Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyväksyisittekö täysi-ikäisen lapsenne pilven polton?

Vierailija
11.08.2014 |

Parikymppinen poikani tunnusti tänään käyttävänsä säännöllisesti kannabista. Tiedän kyllä kannabiksen olevan melko mieto päihde ja käyttää kuulemma vain viikonloppuisin. Muuten hänellä on asiat kyllä hyvin. Pärjää hyvin koulussa ja on parisuhteessa. Tyttöystäväkin kuulemma polttelee, mutta harvemmin. En kuitenkaan tiedä miten asiaan tulisi suhtautua, kun kantani huumeisiin on aiemmin ollut hyvin kielteinen. En haluaisi välejä pilata tämän asian takia. Miten palstalaiset tällaiseen tilanteeseen suhtautuisivat?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lukee tätä keskustelua, herää kysymys; miksi tiukkapipoja sanotaan kukkahattutädeiksi? Luulen että se kukka tekisi näillekin mammoille hyvää. Ja hatun voi muuten ottaa pois jos se on liian pieni ja kiristää.

Vierailija
2/45 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin! Kaikki nämä ikävät esimerkithän on vain niiden heikkojen reppanoiden huonoa tuuria, mikä ei tietenkään voi tulla kohdalle teille fiksuille ja rennoille kaikkivoipaisille? Ei muuta kuin kukkaa hattuun ja pää pöllyssä eteenpäin!

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 00:54"]

Kun lukee tätä keskustelua, herää kysymys; miksi tiukkapipoja sanotaan kukkahattutädeiksi? Luulen että se kukka tekisi näillekin mammoille hyvää. Ja hatun voi muuten ottaa pois jos se on liian pieni ja kiristää.

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hyväksyy alkoholin, niin on aika paha mennä tuomitsemaan. Jos on raitis tai juo vain hyvin vähän kerrallaan ja muutenkin, niin voi mielestäni olla varaa sanoakin jotain toiselle. Itse en käytä päihteitä ollenkaan.

Vierailija
4/45 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdella ehdolla kyllä. Vaihtaa sekä paikkakuntaa että sukunimeä.

Muutoin minusta nähden saa kulkea vaikka kynttilä persesilmässä

Vierailija
5/45 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 23:52"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 23:48"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 23:44"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 23:22"]

Olisikin vain teoriaa.

[/quote]

New Hampshiren yliopiston tutkimus osoittaa, että porttiteoriaa, jonka mukaan teini-iän marihuanan käyttö johtaisi kovempien laittomien huumeiden käyttämiseen nuorina aikuisina, on liioiteltu.

Kannabista polttaneiden teinien siirtymistä muihin laittomiin huumeisiin selittävät lähinnä elämäntilanteeseen liittyvät tekijät, kuten työllistyminen ja stressi, kävi ilmiJournal of Health and Social Behavior -lehdessä julkaistussa tutkimuksesta. Suurin muiden laittomien huumeiden käyttämistä ennustanut tekijä oli etninen tausta, ei suinkaan se, oliko henkilö käyttänyt aiemmin marihuanaa vai ei.

"Löydöksiemme valossa suositamme Yhdysvaltain huumepolitiikan kehittäjiä pohtimaan stressin ja elämänhallinnan kysymyksiä yrityksissä löytää ratkaisua 'huumeongelmaan'", tutkimuksen tekijät Karen Van Gundy and Cesar Rebellon sanoivat.

Kyselytutkimukseen osallistui 1 286 nuorta aikuista, jotka kävivät Miami-Daden julkisia kouluja 1990-luvulla. Aineistoon kuuluvista 26 prosenttia oli mustia, 44 prosenttia latinotaustaisia ja 30 prosenttia ei-latinotaustaisia valkoisia.

