Mitä väliä viruksen leviämisellä on, jos siihen ei kuole ketään?
Puhun otsikossa asiasta yleisellä tasolla; siis varsinaisten tilastojen mukaan 1-2 ihmistä kuolee viikossa tähän tautiin koko maassa. Siitäkin huolimatta lukema on hyvin alhainen, vaikka kyseinen virus leviääkin erittäin kovasti. Suhteellisuudentajun ylläpitämiseksi voidaan ottaa esiin muut kuolemat ja taudit, jotka niitä aiheuttavat.
Kuoleman vastakohta sattuu olemaan viruksesta selviytyminen.
Lisäksi, muistan lukeneeni näistä koronan pitkäaikaisoireista jo toukokuussa 2020. Silloin jo todettiin, että pitkäaikaisoireet voivat kestää melko pitkään, mutta ne ajan myötä lieventyvät. Tämä lieneekin todistettu seikka. Mistään luotettavasta lähteestä en ole löytänyt todisteita, että korona jättäisi niin kutsutut ikuiset arvet muille kun aidosti vakavasti sairastuville, joita ei käytännössä rokotuksienkaan myötä enää esiinny.
Mitä väliä viruksen leviämisellä sitten on? Ei mitään. Minusta sen voisi antaa levitä. Tartuntoja vaan lisää. Tämä on myös kansanterveydelle etu, sillä ihmiset voivat paremmin, kun he saavat elää vapaasti.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Darwin awards. Ei käy yhtään sääliksi, jos rokottamattomat hihhulit saavat Covidin ja kärsivät seuraukset. Toki tahtomattaan rokottamattomien ja riskiryhmään kuuluvien vuoksi en toivoisi taudin leviävän. Ja kun 2 rokotettakaan ei välttämättä suojaa enää delta variaatiolta. Kiitos itsekkäiden Huuhkajafanien.
Juuri näin. Samalla päästään eroon ilmasto-denialisteista ja äärioikeistolaisista rasisteista - kaikki samaa porukkaa. Maailmasta tulee loppujen lopuksi parempi paikka. Säälittää ainoastaan siinä sivussa menetettävät viattomat uhrit.
Vierailija kirjoitti:
10-60 prosentille tulee long covid joka jättää kenties pysyviä neurologisia seurauksia ja mm. alentaa ÄO:ta. Itse ainakin mieluummin säästyisimme tuolta.
Aikamoinen hajonta. Ja eikö noita long covid -tyyppejä ole ennemminkin yksittäisiä, 10 % kuulostaa sekin turhan suurelta.
Ehkä kaikkea koronasta ei ole tuotu julki maailmallakaan. Miksi muuten tälläinen vouhkaaminen yhdestä flunssasta muuten? Influessaan kuolee enempi ihmisiä vuodessa Suomessa tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Darwin awards. Ei käy yhtään sääliksi, jos rokottamattomat hihhulit saavat Covidin ja kärsivät seuraukset. Toki tahtomattaan rokottamattomien ja riskiryhmään kuuluvien vuoksi en toivoisi taudin leviävän. Ja kun 2 rokotettakaan ei välttämättä suojaa enää delta variaatiolta. Kiitos itsekkäiden Huuhkajafanien.
Ei se kyllä suojaa täysin yhtään miltään versiolta.
Että darwinit sinne suuntaan vaan.
Ja toki kannattaa loputtomiin syyttää muutamaa fania.
Itse en ainakaan halua muutoksia maku- enkä hajuaistiin, enkä riskeeraa millään muotoa että saisin long covidin. Että on sillä kyllä aika paljon väliä. Influenssan olen sairastanut ja siinähän ei lähtenyt maku- eikä hajuaisti.. Toki sekin tappaa ihmisiä, mutta ns. perusterveellä influenssa on vaan todella kova flunssa. Long covid on sitten jotain ihan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Virusinfektiot ja varsinkin koronavirusinfektio (josta ei kaikkea vielä edes tiedetä) voi todellakin jättää pysyviä merkkejä kehoon. Ihan samalla lailla kuin mistä tahansa virusinfektiosta. Korona nyt on vähän ärhäkämpi aiheuttamaan tuhoa. Onko siis mitenkään järkevää leikkiä ihmisten terveyden kanssa?
Kuitenkin ehdotat rokotusta jolla myös leikitään ihmisten terveydellä. Oletko pimeä?
Pitkä korona ja pahat pysyvät oireet se huolestuttavinta on. Perehdy asiaan äläkä kuolinlukuja katsele...
Hallitsemattomasti leviää jos annettais niin tilanne vielä pahempi, kai tajuat jos haluat...
Esim. Intiassa ei puhuta 1-2 kuolleesta. Haluatko tänne saman ettei hautausmaatkaan enää riittäisi?
Olipa taas aloitus av-mammalta. 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähennetään väestöä. Media vouhottaa.
Foliohattu maisteri tehtailee.
Otapa asioista selvää.
Euroopassa on todella paljon niitä jotka ovat saaneet vakavia haittavaikutuksia.
Näistä on tilastoja.
