Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuoksuyliherkän tarina

Vierailija
30.07.2021 |

Silloin, kun ihmisen kokemia oireita pidetään "korvienvälivaivana" tehdään toipumisesta vieläkin vaikeampaa. Silloin ihmisen energia menee sen vakuuttamiseen, että nämä oireet ovat todellisia, oikeita, aitoja. Jos ihmisellä ei ole puolestapuhujaa ihminen jää totaalisen laiminlyödyksi terveydenhuollon kentän kiihtyvissä rattaissa. Itse olen "tuoksuyliherkkänä" saanut kokea vastaavaa vähättelyä ja jatkuvaa ulkopuolisten "testaamista". Olen laatinut valtuustoaloitteen "Hajusteeton Hämeenlinna" ja se otettiin kyllin suurella vakavuudella vastaan. Nykyään "Savuton Suomi" ja "tulethan tuoksutta" toimintaohjelmat kulkevat kaupungin työhyvinvoinnin rattaissa rinnan. Samoin, miun omalla työpaikalla, ollaan tiedostettu tuoksuyliherkkyys ja sen vaikutukset, mutta jatkuvasti joudun vakuuttamaan vaivan olevan todellinen. Ongelman ydin on siinä, että se, kun naamaan tulee laatat, kun silmät kiehuvat kihinästä, kun kurkku muurautuu umpeen, kun aivosumu valtaa päänupin, kun aggressiokeskus on liekeissä, ei näy välttämättä ulospäin. Olen saanut myös seurata sivusta, kuinka voimia vievää taistelua joutuvat ne vanhemmat käymään, joiden lapsi sairastuu CFS- oireyhtymään. Kemikaaliteollisuus ei kerro meille totuutta siitä millaisia myrkkyjä muun muassa hajusteet ovat. Joskus ajattelen, että miun maallinen majani on terveenmpi kuin niiden, jotka eivät reagoi katkuihin mitenkään.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä sukulaisella oli tuoksuyliherkkyys, astma taustalla.

Olihan se rasittavaa etsiä kaikki voiteet, muotovaahdot jne tuoksuttomina, mutta mieluummin sen teki kuin kuunteli sitä hengityksen vinkumista.

Jos yhden kerran jätti hiuksiin vääränlaisen hoitoaineen, hän huomasi sen heti. Joten ainakaan minä en usko sitä kuvitteluksi.

Vierailija
22/50 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoksuyliherkkyys on pelkkää aggressiota. Sillä yritetään hallita, nöyryyttää ja nolata toisia ihmisiä. Antaa myös mainion tekosyyn draamailuun ja huomion keskipisteeksi hakeutumiseen. Kaikki tapaamani tuoksuyliherkät ovat olleet enemmän tai vähemmän häiriintyneitä ihmisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
24/50 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
25/50 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on ne oikeudet uida hajuvedessä ja tukehduttaa meidät hajuste yliherkät

Emmehän me muut saisi (monen teistä mielestä) käyttää muitakaan hajustettuja tuotteita. Hygieniatuotteet, pesuaineet, kaikki pitäisi valita teidän eli vähemmistön mukaan. Sitä paitsi, suurin osa ei ui hajuvedessä vaan käyttää sitä kohtuudella, mihin meillä on oikeus.

Vierailija
26/50 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin esim. hajuvedet tuotettiin aivan luonnollisista aineista.

Aikoinaan lempihajuveteni oli Laura Biagiottin hajuvesi, joka oli valmistettu ainoastaan valkoisten kukkien terälehdistä. Ihana tuoksu!

Nykyään kaikki on vain kemian teollisuuden synteettistä tavaraa, ja olen hajusteallergikko.

Myöskään tupakansavua en kestä enää, onneksi melkein missään ei saa enää polttaa.