Tutkijat huomasivat, että nuoret aikuiset jotka eivät suorittaneet koulua loppuun olivat todennäköisemmin käyttäneet marihuanaa teini-iässä ja muita laittomia huumeita nuorina aikuisina. Ne, jotka olivat käyttäneet marihuanaa teini-iässä ja olivat työttömiä peruskoulun jälkeen, käyttivät muita todennäköisemmin muita laittomia huumeita.

Yhteys teini-iän marihuanan käytön ja nuorena aikuisena käytettyjen kovien huumeiden välillä hävisi, kun stressitekijät, kuten työttömyys, väheni.

"Työllistyminen nuorena aikuisena voi 'sulkea' marihuanan portin muihin aineisiin. Niinpä nuorten marihuanan käytön ylikriminalisointi voi aiheuttaa vakavampia ongelmia, jos se häiritsee myöhempiä työllistymismahdollisuuksia", Van Gundy sanoo.

Lisäksi kun nuoret saavuttavat 21 vuoden iän, porttiteorian mukainen vaikutus katoaa kokonaan.

http://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/kannabis_tuskin_portti_muihin_huumeisiin

[/quote]

Paitsi että jos asiaa tarkastelee toisinpäin: ensin huumeet, sitten työttömyys, sitten kovat huumeet eli porttiteoria toimii niin päin, että huumeet aiheuttavat sen työttömyyden. Ilman niitä nuori saisi töitä ja olisi stressitön.

[/quote]

Tuon tason tutkimuksessa tollaset seikat on varmasti otettu huomioon.

[/quote]

Tuon tason tutkimuksessa nimenomaan asiaa ei todennäköisesti ole otettu huomioon.

Vierailija
6/45 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

On helppoa sieltä omasta pienestä pilvestäsi huudella, mutta kun se viattoman kannabiksen kokeilija ensin tylsistyy ja hidastuu ja muuttuu pulleaksi sohvaperunaksi, joka ei saa mitään aikaan ja myöhemmin menettää työpaikkansa, koska ei saa mitään aikaan sielläkään ja hieman sen jälkeen raivoaa kadulla ja uhkailee puukolla mummoja, ehkä tappaakin jonkun, niin silloin voi miettiä, olisiko se kukka ollut hatussa parempi kuin piipussa.

Vierailija
7/45 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kannabista poltellut raivoaa kadulla ja uhkailee puukolla? Mie romahan xD

Vierailija
8/45 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 07:51"]

[/quote]

On helppoa sieltä omasta pienestä pilvestäsi huudella, mutta kun se viattoman kannabiksen kokeilija ensin tylsistyy ja hidastuu ja muuttuu pulleaksi sohvaperunaksi, joka ei saa mitään aikaan ja myöhemmin menettää työpaikkansa, koska ei saa mitään aikaan sielläkään ja hieman sen jälkeen raivoaa kadulla ja uhkailee puukolla mummoja, ehkä tappaakin jonkun, niin silloin voi miettiä, olisiko se kukka ollut hatussa parempi kuin piipussa.

[/quote]

Ootko nyt ihan tosissasi?

Vierailija
9/45 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 23:30"]

Huumeiden käyttöhän on vain yritystä paeta todellisuutta. 

[/quote]

Joillekin on, joillekin ei. Joillekin myös alkoholin käyttö on todellisuuden pakenemisesta, joillekin toisille se on mukava keino rentoutua tai tehdä mukavasta hetkestä vielä vähän mukavampi. Päihteitä (oli ne laittomia tai laillisia) voi käyttää niin monella eri tapaa ja niin monella eri motivaatiolla, että on ihan mahdotonta tuolla tavalla niputtaa kaikkea samaan.