Käytä sinä foliota, minä en.
Jos joku Ranskassa on saanut vähän long covidia, niin mitä suomalaista hetkauttaa?
Vierailija kirjoitti:
Esim. Intiassa ei puhuta 1-2 kuolleesta. Haluatko tänne saman ettei hautausmaatkaan enää riittäisi?
Meinaatko, että Intiaa ja Suomea voi verrata...?
Vierailija kirjoitti:
Pitkä korona ja pahat pysyvät oireet se huolestuttavinta on. Perehdy asiaan äläkä kuolinlukuja katsele...
Hallitsemattomasti leviää jos annettais niin tilanne vielä pahempi, kai tajuat jos haluat...
Ihmiset vaan huonokuntoisia ja ylipainoisia nykyään siksi -> long covid. Influenssakin ottaa helposti sen 1kk parantumisen , kyllä siinäkin ihan pitkät oireet voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Virusinfektiot ja varsinkin koronavirusinfektio (josta ei kaikkea vielä edes tiedetä) voi todellakin jättää pysyviä merkkejä kehoon. Ihan samalla lailla kuin mistä tahansa virusinfektiosta. Korona nyt on vähän ärhäkämpi aiheuttamaan tuhoa. Onko siis mitenkään järkevää leikkiä ihmisten terveyden kanssa?
Miksi ”pitkittyneestä koronasta ei käytetä sen oikeaa nimeä krooninen väsymysoireyhtymä, CFS, joka voi tulla minkä tahansa virustaudin seurauksena sille alttiille henkilöille?
Turhaa liittää sitä nimenomaan koronaan. Mutta kiva, että lääkäreitä sentään vähän kiinnostaa edes koronan seurauksena siihen sairastuneet…
Vierailija kirjoitti:
10-60 prosentille tulee long covid joka jättää kenties pysyviä neurologisia seurauksia ja mm. alentaa ÄO:ta. Itse ainakin mieluummin säästyisimme tuolta.
ÄO:n alentuminen on jo alkanut. Sen huomaa tästäkin ketjusta.
Vierailija kirjoitti:
Olipa taas aloitus av-mammalta. 🤣
Kuulostaa kyllä enemmän ylilautajonnelta. Ne parveilevat täällä, koska niillä on kesäloma koulusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin ehdotat rokotusta jolla myös leikitään ihmisten terveydellä. Oletko pimeä?
Olen saanut yhden rokotuksen, olen aivan terve. Mieheni on saanut jo kaksi rokotusta, hän on täysin terve.
Missä se leikkiminen on?
Mä olin koronan ensimmäisen aallon mukana sairastunut. LongCovid on ihan totta. Aluksi sitä ei uskottu ollenkaan. Olin aluksi tosi kipeä mutten tarvinnut sairaalahoitoa. Sen jälkeen jäi haju-ja makuaistin muutokset, outo toispuoleinen niska/takaraivosärky, rasitusastman oireet juostessa tai muuta liikuntaa tehdessä, sekä selkeä väsymys. Värähdin alkuillasta, enkä jaksanut tehdä mitään järkevää.
Ensimmäisenä aistit alkoivat toipua useamman viikon jälkeen. Useamman kuukauden jälkeen alkoi niska/päänsärky lähteä. Yhä edelleen mulla on vaikea juosta täysillä. Kun saatoin juosta helpostikin 150/160-sykkeellä kauan ja käydä lähellä maksimisykettä 192, niin nyt mulla alkaa tulla tosi äkkiä epämukava olo jos sykkeet on pitkään juostessa 150 tienoilla. Ikään kuin ei saisi henkeä. Astmaa on tutkittu ja sain jopa astmapiiput mutta ei mitään apua edes avaavasta.
Väsymys on hiukan helpottanut mutta ei kokonaan. Tuntuu että iltaisin voisi vain kaatua sänkyyn. Jouduin jättämään salibandyn kun en jaksanut enää käydä teeeneissä ja oli vaikea hengittää.
Olen terve, hyväkuntoinen, normaalipainoinen ja koko ikänsä liikuntaa aktiivisesti, myös nuorempana kilpatasolla harrastanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ”pitkittyneestä koronasta ei käytetä sen oikeaa nimeä krooninen väsymysoireyhtymä, CFS, joka voi tulla minkä tahansa virustaudin seurauksena sille alttiille henkilöille?
Turhaa liittää sitä nimenomaan koronaan. Mutta kiva, että lääkäreitä sentään vähän kiinnostaa edes koronan seurauksena siihen sairastuneet…
Koska kyseessä on ihan tietynlainen krooninen väsymysoieyhtymä. Pitkän koronan oireet ovat ovat siis osin samantyyppisiä, mutta osin erilaisia ja liittyvät usein ns mikroveritulppiin sekä aivoissa että muualla elimistössä. Syykin voi olla samantapainen (virusinfektio) mutta se on kuitenkin ihan tietyn viruksen tietynlaisen toiminnan syytä.
Keskimäärin kansan ÄO saattaa jopa kasvaa, kun päästään eroon idiooteista, jotka eivät ota rokotteita.