Kerrostalossa alapuolella asuu yksi ketjupolttaja,, joka varmaan on mielestään "huomaavainen tupakoitsija", kun ensin käryttää sen sätkänsä, ja perään ruiskauttaa jotain kamalaa synteettistä hajustetta...(:

Vierailija
27/50 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla hajuyliherkkä on lemmikkejä, kai muistat ottaa huomioon ne jotka ovat allergisia eläimille? Et varmastikaan lähde ihmisten ilmoille kuteissa, joissa on eläinpölyä? Sitähän minäkin...

Vierailija
28/50 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä yliherkkä et varmasti myöskään esimerkiksi ammuskele ilotulitteita, koska niistäkin kärsii vähemmistö ihmisistä? Vai eikö vähemmistöä pidäkään kaikissa asioissa ottaa huomioon omalla käyttäytymisellään?

Vierailija
29/50 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetas kirjoitti:

Ette voi estää muita käyttämästä tuoksuja. Jokaisella on oikeus käyttää niitä tuoksuja joita itse tahtoo!

Joo on, mutta tuoksullisten tyyppien pääsyä eri paikkoihin voi kyllä estää. 

Vierailija
30/50 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin esim. hajuvedet tuotettiin aivan luonnollisista aineista.

Aikoinaan lempihajuveteni oli Laura Biagiottin hajuvesi, joka oli valmistettu ainoastaan valkoisten kukkien terälehdistä. Ihana tuoksu!

Nykyään kaikki on vain kemian teollisuuden synteettistä tavaraa, ja olen hajusteallergikko.

Myöskään tupakansavua en kestä enää, onneksi melkein missään ei saa enää polttaa.

Kerrostalossa alapuolella asuu yksi ketjupolttaja,, joka varmaan on mielestään "huomaavainen tupakoitsija", kun ensin käryttää sen sätkänsä, ja perään ruiskauttaa jotain kamalaa synteettistä hajustetta...(:

Usein luonnossa esiintyvät kemialliset yhdisteet allergisoivat enemmän kuin synteettiset valmisteet, vaikka tuoksuvat tietysti yleensä paremmalta.

Vierailija
31/50 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on ne oikeudet uida hajuvedessä ja tukehduttaa meidät hajuste yliherkät

Kuka nyt enää varsinaisia hajuvesiä käyttää arkitilanteissa? Kyllä te hajusteyliherkät (yhdyssana muuten) olette yliotteen asiasta saaneet. 

Sen sijaan tämä nillitys ihan tavallisista ihovoiteista, hiusten muotoilutuotteista jne. alkaa jo ketuttaa. Eli tukehtukaa mun puolesta sitten, jos normaalielämää ei saisi teidän takia elää. 

En minkään ihan kauheasti nauti siittä että olen julkisessa tilassa ja sinne tulee voimakkaita hajusteita käyttävä ja minulla salpautuu hengitys. Mutta on se hyvä että joku näkee oikeudekseen tappaa muut

Heh, kunnon draamaqueen! 

Et kuitenkaan (valitettavasti) ole vielä kuollut. Esitä tänne tilasto hajusteisiin kuolleista, niin saatan ottaa asian vakavammin 

Siinä vaiheessa, kun omat lääkkeet ei auta, alkaa pelko hiipiä persuuksiin että ehtiikö tässä ajoissa päivystykseen. Kun tuntee, että keuhkot menevät tukkoon, niin siinä vaiheessa iskee kuolemanpelko. Muutaman kerran on pitänyt lähteä päivystykseen, mutta onneksi siellä pääsee heti suoraan spiiralle jonon ohi. Astmakohtaukseen kuolee vuosittain ihmisiä eikä sitä tietääkseni rekisteröidä, mikä on kohtauksen aiheuttanut. Joka tapauksessa hajusteet aiheuttavat paljon huolta, kipua, ylimääräistä vaivaa työkavereille ja rahanmenoa itselle ja yhteiskunnalle.

Sen lisäksi haluaisin kuulla selityksen, miksi sanot toiselle, että valitettavasti et ole kuollut hajusteisiin?

eri

Vierailija
32/50 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hetas kirjoitti:

Ette voi estää muita käyttämästä tuoksuja. Jokaisella on oikeus käyttää niitä tuoksuja joita itse tahtoo!

