki passitkin jne.

Vierailija
17/19 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole selitellyt kuin uskovaisille vanhuksille, jotka ovat ihmetelleet, kuinka en mene naimisiin, vaikka lapsiakin on. Kerron, että olen jo naimisissa ja on jo pitkään ollut mahdollista pitää oma nimi, kun menee naimisiin. Pidin oman sukunimeni jo vuonna 1992!

Julkkisuskova Sari Essayah on pitänyt oman sukunimensä. Myös hänen puolisollaan on hieman erikoisempi sukunimi, jonka takia halusivat kumpikin pitää omansa. 

Vierailija
18/19 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut lähinnä "ai sinulla on eri nimi (kuin miehelläni)" -kommentteja, mutta niihin on helppo vastata, että niin onkin ja keskustelu on aina jäänyt siihen.

Vierailija
19/19 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukunimihullu iskee jälleen :)

No en kyllä ole mikään sukunimihullu, enkä toivottovasti mikään muukaan hullu, mutta olen kyllä usein joutunut selittelemään miksi minulla on oma sukunimi käytössä.

Moni on tässä vastannut, ettei ole koskaan joutunut selittelemään ja se on hyvä asia se, mutta itse asun ehkä sitten sellaisella seudulla Pohjanmaalla, että täällä kyllä joutuu puolustelemaan oman sukunimen käyttöä. Naapureissa/työkavereissa ym muissa ei ole ketään muuta, joka olisi pitänyt oman nimensä.  Jos naisella on täällä oma nimi käytössä, hän ei silloin ole naimisissa, vaikka jonkun miehen kanssa asuisikin. 

Mutta siis, tästä lähtien vastaa vain, että samasta syystä, kuin miksi miehenikin on pitänyt oman nimensä.

Ei tätä asiaa varmaan nuoret enää ihmettelekään, vaikka heissäkin naiset kyllä edelleen sen miehen nimen enimmäkseen ottaa avioituessaan. 

Moni kaunis sukunimi on hävinnyt tuon ihmeellisen lain takia, joka pakotti aikuisen naisen ottamaan miehen sukunimi. Nyt tuo laki tuntuu ihan hullulta.