Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä myötähäpeän tunne johtuu?

Vierailija
29.07.2021 |

Mikä sen tunteen saa aikaan, jos ajatellaan pelkästään tuntijan osalta?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikosta itsetunnosta ja tyhmyydestä se tulee.

Vierailija
2/29 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule, sairauden merkki on ettei tunne häpeää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empatiasta. On siis oikeastaan terveen ihmisen merkki. Liittyy peilisolujen toimintaan.

Vierailija
4/29 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hävetä voimia tekojaan mutta miksi hävetä toisen puolesta? Siinä ei ole mitään järkeä.

Vierailija
5/29 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmyys on älyn puutetta ja esim. kehitysvammaisilla on sitä. Uskotko kehitysvammaisten tuntevan myötähäpeää? Aivan niin. Myötähäpeän tunne kertoo päinvastoin älykkyydestä.

Vierailija
6/29 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hävetä voimia tekojaan mutta miksi hävetä toisen puolesta? Siinä ei ole mitään järkeä.

Häpeä on tunne siinä missä viha, ilo tai vaikka suru. Samalla tavalla voisit kysyä, miksi kukaan kokisi vihaa, iloa tai surua toisen ihmisen teoista.

Vierailija
7/29 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myötähäpeä on turha, ehkä myös haitallinen tunne.

Parempi olisi vain todeta tilanne, eli se että joku on väärässä (jokainen on joskus) tai idiootti (henkisesti laiska), tai sitten itselle on huomaamatta käynyt niin.

8/29 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empatia ja se, että tuntisi itse häpeää vastaavassa tilanteessa. Esim. jonkun törttöily jossain tilanteessa, kun pitää todennäköisenä, että törttöilijä itsekin tulee harmittelemaan sitä, voi aiheuttaa myötähäpeää.

Jotkut sanovat "tunnen myötähäpeää", kun he paheksuvat jonkun käyttäytymistä, mutta se ei välttämättä ole myötähäpeää, vaan pelkkää paheksumista. 

Vierailija
9/29 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi olisi vain todeta tilanne, eli se että joku on väärässä (jokainen on joskus) tai idiootti (henkisesti laiska), tai sitten itselle on huomaamatta käynyt niin.

Miksi mikäön tunne olisi turha? Jos esim puhuja alkaa jäätymään ja tärisemään, niin tottakai jokainen kokee aluksi myötähäpeää ja sen jälkeen empatiaa.

Vierailija
10/29 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on kiusallinen ja normaalin tunne-elämän omaava ihminen tuntee sen myötähäpeänä.

Vierailija
11/29 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myötähäpeän tunnehan nousee silloin, kun huomaa toisen tekevän jotain todella noloa ilman, että näyttää tajuavan itse edes hävetä hölmöyttään. Tunne on hyvin tavallinen ja sitä esiintyy miltei poikkeuksetta, kun avaa television ja siellä esimerkiksi joku jääkiekkoilija hikisenä lässyttää päättyneestä pelistään tai poliitikko päästelee aivopierujaan.

Vierailija
12/29 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali empatia. "Nyt se nolaa itsensä".

Vierailija
13/29 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen lähtökohtaisesti pyrkii voimaan hyvin. Myötähäpeä on tunne ja tapa käsitellä tilannetta, missä oma olo muuttuu huonoksi toisen tekemisien puolesta.

Vierailija
14/29 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi mikäön tunne olisi turha? Jos esim puhuja alkaa jäätymään ja tärisemään, niin tottakai jokainen kokee aluksi myötähäpeää ja sen jälkeen empatiaa.

Mihin sitä myötähäpeää tuossa tarvitaan? Tarvitsee vain ymmärtää tilanteen tuskallisuus, vrt. joku kaatuu ja menee jalka poikki.

Vierailija
15/29 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myötähäpeä on ihmisen omaa käsittelemätöntä häpeää. Ihminen kokee myötähäpeää asioista, jotka olisivat hänelle itselleen häpeällisiä. Myötähäpeä ei korreloi sen henkilön kokemuksen kanssa, jota kohtaan myötähäpeää tunnetaan.