Joo on, mutta tuoksullisten tyyppien pääsyä eri paikkoihin voi kyllä estää. 

Onneksi ei laillisesti juurikaan voi, enkä ymmärrä miksi pitäisikään.

Vierailija
33/50 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattehan herklänenät muidenkin vähemmistöjen oikeuksia yhtä pontevasti kuin omianne?

Vierailija
34/50 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole sitten iloinen siitä, että maallinen majasi on terveempi kuin muilla. 

Olen mieluummin tavallinen, jota tuoksut eivät ärsytä noin paljon henkisesti. 

Ei valitettavasti ole valintakysymys, taitaa olla synnynnäinen taipumus. Itselläni on aistiherkkyys syntymälahjana, äänet ja kehon tuntemukset erityisen voimakkaita.

Se hankaloittaa omaa ja puolisoni elämää jonkin verran. Sen kanssa on vaan pakko elää.

Vierailija
35/50 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
36/50 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan todettu allergia hajusteille. Sitä ennen käytin paljon hajuvesiä ja pyykitkin tuoksuivat omolle. Oli kamalaa joutua luopumaan tuoksuista kokonaan, mutta aika äkkiä monet selittämättömät ongelmat katosivat. Samoihin aikoihin todettiin astma. Mulla lähtee ääni aina, kun joku käyttää hajusteita. On siis lievin oire eikä lähde kaikista tuoksuista, mut useista. En todellakaan huutele asiaa ympäriinsä, mutta pakko siitä on aina välillä sanoa ja lähinnä silloinkin sanon vain siksi, koska en pysty toimimaan normaaliksi. Enkä edes sano useinkaan, et hei tää kaikki johtuu siitä, et päätit kesken työpäivän alkaa levittää rasvaa käsiisi vaan että sain migreenin.

Luulen, että meitä hiljaisia kärsijöitä on PALJON, koska ei kehdata draamalilijoiden takia leimautua samanlaisiksi. Eikä sitä ymmärrystä siltikään tule. Odotan mielenkiinnolla jos joku joka tätä väittää päänsisäiseksi, saisikin tämän, et vieläkö on sitä mieltä, et ollaan hulluja eikä mitään väliä vaikka työkaverit ui hajuvesissä.

Vierailija
37/50 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Up

UP UP UP!!!!

Vierailija
38/50 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattehan herklänenät muidenkin vähemmistöjen oikeuksia yhtä pontevasti kuin omianne?

Kyllä. Minulle on ihan ok, että työpaikan taukotilassa kiellettiin kalaruokien lämmittäminen, kun yksi uusi työkaveri oli niin pahoin kalalle allerginen. Jos vien joskus työkavereille jotain kahville, katson, että se on laktoositonta ja keliaakikoillekin on sopivaa syötävää.

Vierailija
39/50 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuoksuyliherkkyys on pelkkää aggressiota. Sillä yritetään hallita, nöyryyttää ja nolata toisia ihmisiä. Antaa myös mainion tekosyyn draamailuun ja huomion keskipisteeksi hakeutumiseen. Kaikki tapaamani tuoksuyliherkät ovat olleet enemmän tai vähemmän häiriintyneitä ihmisiä.

Suosittelen sivistävää perehtymistä asiaan, ettei tule näin pahasti aliarvioimaan kanssaihmisiään.

Kirjastosta varmasti löytyy tietoa, ellei tule mitään sanomalehteä kotiin.

Vierailija
40/50 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman huomaavaisuuteni ja empatiani raja menee tämän asian suhteen siinä, että jos läheisellä tai työkaverilla on yliherkkys, en käytä hajuvesiä tai voimakkaasti tuoksuvia tuotteita töissä tai tuota ihmistä tavatessa. Koko maailman tuoksuyliherkkiä en ota huomioon eli käytän julkisilla paikoilla tuoksuja vastedeskin, sori.