Itse käytän päihteitä ennen kaikkea itseni kehittämiseen; meditointi, jooga, tanssiminen, piirtäminen/maalaus ja muu luova toiminta saa ihan uusia ulottuvuuksia. Olen joskus myös ollut ns. ongelmakäyttäjä; käytin, koska oli paha olo ja olin henkisesti riippuvainen. Halusin paeta todellisuutta ja ikäviä asioita. Tiedostin asian kuitenkin itse ja muutin käyttötapojani. Nykyisin en suostu ottamaan mitään päihdettä jos minulla on esim. ahdistusta, pahaa mieltä jne. En siis halua paeta ja turruttaa itseäni päihteillä, olen opetellut kohtaamaan huonot fiilikset ja käsittelemään ne ihan ilman päihteitä. Sen sijaan käytän päihteitä antamaan lisäpotkua jo valmiiksi kivoille tilanteille (ihan kuten joku muu saattaa ottaa viinilasillisen hyvän ruuan kanssa jne), tai saatan esim. päättää, että nyt käytän kannabista tai LSD:tä ja sen jälkeen alan opetella uutta tanssikoreografiaa tai maalaan jne. Pyrin siis käyttämään päihtymistilan oikeasti hyödyksi.

Taustatiedoksi: olen aikuinen nainen, käyn vakituisessa työssä, maksan asuntolainaa jne. Huolehdin terveydestäni syömällä ja liikkumalla sekä pitämällä myös henkisen puolen kunnossa (tähän muuten hyvin vahvasti liittyvät nuo päihteet ja niiden tuomat edut itsensä tutkimisessa ja kehittämisessä). Elän ihan normaalia elämää eikä kukaan voisi arvata, että käytän jotain laittomia päihteitä, jollen itse siitä kerro. Alkoholia ja tupakkaa en käytä ollenkaan.

Mutta kuten ennenkin olen täällä todennut, olisi muidenkin hyvä muistaa, että kaikki alkoholia käyttävät eivät ole alkoholisteja, ihan kuten kaikki huumeidenkäyttäjätkään eivät ole riippuvaisia narkkareita. Riippuvuus ei ole koskaan pelkän substanssin vika, kyllä se riippuvuusongelma löytyy sieltä käyttäjän pään sisältä ja jos se kohde ei ole laiton huume, se voi olla joku laillinen päihde tai esimerkiksi pelaaminen, seksi tai vaikka shoppailu.

Mutta alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni; hyväksyisin pilvenpolton, mutta toisin selkeästi esille, että en tykkäisi elämältä ja ongelmilta pakoilevaa pilvenpolttoa, sen sijaan viikonloppuinen viihdekäyttö ei olisi ongelma. Enemmän huolissani olisin joka viikonloppuisesta kännien vetämisestä. Mutta toki aikuinen ihminen tekee omat päätöksensä -voisin tuoda kantani asiallisesti ilmi, mutta enhän minä nyt voisi toista pakottaa lopettamaan. Enemmänkin koittaisin ehkä puhumalla saada hänet miettimään ja kyseenalaistamaan niitä oman pilven käytän motiiveja ja tapoja ja sitä kautta saada hänet mahdollisimman rehellisesti (rehellisesti itselleen siis) pohtimaan, kannattaako käyttää ja miten usein ja missä tilanteissa kannattaa käyttää. Ihan kuten olen itsenikin kanssa tehnyt.

Vierailija
10/45 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hyväksyisi. En laittaisi välejä poikkikaan, mutta en hyväksyisi. Onhan siinä välimuotojakin.

Serkulleni puhkesi skitsofrenia ja hän poltteli kannabista. Sitä alettiin hoitamaan, mutta menehtyi pari vuotta sitten kun teki itselleen ilmeiseti mitä äänet päässä käskivät. Enoni ja tätini eivät varmaan koskaan toivu siitä. :( Tiedän että alkoholikin vaikuttaa mielenterveyteen, mutta itse tuon tapauksen läheltä seuranneena voin sanoa etten ole edes maistanut vaikka vaihdossa ollessa kaikki tutut polttivatkin sitä bileiden yhteydessä. Koska eihän kukaan voi tietää onko itsellä mahdollisesti taipumusta kyseiseen tautiin, ei meidän suvussa tätä ennen tiedetty että meillä voisi olla.