Jos koen myötähäpeää jotain ihmistä kohtaan, pohdin aina ensimmäiseksi, että mitä käsittelemätöntä häpeää tämä heijastelee minulle? Jos vaikka joku pieraisee julkisesti, tunnistan, että kokemani myötähäpeä edustaa ennenkaikkea häpeää jota koen omista ruumiintoiminnoistani.

Olen käsitellyt esimerkiksi tätä pieruhäpeää itseni kanssa ja nykyään pääsen todella nopeasti yli, jos vahingossa pääsee pieru niin että joku sattuu olemaan vieressä. En myöskään enää tunne myötähäpeää, jos joku muu pieraisee.

Julkisesti ”mokailu” tavalla tai toisella on varmasti epätoivottua monen ihmisen kohdalla. Meillä kaikilla on tarve tulla nähdyksi tietyllä tavalla. Haluamme kieltää tietyt osat itsessämme ja korostaa taas toisia osia. Emme halua näyttää toisille ihmisille, että olemme piereviä, röyhtäileviä ja hölmöyksiä toisinaan laukovia virheitä tekeviä otuksia, vaan haluamme näyttää paremmalta ja fiksummalta, kuin todellisuudessa olemme.

Rakkaus ja myötätunto itseä kohtaan on tie ulos myötähäpeästä ja häpeästä omaa ihmisyyttä kohtaan. Suosittelen kaikille itsensä radikaalia hyväksymistä. ❤️🙏

Vierailija
16/29 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai turtuminen..................

Vierailija
17/29 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole selvästikään sitten normaali koska en ymmärrä koko käsitettä enkä tunne myötähäpeää. 

Vierailija
18/29 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös myötähäpeä kerro myös siitä että kyttää toisten tekemisiä? Jos huomioi vain omat asiansa niin harvoin huomaa toisen "hölmöilyjä". 

Vierailija
19/29 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myötähäpeä on ihmisen omaa käsittelemätöntä häpeää. Ihminen kokee myötähäpeää asioista, jotka olisivat hänelle itselleen häpeällisiä. Myötähäpeä ei korreloi sen henkilön kokemuksen kanssa, jota kohtaan myötähäpeää tunnetaan.

Jos koen myötähäpeää jotain ihmistä kohtaan, pohdin aina ensimmäiseksi, että mitä käsittelemätöntä häpeää tämä heijastelee minulle? Jos vaikka joku pieraisee julkisesti, tunnistan, että kokemani myötähäpeä edustaa ennenkaikkea häpeää jota koen omista ruumiintoiminnoistani.

Olen käsitellyt esimerkiksi tätä pieruhäpeää itseni kanssa ja nykyään pääsen todella nopeasti yli, jos vahingossa pääsee pieru niin että joku sattuu olemaan vieressä. En myöskään enää tunne myötähäpeää, jos joku muu pieraisee.

Julkisesti ”mokailu” tavalla tai toisella on varmasti epätoivottua monen ihmisen kohdalla. Meillä kaikilla on tarve tulla nähdyksi tietyllä tavalla. Haluamme kieltää tietyt osat itsessämme ja korostaa taas toisia osia. Emme halua näyttää toisille ihmisille, että olemme piereviä, röyhtäileviä ja hölmöyksiä toisinaan laukovia virheitä tekeviä otuksia, vaan haluamme näyttää paremmalta ja fiksummalta, kuin todellisuudessa olemme.

Rakkaus ja myötätunto itseä kohtaan on tie ulos myötähäpeästä ja häpeästä omaa ihmisyyttä kohtaan. Suosittelen kaikille itsensä radikaalia hyväksymistä. ❤️🙏

Minä koen myötähäpeää sinun epänormaalista pierufiksaatiostasi.

Vierailija
20/29 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän vaikuttaa varmaan myös se, miten henkilö käsittelee myös omia mokiaan. Eli jos itse herkästi kokisi häpeää tietyissä tilanteissa ja on luonteeltaan empaattinen, kokee herkemmin myötähäpeää myös toisten toilailuista. Tai ainakin itse olen tällainen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän