Tuoksuyliherkän tarina
Silloin, kun ihmisen kokemia oireita pidetään "korvienvälivaivana" tehdään toipumisesta vieläkin vaikeampaa. Silloin ihmisen energia menee sen vakuuttamiseen, että nämä oireet ovat todellisia, oikeita, aitoja. Jos ihmisellä ei ole puolestapuhujaa ihminen jää totaalisen laiminlyödyksi terveydenhuollon kentän kiihtyvissä rattaissa. Itse olen "tuoksuyliherkkänä" saanut kokea vastaavaa vähättelyä ja jatkuvaa ulkopuolisten "testaamista". Olen laatinut valtuustoaloitteen "Hajusteeton Hämeenlinna" ja se otettiin kyllin suurella vakavuudella vastaan. Nykyään "Savuton Suomi" ja "tulethan tuoksutta" toimintaohjelmat kulkevat kaupungin työhyvinvoinnin rattaissa rinnan. Samoin, miun omalla työpaikalla, ollaan tiedostettu tuoksuyliherkkyys ja sen vaikutukset, mutta jatkuvasti joudun vakuuttamaan vaivan olevan todellinen. Ongelman ydin on siinä, että se, kun naamaan tulee laatat, kun silmät kiehuvat kihinästä, kun kurkku muurautuu umpeen, kun aivosumu valtaa päänupin, kun aggressiokeskus on liekeissä, ei näy välttämättä ulospäin. Olen saanut myös seurata sivusta, kuinka voimia vievää taistelua joutuvat ne vanhemmat käymään, joiden lapsi sairastuu CFS- oireyhtymään. Kemikaaliteollisuus ei kerro meille totuutta siitä millaisia myrkkyjä muun muassa hajusteet ovat. Joskus ajattelen, että miun maallinen majani on terveenmpi kuin niiden, jotka eivät reagoi katkuihin mitenkään.
Kommentit (50)
Ette voi estää muita käyttämästä tuoksuja. Jokaisella on oikeus käyttää niitä tuoksuja joita itse tahtoo!
Ole sitten iloinen siitä, että maallinen majasi on terveempi kuin muilla.
Olen mieluummin tavallinen, jota tuoksut eivät ärsytä noin paljon henkisesti.
Ne on ne oikeudet uida hajuvedessä ja tukehduttaa meidät hajuste yliherkät
Kansalaisaloite vielä pystyyn. Haju- ja tuoksukielto. Voi velvoittaa kaupat lopettamaan kaikkien hajusteiden ja muuten haisevien tuotteiden myynnin, naapurin poistamaan tuoksuvat kukat puutarhasta ja haisevan ruuan valmistuksen kodeissa ja ravintoloissa. Muun muassa. Yliherkkien oikeudet kunniaan!
Itselläni on astma. Kun lääke on mukana kaikki menee hyvin, mutta kun sen unohtaan ottaa mukaan saan kohtauksen eli kyseessä on psyykkinen juttu.
Tuoksuyliherkkyys olisi niiiiiin paljon helpompi hyväksyä ja ymmärtää, ellei se olisi niin valikoivaa. Sen ärsytyävän työkaverin kaikki tuoksut saa hapen loppumaan, näppylät nousemaan ja hiukset putoamaan, mutta vaikka pomo ui partavedessä, se ei haittaakaan yhtään. Itse tietenkin voi pestä tai huuhtoa vaatteet sillä wc-raikastimen hajuisella aineella, syödä thai-ruokaa jne.
Saan hajusteista ihottumaa eli myös näkyvän oireen. Jos ne voi näkyvästi ärsyttää ihoa, miksei sitten myös ilman kautta kurkkua, silmiä jne. Hajuaistimuskin on seurausta siitä että ilmassa oikeasti leijuu jotain, ei mitään henkimaailman juttuja.
Puoliso ei ensin uskonut asiaa mutta taipui huomatessaan oireeni vaikka luuli voivansa huomaamatta käyttää kemikaaleja.
Vierailija kirjoitti:
Tuoksuyliherkkyys olisi niiiiiin paljon helpompi hyväksyä ja ymmärtää, ellei se olisi niin valikoivaa. Sen ärsytyävän työkaverin kaikki tuoksut saa hapen loppumaan, näppylät nousemaan ja hiukset putoamaan, mutta vaikka pomo ui partavedessä, se ei haittaakaan yhtään. Itse tietenkin voi pestä tai huuhtoa vaatteet sillä wc-raikastimen hajuisella aineella, syödä thai-ruokaa jne.
Eihän kaikki tuoksut välttämättä ärsytäkään tai aiheuta oireita samalla tavalla. Ei minulla ainakaan, siedän joitain hajuvesiä melko hyvin, mutta toisista tulee esim. päänsärky ihan heti.
Olen myös esim. allerginen kissoille, mutta en koirille. Vatsani ei tykkää vehnästä, mutta kaura ei aiheuta ongelmia. Onko vaikea käsittää tällaista?
- ei ap
Naurattaa se joka kommentoi "olen mielummin tavallinen jota tuoksut ei ärsytä" tiesitkö että kemikaaliyliherkkyys voi puhjeta sinullekin. Sitä et voi estää etkä ennustaa etkä valita. Toivon että et sitä saa mutta toisaalta tekisi ehkä Hyvää noin ummikolle vaikka kokeakin jotain oireita että ymmärtää ettei ole turvassa itsekään tältä taudilta.
Vierailija kirjoitti:
Kuka nyt enää varsinaisia hajuvesiä käyttää arkitilanteissa? Kyllä te hajusteyliherkät (yhdyssana muuten) olette yliotteen asiasta saaneet.
Sen sijaan tämä nillitys ihan tavallisista ihovoiteista, hiusten muotoilutuotteista jne. alkaa jo ketuttaa. Eli tukehtukaa mun puolesta sitten, jos normaalielämää ei saisi teidän takia elää.
Vierailija kirjoitti:
Pähkinäallergia olisi NIIIIIIIIIIIIIN paljon helpompi hyväksyä ja ymmärtää, ellei se olisi niin valikoivaa. Kaveri voi kuolla tyhmän kollegan tarjoamista pekaanipähkinöistä, mutta maapähkinää kyllä söi pomon kanssa pikkujouluissa. Ihan humpuukia!
Eri hajuissa on eri kemikaaleja... hieman nyt haltuun nämä allergia- ja yliherkkyysasiat.
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa se joka kommentoi "olen mielummin tavallinen jota tuoksut ei ärsytä" tiesitkö että kemikaaliyliherkkyys voi puhjeta sinullekin. Sitä et voi estää etkä ennustaa etkä valita. Toivon että et sitä saa mutta toisaalta tekisi ehkä Hyvää noin ummikolle vaikka kokeakin jotain oireita että ymmärtää ettei ole turvassa itsekään tältä taudilta.
Vaikka puhkeaisikin tämä "tauti", niin en totisesti rupeisi vaatimaan muita elämään juuri minun yliherkkyyteni mukaan. Sopeuttaisin oman toimintani normaalielämään.
Mitään lääketieteellistä perustettahan tähän ei ole löydetty. Mutta eihän sitä tiedä, jos jokin päivä pää sekoaa samoin kuin teillä.
Vierailija kirjoitti:
Saan hajusteista ihottumaa eli myös näkyvän oireen. Jos ne voi näkyvästi ärsyttää ihoa, miksei sitten myös ilman kautta kurkkua, silmiä jne. Hajuaistimuskin on seurausta siitä että ilmassa oikeasti leijuu jotain, ei mitään henkimaailman juttuja.
Puoliso ei ensin uskonut asiaa mutta taipui huomatessaan oireeni vaikka luuli voivansa huomaamatta käyttää kemikaaleja.
Hajusteet ryhmänä on hyvin laaja käsite. Sinä varmaankin olet allergisoitunut jollekin hajusteessa olevalle allergeenille et "kaikille hajusteille". Jos viitsit kuluttaa aikaasi tutkimalla mikä komponentti hajusteessa on se, mitä et kestä, voisit elää helpommin vältellen vain kyseistä allergeenia.
Kaikkialla on kemikaaleja, et voi niitä vältellä. Vesikin on kemikaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pähkinäallergia olisi NIIIIIIIIIIIIIN paljon helpompi hyväksyä ja ymmärtää, ellei se olisi niin valikoivaa. Kaveri voi kuolla tyhmän kollegan tarjoamista pekaanipähkinöistä, mutta maapähkinää kyllä söi pomon kanssa pikkujouluissa. Ihan humpuukia!
Eri hajuissa on eri kemikaaleja... hieman nyt haltuun nämä allergia- ja yliherkkyysasiat.
Hajusteallergia ja tuoksuyliherkkyys on kaksi eri asiaa. Hajusteallergia on oikea allergia, mutta se ei liity hajuihin mitenkään vaan kosketus aiheuttaa oireet. Tuoksuyliherkkyyttä taas ei pysty mitenkään todistamaan testeillä ja tutkimusten mukaan pelkkä tieto siitä että joku käyttää hajusteita voi vaikuttaa oireiden esiintymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka nyt enää varsinaisia hajuvesiä käyttää arkitilanteissa? Kyllä te hajusteyliherkät (yhdyssana muuten) olette yliotteen asiasta saaneet.
Sen sijaan tämä nillitys ihan tavallisista ihovoiteista, hiusten muotoilutuotteista jne. alkaa jo ketuttaa. Eli tukehtukaa mun puolesta sitten, jos normaalielämää ei saisi teidän takia elää.
En minkään ihan kauheasti nauti siittä että olen julkisessa tilassa ja sinne tulee voimakkaita hajusteita käyttävä ja minulla salpautuu hengitys. Mutta on se hyvä että joku näkee oikeudekseen tappaa muut
Ap mainitseekin aloituksessaan hajusteiden aiheuttavan hänessä aggressiivisuutta. Myös lastenrattaiden olemassaololle on todella paljon yliherkkiä. Otan osaa. Elämäni on kyllä kivempaa ilman näitä allergioita.
Noita sairauksia ei olemassakaan, muuten kuin pään sisällä.