Ja siis en pidä kannabista minään kovana huumeena, tai ajattele että sen käyttö johtaisi niiden käyttöön. En itse hyväksyisi sitäkään jos lapseni polttaisi tupakkaa ja tekisin sen selväksi, mutta ei se väleihin vaikuttaisi. Pitäkää vaan mielessä nyt kun kannabiksen vaarattomuudesta vouhkataan kaikkialla ettei se mitenkään täysin harmitonta ole. Jos poikasi alkaa laiskistua ja jää paljon kotiin sen sijaan että menisi kouluun tai töihin niin silloin käyttö on lähtenyt käsistä.

Vierailija
11/45 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon vasta 14 ja blaffaan n. joka toinen viikko. Asun Helsingissä ja täältä mun ikäsenki on todella helppo hankkia kannabista :D saan usein alennusta sen takia että oon tyttö ja kai ihan nätti, ainaki ne joilta saan pilvee nii kehuu ja ehdottelee muulla tavalla maksamista mut en aio menettää mun neitsyyttä ennen ku täytän 18v. En ole ikinä maistanut alkoholia ja tupakkaakin vaan kerran, muita päihteitä en todellakaan kokeilis, saan kokeista hyvät numerot, koulu sujuu ja ka 9.4 :-)

Vierailija
12/45 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksyisin jos käyttäisi yhtä viisaasti kuin minä aikanaan. Eli siis hoidin työni, olin parisuhteessani onnellinen ja lopetin kun perustettiin perhe. En myöskään käyttänyt muita päihteitä, en edelleenkään polta tupakkaa tmv. Juon erittäin harvoin, viimeiseen pariin vuoteen vissiin kahteen otteeseen olen juonut alkoholia. Kannabiksen käytön riskit on minimaalisia, monella muulla sallitulla asialla on paljon kovemmat ja todennäköisemmät riskit ilman valmiita taipumuksiakin. Riskitöntä elämää ei ole. Puuttuisin jos se vaikuttaisi normaaliin elämään.

Vierailija
13/45 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos se lapsi itse kasvattaisi kannabista? Hyväksyisittekö sen vai ilmiantaisitteko?

Vierailija
14/45 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän sinä sille oikein mitään voi, mutta ei sinun sitä tarvitse myöskään hyväksyä. Ja huom, ei niitä välejäkään tarvitse sen vuoksi katkaista.

Vierailija
15/45 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se minulle kuuluisi.

Vierailija
16/45 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä en hyväksyisi! T.20v. Tyttö jonka kaverit polttelee "viihteellä"

Vierailija
17/45 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hyväksyisi, nuoruudessa näin liian monta jotka siirtyivät vahvempiin ja moni myös sille tielle jäi.

En toki voisi asiaa estää mutta olisi kyllä palaverin paikka.

Vierailija
18/45 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksyisin jos ei vaikuttaisi muuhun elämään. Mutta jos lapseni pössyttelisi kaikki päivät ja laiminlöisi asiansa, niin olis pakko todeta että vitun tyhmä pentu, ei tuu ainakaan äitiinsä. (Minuun)

Vierailija
19/45 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään hyväksyisi, ja sanoisin sen selkeästi. Mutta en voisi asiaan puuttua koska täysi-ikäinen lapsi vastaa itse omasta elämästään.

Eli mulle olisi helppoa sanoa oma kantani asiaan hylkäämättä silti poikaani. Mutta mun huushollissa sitä kannabista ei vedettäisi.

Vierailija
20/45 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 23:13"]Hyväksyisin jos ei vaikuttaisi muuhun elämään. Mutta jos lapseni pössyttelisi kaikki päivät ja laiminlöisi asiansa, niin olis pakko todeta että vitun tyhmä pentu, ei tuu ainakaan äitiinsä. (Minuun)

[/quote]

Samoin